Ačkoli od našich návštěvníků zaznívají časté nářky na problémy s přepravou kol ve vlacích Českých drah a nezřídka nepřátelský přístup jejich pracovníků k cestujícím cyklistům, počet kol přepravených státním dopravcem rok od roku roste.
Nedodržování jízdních řádů, nepřátelský personál a nutnost povinné rezervace – to jsou nejčastější výtky cyklistů na adresu Českých drah. „Jestli by mi mělo kdy něco znechutit cestování na kole, tak přeprava kola vlakem je horkým kandidátem,“ ilustruje to za všechny stížnost jednoho z cyklistů na diskusi NaKole.cz. Přesto se objemy přepravených kol každým rokem zvyšují.
České dráhy mají cyklisty rády (?!)
Nenápadné změny v přepravě kol ve vlacích ČD
České dráhy letos o prázdninách uskutečnily opět po dvou letech týdenní průzkum přepravy jízdních kol. Údaje potvrdily trend rostoucího zájmu o cykloturistiku spojenou s cestováním vlakem. České dráhy letos přepravují jízdní kola ve více než 1 100 vlacích se službou úschova během přepravy (v jízdním řádu symbol kufr) a ve více než 4 700 vlacích formou tzv. zjednodušené přepravy (v jízdním řádu symbol kolo).
České dráhy přepravily za 7 měsíců letošního roku téměř čtvrt milionu jízdních kol. Například jen během jednoho červencového týdne, kdy byl realizován přepravní průzkum, bylo přepraveno více než 73 000 cestujících s jízdním kolem. To představuje denně v průměru kolem 10 500 přeprav. Největší zájem o cestování byl v sobotu, kdy cestovalo s kolem okolo 14 000 cestujících. Nejvíce cyklistů jezdí vlakem ve Středočeském kraji, také díky velkému rozsahu železniční sítě a intenzivnímu osídlení. Denně zde využívá vlak kolem 1 700 cyklistů. Průměrně více než tisíc cyklistů denně jezdí spoji ČD i v Praze, v Jihočeském a Jihomoravském kraji. Z průzkumu dále vyplynulo že dálková železniční doprava nejčastěji přepravuje cyklisty z velkých měst, jako jsou Praha, Brno či Plzeň do cyklisty oblíbených destinací v okolí, jako jsou Český ráj, jižní Čechy nebo vinařské stezky na jižní Moravě.
Ve spolupráci se zahraničními partery mohou cykloturisté cestovat s kolem ve vlaku také např. do Hamburku (Labská cyklostezka), Berlína, Řezna, Lince, Vídně, Bratislavy nebo Budapešti (Dunajská cyklostezka), rakouského Villachu, a v nočních vlacích také do Amsterdamu nebo Curychu.
Nabízí se tedy otázka, proč cyklisté na jednu stranu nadávají, na druhou ale jezdí vlakem čím dál tím častěji. Pravdou je, že České dráhy stále zlepšují své služby cyklistům, ať už jde o postupné zavádění vlaků s upravenými vagony pro přepravu kol, sjednocení označení vlaků piktogramy, nebo omezování nenáviděných povinných rezervací.
Dnes představená motorová souprava RegioShark má také integrovaný prostor
pro kola.
Foto: ČD
Nejnovějším počinem je právě dnes představená vlaková souprava RegioShark, která začne od podzimu vozit cestující na trati Plzeň – Domažlice. Součástí motorové soupravy jsou také vyhrazená místa pro kola, která ve spojení s nízkým nástupem podstatně zvýší komfort cestujících. V první vlně začne těchto moderních souprav jezdit v ČR celkem 31, kromě Plzeňského kraje budou nasazeny ještě v Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji. Vzhledem k tomu, že souprava je motorová, bohužel se s ní zřejmě nesetkáme na páteřních trasách, které jsou většinou elektrifikované, ale spíše na vedlejších spojích regionálního významu.
Rostoucí cena benzínu zvýhodňuje cestování vlakem, který navíc nabízí v porovnání s automobilem výhody jednosměrné přepravy. Jinými slovy, ke vlaku se (na rozdíl od auta) není potřeba vracet.
Důležitým důvodem našeho rozporuplného vztahu k našemu největšímu železničnímu přepravci je i faktická neexistence konkurence. Chci-li jet s kolem jinak než na něm nebo autem, vesměs vždycky skončím ve vlaku Českých drah… Vztah k monopolnímu dodavateli se tak trochu podobá sňatku z rozumu. Přes možná klopýtnutí se však České dráhy zatím snaží vycházet cyklistům vstříc.