Ceník Českých drah dnes připomíná labyrint. Systém tarifů kombinovaný se slevovými kartami (In-karta, Rail plus, In-senior, In-junior) a akčními nabídkami typu eLiška je tak složitý, že si s ním nevědí rady ani někteří průvodčí. Od 9. prosince se podstatným způsobem mění způsob výpočtu jízdného.
Nejspolehlivější způsob jak zlikvidovat osobní dopravu po železnici je zvýšit ceny jízdného nad úroveň cen autobusové dopravy a pokud možno co nejvíc zkomplikovat přepravu kol.
Nebreč, bude hůř ...
A mezi námi - i ty si chceš vydělat víc, takže také zdražuješ. Viděno tvojí optikou - snažíš se zliqidovat výuku jazyků.
S tím mým zdražováním to nebude tak horké. Mám už pět let v podstatě stejné ceny. Za tu dobu inflace už dost poskočila. Kromě toho když zkrachuje moje firma, nikdo to (kromě mé rodiny) ani nepozná. Pokud nebudou mít zákazníky České dráhy, pozná to životní prostředí i kvalita života obyvatel. Kromě toho železnice je jen jedna (a mělo by to tak zůstat) - jazykových škol jsou snad tisíce. Železniční doprava je veřejná služba, což se o mých službách říct nedá. Prostě to není srovnatelné.
Já jsem vlastně "podnikatel" z donucení. Kdyby byly ve školství slušné platové a pracovní podmínky, které si učitelé zaslouží, nepotřeboval bych živnostenský list.
Hmm...všichni učitelé si stěžují na výšku platů...ale to, že mají 3 měsíce placených prázdnin, cca 4 hodiny práce denně, 13. plat, to už jaksi nevidí
Tvůj postoj docela chápu, trochu si za to můžou (jejich odbory) sami, společně s novináři. Mě nepřijdou učitelský platy tak zoufalý, jak se nám často předhazuje. Já mám co dělat, aby mě manželka nepředběhla, zvlášť když se rozpočítá "13. plat" o kterém si my, v soukromé firmě, můžem nechat leda zdát, stejně jako o pravidelné valorizaci (třeba malé). Co si člověk "nevydupe" sám, to nemá :o(
Ovšem 3 měsíce a 4 hodiny denně, tos hrubě podcenil. Manželka učí na základce, tak vím kolik času tomu dá (občas s mojí pomocí).
Hele, tos mě na*ral. Já zkusil dva roky učit informatiku na II. stupni ZŠ. Pravda, že proti mé ženě pracující v textilním průmyslu jsem měl lepší peníze. Ale po dvou letech jsem toho radši nechal,
bylo to prostě hrozné. Neměl jsem sice žádné velké problémy a nemusel jsem příliš řešit chování bandy puberťáků. Ani třída s 30 % cikánů s jejich tvrzeními typu "pane učiteli, vy jste magor, že pracujete, u nás nedělá nikdo a máme se líp než vy" mě moc nerozházela.
Ale ta bezmocnost, že na ovlivnění chování těch dětí nemám žádné velké páky, to mě vadilo. Kdyby se chovali zaměstnanci ke svému nadřízenému tak, jak se chovají děti k učitelům, letěli by na hodinu.
Kdybych měl učit na základce předměty typu matika či fyzika představoval bych si odpovídající plat od 50.000 Kč výš. Protože tam je to fakt otročina.
Všichni mají plný huby keců, jak mají učitelé havaj, ale z těchto "chytrých", když se jich zeptám, proč to nejdou zkusit do školy, mi řeknou že jim stačí ty dvě děti doma, že když jim stačí, když potká školní děti v autobuse.
A ty 4 hodiny práce, to bych taky rád viděl. Kdo si to však nezažil osobně, těžko věří. Naopak nedokážu si představit, že by nějaký zaměstnanec po odpolednách, mimo rámec své smlouvy, třeba smolil pro svého zaměstnavatele plán rozvoje firmy, jako učitelé vyráběli ŠVP, nebo si soustružník bral domů práci, že na svém domácím soustruhu za své bude pro zaměstnavatele něco obrábět, tak jak učitelé po odpolednách či dokonce o víkendech dělají zájmové kroužky nebo berou děti na výlet...
Nechtěl bys dělat řiditele na naší škole? Ty prachy bych za mojí aprobaci brala. 8-)))))
Co se pracovní doby týče, pokud bych dodržovala 8,5 hodinovou pracovní dobu, tak bych na tom byla lépe, než jsem teď. 8-(
Mimochodem, to mě taky docela krká, že ředitele školy musí dělat pedagog. Jako kdyby ředitele nemocnice musel dělat MUDr. Za prvé je to plýtvání učitelskou kapacitou a za druhé by to spíš chtělo někoho, kdo by se vyznal v jednání s úřady, shánění sponzorů,...
To jsou ty hierarchický zvyky. Ministerskýho předsedu dělal třeba mlaďoch, jehož ministr zahraničí byl jako z udělání jeho examinátorem na právech. To je jako srovnání mezi parlamentem a obecními zastupitelstvy. V nich kdyby se hádali o politickou průchodnost, tak budou mít ještě suchý hajzly.
Ok, takže čísla: učitel na II. stupni ZŠ, 14 let praxe, VŠ. Čistej příjem včetně všeho (i rozpočítanýho 13. platu): cca 16 000 měsíčně. A to mám slušný osobní, nebejvá tak dobrý na jinejch školách. Práce: v průměru 5 hodin denně odučených + 2 hodiny na přípravy + 1 hodina na nezbytný papírování, který narůstá + cca 30 minut denně na kontakt se žáky, jejich rodiči a ostatní veřejností. K tomu průběžná práce (nezaplacená) na švp, webu školy, PR školy atp - obvykle 6 - 7 hodin ze soboty. Sem tam víkend se třídou (cca 3x ročně, škola v přírodě (týden nonstop, 4 hodiny spánku denně. Oceněno 1000 Kč příplatkem na celý týden). O zodpovědnosti nemluvím, protože rozumnej si ji představí sám a tobě to asi nemá cenu vysvětlovat. A - ano - mám v létě prázdniny, pravda. Měsíc si léčím nervy a provozuju aktivní cviky proti syndromu vyhoření. Měsíc se věnuju rodině.
Celkově mě ve školství drží asi hlavně záliba v adrenalinových sportech. Ale hledáme nový nadšence, chceš se přidat?
Vždyť to pořád říkám, že učitelé jsou blázni (hlavně ti dobří, a že jich pár znám, u všech je to stejné jako u k.vl) Myslím, že stát zneužívá toho, že ve školství je spousta lidí, co u nich z nějakého mě nejasného důvodu pořád existuje touha se s těmi dětmi zabývat a zároveň moc nereptají, když se jim pořád nakládají další nesmyslné úkoly. Občas, ve volné chvíli, pomáham s nějakou administrativou v naší malotřídce. Třeba loni jsem takhle vyplňoval dlouhý výkaz o stravování ve školních jídelnách a byla tam třeba kolonka kolik obědů snědly děti, které jsou cizinci mimo zemí EU, z toho dívek.
A přesně těchhle nesmyslů strašně přibývá. Každý zbytečný úřad z asi 10 podobných nám pošle měsíčně dva několikastránkový dotazníky, kde se ptá stále na to samé. se vstupem do EU se to ještě rapidně zhoršilo. K práci s dětmi se ve škole už hned tak nedostaneš, přednost mají papíry, jinak řve zřizovatel, inspekce, hygiena, ... Tohle mě štve nejvíc, kolik se na tom školství živí úředníků.
A ty kolonky - nejvíc mě dojímá kolonka "pohlaví" s důrazným upozorněním, že smíš zaškrtnout pouze jednu ze dvou kategorií. Tahle kolonka je na všech formulářích, co k nám chodí z unie :-)))
Vidím, že na Tobě se škola moc nepodepsala, když neumíš počítat ani do dvou.
Podle starého „…kdo neumí, učí” bys byl vynikajícím učitelem přinejmenším matematiky.
Měl asi na mysli nejen dva letní měsíce, ale i prázdniny vánoční, pololetní, jarní atd. To pak zhruba těm třem měsícům odpovídá. Fakt na druhou stranu je, že ani z těch dvou letních měsíců není možné čerpat úplně bez omezení. Nějakou dobu před zahájením školního roku musejí být učitelé "v práci".
Přestože se nepohybuju ve státním školství, taky si nechávám devět týdnů přes léto volno a zrovna tak o Vánocích. Jarní prázdniny ale nedržím. Jediný rozdíl je v tom, že jako soukromému učiteli mi těch deset týdnů ani státem uznané svátky nikdo neproplatí, nemluvě o třináctém platu.
Někdy se lidi občas pohoršují nad tím, že učitelé mívají úvazky odpovídající polovině běžné pracovní doby, navíc jejich hodina nemá 60 ale 45 minut. Když to pak mechanicky spočítají, tvrdí, že učitel odpravcuje pouhou třetinu toho, co "normální" zaměstnanec. Všechno je to ale velmi povrchní vnímání. Pracovní doba učitele přece nekončí opuštěním učebny. Leckdy jejich skutečná pracovní doba za rok výrazně přesahuje 2000 hodin ročně, i když přímo ve třídách z toho stráví necelých 40%.
Navíc - pokud mohu doplnit - to s těmi třemi měsíci už je na málokteré škole pravda. Sice se po učiteli nechce, aby chodil o jarních či vánočních prázdninách do školy, ale považuje se to za čerpání náhradního volna a adekvátní počet hodin si pak odpracují zadarmo nejčastěji neplaceným suplováním za nemocné kolegy.
Ano, ani ucitele to nemaji lehke. Nejsou tedy zadnou vyjimkou. :o)
Kdybych mel vykladat v jakych podminkach, kolik hodin a za jak smesnou castku jsem pracoval jeste v CR, budete jeste moc radi, ze jste kantori :o)
Proste komu se nelibi to, co dela, muze svou praci vzdycky zmenit. Nakonec i ten ucitel.
Kdyby bylo tak výhodné být učitelem, jak tady mnozí tvrdí, byla by o ta místa rvačka. Jelikož není, tak to asi tak výhodné nebude. Učitelé jsou nejhůř placení vysokoškoláci v republice. Proto se na jejich místa tlačí nekvalifikovaná síla. Kdyby se učitelé řídili jen svými sobeckými zájmy, odešli by pravděpodobně úplně všichni. Například jazykáři by si mimo školství vydělali až pětinásobek. Naštěstí neuvažují tito lidé jen v ekonomických kategoriích. A vláda toho využívá (či spíše zneužívá). Kdyby učitelé řvali jako doktoři nebo železničáři, vypadaly by jejich platy dnes jinak a rozhodně by jim neklesal reálný příjem. Ale že protože jsou učitelé slušní, tak proč jim přidávat, že ano? Hlavně že se ODS chlubí, že je volí především vzdělaní lidé...
Nojo... akorát že do posledních voleb školství řídila spoustu let ČSSD... a od voleb Zelení... :-)
Za vlád ČSSD výrazně rostl reálný příjem učitelů. Dnes bude pro změnu výrazně klesat. V tom tedy určitý rozdíl vidím. Zelení mě šeredně zklamali, zvláště osobně Bursík. Nevolil jsem je proto, aby kolaborovali s ODS a podíleli se na té šílenosti, kterému říkají "reforma".
Už jsi několikrát naznačil, co si o čem myslíš a kdo všechno Tě v politice zklamal. Netahej to sem. Pokud trpíš přetlakem, ztluč si malinkou řečnickou tribunku!
Lze využít i pražského "Hyde Parku"...
Kdokoli sem s čímkoli přispěje, nejspíš trpí nějakým "přetlakem", tedy potřebou se k věci vyjádřit. Ono totiž tohle diskusní fórum takovou "malinkou řečnickou tribunkou" je už ze své podstaty. Něco jiného je, pokud jsme ujeli od tématu - za to se omlouvám, přestože to nebyl můj příspěvek, který sem téma školství zavlekl. Můj poslední příspěvek měl mimo jiné za cíl tuto odbočku ukončit a částečně ospravedlnit.
Zdražování jízdného ve vlacích, pohrdání radnic cyklistickou dopravou a podobně jsou navýsost politická témata, proto sem politika prostě patří. Pokud je politika příčinou negativních jevů, které zde probíráme (o čemž nepochybuji), bylo by pokrytectvím se o tom nezmínit. Nebo si myslíš, že by se příspěvky s politckým obsahem měly cenzurovat?
Cenzutovat by si mel kazdy v hlave.
Zechceme-li aby se diskuse zaplnila nekonstruktvnim flameware (cesky bezskrupolozni hadkou), tak je dobre se vyvarovat temat, ktera jsou na foru nerozhodnutelna a soucasne jsou provokativni.
Napriklad mohu jit na server root.cz (Linuxacky) a do diskuse o kompilaci jadra napsat "kompilace jadra linuxu je hloupost, nechapu proc neprejdete na windows." Pak jsou pouze dve varianty:
1) Vsichni se udrzi na uzde, pochopi ze nema cenu odpovidat a bavi se dal. Tamten clovicek ma mozna pocit vitezstvi.
2) Nekdo se neudrzi a vznikne flame (nesmyslny, ale dlouhy nekolikset prispevku). zcela znehodnoti dikusi a pokud se opakuje odradi lidi.
A presne tohle jsou tvoje pripevky kdy k tematu pojednavajicim o necem napises vykrik typu "nejhorsi jsou ridici telefonujici za jizdy a to je to same jako zastavarny a za to muze ODS".
Ty si to nemyslis, myslis si ze nutis lidi k zamysleni, ze nastolujes klicova temata, ze je prevychovavas, bla bla bla... Pro mne to zustava podmetem k flame a tedy nevychovanosti. Proto na to neraguji. Diskuse je ztrata casu.
Vysledek - diskuse se zapleveli nazory jednoho rvouna, nehodny navstevnik ziska pocit ze je to tu agitacni forum nejakych ekosocialistu a ne cykloserver.
A u těch, kteří sem chodí pravidelně to má jediný výsledek, že na to téma hodí přeškrtnuté sluníčko...
To je jistě správné rozhodnutí, ale rozhodně by k tomu neměl nabádat ostatní. To by už byla nefér manipulace.
Je to spravne rozhodnuti ve smyslu ignorace plevelu, v podstate ale likviduje server. Kdo by netouzil po ekologicko-socialnich rozstrelu s tebou, musel by prestat nevstevovat tuhle diskuzi uplne. Zamysli se nad sebou, prosim, jakym stylem debatujes.
Opravdu si myslíš, že tenhle server uživí jen debaty o kolech a komponentech, případně ještě plánování a komentování společných výletů? Sám jsi někde podotkl, že se technické dotazy už začínají opakovat a novinek není tolik, aby dostatečně zaplnily toto diskusní fórum. Řešení vidím v důslednějším oddělení ortodoxně cyklistických témat od toho - jak říkáš - plevelu, ale určitě ne v omezování tematického záběru.
Neřekl bych, že necyklistická témata tento server likvidují. Odcházejí pouze osoby netolerantní, které nesnesou nic jiného než debaty o kolech a ujetých kilometrech.
Co se týče stylu debat, nevím, co máš na mysli - jestli volbu témat nebo můj způsob argumentace. Uznávám, že obojí má u mě svoje specifika, ale ani jedno nepovažuju za tak škodlivé, aby to tento server potopilo.
Autocenzura je jeden z nejúčinnějších nástrojů jakékoli totality. Ten, komu vadí svoboda názorů, už jen v poklidu sedí a mne si ruce nad tím, jak se nikdo neodvažuje vyslovit svůj skutečný názor. A ani už nemusí použít sílu. O jakýchkoli tématech (včetně politických) tady přece nepíšeme proto, abychom cokoli vyřešili nebo rozhodli, nýbrž proto, abychom svobodně vyjádřili svůj názor a případně ho konfrontovali s názorem někoho jiného.
Srovnání s jinými debatami je v mém případě neúčinné, protože se za prvé nikde jinde nepohybuju, takže nemohu porovnávat, za druhé nevím vůbec nic o počítačích. Jen bych se ohradil proti Tvému výkladu mých "záměrů". Jak můžeš tvrdit, že si něco nemyslím? Já si opravdu myslím, že telefonující řidiči jsou nebezpeční, zrovna tak si myslím, že nonstop bazary a zastavárny (a samozřejmě i jejich podpora ze strany ODS) je organizovaný zločin.
Někoho k zamyšlení přiměju, někoho ne. Podle toho, jak často a jakým způsobem jsi na moje příspěvky dosud reagoval, mám dojem, že jsem k zamyšlení přiměl i Tebe. Že bych chtěl někoho převychovávat, o tom nemůže být řeč. Z mé strany se jedná o nabídku určitého pohledu. Kdo ji jak využije, je opravdu každého věc. Jestli mých názorů někdo využije k rozpoutání neslušných výpadů, to opravdu není moje chyba.
Tvoje věta, že diskuse je ztráta času, mi připadá jako vystřižená z Lenina: "Parlament je žvanírna". On si taky myslel, že diskuse je ztráta času. Tohle neber jako urážku, jen jsi měl spíš napsat, že "duskusi V TAKOVÉM PŘÍPADĚ POVAŽUJEŠ za ztrátu času". S tím bych samozřejmě polemizovat nemohl, protože pro někoho to ztráta času skutečně být může. Pro jiného ale ne, tak nech těm druhým možnost si utvořit vlastní názor na mé příspěvky a nebraň mi zde vyjadřovat své myšlenky.
Nevím, jestli za toho "řvouna" považuješ mě, ale znovu upozorňuju, že nikoho nenutím reagovat. Je to jen nabídka. Nikomu nic nevnucuju.
myslim, ze je zrejme v jakem kontextu jsem napsal ze diskuse je ztratou casu.
Ale necht - budu zcela explicitni. Medvede, z meho pohledu, jsou (az na vzacne vyjimky typu jazykove perly) tve prispevky pouze paouskovanim stokrat receneho a pouze svoji zavrzelym dogmatismem provokuji k flame. Jsou zaplevelenim diskuse. Mozna poprve to bylo zajimave jako jiny pohled. Ten stejny pohled po tisici uz mne nebavi, stejne jako mne nebavi potisici se snazit prezntovat pohled jiny.
Jiz ponekolikate te vyzyvam - najdi si forum, kde se diskutoje o dane problematice a tam se realizuj.
Takze vitej na mem blackistu a zatim nashle.
Na to, aby sis mě zařadil na černou listinu, máš plné právo, ale než někoho odsoudíš, že zapleveluje diskusi, podívej se, kdo a jak od tématu uhnul: AV mě hned v třetím příspěvku obvinil, že jako učitel zdražuju stejně jako železničáři, což není pravda - MUSEL JSEM SE TEDY BRÁNIT. Následně se do učitelského stavu jako celku pustil Mishak, což vyvolalo debatu několika diskutujících o učitelských platech, která se dlouho dobu obešla BEZ MÉ ÚČASTI. Nebyl jsem to já, kdo tuto debatu zavedl jinam.
V úvodu diskuse jsem se jediným stručným příspěvkem vyjádřil k tématu, pak už jsem jen (8x) reagoval na off-topic příspěvky NĚKOHO JINÉHO. Dalším mým "hříchem" bylo, že jsem srovnal cenový monopol drah s cenovým monopolem ČEZu - to snad tak od tématu nebylo. Pak už jsem se jen bránil NĚČÍMU VYHAZOVÁNÍ (10 příspěvků). Nečinil bych tak, kdyby na mě nikdo neútočil. A těch pár příspěvků na závěr? Psal jsem je v okamžiku, kdy se k tématu jízdného na železnici už NIKDO NEVYJADŘOVAL, čili pochybuju, že mohly někomu vadit.
Vím, že jsem snadným terčem pro útoky, jako je tento Tvůj, ale nejsem to já, kdo vyprovokoval odbočky od tématu. V klidu si to projdi a musíš mi dát za pravdu.
Oh, jak jsem byl slepy. Navic predpokladam ze ty zle prispevky psali najati provokateri ODS za jizdy terenim vozem po chodniku cetou do lidlu, kde chteli utratit penize ziskane korupci a nekrestansku drahym pronajmem bytu.
Všem se hluboce omlouvám za následující slova, ale tohle už vážně nejde vydržet.
Medvěde, jdi už s tou svojí statistikou i s tou svou umanutostí, že ti pořád někdo ubližuje a ty se musíš bránit, DO PRDELE...
Začni už konečně používat zdravý lidský rozum...
P.S. pro Medvěda
Co se týká mé "anonymity" - pokud si myslíš, že napsat o sobě v poznámce román něco o člověku vypovídá, tak si na hlubokém omylu. Někdy nenapsat nic znamená víc než tisíc libozvučných slov... A žádné obálky mi neposílej - mám jejich příjem zamezen. S kým chci komunikovat i soukromě, s tím komunikuji a žádné obálky k tomu nepotřebuji.
Je velice snadné někoho napadnout a pak mu bránit v tom, aby se hájil. To je nízké. Tvé příspěvky tě naprosto vystihují – nesnášenlivost, vulgarita, podlost. Opravdu už nemám nic, co bych k tvým sprostotám dodal. Každý si podle nich o tobě udělá obrázek sám.
Když umíněný pomatenec pořád nechápe, že je někde, kde ho nechtějí a nevidí, že má POŘÁD dost jiných možností, kde může mlít svoje a nevnímá argumenty, věcné a podložené a pořád překrucuje a plká a motá páté přes deváté, rochňaje se v úkoji, že zase někam zamontoval svůj moudrý názor na motoristy a ODS a reformu a potraty a kapitalismus a udělal si čárku za obracení na víru (ach ano, ty to nazýváš "dát podnět zamyšlení"), tak prostě dojde trpělivost a přijdou ty škaredé vulgarismy a nízká nesnášenlivost. S radostí se připojuji pod "pozorovatelovo" "Jdi do prdele!" ;už jsem Ti to také radil a jiní, tak snad by Ti to mohlo konečně docvaknout. Obrázek o Tobě mám já i ostatní. Ke sprostotám nic nedodávej, obsahově tu sprostotami (99% Tvých názorů) zásobuješ velice houževnatě.Založ si nějakou stránku, piš, mudruj, užívej si možnosti sdělit názor lidstvu... ale NE TADY!!!
Pro Jeníka2: Založ nový témata a dej v nich hlasovat o důvěře či nedůvěře. Už to tady několikrát bylo, třeba DanSed, Mirekbik. Buď to Medvěd ustojí nebo ne. Takovej lokální plebiscit, kterej ukáže vyobcovat-li, nebo nevyobcovat-li. Jinak to nevidím.
Mysli si o mně, o mých názorech a o mé argumentaci co chceš. Nic Tě ale neopravňuje mě odtud vyhazovat. Navíc takhle sprostě.
Moje chování i uvažování je možná poněkud nestandardní, ale má jednu obrovskou výhodu: Lidi, se kterými bych pro jejich povahu nechtěl mít nic společného, se z mého okolí odfiltrují úplně sami podobným způsobem jako Ty.
Hm, to je hodně starej argument, jenže mimo. Mně je celkem jedno, kdo mi opraví auto, a nakonec je mi taky celkem fuk, kdo mi předepíše paralen, protože tam si můžu vybrat. Ale vůbec mi není jedno, kdo bude učit moje děti ve škole. A to, jak neschopní učitelé na našich školách převažují, je právě kvůli mizerným platům. Vybrat totiž pro svý dítě kvalitní školu je těžký (a to bydlím v Praze, mimo ni to musí být ještě těžší - dojíždění atd.), a navíc nikdy nemůžeš vědět, jakýho učitele tam dítě dostane. Já si na svůj plat nestěžuju, uživím z něj (neplatím ovšem nájem) pětičlennou rodinu - mám prostě nízký nároky. Ale vadí mi, že nikomu nevadí, že na školách už zbejvaj jen a) trosky, který už by nic jinýho dělat nemohly a b) šílenci, kteří vědí, že co nestihnou do 10 let, to nestihnou, protože pak (když neodejdou), mění se pravidelně na typ a). Neměli by vzdělání zajišťovat přece jen spíš slušně placení profesionálové?
V KAZDE praci by meli byt zamestnani slusne placeni profesionalove. Na uziveni ucitelsky plat stejne jako jine platy staci, mozna je i nad celostatnim prumerem (vcetne 13. platu, ale to jenom hadam). Myslis, ze kdyby dostali ucitele pridano, ze se razem zvysi pocet kantoru, co delaji praci od srdce a poctive???
Chapu logiku tveho uvazovani, ze vzdelani by melo byt prioritou, ale nemelo by byt prioritou i zdravotnictvi? (zachrana zdravi a zivotu) Doprava? (zoufaly technicky stav vozidel, unava ridicu- nehody) Policie? (ochrana pred zlocinnosti) Vlada? (aby ty vydelane penize zbuhdarma neprosvistely kominem) atd. atd. atd.
Kdy si lidi prestanou stezovat na to, kde jsou a zacnou neco delat, aby nemuseli porad brecet?
Souhlasím, že v každé profesi by měli pracovat slušně placení profesionálové. Jejich plat by měl odpovídat tomu, jak si společnost jejich práce váží. Pokud nám na našich dětech, jejich výchově a vzdělání záleží tak málo, jak to odpovídá platům učitelů, nedivím se současnému stavu společnosti.
Opakuji, že učitelé mají ze všech vysokoškolsky vzdělaných profesí nejnižší příjem, tudíž naše děti asi stojí na žebříčku priorit na nejnižším stupínku. Vzdělání by samozřejmě prioritou být mělo - přinejmenším takovou jako je zdravotnictví. Není tedy nejmenší důvod, proč by učitelé měli mít poloviční platy než lékaři (a třeba desetinové oproti právníkům).
A to přirovnání k policii? Vždyť ta řeší právě to, čemu se dalo předejít kvalitním školstvím.
Přemýšlím, co by učitel měl začít dělat, aby nemusel brečet, jak píšeš. Jediné, co mě napadá, je ze školství utéct. Tohle jsi ale určitě na mysli neměl. Co tedy mají začít dělat, aby společnost konečně ocenila význam jejich práce?
Nebrecet na NaKole.cz
To je fakt. Na cyklistický server ani do diskuse o Českých drahách se to tematicky opravdu moc nehodí. Pokud ale budu mluvit za svou osobu, nebrečím tu za sebe, ale - jak je mým dobrým zvykem - za určitou nespravedlivě opomíjenou a hlavně znevýhodněnou sociální skupinu. Na druhou stranu, proč by si cyklisti nemohli popovídat třeba zrovna o učitelských platech? Ale asi by si na to měli založit extra téma. :o)
Krátce:
1) Na uživení to nestačí, pokud musíš platit v Praze sebemenší nájem. Kdybych musel, nemohl bych v žádném případě učit. Nepřipadá mi správné, že tahle skutečnost hraje roli v rozhodnutí (kvalitních) pedagogů, jestli odejdou, nebo zůstanou.
2) Je-li průměrný plat něco přes 19 tis (zdroj: idnes), pak jsou učitelé celkem výrazně pod tím, i po rozpočítání 13. platu
3) Nečteš pozorně - já si fakt nestěžuju na svůj plat. Vadí mi, že obor, ve kterém dělám, je systematicky likvidován, takže mi není umožněno dělat svou práci na profesionální úrovni. Snažím se tuto situaci změnit mj. tím, že reaguju na nesmyslné předsudky, které tu prezentoval třeba Mishak. A i tehdy reaguju tím, že prostě uvedu čísla (proto jsem ten plat zmínil) a méně známé skutečnosti. Btw - já sem to téma nezatáh :-)
4) Já si myslím, že se úroveň ostatních oborů zvedne, zvedne-li se obecně úroveň vzdělávání, ale uznávám, že tohle je věc názoru.
5) Poslední tvé souvětí není o mě, takže na něj nemusím odpovídat jinak, než pouhým přitakáním: ano, kdy už? ;-)
A ještě perlička: na jedné škole, kterou znám, mají zrušené příplatky za vedení školy v přírodě. Oproti tomu zavedli diety. 230 Kč, to celkem jde, ne? Z toho se dá ušetřit... Dokud se ovšem nedozvíte, že ta částka jsou diety NA TÝDEN! :-))) Upřímně - v které jiné profesi by někdo jel na náročnou a rizikovou služební cestu za takových podmínek? :-)))
tak jsem si dobře početl.Ale ,že na dráze delají učitelé? Asi jsem opravdu blbec.
Původně (M ishakovi) šlo o to, že každý chce vydělávat, jak železničáři, tak i učitelé. Jenže jen někdo si může dovolit diktovat podmínky...
Diktovat si můžou obvykle ti, co mají svojí celostátní odborovou organizaci, tedy nejen železničáři a strojvůdci, ale i ti učitelé, zdravotníci ....
Navíc se vzájemně podporují v pocitu, jak jsou podcenění. Já si stále myslim, že to není tak zlé, alespoň mimo Prahu a oblasti automobilového průmyslu. Tam jim celostátní "jednotnost" přináší asi relativně nižší příjmy. Zato tady u nás jsou nadprůměrem - dneska mi manželka nadšeně volala, že má nejen 13-tý plat, ale ještě pěknou osobní odměnu. No řekněte, proč já vlastně touhle dobou ještě tvrdnu ve fabrice (16.50).
:(((
Pravda, mohl bych zfleku dojíždět do MB za trojnásobný plat, ale o to nestojim :))).
To je teda vrchol rozmazlenosti, nechtít dojíždět takovej kousek. V Boleslavi ležej prachy na ulici a nějakej z Děčína je línej se sehnout. To je úroveň! :-)))
Něco jiného je "diktovat" si mzdy a něco jiného diktovat si ceny za (často mizerné) služby. Jak jsi v minulých dnech mohl vidět, ani celostátně organizované učitelské odbory kantorům moc nepomohly. V celostátní odborové organizovanosti to tedy není.
Cenový diktát vůči spotřebiteli si může dovolit jen monopolní poskytovatel. Pokud existuje (přirozený) monopol Českých drah na železniční osobní dopravu, musí být předmětem státní regulace. A právě tato funkce státu nyní selhává. U ČD to není ještě nejhorší, ale v případě ČEZu je to už trestuhodné. Tam stát jen tupě přihlíží, jak firma, která by měla být pod jeho kontrolou, zvyšuje své zisky na úkor obyvatelstva. Jiný důvod totiž to zvýšení ceny elektrické energie nemá - náklady zůstaly beze změny. Vedení ČEZu argumentuje evropskými cenami, ale zamlčuje, že nemá evropské náklady. ČEZ jen zneužívá setrvačnosti svého (lokálního) monopolu a konzervativnosti odběratelů (domácností), které na bezdůvodné zvýšení cen nezareagují okamžitě přechodem ke konkurenci.
No, jo, ty už to zase suneš jinam :)))
Ale vlastně s tebou souhlasim : ČD , ČEZ - volnej trh na ně !
Tohle jsi měl na mysli, že ?
Volný trh nelze zavrhovat úplně, ale měl by být vpuštěn jen tam, kde nebude deformován přirozeným (nebo jiným) monopolem a kde nebude ohrožovat základní potřeby lidí. V případě ČEZu jsem měl na mysli nedostatečný výkon kontrolní a regulační funkce státu.
51 procent akcií ČEZu myslím drží stát takže z dividend má nezanedbatelný příjem.Tím tahá z kapes obyvatel
takovou další daň.Kdo zastaví kolotoč zvýšování těchto cen?Zrušení monopolu?Kdo ho zruší?Kdo to povolí?
To je přesně to, co mi na tom nejvíc vadí. Stát má obyvatele před lichvářskými cenami monopolů chránit a ne se na tom ještě podílet a přiživovat. Kdyby tentýž příjem získal od lidí formou (ekologických) daní, vytahal by lidem z kapsy o polovinu míň peněz. Takhle kvůli svému (státnímu) příjmu vytahá od lidí i peníze, které ve formě zvýšeného zisku skončí v kapsách ostaních akcionářů.
Taky bych chtěl takhle tvrdnout v práci diskuzí na netu....
Realita je takova, ze v soukromym sektoru hodne casto nedostanes diety zadny. Kdyz se zacnes ohanet nejakym zakonikem prace, bude ti doporucena moznost zmeny zamestnavatele. Je to proste o moznosti volby, neznam jedinej duvod plakat proto, ze je nekdo kantor. Pokud neco kantorum vadi, asi bude zbytecny plakat zrovna na tehle diskuzi (notabene o zeleznicarich :o) ale asi bude efektivnejsi vec resit se zamestnavatelem, pres odbory apod.
Nojo... to právě přes odbory řeší... a většinou slyší, co si stěžují, že jinde by neměli ani to. :-) Ale souhlas, ve vláknu o ČD se téma fakt moc nevyjímá...
Na druhou stranu je z toho vidět, že po tomto tématu je poptávka. A o tu vám liberálům přece jde, ne? Určitě je lepší, pokud diskuse (i když je dost mimo hlavní téma) vznikne spontánně, než aby byla řízena a regulována shora. :o))
1. Moc jsem nepochopil, proč zrovna tady tento příspěvěk, ale vzhledem k poslednímu odstavci asi ano.
2. Systém slev ve stylu "nechci slevu zadarmo" nutící zákazníka pořídit si In-kartu s aplikací "Bůhvíjakou" mě přijde padlý na hlavu zejména u jízdenek traťových, kde je už jasné, že kdo si koupí měsíční či čtvrtletní jízdenku je stálým zákazníkem, tak proč ho nutit pořizovat si slevovou kartu.
3. Myslím, že nejpodstatnější změnou v cestování vlakem je to, že vlaky budou mít návaznosti jako autobusy, to znamená žádné. Přesněji řečeno vlaky na zpožděné přípoje čekají max. 5 minut. Takže doby, kdy mi průvodčí zavolal do přestupní stanice ať na mě přípojný vlak počká, dokonce jednou v Liberci kvůli mému snažšímu přestupu přijel vlak na jinou kolej, ty už minuly. Pro lidi dojíždějící bez přestupů jednoznačné plus, pro cestující s přestupy ?
Jezdím teď přes zimu každý den vlakem do práce. Z toho 3-4x do týdne přijdu pozdě, protože vlak,kterým jedu,čeká v Břeclavi na spoj od Přerova. Přijde mi docela nefér, že na pár lidí co přestupují musí čekat celý vlak.
Však proto jsem skončil s otazníkem. Protože nelze říct, jestli nečekání na připoje je + či -. Uváděl jsem to hlavně proto, že je to výrazná změna proti předchozí praxi. Ono úplně přesně řečeno, neplatí "nečekání" paušálně, dispečer může rozhodnout o tom, že se počká. Uvidíme, jak to nakonec bude.
Tak v cestování s kolem asi nastane docela slušný hokej, protože na pokladně mnohdy nevědí, zda vlak bere kola jako spoluzavazadlo nebo je tam úschova během přepravy. Mám na mysli teda hlavně o takové ty menší "místní" spoje. Navíc, nedozví se to ani cestující dokud nedorazí k vlaku. A kdo hodlá během dne vystřídat více přestupů... :o)))
Pokud si ráno pořídíte 50ti korunovou přestupní jízdenku pro kolo, pak nastává problém ve vlaku, kde je úschova během přepravy a kde není možno si zaplatit příplatek. Zbývá jediné - zaplatit si celé jízdné znovu...
Takže já osobně asi začnu preferovat tu 60ti korunovou. Jen zatím nevím, jestli je stále dvoudenní nebo začne být také jednodenní... Ale to už je celkem nepodstatný detail...
taky jsem se tak "dostal" s 50ti kč jízdenkou pro kolo... bohužel jsme jeli zpátky rychlíkem, kde byla úschova během přepravy, takže jsem musel tasit dalších 26 Kč... No, teď už to vím, takže su budu hold kupovat tu za "šedesát" (nebo po novu vlastně za kolik)
S tím, žádný hokej nenastane. Je to v hlavičce příslušného vlaku, je tam kufírek nebo kolo. Když tam je a průvodčí tvrdí opak, má smůlu. Správně je to, co je v jízdním řádu. Jediná věc je kolo cestující na posledním představku, či jak je to formulováno, tam to na průvodčím opravdu může záležet. Ale pokud je v hlavičce odpovídající symbol, je to jasné.
Jiná věc je, že třeba IDOS tuhle informaci nedokáže při hledání spoje zohlednit na rozdíl třeba od internetového jízdního řádu DB, kde člověk zadá, že cestuje s kolem a on mu hledá odpovídající spoje. (A to nemluvě o tom,že píše u přestupů z kterého na které nástupiště se má člověk přesunout.)
Z vlastní zkušenosti vím, že teorie je jedna věc a praxe druhá... A při dohadování na peróně nezvítězíš... Prostě buď přistoupíš na jejich podmínky nebo si zůstaň na nádraží...
Stěžovat, stěžovat, stěžovat. Ale musím říct, že ve většině případů nemám s průvodčími problémy. Dokonce jsme jednou v nouzi přepravili vlakem i tandem i když ten smí jen do vlaků s kufírkem.
Ano, stěžovat si můžeš, ale vlak na tebe nepočká...
Víš co je zajímavé? Že blíž ku Praze (alespoň ve směru od nás) jsou nádražáci protivnější a vlaky špinavější. U nás se většinou vyskytují čisté vlaky a neříkám, že přátelští, ale rozhodně korektní průvodčí, v Praze mi to připadá pořád takový socík.
Největší sado-maso jsem zatím zažila ve vlaku z Mělníka teď před měsícem. Tam na nás nastoupila taková domina, že jsme byli ochotni skákat z vlaku i s kolama za jízdy :o))) Nestalo se tak jen proto, že nás svým řevem zazdila do sedaček :o)))
Největší sado - maso jsem zažil letos kupodivu ne s kolem, ale s kočárkem. Byli jsme v Chuchli na koníčkách a k večeru jsme jeli spátky na Smícháč. Přijel vlak (takovej ten novej cytislon) narvanej k prasknutí. Teda on nebyl narvanej, ve vagónech bylo skoro prázdno ale všichni lidi byli nacpaný v tom prostoru kolem dveří. Kdyby byl ten vlak plnej komplet celej, tak neřeknu ani popel. Otevřeli se dveře a akorát v nich stál průvodčí, řka "áááá kočárek, tak to máte smůlu, tady je plno". Tak jsem ho normálně požádal, jestli by ty lidi nemohl nasměrovat do vnitř do toho vagónu když je prázdnej, že se potom v pohodě vejdem. Nato odpověděl "bohužel, tady já nic nezmůžu" Naběhla mi žíla na čele, strčil sem přední kolo (máme tříkolku) mezi dveře a řek sem mu, že okamžitě začne dělat to co má, jinak že se ten vlak nehne z místa. No vida - a šlo to. Jenom se musí chtít. Takže až se vám dotanou do ruky takové ty časáčky co vás zvou dráhy na výlet s celou rodinou, nezapomeňte si vzít základní výbavu do vlaku. Bejkovec nebo důtky.
Co taky čekáš od molocha, jakým České dráhy zůstaly. Ale o DB si taky iluze nedělej, synek loni cestoval do Aachen, učitelka navrhla spojení přes Cottbus a Berlin a nasbírali díky přestupům snad 5 hodin sekery. Ale to ostatní funguje, i když žádný šinkanzeny to nejsou.
Nevím, odkud synek cestoval, ale do Aachen přes Berlín (!) a Cottbus(!!), to není "moudré".A to jako HODNĚ PŘESTUPOVALI, že "kvůli přestupům" nabrali sekeru?DB funguje spolehlivě (pokud nestávkují mašinfírové), používám ho na dlouhé tratě pravidelně. OK, ICE nebere kola, ale jinak super, včetně přípojů. A co je dobré: koupím si JEDEN lístek na kolo a neřeším, jestli je to "přeprava spoluzavazadla" nebo "úschova během přepravy". A vedle našich vlaků je šinkanzen skoro každý německý motorák... už jen ten hokej dostat a uložit kolo do ČD vagónu...
No tak to mate dobre domotane. Na Slovensku plati celodenny listok 50 Sk a je uplne jedno, ci bicykel ide ako spoluzavazadlo, alebo do pojazdnej uschovne. Ale aby sa zachovali problemy, nikto na stanici mi takyto celodenny listok nevedel vydat. Nakoniec sa to podarilo tak, ze kamarat informatik od zeleznic zavolal znamej, ktora poznala software na vydavanie listkov a ta davala instrukcie pokladnicke :-)
Nakoniec sme sa teda k listkom dostali.
Takze si ani neviem predstavit, co by to bol za problem, keby boli dva druhy dennych listkov :-)
a co skupinova sleva?
Zdrazi asi o 40%, protože se bude pocitat z obycejneho jizdneho, kdyz bylo zakaznicke zruseno. Vraci se stary model 1. cele, 2.-30. polovicni jizdne. Ve dvojici tedy jedou oba za 75%, ale uz z obycelneho.
Každý den při vyjížďce mně míjí alespoň jeden téměř prazdný vlak. Vždycky když to vidím mně napadne : "kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá" :-)))
Ještě doplním že autobusy od nás jezdí narvané k prasknutí. Čím to asi bude???
Možná je to také tím, že se bezhlavě ruší autobusové spoje. Z vlastní zkušenosti vím, že před pár lety zrušili trvale přeplněný přímý autobus, kterým jsem jezdil pravidelně na víkend na chatu a zpět. Prý kvůli nevytíženosti. Buď si z nás odpovědná místa vyloženě dělají srandu nebo řidiči dlouhodobě zpronevěřovali většinu tržeb. Teď tam jezdím méně, a to buď na kole nebo vlak+bus. Celý sektor veřejné dopravy je už léta řízen krajně nekoncepčně.
Tak já jsem poslal na ČD 3 otázky
1) Pojedu vlakem s jízdním kolem a např. jeden vlak bude přepravovat kolo jako spoluzavadlo, pak přestoupím na druhý, ale ten bude přepravovat kolo jako úschova během přepravy. Znamená to, že si musím koupit 2 doklady? Jednou jako spoluzavazadlo a podruhé jako úschova během přepravy?. Nejde tedy koupit jeden doklad na celý den? A co když
budu přestupovat např.třikrát?
2) Budou existovat i vícedenní doklady na jízdní kolo, nebo se zruší?
3) Budete pokračovat a jak, v rozšiřování přepravního prostoru pro cyklisty, dle Usnesení ,,Minimální práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě" která přijal Evropský parlament v lednu 2007, a která zaručuje cestujícím přepravu kola ve všech vlacích.
Na jednu otázku nepřišla odpově´d, hádejte na kterou ?:))
Já být ČD, tak ti neodpovím ani na jednu :o)))
zapomněl jsem hodit link
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/07...
takový článeček
Zkusim ti tedy odpovedet ja.
1) Doklady za 30 a 60 Kc plati nejen v uschovne, ale i pro spoluzavazadla. Doklad za 60 Kc tedy plati vsude cely den. Na rozdil od minuula zrejme naplati v uschovne na nadrazi, ale jen v pojizdne uschovne.
2) Hadal bych, ze ne. Ani me to moc nemrzi, takhle je to aspon jednoduche.
3) V rozsirovani se pokracovat asi bude, protoze nove vagony misto maji a stare vetsinou ne. Zatim se ty stare vyrazuji a nove nakupuji a ne obracene. Obnova vozoveho parku mi v poslednich letech pripada dost slusna a myslim, ze se nezastavi. Tlaci na to objednavatele dopravy (stat a hlavne kraje) i konkurence, ktera sice zatim neni videt, ale pracuje uz ted.
K tý trojce: už jsem to myslim jednou psal, co začala letos jezdit na Jedlovou RegioNova, situace se zhoršila a to výrazně! V původním motorovém voze byla pro kola celá polovina, vešlo se přes 30 kol v pohodě, v rekonstruované RN je místo jen na střední plošině, vejde se tak 5-6 kol a už třetí překáží ostatním cestujícím. Jediná výhoda je nízký nástup.
Kdybych se měl rozhodovat, jak se kam dostat, vlak by byl to, co by mě nenapadlo ani ve snu.
Za cenu jedné cesty vlakem se dvěma přestupy, dlouhým čekáním na přípoj a ještě s příplatky za městskou dopravu absolvuji cestu autobusem tam i zpět, bez přestupů a s jistotou, že jízdní řád bude dodržen.
A to jsem kdysi pracoval téměř 7 let u ČSD. Tehdy na Moravu přijížděly vlaky z Čech i ze Slovenska zpožděné. Na Moravě zpoždění srovnaly, ale do cíle stejně přijely pozdě. Tehdy bylo běžné, že při průjezdu vlaku kolem museli všichni zaměstnanci zůstat stát a dívat se, jestli na vlaku není nějaká závada. Když jsem tehdy jel vlakem do Prahy, překvapilo mě, že vlaků si tam zaměstnanci vůbec nevšímali, ale co horšího: na sousední (zjevně provozované) koleji bylo vidět množství děr po šroubech na upevnění patek kolejnic.
Ještě větším dobrodružstvím byla cesta Praha – Šumava. Rychlík stál v kdejaké díře, šumavský motoráček jel ještě pomaleji než v Troškově filmu a do cíle jsme celí zničení dorazili pár minut před půl sedmou večerní (odjezd z Prahy v 9.00).
Ten předražený pražský nepořádek je dnes na celé železnici. Být dnes zaměstnancem drah, styděl bych se k tomu veřejně přiznat.
Tobě neříká nic slovo romantika? I cesta může být cíl :-)
Jestli V TOMHLE vidíš romantiku, tak to máš docela jednoduchý...
Chtěl jsem ti dát bod, ale překlik jsem se, tak tě aspoň veřejně chválím. Mám rád starostlivé lidi, kterým leží na srdci všechna bída lidstva. Ti jsou mnohem prospěšnější než taková jaloví rádoby vtipálci. Jen houšť a hrr na ně, krleš!
Jen aby jsi mě neměl rád zbytečně... nejsem starostlivý... ani mi na srdci neleží bída lidstva... a ani nevím, proč píšeš o "jalových rádobyvtipálcích"... no to asi víš sám, jak jsi to myslel a kdo je kdo a kde jsi Ty.A ani nevím, co je to "krleš".Měl bych?
Krleš = Kyrie eleison (Pane, smiluj se!)
To je starší ne? Na pahorku žiži v areálu pražského hradu byl kámen, kde korunovali česká knížata. Venku bez trůnu bez podobných věcí. Posadil se na ten kámen a na hlavu mu byla posazena koruna se slovem: "Krleš" čímž se stal českým knížetem a vládcem země české. A bylo to už v předkřesťanské době.
Kámen posléze v běhu času zmizel a tři pahorky byla zarovnány a předlážděny.
Nešlo o dobu předkřesťanskou, nýbrž o dobu raně křesťanskou, vlastně o počátky křesťanství u nás. V té době ještě neproběhla latinizace církevních obřadů. "Kyrie eleison" je z řečtiny.
Píseň "Hospodine pomiluj ny!" pochází z 10. století, kdy si svůj vliv ještě zachovávala staroslověnština, a znělo to asi takto:
Hospodine pomiluj ny!
Jezukriste pomiluj ny!
Ty spase všeho mira,
spasiž ny i uslyšiž,
Hospodine, hlasy našě.
Daj nám všem, Hospodine,
žizn a mir v zemi.
Krleš! Krleš! Krleš!
Tohle "Krleš" se objevovalo i v dalších písních z této i pozdější doby.
Jedná se v podstatě o Cimrmanem popsanou zvukomalebnou konstantu. Podobně jako v sanskrtu - Nehru Nehru :-)
Zvukomalebná jistě, ale badatel prof. Čepelka zvolil přesnější název "akustická kostanta". Příkladně je použita v Baladě o kuplířce z Frýdlantu - dyjadyjadá. Nebo nedostižný Cimrmanův "abolutní verš": Miloval jsem děvče krásné, mělo oči tuze krásné, vlasy mělo jako len, na políčku plelo len. Naše staré hodiny, bijí čtyři hodiny...;-)
no právě až desátý století...
Ten obřad na tom kameni je ale starší. Tedy jeho počátky.
"Hospodine pomiluj ny" znám, brali jsme to na základce:o)
No, nevím, jestli Ti nezbořím Tvou dosavadní představu o raném středověku, ale píseň "Hospodine pomiluj ny" je první doložené použití slova "krleš". Kromě toho: řecké Kyrie Eleison je spjato s (východním) křesťanstvím, tudíž ani zkomolené "krleš" nemohlo být součástí pohanských obřadů. Obřady na kameni souvisely patrně s uctíváním "Svantovíta" než s křesťanstvím.
určitě nezboříš:o) Já mám o historii a lidstvu vůbec uplně jiné představy než se učí ve škole, takže v pohodě.
Asi jsme si nerozuměli. Já tím myslel, že si myslím, že slovo krleš se používalo dříve než sem přišlo křesťanství a křesťanství ho jen přejalo jako všechno ostatní.
Docela bych věřil té Medvědově variantě, takových křesťanských zkratek by se možná našlo víc. Jako třeba zvyk označovat datum narození hvězdičkou, která malována jako svislá čárka+dvě úhlopříčné je spojením znaků IX tedy řeckého Jesus Christ a vyjadřuje tak spíše datum pokřtění.
Promiň, ale odkud máš to použití slova krleš při obřadu na žiži? Mám pocit, že na to nejsou jiné doklady, než kroniky KŘESŤANSKÝCH autorů, jako byl Kosmas a jiní dobrodruzi, kteří tam bez obav zamontovali, co jim přišlo pod ruku :-) Ale můžu se mýlit, tak se ptám :-)
Ach jo, to nás zas někdo prožene, že vlákno o krleš není o českých drahách :-(((
;-)
nevím zdroj. Kniha, kterou jsem četl tak před šesti lety. Nedokážu vydolovat zpaměti název ani najít jí v knihovně. Asi jsem jí měl půjčenou...
Josef Pekař píše: "O věrném bojovníku a dvořanu Václavově Podivenovi se dovídáme z Kristiána, že naučil všechnu čeleď dvorskou, až k nejmenším kuchařům, zpívati žalmy; je pravděpodobno, že kněží slovanští přinesli do země žaltář v jazyce slovanském; jen tou cestou také mohla poesie textů žalmových uchvátiti mysl a srdce věřícího. Nevzdělaný lid byl odkázán při bohoslužbě na vyslovování pouhého slova "krleš", t.j. zčeštěného "Kyrie eleison" - odříkával to mechanicky, třeba stokrát za sebou, patrně jako nějakou čarodějnou formulku, jejíž recitace byla milá novému bohu křesťanskému. Neboť, že všude ve společnosti národní panoval ještě duch pohanský, je na snadě, jako je známo, že jeho představám přizpůsobilo se rozličně i mladé křesťanství, aby těžkou cestu christianisace duchovní usnadnilo a snad vůbec umožnilo. Míra pověrčivosti, víry ve všemožné zázraky, v božskou moc svatých ostatků v boji proti démonům, zlo člověku všude strojícím, jak ji v prvé naší křesťanské společnosti postihujeme, má ještě všude ráz naivní pověrčivosti pohanského člověka-dítěte; čteme-li o tolika zázracích, invencí svou pravidlem zcela primitivních, netřeba mysliti vždy na rafinované vylhavače jejich - prostý lid zázrak vskutku tak viděl nebo slyšel-li, byl o pravdě jeho pevně přesvědčen. Doba, kdy na rozdíl od těch dětských začátků mohla církev vychovati věřící k plnému poznání pokladů a tajemství své nauky, vyžadovala staletí nenáhlého vývoje; vyžadovala také pevnější a cílevědomější organisaci církevní správy."
krleš, krlešu, interj. kyrieleison!, ze ř. κύριεε έλέησον, Domine miserere. — (Při nastolení biskupa Dětmara) simpliciores et idiotæ clamabant krilesu KosmA. I, 23, kerlessu Kosml. tamt., krlesu Kosm7a tamt., krleyssu Kosm2aatamt. Illi (t. lid, při nastolení vévody Břetislava) inclamant ter: krilessu! quod est: Kyrieleison! KosmA. I, 42, kryelessu Kosml. tamt., krlessu Kosm2. tamt. Tunc… clerici Te Deum laudamus, laici kriles modulantur KosmA. II, 4, krleyss Kosm6. tamt. Daj nám všěm, hospodine! žizn a mír v zemi, krles, krles, krlesl Pís. Hosp.
Zdroj: J. Gebauer, Slovník staročeský
Pamatuji doby, kdy jsem dojížděl do školy „dřeváky” s otevřenými plošinami, předu čadící parní lokomotiva. Jistým vylepšením byly uzavřené vagony — než přišlo horké léto a nutnost se pařit při zavřených oknech, protože při jejich otevření se dovnitř vyvalily černé mraky. Sedadla byla pokryta sazemi, které občas někomu i zničily oblečení. Většina nás záviděla těm, kteří jezdili na Břeclav a Olomouc, protože ti už měli vlaky motorové nebo dokonce elektrické.
Když jsem pak dojížděl osobákem do a ze Žiliny (16 Kčs za rychlíkový příplatek bylo hodně peněz), po celodenní jízdě jsem byl tak zničený, že jsem měl vlaků plné zuby. To pomíjím radovánky z cestování „cikánským expresem”, kde každé kupé zabrali dva spící Cikáni a kvůli nim ostatní stáli celou mnohahodinovou cestu v přeplněném vlaku.
Vida: dnes se těm časům říká romantika.
Když milosrdný čas očistí vzpomínky od toho špatného a zbyde jen většina těch krásných či alespoň lepších, tak se na to, co už bylo, vždy vzpomíná s láskou a s úsměvem. A může to být i romantické. Když se dá s láskou a úsměvem vzpomínat na taková svinstva jako byla vojna, nebo socialismus, tak proč ne na jízdu vláčkem.
Tyhle vozy s plošinami na koncích jezdily na trati Nymburk Rumburk ještě snad v roce 1980. A v 60. letech byly motoráky s kamny uprostřed vagonu, průvodčí je nasypal uhlím a aspoň to fungovalo. To byly časy! :-)))
Ba, ba. Snad neprozradím vojenské tajemství, ale takovýma vagónama jsem jezdil rok a půl na vojně.V nákladním vlaku jako doprovod transportů. Horší zážitky si neumím představit. A jaká to byla romantika! Celou republiku mám projetu několikrát tam a zpátky. Už nikdy více :-)
Ty sis na tu romantiku nějak zased. :-)))
Já jsem totiž romantik sadista :-)
Skoro jako v začátcích Annoce a boomu seznamovacích inzerátu jeden, kterej nás dotal ve škole všechny. "Nesmělý sadista, hledá touto cestou nesmělou submisivní dívku pro společné chvíle."
Nevím, jestli to cituju přesně, ale ten nesmělý sadista tam byl určitě a to spojení mě prostě dostalo do kolen:o))))
Takže pánové ČD to mysleli s heslem zaplatíš ty kilometry který projedeš takhle: jezdil jsem jednu cestu autobusem, druhou zpátky vlakem. Zřejmě jim bylo líto že jezdím alespoň nějak pravidelně a chcou mě donutit abych buď jezdil obě cesty vlakem neboť neumožnují koupit jednosměrnou dlouhodoubou jízdenku- prostě je zrušili a musel bych si koupit obousměrnou za 2xtolik prašulí(navíc dokonce i kartu OUT-Zákazník)+jízdné za autobus = finanční katastrofa, řešení= budu jezdit obě cesty autobusem (ten mě doveze včas a nechce po mě zaplatit za dvojnásobek kilometrů který nemůžu procestovat). Howk (bye bye dráhy)
Každopádně si to u mě Český dráhy teda nevyžehlili, modrou armádu poslat do plynu nebo aspoň manažement. Nejsme tady my pro ně, ale oni pro nás.
Kdo si myslí že sou český dráhy zajebanej namyšlenej podnik tak ať hlasuje tady.
(pro cenzora- sorry ale nevím jak to říct slušněji aby to odpovídalo realitě se kterou se kupa z nás každodenně setkává)- a pro příznivce ČD- neberte to vyjádření jako pomluvu ale jako můj osobní názor za kterým si stojím díky zkušenostem.
Tu hlasujte ti kdo si myslí že to z českýma dráhama nejde z kopce a že se situace znatelně vylepšuje a blýská se na nádherné modré zítřky kdy snad konečně všichni budeme jezdit MHD vlaky a autobusy zadarmo(teda za ty dotace by nás snad půl roku vozit mohli:)