reklama

Tipy na MTB trasy – Šumava na těžko

Označení horské kolo jasně naznačuje, kde by se s takovýmto strojem mělo jezdit, nicméně mnohdy tak tomu není a na kolech kategorie MTB se nejčastěji vyráží kamkoliv. V našem dalším tipu na výlet s Authorem se pokusíme vše napravit a vyrazíme do našich hor, a to rovnou na těžko.

Bývalá fořtovna březnického polesí, jedno z nejodlehlejších míst Šumavy
Bývalá fořtovna březnického polesí, jedno z nejodlehlejších míst Šumavy
Foto: Jiří Juřík

Horské kolo prioritně zvládá obtížnější terény, a to díky širším plášťům a odpružení, rovněž snadněji překonává stoupání, protože má více převodů. Horská kola jsou díky těmto vlastnostem pak oblíbená u cestovatelů, zdolávajících větší vzdálenosti. Vydejme se na jednu takovouto cestu, kterou hravě zvládnete za víkend, kdy se projedete po krásné přírodě, přespíte v místech, kde se jinak nesmí ani šlápnout mimo značenou cestu. Vydejme se společně na Šumavu, a to přímo do centra tohoto národního parku.

Kromě horského kola nám na tomto putování budou pomocníky nouzová nocoviště, a nebojte se, nejde o nocležny pro bezdomovce. Jedná se o striktně vyhrazená místa, kde můžete při cestách po Šumavě legálně strávit noc v přírodě. V reálu se jedná o místo, které je vytyčeno oplocením z akátových klád, doplněné o stůl s lavicemi, opodál jsou dobře zamaskované dvě moderní, plastové kadibudky (v době naší návštěvy čisté a s toaletním papírem), které se na první pohled tváří jako dřevník. Kryje je totiž jednoduchá konstrukce z hrubých prken.

Nouzové nocoviště Modrava
Nouzové nocoviště Modrava

Nouzových nocovišť (NN) je na území Šumavy rozmístěno v současnosti sedm a jsou od sebe vzdálená tak, abyste za den došli od jednoho k druhému, tedy asi 20 až 25 km. Nejjižnější NN naleznete pod Plešným jezerem, kousek od cyklotrasy (CT) 1028 a zelené turistické značky. Následuje NN Nové Údolí, Strážný, Bučina, Modrava, Poledník a poslední je Hůrka u Prášil. Všechna NN jsou na kole dostupná, což je dáno i tím, že k nim musí dojet auto obsluhující chemické WC.

Všechna nouzová nocoviště mají svůj provozní řád, kde je nejdůležitějším ustanovením asi to, že zde můžete přespat jen jednu noc, nejde tedy o běžné, dlouhodobé kempovací místo. Rovněž se zde nesmí rozdělávat otevřený oheň. Nejsou zde ani odpadkové koše, každý si svůj nepořádek musí odnést po sobě sám. Prošli jsme pět ze sedmi NN a všude bylo čisto. Jen si musíte dát pozor, pokud přijdete na místo později, nemusíte se již se svým stanem vejít, případně budou obsazena ta nejpohodlnější mís­ta.

Knížecí pláně
Výhled na Knížecí pláně

Popis trasy

Využití nouzových nocovišť především značně rozmnožuje turistické, pěší i cyklistické možnosti, jak poznat Šumavu bez porušování zákona, případně bez hledání kempů, penzionů či jiných oficiálních a placených míst ke složení hlavy. My jsme projeli okruh, který mapuje jižní část Šumavy začínající nad Novou Pecí, dojeli jsme do Modravy, kde jsme se otočili na zpáteční cestu. Jako výchozí místo jsme vybrali město Volary. Z Volar jsme vyjeli po silnici 39 směrem na jih, ale v Pěkné jsme s radostí odbočili na parádní uzavřenou silničku, po které vede cyklotrasa 33 Vltavská.  Po rovině jsme společně s inlajnisty dojeli do Nové Pece, kde je několik příležitostí k posilnění, což je zapotřebí, protože právě zde začíná stoupání do hlubin Šumavy. Cestu nám určovala nejprve CT 1026 a 1023, které nás dovedly ke zdejšímu unikátu v podobě Schwarzenberského kanálu, podél kterého se opět jezdí po rovině a moc pěkně. K prvnímu NN musíte odbočit po CT 1028, pokud jej chcete vynechat, můžete pokračovat po CT 1023. Obě varianty se spojí na rozcestí Hučina.

Rosenauerova pomníku jsme najeli na červenou značku a stále po CT 1023 dojeli do Nového Údolí. Zdejší NN bylo poněkud stranou našeho příjezdu, je vpravo na žluté značce. V Novém Údolí je rovněž možnost občerstvení, ale také nejkratší mezinárodní železnice na světě, měří asi 120 metrů.

Soumarské rašeliniště – rozhledna
Rozhledna nad naučnou stezkou Soumarské rašeliniště

Další cesta nás provedla stále společně s CT 1023 kolem několika zaniklých obcí až do Strážného, kde jsou nejen stánky Vietnamců, či veřejné domy, ale i normální restaurace a hlavně nad obcí je další NN. Ze Strážného se dá pokračovat buď stále po CT 1023 nebo od NN po červené značce, ze které odbočte vpravo na rozcestí u bývalé Točné. Před námi bylo, ale to jsme nevěděli, dlouhé stoupání na Knížecí Pláně a ještě vydatnější na Bučinu, nejvyšší osadu v ČR. Zde je další NN, ale také horský hotel a muzeum železné opony.

A jeli jsme dále, pořád po osvědčené CT 1023, ze které jsme však u rozcestí Na Ztraceném odbočili vlevo, protože jsme se chtěli podívat na legendární Březník. Před námi pak byla odměna v podobě mírně klesající asfaltky, po které jsme velmi pohodlně a příjemně sjeli do Modravy k dalšímu NN.

Z Modravy se opět stoupá, nejprve do Filipovy Hutě a pak ještě kousek a následuje sjezd do Kvildy.

A jsme na začátku velkého finále v podobě takřka nekonečného sjezdu podél Teplé Vltavy přes Borovou Ladu, Horní Vltavici, Lenoru a Soumarský Most takřka zpět do Volar.

mapa trasy

Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.

výškový profil trasy

Délka a náročnost

Celá popsaná trasa je dlouhá asi 160 km, půjde tak nejspíš (pokud nejste chrti) o několikadenní putování, které lze rozdělit právě využitím přenocování v nouzových nocovištích.

Náročnost je kolísavá, ale obecně Šumava je na kole velmi dobře průjezdná. Až na ta stoupání, ovšem odměněná sjezdy. Převážná část trasy vede po zpevněných cestách, případně po kvalitních polních a lesních cestách. Nicméně na několika místech dojde na kořeny a větší kameny. S opatrností je trasa průjezdná na trekovém kole, ale horské kolo je ideální.

Praktické na cestu

Pohyb na kole, ale i pěšky po území NP Šumava má svá pravidla, která jsou odlišná od jiných míst, která nepodléhají tak přísné ochraně, proto je dobré se s nimi předem seznámit a dodržovat. Místní ochranáři jsou sice slušní, ale nekompromisní. Především na řadu cest je na kole vjezd zakázán, pohybovat se dá pouze po značených cyklotrasách.
Rovněž je dobré dodržovat pravidla chování na NN, zvláště udržovat klid a pořádek a zachovat je tak pro další cestovatele.

Při projíždění trasy je dobré myslet na zásoby vody, protože u NN nebývají studánky s pitnou vodou. Nicméně po cestě je řada stánků a restaurací. Vodu lze nabrat i z pramene Vltavy. Pili jsme ji bez následků.

Zajímavosti na trase

Cestou potkáte opravdu řadu zajímavých míst, a to jak historických, tak i přírodních. Vzhledem k vysoké atraktivitě Šumavy se na každém důležitém místě setkáte s kvalitně zpracovanými informačními panely. Proto zde uvedeme jen výčet pozoruhodností, které byste neměli vynechat:

  • Přírodní památka Vltavský luh
  • Naučná stezka Schwarzenberský plavební kanál – unikátní technická památka
  • Muzeum železnic v Novém Údolí – nejkratší příhraniční železnice
  • Knížecí Pláně – bývalá dřevařská osada
  • Muzeum železné opony na Bučině – připomínka totalitní ochrany hranic
  • Pramen Vltavy – pramen naší národní řeky
  • Jezerní slať u Kvildy – rašeliniště s vyhlídkovou věží
  • Sovinec v Borových Ladech – soví voliéry
  • Soumarské rašeliniště – naučná stezka s rozhlednou

Více informací o Šumavě a nouzových nocovištích naleznete na adrese: www.npsumava.cz

AUTHOR Bicycles

 

Partnerem seriálu „Tipy na MTB trasy“ je AUTHOR – česká značka pro horská, silniční a krosová kola s tradicí od roku 1993.

 

Seriál „Tipy na MTB trasy“

Fotogalerie

Bývalá fořtovna březnického polesí, jedno z nejodlehlejších míst Šumavy Výhled na Knížecí pláně Polrtál Schwarzenberského kanálu Detail Schwarzenberského kanálu Cesta podél kanálu je po rovině, proto je velmi oblíbená. Cesta podél kanálu je po rovině, proto je velmi oblíbená. Pramen Vltavy, zde spíše první čůrek Vltavy Pozor, následuje sjezd. Tato železná opona je naštěstí jen muzeem. Pošumavská jižní dráha V Novém Údolí je krčma ve vagonu. A zde se před krčmou odstavují koně. Nouzové nocoviště u Nového Údolí Nouzové nocoviště Modrava je poněkud hrbolaté, přesto často obsazené. Nouzové nocoviště Pod Plešným jezerem patří k nejhezčím. Dobře zamaskované WC Rozhledna nad naučnou stezkou Soumarské rašeliniště Šumava na prodej Neradostný pozůstatek kůrovcové kalamity Místní mají o budoucnosti Šumavy jasno.
redakce NaKole.cz, 25.07.2014
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? před 8 minutami
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
Ukrajina 44 včera v 14:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

428 cyklistů (5 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024