Předem se přiznáváme, že titulek není pravdivý. Na Hradčany pražské, ani na ty u Mimoně se vlakem nedostanete. Nicméně, v následujícím výletě Hradčany navštívíte a i na ten vlak dojde. Hlavně se na kole projedete zajímavou krajinou mezi Českou Lípou a Mimoní, tedy po území CHKO Kokořínsko – Máchův kraj.
Ideálním místem pro start dnešního výletu je město Česká Lípa, které je pohodlně dostupné autem. Například z Prahy je to přes Mladou Boleslav asi 100 km příjemné jízdy. Auto můžete zaparkovat v ulici České, kde je na rohu s ulicí Partyzánskou samoobsluha a před ní parkoviště. Právě zde se navíc můžete hned napojit na cyklotrasu číslo 3054, která záhy najede na drážní těleso bývalé železnice. Z toho pro vás vyplývá, že velmi pohodlně pojedete následujících asi 5 km až k opravdové železniční zastávce Vlčí Důl – Dobranov, kde se setkáte se skutečnou, tedy plně funkční železnicí. Bohužel na celé trase drážní cyklostezky nepotkáte ani jedno odpočívadlo, jen bývalé drážní domky, které se nyní změnily na rekreační objekty.
Za Českou Lípou pojedete po zaniklé železniční trati.
Další trasa pak stále sleduje cyklotrasu 3054, která se u Brennského mlýnu na chvilku spojí se žlutou značkou KČT. Po pravé straně se zdvíhají pískovcové Hradčanské stěny, kde se ukrývá Skalní brána nebo jeskyně Psí kostel. Vyplatí se sem odbočit. Vlevo pak vytváří nepřeberně pentliček meandrující říčka Ploučnice.
No a ještě kousek a jste konečně v Hradčanech (na prezidenta zde však budete čekat marně), tedy v obci, kde je první možnost k občerstvení. Největší zajímavostí je kromě zdejšího informačního střediska, pláže na břehu Hradčanského rybníku a minizoo, nedaleký areál bývalého vojenského letiště v zaniklém vojenském výcvikovém prostoru Ralsko. Sem se rozhodně vyplatí zajet a kousek dráhy si projet. Třeba od začátku obce až k hangárům číslo 34 19 a 36 S 23, mezi nimiž lze projet k přírodní rezervaci Hradčanské rybníky, kde vede modrá značka místního značení (čtverec diagonálně rozdělený na barevnou a bílou plochu). Přes hráz rybníku Držník se dostanete k rozcestí U Trojzubce, odkud budete pokračovat po červené místní značce.
Cyklisté u rozcestí na hrázi rybníku Držník
Před vámi je jediný terénní úsek na trase, který představuje asi 150 m tlačení po příkré lesní cestě z rokle Kloctilky na Popelový hřeben. Následuje příjemný sjezd po Dělové cestě až k těsné blízkosti Máchova jezera. Do Starých Splavů můžete dojet buď po silnici nebo po modré značce. Ve Starých Splavech jsou další možnosti k občerstvení. Rovněž se zde opět setkáte se skutečným vlakem, který jezdí do České Lípy, takže zde můžete svůj výlet ukončit.
Máchovo jezero, vpravo se tyčí Bezděz.
Jestliže se rozhodnete pokračovat dále, stačí jednoduchá rada – sledujte modrou turistickou značku. Přes Jestřebí, Srní u České Lípy a Okřešice dojedete zpět do České Lípy. Poslední úsek trasy vede po nezpevněných lesních cestách s mnohdy docela hlubokou vrstvou písku. Přestože pojedete po rovině, bude to místy fyzicky docela náročné, ale to jste již na konci této trasy.
Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.
Celý okruh měří asi 50 km a v naprosté většině vede po zpevněných cestách. Výlet lze tedy absolvovat s určitou pozorností i na crossovém kole, které se však bude více bořit do písku než širší pláště MTB. Jediný technicky náročný úsek je zmiňované stoupání po červené, ale toto lze objet po paralelní cestě.
Trasa prochází střídavě zcela opuštěnou a romantickou krajinou a vesničkami či dokonce vyhlášenými letovisky (Máchovo jezero, Staré Splavy), kde je dostatek příležitostí k občerstvení. Druhou část výletu si můžete zkrátit nasednutím na vlak do České Lípy.
Město začalo vznikat již od 10. století jako slovanská osada u vodního hradu Lipý. Současný vzhled města ovlivnila průmyslová výroba a těžba uranu. I přes řadu panelových sídlišť je centrum České Lípy zachováno a chráněno jako městská památková zóna.
Bývalé vojenské letiště začalo být budováno již koncem roku 1938, nejprve jako travnaté. Betonová dráha vznikla v letech 1951 až 1954. Od roku 1968 do roku 1991 bylo letiště obsazeno Sovětskou armádou. Letištní dráha je dlouhá 2500 metrů a je lemována několika hangáry, kde jsou nyní většinou sklady.
NPP byla vyhlášena v roce 1967 na rozloze 903,50 ha, ale jako součást většího celku je chráněna již od roku 1933. Je zde chráněna široká škála biotopů, například rybníky, rákosiny, rašeliniště, mokřadní louky, podmáčené smrtčiny, či pískovcová skalní města.
I přes honosný název jezero se v tomto případě jedná o běžný, byť veliký rybník, který byl založen rozhodnutím Karla IV. v roce 1366 jako Velký rybník, a to k především k chovu ryb.
Partnerem seriálu „Tipy na MTB trasy“ je AUTHOR – česká značka pro horská, silniční a krosová kola s tradicí od roku 1993.