Víte, proč je Botič nejpopulárnějším pražským potokem? Možná je to proto, že na území metropole, a jejím okolí, jednak protéká zajímavou přírodou (Průhonický park, vodní nádrž Hostivař, přírodní památka Meandry Botiče a další), ale rovněž se ze všech pražských potoků nejvíce přibližuje středu města.
Ke konci svého toku Botič protéká známým Nuselským údolím, tzv. Jámrtálem. Do Vltavy pak ústí na Výtoni pod železničním mostem. Přes všeobecnou známost Botiče, však málo lidí ví, kde tento „veletok“ pramení. Právě k tomuto místu, a ještě dále, vás dovede následující výlet.
Výlet můžete začít na konečné metra trasy C – Háje, odkud sjedete ulicí Opatovskou ke kruhovému objezdu, z kterého vede po levé straně Novopetrovické pěšinka až do Petrovic, kde se setkáte s červenou turistickou značkou. Červená sem vede z Hostivaři a vy ji budete sledovat až do Průhonic. Nejprve pojedete po malé pěšince, za Křeslicemi se pak svezete po nově upravené lesní cestě, která končí před Průhonicemi. V této hojně navštěvované obci červenou opustíte, odbočíte vlevo a vystoupáte na Květnové náměstí, kde se napojíte na cyklotrasu č. 11, která vás vyvede z Průhonic ulicí Dobřejovickou. Do Dobřejovic dojedete po nové cyklostezce a najedete na cyklotrasu 0028. Před vámi je silniční část, vedoucí po klidné okresce přes obce Modletice, Popovičky do Chomutovic, kde odbočíte vpravo do uličky Huntovické, která vás přes náves doprovodí ven z obce. Ulice se změní na rozbitou silničku, která bude mírně stoupat.
To se již blížíte k jednomu z cílů dnešního výletu. V nohách máte asi 18 km a po vaší levé straně se objeví malý rybníček, který je napájený z mokřadu nad ním. Právě toto místo je považováno za pramen Botiče. Kupodivu zde není žádná informace ani upozornění, tak se jede dále. Před vámi je obec Křížkový Újezdec, která vás opravdu přivítá křížkem u cesty. Již delší dobu vidíte na obzoru telekomunikační ocelovou věž a vedle ní nižší zděnou stavbu, tam nyní směřujete. Po silnici vystoupáte na návrší, nejvyšší místo na vašem výletu. Lze tedy říct, i profil trasy to potvrzuje, že až doposud jste vlastně stoupali. Jste 480 m nad mořem a před vámi je památník v podobě rozhledny Mandava. Rozhledna byla na jaře roku 2015 volně přístupná, a to díky vylomenému zámku.
Cesta kolem rybníku, kde pramení Botič.
A můžete se vydat z kopce, přes obec Sulice, kde se napojíte na modrou značku, která vede dolů do Psár. Zde na návsi vyměníte modrou značku za žlutou, která vás dovede po uzavřené cestě do obce Libeň. Zde se setkáte s cyklotrasou 19A a 8100, po které pokračujte do obce Zvole.
Zde by mělo dojít k rozhodnutí, kudy budete pokračovat dále, protože se nabízí dvě varianty, jedna silniční, druhá terénní, vhodná pro kolo MTB. První varianta vede do Vraného nad Vltavou serpentinami po silnici, terénní pak po malé pěšince, klesající roklí Zvolského potoku. Zde dojde na techničtější pasáž s kořeny, kameny a brody. Obě cesty se sejdou nedaleko nádraží ve Vraném, tedy u prvního možného zakončení tohoto výletu, který až sem měřil asi 36 km.
Nová cyklostezka za Vraným nad Vltavou
Pohodlné pokračování zpět k Praze nabízí nová cyklostezka, která kopíruje pravý břeh Vltavy. Díky hladkému asfaltovému povrchu je vyhledávána in line bruslaři, rodiči s kočárky a malými dětmi. O víkendu, za pěkného počasí je zde docela rušno a cyklisté si užijí kličkování. Stezka vede až k hranicím Středočeský kraj – Praha, tedy k mostu Závodu míru, kde navazuje na pražskou páteřní cyklotrasu A2, která prochází celým městem po pravém břehu Vltavy. Je tedy jen na vás, kde budete chtít výlet ukončit. Zajímavou variantu nabízí vlak, který od roku 2014 nově zastavuje na Kačerově, tedy u stanice metra.
Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.
Z Hájů k prameni Botiče je to zhruba 18 km, k rozhledně Mandava další 3 km. K první vlakové zastávce ve Vraném nad Vltavou ujedete asi 36 km, na hranice hlavního města pak celkem těsně přes 40 km.
Trasa vede převážně po pohodlných cestách a klidných silničkách. S terénem se setkáte pouze v úseku mezi Petrovicemi a Křeslicemi. Technicky náročný je necelé 2 km dlouhý sjezd podél Zvolského potoku ze Zvole do Vraného, který lze však objet po silnici.
Cestou je dostatek možností k občerstvení, a to jak v obyčejných hospodách či dražších restauracích. Jak již bylo napsáno, k návratu lze využít vlak. Výhodné je, že na území Prahy, tedy od zastávky Zbraslav, je jízdní kolo dopravováno zdarma.
Největší atrakcí Průhonic je zámek a hlavně rozsáhlý park. Zámek je původně tvrz ze 13. století. Jeho současná podoba je z let 1889 až 1892, nyní je zde sídlo Akademie věd ČR, botanického ústavu. Park má rozlohu 250 ha a roste v něm na 1200 druhů stromů, keřů a květin. Park je za poplatek přístupný veřejnosti, ale jízda na kole je v něm zakázána.
Památník s rozhlednou připomíná velké shromáždění stoupenců husitství v roce 1419. Stavba vznikla v roce 1931, je vysoká celkem 12 metrů a na vyhlídku se stoupá po ocelových točitých schodech se 44 stupni. Výhled je omezen okolními stromy.
Obec byla založena po roce 1260. Z příkazu krále Přemysla Otakara II. byla na předem určeném místě vybudována najednou celá vesnička. Dominantou obce je novogotický kostel sv. Markéty z roku 1894. Architektem byl Josef Mocker, který dostavoval chrám sv. Štěpána ve Vídni a pražský chrám sv. Víta.
Těsně za Vraným směrem na Prahu projíždí vlaky 393 metrů dlouhým Jarovským tunelem. Vlastní trať začala vznikat po roce 1880 a Jarovský tunel je na ní nejdelší.
Partnerem seriálu „Tipy na MTB trasy“ je AUTHOR – česká značka pro horská, silniční a krosová kola s tradicí od roku 1993.