1. srpna vstupuje v platnost nové znění silničního zákona, které obsahuje tzv. „malý cyklistický balíček“. Česko tak alespoň částečně napravuje dluh vůči cyklistům. Na naše zákony ale čeká další řada změn, než z něj zmizí alespoň největší absurdity ve vztahu k provozu jízdních kol.
Zastaralá legislativa, která v mnohém považuje jízdní kolo za „malý automobil", je často překážkou, která brání návrhům bezpečnějších řešení pro cyklisty. „Naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká," říká k tomu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Přestože při Ministerstvu dopravy již dva roky pracuje Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, nové změny se objevují jen velmi opatrně a zvolna.
„Malý cyklistický balíček", který je v pořadí druhou novelou zohledňující cyklisty, obsahuje drobné technické úpravy zákona, které nejsou pro cyklisty nijak dramatickou změnou. Spíše než o zvýhodnění cyklistů jde v tomto případě o sjednocení pravidel s chodci a větší přehlednost provozu na silnicích.
§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.
§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.
V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Nová úprava zavádí od 1. srpna tuto povinnost i pro přejezdy pro cyklisty. Cílem je sjednotit povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty. První zmíněná úprava má zabránit případnému sražení cyklisty na přejezdu rychleji jedoucím automobilem v druhém pruhu. Z důvodu bezpečnosti je také řidičům zakázáno parkovat na přejezdech pro cyklisty a v bezprostřední vzdálenosti, obdobně jako je tomu u přechodů pro chodce.
§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce", „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty" nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty", jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů.
Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny, jde tedy pouze o dodatečné upozornění.
Na počátku letošního roku náměstek Ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou kromě zástupců ministerstva také odborníci z týmu národního cyklokoordinátora. Mezi legislativními návrhy, které by se měly projednávat v nejbližší době, je například provoz přívěsných vozíků za jízdní kola (tématu jsme se věnovali nedávno). Na tzv. cykloskupinu čekají ale také další témata, kterými jsou například nedořešená práva při odbočování, sjednocení práv chodců, bruslařů a cyklistů v místech překonání komunikace či upřesnění chování bruslařů.
Cyklostezka v Uherském Hradišti, kde by cyklisté měli správně sesedat
z kola každých 10 m. Podle jiného paragrafu přitom musejí tuto stezku
využít a nesmějí jet po souběžné silnici. Také toto místo čeká, až
se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo
pozemní komunikaci.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz