Povinná výbava je vlastně jasná... ALE !
nevím, zda je v ČR POVOLENO (vyhláškou) za snížené viditelnosti používat přerušované světlo (bílé, červené). Slyšel jsem, že v Německu a Rakousku je zakázáno používat blikající (ať již přerušované či dokonce stroboskopické) údajně proto, že někteří lidé mají problém při vnímání blikaček, mozek se jim naladí, oči již nedokážou uhnout, může dojít k epileptickému záchvatu a může končit i dopravní nehodou s fatálními následky. Ať již u toho, komu de udělá špatně a nabourá, či i tomu, že ten který bliká protože jej přejede zachvácený řidič....
Zadní červené přerušované světlo se používat smí. Přední bílé přerušované světlo za snížené viditelnosti tam,kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
Já vím, že v ĆR se traduje, že co není zakázáno, to se může. Můj dotaz byl formulován tak, zda je ve vyhlášce doslovně uvedeno, že za snížené viditelnosti musí být kolo osvětleno vpředu bílím seřízeným, neoslňujícím světlem a vzatu červené světlo, je možné použít tato světla jako blikající." totiž domnívám se ze zkušenosti (jezdím na kole celoročně a zláště třeba v podjezdech silnic bez světla) že to nepříjemně oslňuje.
Ano, je to přímo v zákoně uvedeno tak, jak to DAVID7001 uvedl.
mohli by jste mi poslad odkaz? díky.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
par 58. ods.5
A detailně Příloha č.12 část C) bod 2. Vyhlášky 341/2014
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341#prilohy
hmmmm co se dá dělat. Jestli to půjde dál, tak budu muset začít jezdit busem a to ještě za doptovodu zdatného zřízence. Dříve to tam nebylo. Když v Německu a Rakousku vyšel ten zákaz, tak naši šikovní Vietnamci hbitě vše převezli do ČR a od té doby... vše asi souviví se vším... no nic no, tak jsem chytřejší
Jo, světla podle německé normy, která neblikají, se u nás prodávají třeba v Lidlu a za ty peníze to není špatné světlo, ale v naší legislativě zákaz blikání AFAIK nikdy nebyl a fakt nemám chuť dohledávat jak se to v průběhu času měnilo.
Možná bys měl zvážit podání žádosti o předčasný nebo invalidní důchod.
Jo, kdysi to bylo v zákoně takový nejasný, ale to už je let ...
Mě právě zajímalo, jestli máš problémy s obyčejnými blikačkami, né se strobo efektem, nebo extra silnými. Nedozvěděl jsem se :-(
Ale klidně, když najdeš další takto "postižené", můžeš zkusit tlačit na zákonodárce, na besip, nebo na kohokoliv jiného. Jedenapůlmetristům to vyšlo :-).
Blikaj ale i ukazatele směru, výstražné majáčky, světla na přejezdech a spousta dalšího ...
procházením webu, tak se dá najít jen toto: "za snížené viditelnostise je možné použít blikající světla" Mám ale nepříjemný pocit, že vyhláška nic takového neříká, a informace o blikánína prodejních webech je prodejnější, blikání je sice je lépe vidět, ale vůči okolí je bezohledným projevem. Vlastně jsem nepochopil, když se někdo pochybuje po cyklostezkách, proč někdo bliká, navíc na svém zadku.
Ty máš strach,že když pojedeš s blikačkou,tak kolem Tebe budou chodci v křečích,s očima v sloup a s pěnou u úst odpadat? Jak sám vidíš,zatím se to nestává. A to blikání na cyklostezce,někdo prostě tu blikačku zapne a má ji zapnutou celou cestu. Nezapíná ji na silnici a nevypíná na cyklostezce.
Tak, tak. Blikám vzadu trvale i ve dne, tedy pokud jedu mimo lesy a louky (i když v době aktivity lidolovců by se hodil majáček na přilbu). Nebudu je na ten kousek stezky vypínat.
Přední zapínám jen za šera. Ale samozřejmě používám běžné blikačky, žádná stroboskopická děla, takže rozhodně nikoho neoslňuju.
A to je asi chyba. Protože běžná zadní blikačka (jako ona rákosnická) je v dnešním provozu asi jako bludička na lesní pasece....
Čí chyba? Měl bych oslňovat? Přiznám se, že ti moc nerozumim ...
Patrně blikačka na volnou silnici bude jiná než ta do města, kde je spousta světel a odlesků. Ty nejlepší cyklistické výkonné zadní blikačky mají režim se sníženým kontinuálním výkonem pro jízdu cyklistů ve skupině. Jet za výkonou městskou blikačkou opravdu nejde. Mám takové 5W zadní blikny dvě. Jedna jde ztlumit a na druhé přelepuji na společném výletě tu výkonnou ledku černou izolačkou.
Ale do města na silnici jsou nenahraditelné.
Omlouvám se kolego cyklisto. Asi jste mladší. Zažil jsem kdysi na diskotéce, kdy za stoboskopu zkolabovala 20 letá holka, a byl to zajímavrej zážitek i s tou pěnou a nekoordinovanými křečovitýmy záškuby celého těla. Také sem si myslel, že se MNE TO netýká, Před lety jsem prodělal Mozkovku, 6 dny jsem byl v komatu. Když jsem se :vrátil mezi lidi", zjistil jsem, že je vše "jinak".... když jedu chvíli za někým, kdo mi bliká ze zadku do ksichtu, tak se mi začíná dělat špatně a já zvažuji, jestli to vydržím, a nebo zda přijedu do práce pozdě.... Tak Vám přeji plné zdraví do zbytek Vašich dnů.
Zeptám se: To špatně z blikání je vždy, nebo jen u těch silných stroboskopů.
Jinak tedy, stačí zvolnit (nebo předjet) a za minutu je blikač v nedohlednu a minuta zdržení ještě nikoho nezabila, ne?
Záleží na momentální pohodě... vezměme možnost, že někdo bliká a za ním auto a řidič má podobná problmy. V okamžiku, kdy se mu udělá špatně, tak to toho cyklistu může převálcovat ... je to jenom možnst. V případě při cestě v noci do práci a zpět kdy těch lidí (i cyklistů není zase tolik) stačí jeden blikač po 12 hodinové cestě a je to radost. nerozumým používání blikačky v době, kdy i cyklista tím blikáním vidí hůře, a bliká do zadu, kde to na nikoho nic neupopozorňuje. Je to spíše frajeřina
Blikání dozadu červeně (nebo trvalé svícení) je podle mě to nejdůležitější a nejvíc upozorňující řidiče který se blíží zezadu. V autě jsem si mnohokrát ověřil, že cyklista (mopedista, chodec, cokoliv) pohybující se při krajnici vpravo může být i ve dne v mnoha místech "neviditelný". Třeba v podjezdu, tunelu, při přechodu ze slunce do stínu, atd.
Rozhodně žádná frajeřina! Blikající světlo, mimo to že spoří baterie (dvě mikro/tužky celou sezónu), je víc nápadné, než trvalé. U nás už je prostě obvyklé a je pomalu "synonymem" pro cyklistu v provozu.
Souhlas. Zadní osvětlení je pro bezpečnost cyklisty i mopedů jedoucích do 40 důležitější než to přední.(Spočítejte si doby reakce a brzdné dráhy). A přidal bych i ony reflexní prvky.
Jak kdy, jak kde. Když jedu ráno s kopce dolů k Vltavě po ulici 50km/h, tak zapínám přední stroboskop, který dokáže udržet auta na vedlejší ulici a dát mi přednost. Je to odporné oslňující a ještě blikající světlo a dole ho hned vypínám. Ale pro mne je to tam životně důležité. Zadní blikačku tam nepouštím, je den, je světlo, řidiči mne vidí a pohybuji se jejich rychlostí. Předjíždějí mne jen ti, pro které je předjetí cyklisty otázkou jejich řidičské cti.
Je pravda,že existují frajeři,kteří to používají,jen aby se předvedli. Jinak ale je to celkem rozumná věc,to blikající světlo upozorní každého ihned na první pohled,že tam,kam se dívá,něco je. To se o skomírající žárovce poháněné dynamem napsat nedá.
Jak tady uvádějí druzí. Existují různé druhy těch blikaček. Od diod po stroboskopy. Každopádně to chce se do toho blikajícího světla nedívat. To světlo má za úkol upozornit na to,že tam někdo jede. Takže když už to vím,tak ho nepotřebuji sledovat. Chce to se dívat jinam.
dobrá rada, a známé....jenže mozek si velí něco jiného. periferní vydění tě nasměruje a pak už neuhneš... jak jsem řekl, dříve jsem ty probléy neměl ale nikdy neříkej nikdy. Údajně se s těmito problémy má až cca 7 procent obyvatel.
Těch druhů epilepsie a spouštěcích faktorů existuje spousta. Bohužel,těžko chtít po světě,aby je všechny zakázal a odstranil.
Někteří s tím mají problém za sluníčka v alejích. Ale to tady neprosadíš, poněvadž to zde přece nikdo nikdy neviděl, že by to někomu mohlo vadit.
Brahmo, překrucuješ. Nikdo netvrdí, že to nikomu nevadí.
Představ si, že někomu dokonce vadí, když vidí cokoliv pohybujícího se trochu větší rychlostí. Zakážeme pohyb (včetně kol a koloběžek)?
To víš, to jsou dneska všechny ty menšiny, furt se jim něco nelíbí a nutí tu zbylou většinu aby fungovala podle nich ;-)
NASRAT!!!
Když sleduju tuhle diskusi na téma spouštění epilepsie u řidiče, tak mě hlavně přijde nebezpečné, že takoví jezdí.
Já jsem se před mnoha lety, za mnohem slabšího provozu vzdal ŘP když jsem pochopil, že mám mizerné periferní vidění. Z pohledu očního lékaře je to však OK a postupně jsem zjistil kolik lidí s touhle vadou jezdí. Dobře si pamatuji jak před lety nějaký chlapík ve Frenštátu sejmul děti na přechodu, protože je neviděl - byl na tom stejně jako já, jen si myslel, že to zvládne.
Problém je v tom, že až do prvního záchvatu o tom nevíš.
Jenže je bohužel hodně lidí co o tom dobře ví a ztrácí soudnost a podceňují možné riziko a s doktorem se nějak "dohodnou".
Ona ta antiepileptika mají zatraceně nepříjemné vedlejší účinky a to chování se, že záchvat může přijít kdykoliv, je hodně nepříjemné a diskriminující.
Právě proto by měli být soudní a řidičák zahodit a když to nezvládnou, tak by doktor měl být o to přísnější a řízení tvrdě zakázat.
Tak ono je to i o tom smířit se s nemocí a naučit se s ní žít.
Valná většina nemocných ví, co jim takřka v 99% může záchvat způsobit a jsou i schopni blížící se záchvat poznat.
Tohle jsou věci,které se krásně povídají. Smířit se,naučit se žít. Do operace štítné žlázy a mé první narkózy mně nebylo nic. Po operaci epileptický záchvat. Okamžitě zakázaná spousta činností. Vyhazov z práce,pro nesplnění zdravotních podmínek. Stát se to někde v Americe,tak člověk vysoudí na nemocnici miliony. U nás nic. Doktoři pokrčí rameny a řeknou,že nastaly objektivní okolnosti. V rámci lékařských prohlídek objevili ještě problém se srdcem,následovala operace,pak oprava operace a pak oprava opravy operace. Pak ČID 5000Kč. Po 5 letech posouzeno,že je vše v pořádku,důchod odebrán. Podle tabulek pokud člověk nemá 5 epileptických záchvatů týdně,tak mu to v práci nebrání. Háček je ale v tom,že ho nikdo s dvoustránkovým soupisem zdravotních omezení do normální práce nevezme. Když,tak načerno,nebo na nějakou dohodu na pár hodin měsíčně a za pár korun. Na pracáku také krčí rameny,že práce plnící ta zdravotní omezení neexistuje. Teď do toho ještě ten coronavirus. Poslední 3 roky žiji z měsíčního příjmu 0Kč. Teď 10.5. mně čeká kontrola na neurologii,tak doufám,že dojde k nějaké změně. Už mně nebaví rozesílat někam životopisy s tím,co jsem vystudoval a kdy dělal,když nic z toho dělat nesmím. Můj stav nazvali OZZ-osoba zdravotně znevýhodněná. V tom papíru je napsáno TRVALE. Skutečnost je taková,že potřebuji z něčeho žít,ale nikdo mně nezaměstná,všichni se bojí. Takže asi tak...
Hele, Davide, je sice hezké, že jsi nás nechal nahlédnout do svého zdravotního obrazu, chápu, že to nemáš úplně jednoduché a držím ti palce v tom, jak se s tím pereš, ale to je fakt o něčem jiném, než že tu mluvíme o jedné chorobě (epilepsii).
No a ani jsme se od zakladatele tématu nedověděli, jestli mu záchvat může způsobit každé blikající světlo (a že jich kolem nás je), nebo jen příliš intenzivní, případně jen stroboskopické.
Třeba apel/prosbu - nepoužívejte strobo na silnici, v provozu a na stezce, ten bych chápal.
Tak to by sis měl také dávat pozor na průjezd alejí, aby to s tebou neseklo... :o)))
přji i Tobě, aby se před Tz tohoto důvodu nesloží kolo. Přji hodně kilometrů
Blikající světlo více upoutá pozornost, takže je vhodné pro denní svícení. Taky se ale uvádí, že v noci je u blikajícího světla obtížnější určit rychlost a vzdálenost a taky, že exituje "můrový efekt (moth effect)" kdy je řidič, zejména pokud je pod vlivem, blikajícím světlem přitahován, takže v noci blikačka nemusí být vždy výhra. Ideál asi mít jedno zadní světlo stále a jedno blikající.
Blikající přední světlo v noci je úplná blbost, to je prostě na facku a nechápu je může jezdec s blikajícím předním světlem sám něco vidět.
Má smysl v noci přední slabá blikačka vedle běžného světla. Na větší dálku odliší cyklistu od jiných zdrojů světla nebo odrazů.
Abezpečuju tě, že slabá blikačka použitá současně s nějakým silnějším světlem je úplně na hovno, protože na větší dálku není přes to druhé světlo vidět. Jak jsem vypozoroval v noci při sledování protijedoucích cyklistů.
Tak jasně, pokud máš na mysli nějakou šajnovačku, narvanou protijedoucím rovnou do očí. Pak v podstatě není vidět ani ten cyklista.
Měl jsem na mysli při použití rozumného neoslňujícího světla.
Smějte se mi nebo ne, ale co já dnes na všech těch superkolech zcela postrádám, je ta obyčejná brašnicka s nářadím, která byla standardní součástí každého českého kola před rokem 89. Nebylo to top nářadí ale ruku na srdce, spravil jsem s ním vše, co jsem jako kluk musel a mám ho jeden z Liberty závodky a jedne staré Eska skládacky po dědovi dodnes a dokonce jej používám! Nad tím by se měli výrobci zamyslet! Takové šikovné zvolené nářadí v novém moderním kabátě jako standardní součást výbavy v standardní výbavě kola včetně hustilky, jako tomu bylo dříve by dnes jistě přivítal každý cyklista. Jsem si tím naprosto jist! Jediné firmy, které toto částečně nabízejí, jsou skladackari Dahon a Tern. Ovšem často za příplatek.( nářadí v rukojeti, hustilku v sedlovce). Takže za mě znovu povinné nářadí na kolo!
Jako že bychom zas měli na výběr ze dvou pumpiček, černé a chromované a z jedné kilové sady nářadí ?
Není lepší si podle vlastního gusta vybrat z té nekonečné nabídky nářadí, pumpiček i brašen ?
Já si vybral. V pohodě nafoukám, i vše potřebné na cestě poladím. Mám v brašně podle svých představ. Vše lehké, elegantní, funkční.
A ty fakt máš na kole sedlo s těma kovovýma očkama pro navléknutí poutek brašničky? Nebo kam by si chtěl přidělat?
krásná byla ta prvorepubliková brašnička mezi sedlovou trubku a zadní kolo (resp jeho vzpěry)...
Pravda, bývala tam, na tu jsem úplně zapomněl :-)
Tak já jí na Faviritu mám a je v ní právě to nářadí.
...na tom sedle i sedíš, nebo jen visíš? :-D
No... když už si to nakousnul...
Pokud je takhle zavěšená taštička (zvlášť nějaká neforemná) pod sedlem, pak to odzadu vypadá, jakoby dotyčnému viselo... nářadí...
Dělají se v replice.. od 500 do ca 900, podle zdobení, kování a tak.
https://aukro.cz/stara-taska-brasna-na-kolo...
v první chvíli bych si díky tomu nápisu myslel, že je to na služební zbraň. :-)
Zbrojovka dělala vše... od kočárku pro mimino až po bouchačku, kolo a automobil pro dospělého :)
Člověče mám, mám tam brasnu prý na řidítka, ale ona je přesně velká pod to sedlo a přesne toho tvaru jako kdysi ty brašny s nářadím, jen namísto přezek mám zip a místo kůže je tvrdý pevný textil, namísto kožených řemínku suché zipy. Ale funguje to skvěle. Vozím v tom nožní minihustilku s manometrem. Plus nářadí. Vejde se mi tam vše. Mohu nafotit.;-) Jinak na Dahonu mám nářadí v řidítkach a hustilku v sedlovce. Jsem schopen si dnes vyměnit paprsek v kole a vycentrovat kolo na cestě do deseti minut. Na cestě si vyměním brzdové špalky, vyladim brzdy, seridim přehazovačku, vycistim vše , namazu vše. Dotahnu šrouby, hlavové složení, vyměnim dusi , zalepim defekt. Jo, nepovedené elektrokolo vás naučí na cestě i opravovat kabely, pajet a opravovat světla, čidla v podstatě na koleni.... Jára Jágr by se divil, na co že to dělá reklamu!:-()
Jo, na nějaké skládačce jsem tohle už zahlíd.
Taky vozím základní nářadí, díly, pumpičku a lepení abych uděl nejnutnější potřebnou opravu nejméně na dojetí. Ale je celkem jedno, kde ty věci jsou uložené.
Dotahnout šrouby, hlavko, promazat co třeba a seřídit brzdy bys měl doma před jízdou a né až po zastavení ve škarpě :)
Jsi si naprosto jistý, že by to přivítal každý cyklista???
Každý snad máme jiné kolo a jiné potřeby, ne? Jak píšeš níže, proč bych měl na cestě měnit drát v kole a centrovat (mimo expedice)? Proč bych měl utahovat hlavové složení a šrouby? Podívej se na moje nářadí. Potřeboval bys ho? Z velké části asi ne, stejně jako já to tvoje.
Za mě tedy povinné nářadí na kolo rozhodně ne!
Co jsou ty černé věci vpravo od duše?
To jsou knoty pro opravu bezdušových plášťů. Tím malým pilníčkem zdrsním díru, knot navléknu do té vidličky, máznu lepidlem a strčím do pláště. Uříznu koukající část nožíkem - to je to lesklé u knotů a jedu.
Jak vidím, tak bezdušové pláště už existují. A jak je to dnes s oněmi galuskami? Jsou, či se vývoj zastavil? Bylo by zajímavé místo duší vozit nějaké galusky....
Tvl, odkud jsi vylezl??? :-)
Dneska teprve zjistit, že i na kolo se dělají bezdušáky... :-O
Galusky se dneska, samozřejmě, prodávají taky ;-) O jejich vývoji ale netuším ani zbla, jezdím na terénním tanku a na něj se obouvá přeci jenom něco trochu jiného ;-)
no - nepatřím mezi ty aktivní cyklisty. Takže to snad postačí k vysvětlení...
Věřím, že každý výrobce ví, jaké nářadí je potřebné a nutné pro servis jeho kola. Tudíž vybavit takovou brasnicku pro konkrétní model by podle mě mělo být absolutně snadné. Jsem si skutečně jist, že by to byla super pomoc každému cyklistovi i vlastníkovi kola obdržet originální nářadí ke kolu přímo od výrobce. Mně se již právě se skladackami stalo, ze mi chyběl klíček na seřízení kloubu. Prostě to není standardní nářadi pro všechna kola. Takže za mě stále, nářadí na kolo ideálně přímo od výrobce ano!
Tam myšlenka vůbec není špatná.
Jenže otázkou je, co je ještě standardní, a co navíc. Má do výbavy dodávané výrobcem patřit i stahovák na kazetu? Centrklíč? Nebo jen šroubovák a všechny potřebné klíče plus montpáky?
Právě si to správné popsal a vyslovil. Nářadí pro běžnou bezproblémovou obslužnost kola. A tím je i lepení, montpaka, prostě to, co ti pomůže dál pokračovat v cestě a opravit běžné rozladění či závadu na kole kdekoli na cestě. Vetsi vědu bych z toho nedělal, zvládli to do brasnicky vybavit výrobci za časů našich dědu jistě bychom to v době počítačů zvládli rovněž.;-)
Jenže - dali by mi ke kolu ten typ nářadí, co mi vyhovuje ? Třeba montajzny máš v mnoha provedeních, každému sedí něco jiného, plast, kov, širší, uzší. Párkrát jsem někde nějaké takové nářadíčko k něčemu dostal. Obvykle se chvíli někde válelo, pak šlo do popelnice, protože jsem už měl, nebo pořídil "to svoje".
A co lidé, kteří si kola staví sami? Měli by dostat univerzální nářadí k rámu? Třeba stranové klíče? :-))
Buď rád, že máš svobodnou volbu a nesnaž se všechny nacpat do jedné škatule. Nakonec se toho chytne profesionální biker Dolínek a budeme to mít v zákoně.
pěkná kravina co píšeš.. už za první republiky si pan redaktor časopisu Cyklista stěžoval, že nářadí dodávané výrobci ke kolu je akorát k vzteku a na prd... že je to mnohem lepší hned zahodit a pořídit si klíče vlastní, kvalitnější a v takové sestavě, která odpovídá zručnosti jezdce.
Pěkná kravina, co píšeš, nevím, co psal nějaký redaktor za první republiky a jaké nářadí měl v ruce, ale já jsem zde psal, že jsem to nářadí používal, používám a mám. Normálně mém od některých klíču i dva do páru a pouzivam je při povolování ci dotahování proti sobě. Kolik takových klíčů si měl v ruce ty, že musíš vysledovat názor redaktora až do první republiky??? Absolutně nechápu, že v dnešní době se najde nekdo, kdo by pohrdnul originál nářadím ke kolu. To je stejné, jako bych pohrdnul originál rezervou či klíčem k vozu. Ale pravdu máš, můžeš to pak prodat či zahodit, pokud budeš mít něco lepšího. Ne každý musí nutné mít profi nářadí, aby měl šanci dotáhnout na kole šroubek, co vyměnit duši! A ne každý se v tom také orientuje a vyzná v naradi! Je spousta lidí, kterým by to usnadnilo život s kolem v případě problémů a pomohlo by jim to se v tom zorientovat a svépomocne si aspoň na dojezd poradit. Prostě pomohla by jim i jednoduchá sada nářadí právě treba od výrobce. S návodem jak a co důležitého dotáhnout, zkusit zkontrolovat....Takový Tern to třeba pochopil, že lidi jsou od dob servisu často lhostejní k údržbě a vymyslel strategii i reklamní video na to, jak se starat o své kolo. Vrací se k tomu, co tu kdysi bylo ke každému Favoritu v brasnicce. Já to měl třeba i u Liberty.
U toho Favorita to byla úplná nutnost, furt se něco sypalo. Tak jako v autě se dřív vozila plná brašna nářadí.
Dneska ti stačí na běžné kolo, když už, tak jeden multiklíč s pár inbusy. A není snad vůbec žádný problém říct prodavačovi při nákupu kola, ať přihodí i vhodné nářadíčko. Přece nejsme tak zdegenerovaný, aby za nás musel každou takovouhle maličkost někdo řešit, nejlépe z nějakého nařízení, univerzálně...
Potíž s těmi multiklíči je ta, že se s nimi hrozně špatně pracuje. Je to lehké, kompaktní, dobře se to vozí, ale něco s tím opravit víc, než dotáhnout uvolněnou matku, je strašný opruz.
No však. Taky to sebou mám na nouzovou opravu. Kompromis skladnosti a funkčnosti. Doma mám pořádné nářadí.
Doma je to jasné, ale i ta oprava na cestě je s tím strašný opruz. Jak mi ukradli to nářadí, tak jsem inovoval a to nářadíčko s imbusy koupil. Ale něco s tím dělat...
Hlavně se s tím nedá dostat ke každému šroubu, byť by krásně rozměrově pasoval. Ty ostaní klíče na tom zavazí a rozdělat to bez dalšího nářadí nejde :-)
Protože to originál nářadí se nevyrobí zadarmo a nutně musí zvyšovat cen kola a přitom spousta lidí to nebude chtít protože jim to nářadí nebude vyhovovat. Prostě je to blbost a jenom blbec to nedokáže pochopit a bude se hádat.
Zvyšovat cenu kola, já si zase myslím, že pri ceně dnešních kol by to byla a je jen zlomková záležitost ceny kola, kterou by stejně výrobce dal jako bonus ale podle mého prijemny. Samozřejmě, že by si to dal do ceny, asi jak zvonek, blatník, stojánek nebo světlo ci odrazky do kol.... Ale chápu, jen blbec nedokáže pochopit, jak drahé by bylo...to nářadí...
to co tu plácáš, řešili už za první republiky, a to panovala poněkud větší unifikace a již tehdy se obecenstvo shodovalo na tom, že dávat ke kolu "zadarmo" nějaké pseudozákladní nářadí je blbost. Kvalita mizerná, levému nepomůže a šikovný si koupí jiné. Šťouchni si do jehly a zkus jiný téma, ne tak vyčpělé.
Za první republiky si ukazoval vykloněním ruky z okna vozu, jezdils dvoutaktem vlevo a karoserie měla dřevěný rám. A kolo si brzdil gumou o plast a zapaloval lucernu vpředu na kole, děravý plast obvazoval kolem dokola ráfku provázkem a přehazovačka byla vymozenost. V čem a na cem dnes jezdíme? I nářadí se samozřejmě posunulo a výrobce kola by ho také dál v takové kvalite, aby to neuškodilo jeho reputaci.
Martis, prosím teď bez urážky:
-dnešnímu světu vládnou ekonomové a podobné zrůdy.
-"povinné součásti" se ojebávají daleko pod hranici požitelnosti. (příklad který zaručeně znáš - autolékárnička resp nůžky v ní).
-Pokud chceš do Tvého výrobku jako konstruktér něco kvalitního, projde to "schvalovacím řetězcem" + "oddělením nákupu" a ve výsledku máš na svém přípravku místo použitelné rychloúpinky zblitek možná z číny vyrobený z měkké oceli a rukojeť chlapovi co s tím dělá prořízne kůži.
Když zjisťuješ proč, zjistíš že ten co koupil tento levný šmejd dostal odměnu, protože ušetřil firmě peníze.
A na výkrese jsem jako odpovědná osoba já.
Po dvou letech hádání se na každé poradě a protestech bezpečáka se mi povedlo, že na mé přípravky je "zákaz náhrad".
JAK MYSLÍŠ ŽE BY TO DOPADLO S TÍM PŘIBALENÝM NÁŘADÍM?
Ke každému novému kolu sada inbusů IKEA :-)
no, v porovnání se sadou inbusů z akce "vše za 30-" kterou by Ti tam dali, je to ta pravá švédská ocel :-)
jj nářadí z pravý nočníkový oceli.....
Vzato duchem filosofii tohoto pohledu ekonomiky kvality je tedy všechno,co si dnes koupíš, šmejd. Když vidím, co za schyzu zde vyvolala prostá myšlenka originálního nářadí na kolo v brašně pod sedlo, která navíc není nijak novou myšlenkou a někteří výrobci kol ji de facto realizují, shledávám, že zdejší osazenstvo je naprosto nenaladeno na jakoukoli takovou myšlenku, protože přesvědčení, že vše vyrobené pro podobný účel musí být a bude bezpodmínečně šmejd, je silne. Podívejte, já vám vaši filosofii neberu ale sám používám na kole příruční nářadí originální řady výrobce kola koupené samozřejmě dodatečně s neoprenovym futralem nikoli v brasnicce a jsem přesvědčen, že toto plus pár fleku, lepidlo a malá olejnička, to vše vloženo do brašny pod sedlo by každému majiteli tohoto kola udělalo naprosto stejnou službu, kterou to dělá již několik let mne. Jen s tím rozdílem, že by to nedokoupil dodatečně sám ale do té brašny to vložil přímo výrobce na té lince. Mohu dát do laboratoře na zkoušku ověřit kvalitu takového nářadí, ale již samotná skutečnost, že ho sám používám průběžně dva, tři roky na běžné dotažení a údržbu kola, centrování drátu hovoří o tom, že je ověřeno, kvalitní a fungovalo by každému jinému naprosto stejně. Ale zdejší osazenstvo o tom nikdo prostě nepřesvědčí. Bude se mi tu nadávat, co to melu za kraviny...Prosím, nechte si vsici své nářadí na kolo, které jste si koupili sami a buďte šťastní. Je jaro, přeji slunce v duši a mnoho spokojených kilometrů bez nehod a oprav, bez defektu a potřeby jakéhokoli nářadí!A Kolu zdar!
Nikoliv, co si koupíš šmejd být může a nemusí, to už záleží na značce/výrobci/atd.
To co dostáváš přibaleno "zdarma" zpravidla šmejd bývá, až na velice řídkavé vyjímky.
Nemám pocit, že by tady někdo kategoricky zatracoval vožení nářadí s sebou (spíš naopak, že? Michalek001?)
Jen Tvoje myšlenka, že má každý ke kolu dostat sadu nářadí jež určil výrobce, ať se to novopečenému majiteli kola líbí nebo ne, nenašla pozitivní odezvu. Lidi prostě mají rádi svobodu volby...
jsi trochu mimo ... dvoutakt byl lowcost řešení.. uměli i 16ti válce.... tohle je závodka z roku 1910, na Tour de Franc. Technická přípomoc byla zakázána, jezdec musel opravit vše svou silou, jen z toho co si vezl. Podívej se pořádně na technické řešení. https://www.sterba-bike.cz/album/82
A tady tuzemská závodnička s přehazovačkou....
https://www.sterba-bike.cz/album/624
Mimochodem , Kubrychtovu osobní závodničku z roku ca 1910 vlastním a váží 8,5 Kg.
Konečně pochop, že ti nikdo nic nedá zadarmo! Všechny ty dárky k nákupu a bonusy se zákazník pěkně zaplatí.
Pokud budeš lidem cpát něco, co nechtějí, podstatná část takových dárků skončí na smetišti, což je hloupé a neekologické!
Podobně můžeš vymýšlet, že by ke každému kolu automaticky měla být přilba. Vždyť by to zvýšilo bezpečnost, ne? Nebo třeba dres, taky příjemný bonus, ne? Co na tom, že se ti nesedí a barva je příšerná? ;-)
Nebo tachometr, abys věděl, jak rychle jedeš. Co na tom, že dávno máš mnohem dražší verzi?
Kde se, proboha, v některých lidech pořád bere ta potřeba páchat pro nás ostatní "to dobro"? Buď rád, že máš svobodný výběr a kup si nářadí, jaké potřebuješ. Jiní potřebují nebo chtějí nářadí jiné, tak jim stále nevnucuj jakési univerzální. Když používám bombičky, nebudu přece chtít levnou pumpičku etc.
Kdysi dávno ta sada nářadí byla součástí kola (viz onen obrázek). Nic proti toumu, když někdo nechce, ať ji nechá ve kšeftě, či prodá. Jiný to uvítá....
Přesně!!! A jsem si jist, že na 4,co by nepohrdli, by pripadl tak jeden, co by to tam nechal...
kol mi prošlo rukama asi 20.. to co bylo k Fafu jsem vyhodil ihned, stálo za hovno.. a pídil se po klíčích z první republiky.. už tehdy existovaly ty, co se dávaly ke kolu "zadarmo" a co si mohl zákazník koupit samostatně. Mám toho asi 8 kilo a rozdíl v kvalitě je značný. Píčoviny píšeš ty, nevíš o čem žvaníš. :)
Protože, přátelé, nevím, o čem mluvím, v příloze naleznete jen zlomek nářadí, co mám doma na servis kola. Včetně toho co údajně "stojí za hovno". Připomínám, že to je jen zlomek toho, co mám pohotovostní doma. Včetně velkych klíčů na tandem, či těch brasnicek. A pokud někomu pripadá dobroserstvi originál nářadí od výrobce kola, tak je to jeho věc a nikomu ho rozhodně nenutím. Vznesl jsem to jako svůj názor v tom duchu, co mi na dnešních kolech chybí a že originál světlo taky obvykle nikomu nevadí, stejně jako blatníky ale samozřejmě si je může vyměnit a kolo doplnit něčím lepším. Ale originál nářadí dnes nabízí ke svým kolum již několik výrobcu kol, bohužel ne jako standard. Takže moje dobroserstvi, jak zde někdo tvrdí, již šíří různí pokrokoví výrobci kol bez ohledu na to, co si o tom myslí zdejší kritici a svým způsobem se tak vrací k někdejší tradici výrobcu kol zde právě tak hojně odsuzovanou. A asi na to mají dobré ohlasy, jinak by to nevyráběli. Ale to je věc názoru.
No, vadí nevadí. Když koupím kolo a na něm budou nesmyslné blatníky a nesmyslná bludička (což hned shodím a naroubuju funkční), tak mi to vadit docela bude, protože jsem ty díly zbytečně platil a poletí do popelnice. A kdybych nějak víc trpěl na ono envirocosi, tak by mi to vadilo i jako nesmyslné plýtvání zdroji, energií atd...
...dokonce ekologická kauza.:-) kolo, na němž budou dle tebe zbytečnosti, které pro tebe netřeba, si přeci nevyberes, nekoupíš.:-) V tom případě každý tuner je vlastně ekologicky neznaboh. Bo něco s kola shodí, aby si to vylepšil. Hele, vyhodou toho nářadí je, že v dnešní době by si ho prostě nechal u prodejce pokud by si ho už tak strašne nechtěl a nikdo by ho určitě nevyhazoval. Osobně jsem přesvědčen, že výrobci by jej nakonfigurovali jako příslušenství. Ale pravda je, že k lednici taky nikdo dnes neprodává brasnu s nářadím či lednickare:-))))
Jako že kolo, které se mi zamlouvá rámem a komponenty si nevyberu, protože na něm jsou blatníky, které nechci :-)
A už jsi koukám dospěl ke konfigurování. To už je jiná. Tak si představ tu situaci. Vybereš si "holé" kolo a nakonfiguruješ si ho tak, že prodavači naporoučíš, co na něj chceš navěšet. Nabídka je opravdu široká.
Jenže tohle ti tady píšeme od samého začátku.
Ale když už do toho mermomocí pleteš politiku - ty to asi bez toho "socialistickýho" postarání se o tebe nedokážeš, viď ;-)
"Vybereš si holé kolo a nakonfiguruješ si ho tak, že prodavači naporoučíš, co na něj chceš navěšet."
Však takhle to v Azubu funguje snad od začátku. Vybrat si můžeš barvu rámu a od jistého roku jde nezávisle zvolit i barva vidlic a nejspíš i nosiče. Pak samozřejmě vidlici, tlumič, brzdy, řazení, sedlo... a veškeré doplnky účtují zvlášt. Mínusem je, že po objednávce a zaplacení zálohy musí člověk čekat, až to vyrobí... :-)
Tak tohle by byl ideální stav. Myslel jsem ale na obyčejnou konfekci. Holé funkční kolo a dokoupení cingrlat. Takhle jsem to udělal s prvním trekem. Jeden den jsem si to naporoučel, druhý den si to přišel vyzvednout. Servisák to na to kolo navěšel a já ho měl podle tehdejší představy.
jé hele hliníkovej klíč na matice přední náby úplně na hovno, o utahovanou matici se roztahne. Za první répy se dělaly z planžetový ocele (když sis je koupil bokem). A ty fungujou dodnes.
Tak abych ti ukázal, jak je nějaké unifikované nářadí "pro všechny" pro všechny na nic:
Tohle je obsah mojí brašničky na moderních kolech.. tohle je konkrétně z krosky, ale na silničce vozím podobné krámy trošíčku kompaktnější. Opravil jsem s tím všechno, co na cestě bylo třeba opravit.
Jo a k tomu vždy pumpička, že.. na silnici i plášť se skládací patkou. Krabička s drobnostmi obsahuje samolepky záplaty, spojky na řetěz a takový smetí.
Teď výbava, vozená na origo cesťácích z první répy:
První obrázek je obsah brašny s nářadím, co sebou normálně vozím. K tomu ještě jednu duši pod sedlem a samo pumpičku.. občas si sebou na delší cesty vozím i reservní falcák. Druhý obrázek je "brašna velké technické pomoci", obsahuje i moderní sadu cyklonářadí, novou duši, velkou nýtovačku, několik spojek a článků řetězu, velké lepení. Tohle vozím, když nás jede víc. Druhý reservní falcák někomu přidělím. Třetí obrázek je depot použitelných a používaných origo klíčů při velkých opravách, moderního nářadí mám skříň.
Ještě jsem zapomněl několik drátů i s nyply umně uchycené na nosiči.. to se již také osvědčilo.
Díky bohu za moderní multiklíče a unifikaci používaných imbusů. Kolik tak váží tvoje výletní sada komplet?
bez plášťů asi kilo (sakumprásk všechny klíče), zas tak těžký to není :)
Ono to je tak pro sichr, jsem takovej trochu "cestující kovář" jako závodník Vondřich, co jsem jednou potřeboval přibalím, abych to už nikdy nepotřeboval. Přece jen ty kola mají kolem 100 let a i když občas provedu nějakou tu údržbu a seřízení, tak na poruchu mají nárok :)
No jo, ale ten to vozil na motorce, jestli se nepletu :-)
Fascinuje mě tenhle rozpor mezi lidma, někdo vyplácne X tisíc za brzdy, který jsou o 37,5g lehčí a někomu nevadí mít sbaleno půldruhýho kila nářadí...
Svět je kouzelné místo.
Tohle vozím na cesťáku z roku 1920 :) Jinak Vondřich sice jezdil na motorce, ale původně to byl cyklistický závodník a Klement ho musel hodně přemlouvat. Tehdy se startovalo tak, že k motorce musel doběhnout, roztlačit ji a pak se teprve snažil motor.... Starty tedy pravda neměl nejrychlejší, to ale vynahrazoval naprosto úžasnou a pravidelnou jízdou + neuvěřitelně rychlými opravami všeho, co ostatní dokázalo zastavit. Defekty prý trénoval tak, že mu kamarádi a známí sypali na tréninzích do dráhy hřebíky.. nejdřív tam stáli, aby věděl, že se něco může stát, pak, když měl zažité chování stroje s defektem, se schovávali. Opravu od píchnutí do rozjetí prý uměl kolem 3 minut, v době, kdy to mechanikům od Michelinů trvalo půl hodiny.
Mimochodem, Vondřichova závodní dílna vážila 20 kilo, a měl v ní i benzínovou letlampu.. + díly, které jak usoudil nezvládne opravit a u nichž hrozilo poškození. V podstatě jezdil vybavený tak, aby dokázal motorku na mezi zcela rozebrat, zgenerálkovat, složit a vyhrát :)
Tak nějak mi časy kdy tohle závodníci dělali schází. Ne že bych je zažil, ale sterilita dnešních závodů, typicky F1, ale sákne to už i do Dakaru, je neskutečně mentálně ubíjející...
Ke specialitkám samozřejmě patří speciální nářadí. To dost často u takové specialitky je, nebo není problém dokoupit. Kolik ale takových kol je. Naprostá většina si bohatě vystačí s běžným malým multiklíčem.
A když při nákupu kola řekneš prodavači, že k tomu chceš všechno potřebné nářadí, určitě ti vše potřebné rád snese na hromadu, zbytek doobjedná.
Nevím jak kdo,ale já se většinou při nějakém problému setkal s ochotnými kolem jedoucími cyklisty,kteří mi nabízeli pomoc,případně nářadí,nebo lepení. Takže co nemá jeden,to může mít druhý. Takže vozit s sebou nářadí na kompletní rozebrání a složení kola nemá smysl.
To si ale jenom myslíš, že to tak je. Jednou jsem potřeboval další lepení, ptal jsem se snad asi deseti cyklistů co jeli kolem, ale nikdo neměl. Pak mi vypomohl Radek co nebyl až tak daleko, ale i tak si musel docela dost zajet.
V jiném případě jsem nevyhnutelně potřeboval 8 inbus (někde jsem nástavec vytratil), pár cyklistů projelo, nikdo neměl, projela dvě auta, také neměli, ale z toho druhého na mě počkal u nedaleké chaty a zavolal nějakému známému a ten mi klíč dovezl. Nebýt toho tak jsem se pěšky vracel alespoň půl dne.
Ne vždy je dobrý spoléhat na to, že ostatní mají. Už párkrát jsem taky nemohl posloužit třeba pumpičkou, protože mám jen na galuskový ventilek.
Já si nic nemyslím,jen popisuji vlastní zkušenost. Zřejmě nepotkáváme ty samé cyklisty. Dokonce se mi jednou stalo,že mně chlapík s dodávkou odvezl z jedné vesnice až domů do města,když jsem urval ventilek z duše.
Podle charakteru jízdy s sebou vozím alespoň jedno kilo výbavy + litry vody :-D Vyzvedávali mně už několikrát, dokonce jsem kvůli tomu koupil plonkovní střešní držák na kolo, do kterého šlo uchytit ECO :-D Lepení lidi běžně nevozí.
Jenže takové nářadí v kvalitním provedení může stát i tisíce. A potřebuješ ho jen jednou, ne ke každému kolu extra. A někdo si servis doma prostě dělat nebude.
Výměna řetězu je běžná výměna spotřebáku, kterou aktivní cyklista dělá i několikrát ročně, má být u každého kola nýtovač, kleště na spojky? Pro opravu špice je potřeba někdy sundat kotouč a kazetu, má tam být příslušný klíč na kazetu a bič? Co pedálový klíč, stahovák klik, klíč na misky středu, eventuálně lis pokud je to press fit? Konusové klíče? Co sada na odvzdušnění hyder?
Kolego, to vše používáš pri problémech na cestě? To skutečně tak často přetrhnes řetěz? Nebo máš tak poruchové kolo? To, co zde píšeš, je, promiň, v kontextu věci, o níž zde hovořím já, prostá demagogie.
Přetrhnutý/roznýtovaný řetěz jsem na svém kole na výletech zažil už 2x. A bez nýtovačky a náhradních spojek, a vlastně i zbylých článků původně zkracovaného řetězu bych byl uprostřed lesa jaksi nahranej ;-)
Nýtovačku tedy vozím pokaždé a tu bižuterii okolo taky. Kromě toho, tyhle specialitky si kupuji podle svého, a ne že mi výrobce/prodejce ke kolu přibalí ten nejlevnější šunt, jenom aby byla splněna nějaká povinnost...
Taky třeba vozím "vnitřnosti" ventilků, už se nám to s kamarády párkrát hodilo...
Mně se řetěz nikdy přetrhnout naštěstí nepovedlo, ale na závodech mi to přišlo skoro standardní, že někdo z tohoto důvodu nedojede.
A nebudou to úplný nýmandi, často předjedu kousek před cílem pár lidí, co kolo tlačí, takže nebýt jejich poruchy, nemohl bych se s nimi měřit. Vždycky koukám, co jejich kolu je, převažuje prázdné zadní kolo, ale chybějící řetěz případně visící přes řidítka je hned na druhém místě.
Prostě někdo přeřadil v záběru ;-)
to se mi povedlo jednou a udělal jsem na jednom článku osmičku - čepy tak 30° jeden proti druhýmu. Sice držel pohromadě, ale jet se s tím stejně nedalo...
Multiklíč s nýtovačkou není v kapse vůbec špatný nápad.
Tedy pro všechny další a podobne, jedna a jednalo se vždy, pokud si pamatuji, o základní sadu kompatibilního nářadí pro dany model. Samozřejmě každý si může dokoupit další kopici vseho dalšího pro domácí dílnu/ servis.:-)
A když už to umíš opravovat a servisovat, tak si neumíš vybrat vhodnej vercajk ?
Tak třeba vhodné lehké stranové klíče pro šestihranou hlavu už neseženeš. Poté co mi nářadí z kola ukradli, jsem musel dva hlavní klíče koupit z Japonska. Můj Favorit totiž tyhle klíče má a tak je vozím s sebou. Jsou to zkrácené ocelové vylehčené klíče.
https://www.fine-tools.com/lightool-spanners.html
Ne. Proč bych měl mít doma 15 pumpiček a 15 multiklíčů?
Jestli más 15 kol, tak třeba už jen proto, že bys to nemusel přendavat a mohl prostě jen chytnout kolo a vyrazit a vědět,že vždy máš to nejnutnější pro servis s sebou.
Myslím, že kluci mají pravdu. Kdykoliv je něco zdarma, respektive v ceně, tak to často bývá nevalné kvality. Je hloupost vnucovat lidem něco, co nechtějí, pak se to vyhodí nebo zůstane bez užitku ležet.
Podobná logika, jako když ke startovnému u spousty závodů máš "tričko zdarma", leckdy i celý startovní balíček a většinou to je hromada blbostí, které nechceš a bohužel jsi donucen ve startovném zaplatit. Takže zlatě, když se člověk může sám rozhodnout, zda si danou věc chce koupit, či nikoliv.
Navíc jsem slyšel třeba názor jedné holky, proč by na kole měla vozit nářadí, když ho neumí použít a vždycky zastaví někdo, kdo jí to kolo opraví... :-)
Dnes už mám jen tři kola, ale celkem jich patnáct bylo určitě. Válela by se mi doma hromada levného šrotu, který nechci, resp. bych ho vyhodil. Jsem zvyklý si koupit kvalitní věci podle vlastního uvážení. Nechci, aby za mě rozhodoval markeťák a přidělil mi čínskou nebo lídlovskou kvalitu.
A jsem schopný se sám rozhodnout, co potřebuji. Protože občas jedu na dvě hodiny, ale jindy na týden. Takže to "chytnout kolo a vyrazit" neplatí. Nechci a nikdy nebudu unifikovaný cyklista.
Lidlovska kvalita,unifikovaný cyklista, z myšlenky nářadí na kolo od výrobce se stává skoro politická kauza omezování svobody...
Lídlovská kvalita není politika, to zaprvé. A tvoje až fanatické přesvědčování, že si mám ke každému kolu koupit a zaplatit něco, o co nemám zájem je nehorázné. Nechci platit věci, které mi kvalitou nevyhovují a nechci je nechávat zadarmo na prodejně. Celé tvé urputně svazácké myšlení mě sere. Starej se o své peníze, já se o své umím postarat sám. Jasný?
Co je přesně účelem tohohle vlákna? Zjistit informace o tom, co se smí a nesmí, nebo říct ostatním, ať přestanou blikat? Nebo něco úplně jiného?
Myslím, že před jakoukoli další diskusí bychom si měli zjistit:
1) kolik nehod vzniká kvůli epileptickým záchvatům po spatření blikačky,
2) kolik nehod vzniká kvůli tomu, že někdo přehlédl cyklistu, který:
2a) vzadu svítil,
2b) vzadu blikal,
2c) vzadu nesvítil ani neblikal.
Jestli se ukáže, že případ 1 je výrazně častější než 2b a zároveň 2a není výrazně častější než 2b, tak má smysl blikání zakázat jako kontraproduktivní. Jinak je podle mého názoru lepší podporovat takový stav, při kterém vzniká nejméně nehod.
K povinné výbavě dnes řeší výrobci "povinnou" péči o kolo. Řekněme spíše nezbytnou. Osobně mě úplně rve uši i duši, když vidím proti sobě jet dvanáctiletého kluka, kterému kvili na kole rezavý řetěz, zadní brzdové lanko má omotané kolem rámu a řidítka naražena šejdrem. Kola podhuštěna....A toto se dnes řeší???... instruktážním videem výrobce:
https://youtu.be/8HEEExSYOWQ
Za mého dětství - a znovu se tak vracím k tomu zde tolik odsuzovanemu nářadi - prostě výrobce vybavil kolo brasnickou se základním nářadím, návodem, hustilkou a olejnickou. A i ten největší cyklistický analfabet se zeptal v kramu prodavače či svého táty, dědy " K čemu toto, prosím, je? Co s tím???" A v návodu ke kolu se dočetl, jak a proč se má o kolo starat...A proč že to a k čemu to bylo dobré? K tomu, že každý pochopil, za na kole se nejen jezdí ale je nutné se o něj i starat. A že to je standardní součástí užívání toho kola. A soucasne ho to připravilo na to, jak se jednou starat třeba o motorku či o auto, že to je prostě normální součást používání každého stroje.
Dnes dostanete ke všemu návod, jehož prvních 30 stránek jsou varování o tom, co s tím výrobkem nemáte dělat a až posledních pět stránek vás seznámí s tim, jak to vlastně máte používat. Tak nezblbli jsme trochu v době počítačové či co, neni něco špatně????
Hm.. škoda, že za mýho mládi nebyly mobily.. posloužil bych fotografiemi celé řady kol, jezdících bez jakékoli údržby do roztrhání těla... Nářadí se do týdne zahodilo, nebo ztratilo....
No, já dostal k Meridě i Canyonu dost obsáhlou instruktážní brožůru o údržbě a seřizování. A kvanta materiálu od výrobců i uživatelů jsou na netu a k dostání mnoho knih různé úrovně na tohle téma. Kdo má jen maličko zájem, má k dispozici obrovské množství informací. Kdo zájem nemá, tomu vy nepomohlo ani deset olejniček v brašničce.
To v roce 1977 jsem k novému Favoritovi dostal sice nějakou hadrovou taštičku, možná nějaký z plechu vyseknutý klíč, ale v podstatě všechno o údržbě jsem musel zjišťovat systémem pokus omyl.
Tak ona je otázka k jakému "kolu" co kdy dostaneš... Mně když tenkrát přišel ten Canyon od Němců, tak jsem k tomu dostal jak základní návod k používání/údržbě kola jako takového, tak potom i k některým jeho komponentům. Např. k vidlici a tlumiči. A k tomu byla i pumpička na tyhle dvě věci. Ostatní nářadí se k tomu dalo nějak přikoupit jako "balíček".
Samozřejmě, to kolo ale nebyla standardně prodávaná "konfekce" za pár tisíc Kč...
Na druhou stranu, kdo si dneska kolo opravuje/seřizuje sám? Těch lidí bude, myslím, z celkového počtu minimum. Většina to strčí do servisu a má vystaráno.
Jinak ale celkem souhlas, lidi fakt postupně degenerujou a už jenom myšlení je pro ně strašný problém... Natož pak nějaká manuální, celkem už odborná, práce, kdy se k tomu ještě na blbě seřízeném kole můžou pěkně zrakvit...
Hele po zkušenostech se servisama se mi utěšeně rozrůstá domácí sestava nářadí.
Pro člověka co alespoň trochu tuší v čem je problém je docela bolestná představa, jak kvůli opravě na 20 minut dává kolo na tři dny do servisu.
A kdo má prostě olšový ruce, ten to holt musí nechat na odborníkovi, a i kdyby měl zlacenou golasadu, nebylo by mu to nic platný...