Jako barevný had, pomalu se vinoucí ulicemi Prahy, tak vypadala včerejší velká cyklojízda z ptačí perspektivy. Zevnitř pulsovala energií, hudbou z několika sound systémů a dobrou náladou. Jak viděli cyklistický peloton řidiči aut, zastavených policejními hlídkami, to nevím. Jedno vím ale jistě - letošní velká cyklojízda byla zase o něco větší.
Když krátce po půl sedmé vyjel zástup cyklistů z náměstí Jiřího z Poděbrad, slunce se právě pomalu sklánělo k západu. Lidé na kolech, koloběžkách, in-line bruslích a skateboardech vyrazili na tradiční oslavu volného pohybu s využitím vlastních sil. Podle údajů organizátorů se na startu sešlo přes pět tisíc účastníků. Po trase dlouhé 12,5 km se potom vydali směrem k pražské magistrále, která protíná střed města a odděluje Národní muzeum od zbytku Václavského náměstí.
Já jsem se k pelotonu připojila až na Nuselském mostě, kde jsem čekala na záběry, které lze získat pouze z jediného místa:
Nuselský most zaplněný cyklisty – to je už tradiční obrázek
z velkých pražských cyklojízd.
Foto: Jitka Vrtalová
Přes Pankrác se potom jízda přehoupla přes Kavčí hory a Jeremenkovou ulicí se spustila na vltavské nábřeží. Barrandovský most, součást Jižní spojky, byla další socialistickou stavbou, kde se projektanti rozmáchli do padesátimetrové šíře. Tudy projela skupina za hlasitého zvonění a vyhrávání zvukových aparatur. Cíl cesty, bývalá sklárna a dnes umělecká dílna Meetfactory na Smíchově, přivítala jezdce a připravila jim zábavnou afterparty.
Letošní cyklojízda byla nejen o něco větší, ale také opět o něco barevnější. Sportovně vyhlížející bajkeři doprovázeli decentně oblečené „dámičky“, o něco dále pak rodiče s dětmi ve vozících i na sedačkách. K vidění byly snad všechny možné typy jízdních kol, včetně ležatého tandemu a nákladních kol.
Stylová jízda na stylovém městském kole.
Foto: Jitka Vrtalová
Toto nákladní kolo je diplomatickým vozidlem a vlastní jej dánské
velvyslanectví.
Foto: Jitka Vrtalová
V pelotonu asistovaly také hlídky městské policie na kolech. „Je nás tu asi deset snad ze všech pražských obvodů, které zakoupily policistům služební kola,“ odpověděl mi na zvědavý dotaz policista z Prahy 14. Policisté ale nebyli jedinou profesí v pelotonu – mezi účastníky se objevili zaměstnanci bank, vědeckých institucí, ambasád, mobilních operátorů, lékaři i prodavači.
Včerejší akce totiž zahájila kampaň „Do práce na kole“, v níž budou týmy firem a organizací soutěžit o počet ujetých kilometrů. Reportáž z vyhlášení soutěže najdete NaKole.cz, bližší podmínky jsou k dispozici na adrese www.dopracenakole.net. Firemní týmy měly možnost se registrovat nejpozději do včerejšího večera a dnes se tedy pouští do zápolení více než 150 firem. Ve hře je zájezd do Kodaně, kola, cyklistické doplňky, zážitky v lanovém centru i vstupenky na hudební festival. Jak ale říkají organizátoři soutěže, iniciativa Auto*Mat, ve hře jde spíš o zábavu než o skutečné zápolení. „Chceme ukázat, že jezdit po Praze na bicyklu zkrátka jde,„ říká manažerka kampaně „Do práce na kole“ Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat.
Večer zakončila afterparty v prostorách MeetFactory koncertem akusticko-elektrické kapely DVA, diskotékou, závodem na cyklotrenažeru ve stylu fixed gear (tedy bez volnoběhu a přehazovačky) a další doprovodné akce.
V budově bývalé sklárny se představila také dílna pro městské cyklisty a cyklistky Bajkazyl, která celý večer nabízela zdarma seřízení jízdních kol. Dílna je každý den otevřena od 15 do 21 hodin a kromě běžných oprav kol se specializuje na stavbu recyklovaných městských kol. „My všichni jezdíme denně po pražských ulicích. Spojuje nás přesvědčení, že z starších kvalitních kol, kterými někteří lidé pohrdají, se mohou stát výborné stroje pro každodenní použití v ulicích Prahy,“ říká o Bajkazylu jeho iniciátor Martin Kontra.