reklama

České dráhy testují nové vagony pro přepravu kol

Na českých nádražích jsou nově k vidění oranžové vagony s modrým symbolem kola. České dráhy testují nový model pro přepravu kol.

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Foto: Konting

Typ vagonu označený jako Bvt je určený pro přepravu kol pod dohledem cestujícího. V Česku zatím jezdí jen dva prototypy – jeden na trase vlaku mezi Prahou a Sušicí, druhý z Prahy do Tanvaldu.

Cyklovagony vznikly rekonstrukcí modelu BDs (podrobnosti najdete např. zde), který je lidově označován jako „hytlák“. V nové úpravě vznikl úložný prostor pro kola s háky, prostor pro cestující je oddělený sklem tak, aby každý měl své kolo pod dohledem. Vagóny jsou označené jasně oranžovou barvou, na níž je modrý piktogram kola. Modrý pruh zvýrazňuje prosklené posuvné dveře, které slouží k nakládání kol. Po naložení kola nastupují cestující klasickými dveřmi po schůdkách.

Vagon Bvt využívá zkušeností např. z Německa, Rakouska či Jižního Tyrolska (fotografie cyklovlaků najdete ve fotogalerii). Tento model přepravy kol šetří místo a navíc zbavuje provozovatele zodpovědnosti za cizí majetek.

Podle Českých drah má první sezóna odhalit nedostatky tohoto typu řešení, případně rozhodnout o dalším rozšíření provozu. Zatím patrně největším nedostatkem je to, že nakládání kola vyžaduje spolupráci dvou osob. S kolem obtěžkaným bagáží se potom do vlaku bude cyklista probojovávat jen velmi obtížně. „Po mojí zkušenosti s vagonem Bvt bych pro jeho případné další úpravy radil zbudovat širší (např. dvojité) boční nástupní dveře otevírané automaticky po stisku tlačítka. Tyto dveře je navíc nutno vybavit i schůdky.Takto bude mít cyklista zajištěn pohodlný vstup do vagonu, aniž by byl vázán na cizí asistenci,“ radí Jakub Smolík, který si nakládání kola vyzkoušel.

Celkově je však tato úprava přijímána cyklisty velmi dobře. „Doufám, že takových vagonů bude hodně a že budou rychle přibývat,“ vzkazuje Českým drahám jeden z nich. Reakce našeho monopolního přepravce je ale stále zdrženlivá. „Množství a rychlost výroby těchto vozů bude závislá na finančních možnostech Českých drah,“ napsal v odpověď zástupce ČD.

Další odkazy:

Kontig.cz
Popis vozů BDs

Fotogalerie

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - detail dveří pro nakládání kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - interiér Stejný model nabízejí vagony německých drah Deutsche Bahn... ..nebo železnice v Jižním Tyrolsku Další příklad z rakouských Alp
redakce NaKole.cz, 03.09.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 před 15 minutami
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

355 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024