Jak se v Polsku nakládají kola do vlaku a jak se jezdí na kole u našich severních sousedů.
V červenci 2008 jsem s přáteli podniknul týdenní cestu Polskem prostředky veřejné dopravy. Navštívili jsme především města na severovýchodě a ve středu země. Kromě dopravních a klasických turistických zajímavostí jsem si všímal i podmínek pro cyklodopravu.
Polsko jako převážně rovinatá země s mírným klimatem je předurčena pro úspěšný rozvoj cyklodopravy. V budování potřebné infrastruktury však Polsko v průměru citelně zaostává za Českem. Tak jako u nás jsou města přetížena všudypřítomným automobilovým provozem, který vytlačuje z uličního prostoru tradiční dopravu pěší a cyklistickou. Během své cesty jsme prakticky nespatřili vyznačené či vybudované segregované cyklostezky, cyklisté musí využívat postranní ulice a nebo pěší zóny v centrech měst. Naštěstí polské pěší zóny jsou překvapivě rozsáhlé a na jejich území funguje poměrně intenzivní lokální cykloprovoz.
Doplňková infrastruktura pro cyklisty je tvořena převážně cyklostojany, kterých je relativně dost, ale převážně typu nevhodného pro odstavení kola bez rizika poškození výpletu. Značení cyklotras je zatím v příslovečných plenkách, převážně jsou na území měst vyznačeny pouze ojedinělé sportovně-rekreační trasy.
Podobná situace panuje na venkově, který si však díky kratším dopravním vzdálenostem a méně intenzivnímu automobilovému provozu dosud udržel výrazně vyšší podíl cyklodopravy. I zde však cykloturistické značení převážně chybí a to i v turisty exponovaných místech jako jsou například Mazurská jezera. Ovšem na intenzitu zdejší rekreační cyklistiky to ovšem nemá zásadní vliv, málo frekventovaných lesních cest je v oblasti dostatek.
Příjemným překvapením jsou ovšem pro cykloturisty polské vlaky. Nejen, že jsou v průměru výrazně čistější než české (s klasickými koženkovými sedačkami jsme se již nesetkali), ale každý má také dost místa pro přepravu jízdních kol. U rychlíků bylo možné vidět dvě možnosti přepravy kol. Buď v klasickém kupéčkovém vagónu je jedno kupé „vykucháno“ a upraveno pro přepravu cca 6 jízdních kol, nebo je celý půlvagón vyhrazen pro jedno velké volně přístupné úložiště na kola. U modernizovaných vagónů je s uložením kolo počítáno na rozšířených představcích. Vlak poskytuje v Polsku patrně nejpohodlnější a nejrychlejší způsob cestování. Na rozdíl od Česka je zde specifikem poměrně hustá síť dálkových rychlíkových spojů, které křižují celou zemí. V horším stavu je doprava na vedlejších tratích, kdy je nabídka spojů často omezena pouze na jeden až tři páry denně, na některých tratích je osobní doprava zastavena zcela.
Na závěr bych měl pro přátele cykloturistiky jeden tip. Mazurská jezera v severovýchodním Polsku jsou obrovskou oblastí s desítkami jezer pospojovaných plavebními kanály se zdymadly. Rovinatý terén, nádherné vodní plochy, historické památky a krásná příroda dělají z mazurské oblasti ideální místo pro dovolenou. Díky železničnímu spojení není daleko také obrovský křižácký hrad Malbork nebo pobřeží Baltského moře.