Kdyby sedačky vybírali pediatři, nejspíš by všichni rodiče za kolem táhli vozík.
Přívěsný vozík za kolo sice váží přes deset kilogramů, ale díky připojení ke středu zadního kola téměř neovlivňuje jeho stabilitu. Jen si musí cyklista uvědomit, že jeho kolo je výrazně delší a širší. Při sjezdu pak také těžší, a je tedy třeba více brzdit.
Vozíčky se v České republice objevily před pěti lety, kdy je začala dovážet firma Dvě plus dvě. Právě výrobky její mateřské firmy z Německa – Zwei plus Zwei – a druhého dodavatele, kanadské Chariot jsou ve světě nejrozšířenější. Česká firma AZUB nabízí vlastní značku Azub a také americké vozíky Burley.
Nejvíce jezdí po českých silnicích vozíků značky Croozer od Zwei plus Zwei. Tyto vozíky přijdou na 9990 korun za jednomístné, resp. 10990 korun za dvoumístné provedení. V ceně ale zákazník získá hned tři výrobky – kromě přívěsu za kolo také sportovní kočárek, protože stačí jednoduše odpojit oj a připojit vpředu malé otočné kolečko. Součástí balíku je ale také velké přední kolo, s nímž rázem získáte i kočárek na jogging.
Možnosti využití vozíků jsme ale ještě nevyčerpali. Lze dokoupit i další sety, které umožňují proměnit vozík v saně a ty táhnout za sebou na běžkách či přikoupit speciální popruhy pro trekkingové tažení sedačky. Převrátit vozík nejde snadno, protože jeho těžiště je nízko. Dokonce ani při pádu cyklisty se vozík nezvrhne a výhodou je i skutečnost, že při zastávce během jízdy není dítě nutné (pokud třeba usne) vyndávat – stačí vozík odpojit a zaparkovat ve stínu. Cyklisté rovněž ocení, že kromě dítěte vozík uveze i další věci (rodiče vědí, že děti toho potřebují poměrně hodně).
Vedle vyšší ceny je možné mezi nedostatky započítat skutečnost, že dítě může hůře komunikovat s rodiči. Nicméně má z vozíčku poměrně dobrý výhled a navíc může mít uvnitř třeba i hračky. Může si také klidně během jízdy zdřímnout. Další výtkou je právě nízká světlost a umístění za kolem, takže prach z cest letí přímo na dítě. Dítě proto kryje síťovina, která zajistí dobré větrání v horkém dni, ale přitom nepropustí kamínky ani hmyz. Na prašné úseky či v dešti je možné přední část překrýt slídou a větrání zajistit na zadní stěně vozíku.
S vozíčky lze vyjet jak na silnice, tak i na lesní a polní cesty. Pouze kamenité cesty by dětskému pasažérovi nejspíš radost neudělaly, protože pruží pouze materiál sedačky. Kanadské vozíky Chariot využívají polymerové listové pružiny, takže se dítě nemusí obávat ani děr v silnici. Bohužel cena těchto vozíků roste s doplňkovým vybavením i přes dvacet tisíc korun.
Dvoumístné vozík s vložkou pro děti do deseti měsíců můžete klidně používat do pěti let dítěte. Ve vozíku se vozí klidně i pětileté děti, které už samy na kole jezdí, ale delší vzdálenosti by ještě nezvládly. Je třeba jim upravit program tak, aby právě ve vozíku odpočívaly, zatímco rodiče šlapou a jejich dětské kolo se veze připevněné ke konstrukci vozíku.
Majitelé vozíků si pochvalují i respekt, který budí na silnici, neboť vozík je dobře viditelný a auta se musí cyklistovi vyhnout obloukem. Přesto je vhodnější jezdit spíše po méně rušných cestách. Ostatně vozík lze rychle složit, a tak ho snadno uložíte třeba do kufru automobilu a můžete tak za správným „terénem“ dojet.
1. část – Přední cyklosedačky
2. část – Zadní cyklosedačky
3. část – Přívěsné vozíky
Shrnutí –
vozíky nebo sedačky?