Nevím jak vás, ale mě vždycky potěší, když ve státní správě narazím na cyklistu. Tím spíš, když tímto mužem je náměstek ministra dopravy. Nejvíc mě zajímalo, jestli by stát nemohl přidat peníze na cyklistickou dopravu. Během našeho rozhovoru jsme se ale dostali i k oblíbeným trasám v České republice.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI je zřízen
Ministerstvem dopravy, fond rozděluje státní peníze na dopravní
projekty – pozn. red.) v letošním roce v rozpočtu vyhradil
na cyklistickou dopravu 180 milionů Kč. To je zhruba 2 promile z celkového
rozpočtu. Podíl cyklistické dopravy je ale podstatně vyšší, průměr
českých měst je okolo 7 %. Není to trochu nepoměrné?
Podpora cyklistické dopravy z rezortu Ministerstva dopravy rok od roku
stoupá. Rozdělení prostředků SFDI není fixní. V okamžiku, kdy by města
a obce měly připraveny více projektů, než je finanční kapacita SFDI na
cyklodopravu, nebyl by to nepřekonatelný limit. Takový limit neexistuje.
Takže omezením je nedostatečná připravenost projektů ze strany
obcí?
Dá se to tak říct. Ve chvíli kdy by byly požadavky vyšší, je možné
přesunout prostředky odjinud, například ze silnic na cyklostezky.
V současné době probíhá hodně diskusí na téma páteřních
stezek v ČR, včetně vedení
EuroVelo. Opakovaně přitom narážíme na to, že v ČR neexistuje
cyklokoordinátor, který by určil, které trasy budou páteřní.
V tuto chvíli úlohu cyklokoordinátora plní Centrum dopravního výzkumu
(výzkumná instituce v působnosti MD – pozn. red.), i když to
není dané usnesením vlády nebo dohodou ministrů.
Někteří lidé si myslí, že ideální by bylo vytvořit komisi se
zástupci Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj a dalších.
Je jasné, že cyklistická doprava je průřezová záležitost. Je to věc MD,
MMR (jde také o cestovní ruch), Ministerstva životního prostředí,
i Ministerstva zdravotnictví, protože jízda na kole ovlivňuje náš
zdravotní stav. Osobně jsem myšlence cyklokoordinátora v ČR nakloněn. Ale
v každém případě je důležité, aby se zástupci jednotlivých
ministerstev setkávali a mluvili o této problematice. Ale není to jen
záležitost ministerstev, jde i o zástupce krajů, měst a obcí.
Existuje dnes taková platforma, na které by se setkávali zástupci
ministerstev, krajů, měst a obcí?
Platformy existují, dnes v neformální podobě. Příkladem může být
seminář u příležitosti veletrhu For Travel, stejná příležitost byla na
veletrhu Sport Life v Brně.
Bylo možné vás vidět na kole během exkurze po Uherskohradišťských
stezkách. Jak jste se dostal k cyklistice?
Já pocházím ze střední Moravy, z podhůří Jeseníků. Od dětství jsem
používal kolo při jízdě do školy.
A máte nějaké oblíbené oblasti, kam v Čechách rád vyrazíte
na kolo?
Já z kola objevuju ČR. Kolo je fantastický dopravní prostředek
k objevování. Člověk má možnost se zastavit, kdykoli ho něco zaujme.
Když jedete za den 60 km, máte šanci poznat to území mnohem lépe než
když jedete třeba autem. Jestli mám nějakou preferovanou lokalitu, to
nemůžu říct. Já pravidelně trávím o prázdninách týden v sedle se
skupinou lidí a pravidelně jezdíme do jednotlivých míst v ČR.
Díky za rozhovor.