reklama

Vyvracíme mýty o elektrokolech: rozhodně nejsou jen pro lenochy!

Zastánci klasických kol by mohli říci, že „se nám tady rozmohl určitý nešvar“. Elektrokola se totiž v současné době začaly na ulicích objevovat jako houby po dešti. A stejně tak jako si velmi rychle našla hodně zastánců, objevili se také jejich odpůrci.

Negativní postoje však většinou pramení z nevědomosti. Proto je nyní na místě vyvrátit některé z mýtů, které se o kolech poháněných elektřinou tradují.

V čem spočívá jejich přínos?

Elektrokola na rozdíl od klasických kol disponují baterií zabudovanou v rámu kola. Při zapnutí elektrického pohonu dochází k doplňování síly, kterou vynaložíte u šlapání. Díky tomu tedy šlapete lehčeji, volněji, ale přitom máte pořád vysokou rychlost. Sílu pohonu si navíc můžete nastavit, jelikož elektrokola disponují několika stupni – od těch nejslabších, které sotva pocítíte, až po ty silné, kdy se vám zdá, že nemusíte téměř vůbec zabírat.

Jízda na těchto kolech však nikdy není o tom, že byste vůbec nešlapali. Aby vám elektrický pohon pomáhal, musíte vždycky šlapat. Samozřejmě je potřeba kontrolovat hladinu nabití baterie, a pokud je před vámi delší cesta, vyplatí se ji předem dobít.

V současné době je na trhu nepřeberné množství typů elektrokol, která mají baterie se schopností rekuperace, tedy postupným dobíjením během rychlé jízdy. Díky tomu a také díky rychlému nabíjení se elektrokola stala vhodným prostředkem i při jízdě na dlouhé tratě.

Elektrokola nepatří jen do měst!

Sportovně založení lidé odsuzovali možnost využití těchto kol jen ve městech, a to kvůli možnostem nabíjení.

Toto však již dávno není pravdou, nabíjecí stanice vhodné pro elektrokola nyní naleznete na mnoha místech, u kulturních památek, obchodních domů a pravidelně se instalují i v různých horských oblastech. Například v Beskydech jsou nabíjecí stanice na elektrokola nainstalovány již několik let. V podstatě platí, že nabíjecí stanici naleznete všude tam, kde se vyskytují i stojany na klasická kola.

K jejich rozšířenému využití rozhodně přispěl i fakt, že již neváží tolik. Nejlevnější elektrokola sice stále obsahují těžkou, olověnou baterii, která váhu kola dostane až nad solidních 40 kg, daleko rozšířenější variantou jsou lithiové baterie, které váží do 30 kilo a tím pádem nabízejí snadnější manipulaci a menší dřinu při rozjezdu do kopce.

Elektrokola jako přepravní prostředek pro důchodce? Nesmysl

Právě díky své odlehčené konstrukci a možnosti zdolávat i náročnější úseky neplatí mýtus, že jsou tato kola vhodná jen pro důchodce a líné jedince. Naopak!

Nikde není psáno, že motor musí být zapnutý po celou dobu jízdy. Pokud se jezdec rozhodne mít jej vypnutý, může cestu absolvovat stejně jako na horském kole, kdy si náročnost reguluje jen klasickými převody.

Navíc, díky rekuperaci, která dokáže kolo během jízdy dobíjet, se mohou sportovci vydávat na daleko delší a náročnější trasy, než by si s horským kolem troufli. O tom vypovídá také fakt, že je lze dělit do několika kategorií.

Mezi klasické typy patří městská elektrokola, která urychlí váš pohyb ve městech a ulehčí vám cestu tak, abyste do práce či do školy nepřijeli celí zadýchání. Pro sportovní duše jsou vhodná sportovní, horská či treková elektrokola. Díky nízké hmotnosti se s nimi jednoduše manipuluje a pomáhají zdolávat ty nejnáročnější kop­ce.

Při výběru se lze navíc dívat na takové parametry, jako je délka dojezdu, již zmiňovaná rekuperace nebo třeba středový pohon, se kterým dosáhnete vyšší rychlosti.

Trh myslí také na lidi se ztíženými možnostmi pohybu. Konstrukce se sníženým nástupem je vhodná pro všechny, kteří mají zdravotní problémy, přesto se ale jízdy na kole nechtějí tak úplně vzdát.

Elektrokolo doplňuje osobitý styl

Díky existenci těchto kol lze říci, že se rozšířil okruh lidí, kteří se na kole vydávají do práce. Pro mnohé z nás sice není problém obléct se do sportovního oblečení a vyrazit na nákup, pokud však máte v práci určitý dress code, nemůžete do práce přijet zpocení z jízdy na kole. A díky tomu, že se elektrokola vyrábějí i v elegantním stylu, na nich nebude vypadat nepatřičně ani jezdec s kravatou.

Při náročnějším výšlapu však platí, že byste se měli vybavit odpovídajícím oblečením. Kvalitní sportovní oblečení vhodné i do chladnějšího počasí nabízí Lidl leták příští týden za velmi příznivé ceny. Při nakupování je dobré zaměřit se na kvalitní kalhoty s výstelkou, které usnadní dlouhé sezení v sedle, a triko s kapsami na zádech, které jsou při jízdě velmi praktické a bezpečné.

Rozhodně lze očekávat, že elektrokola z našich cest jen tak nevymizí, naopak, tato oblast nabízí ještě další možnosti rozvoje. Můžeme se tedy jen těšit na to, jaké zajímavé vychytávky si pro nás výrobci v příštích letech připraví.

- inzerce -, 23.11.2020
Blogy

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Tour de France 2025 před 17 minutami
NEcyklo Ukrajina 48 dnes v 01:02
Co vás zaujalo 283. včera v 16:48
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 193 včera v 13:07
Jaké to bylo 153. včera v 11:47
Trénink a zdraví Co užíváte při namožení svalů? 21.11.2024
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

481 cyklistů (2 přihlášení)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024