Každá radost by měla být zasloužená, tedy měla by jí předcházet určitá snaha, ne-li strast. Přesně v tomto duchu bude následující výlet krásnou krajinou Zábřežské vrchoviny.
Není potřeba vysvětlovat, ale město Zábřeh je začátkem i cílem tohoto okruhu. Tip pro motoristy, dobře se parkuje u zdejšího plaveckého areálu. Právě přes parkoviště prochází značení zdejšího modrého okruhu.
Nejprve dojedete do obce Nemile, kde vystoupáte k nenápadné tvrzi. Následuje pohodová cesta lesem nad vodní nádrží Nemilka, kterou sjedete do Růžového údolí.
V Růžovém údolí je parádní restaurace, zde doporučujeme se občerstvit. Před vámi je ten úsek, v úvodu označený za snahu až strast. Zkrátka se pojede, bude tlačit, do kopce, a to asi 4,5 km.
Cesta nad vodní nádrží Nemilka
Nejprve projedete obec, s pro mnohé libozvučným jménem, Pivonín, ale tady vám pivo nenatočí. Následuje další stoupání po malé silničce, které vám zpříjemní několik krásných výhledů, absolutní klid a nedostatek civilizace. Konec stoupání je v obci Drozdov.
Po zdolání necelých pěti kilometrech stoupání nastává ta příjemnější část výletu. Nejprve po cyklotrase 6230 dost razantně sjedete k Drozdovské pile. I zde je přívětivá restaurace. Následuje jízda po cyklotrase 521, podél říčky Březné. Vzhledem k tomu, že jde o takřka nepoužívanou silničku, čeká vás opravdu příjemná cesta údolní nivou.
Železniční skanzen
S větším provozem, ale jen malinko, se setkáte v Hoštejně, kde odbočíte vlevo na cyklotrasu 6232, která velmi rychle najede na cyklostezku.
Jan Eskymo Welzl
Je jasné, že závod s Pendolinem je dopředu prohraný, obzvlášť v úseku, kde mu byla napřímena trať. Ta původní, lehce se kroutící nyní slouží cyklistům. Je zde na tělese zaniklé železniční trati vybudována perfektní cyklostezka. Cestou minete jedno občerstvení, ale také malý železniční skanzen, kde se můžete vyfotografovat v roli mašinfíry.
V obci Lupěné končí cyklostezka a nastává možnost volby. Zpět do Zábřehu můžete dojet jednak po modré značce, ale také po silnici s cyklotrasou číslo 6232.
A kde je ten Eskymák? Je to přeci náš legendami, nutno podotknout, že pravdivými legendami opředený zdejší rodák Jan Welzl. Podrobnosti o této vskutku úžasné osobnosti si dohledejte sami. Sochu tohoto „Čecha moravské národnosti“ naleznete hned u zábřežského nádraží.
Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.
Výlet je dlouhý asi 30 km. Povrch v naprosté většině zpevněný. Trasa vede takřka mimo automobilový provoz. Stoupání je v obci Nemile a následně z Růžového Údolí do Drozdova, zbytek takřka z kopce.
Trasu lze projet na běžném kole. Místa k občerstvení jsou popsána v předchozím textu.
První písemná zmínka o Zábřehu pochází z roku 1254, od roku 1278 je již městem. K památkám města se řadí zámek, kostely sv. Bartoloměje a sv. Barbory. Na náměstí kašna a morový sloup.
Malebné údolí, kterým projedete od Drozdovské pily až k soutoku s Moravskou Sázavou. Údolí začíná pod Štíty, podél něj vede cyklotrasa 521. Úzké údolí je takřka neobydlené, až na Drozdovskou pilu a několik chat. Údolí je součástí přírodního parku Březná.
Drážní cyklostezka vznikla na tělese části rušené, napřímené, tratě č. 270 Česká Třebová – Zábřeh na Moravě. Hlavní atrakcí skanzenu je parní lokomotiva Škoda řady CS 500.
Partnerem rubriky „Tipy na výlety“ je AUTHOR – česká značka pro horská kola, silniční kola, krosová kola i elektrokola s tradicí od roku 1993.