Add zdvojení tažných lan na lanovce v 285.
Horolezci v lámavém terénu v horách lezou z důvodu bezpečnosti na dvojitém laně. Jedno se přesekne o hranu, druhé drží. Ale ty dvě lana jsou podstatně tenčí, než to jedno na pískovci či skalkách. To dvojité se rovnou kupuje jako dvojité a jen jeden pramen má nižší pevnost. Přesto i jen jako jednoduché by mělo pád udržet. Jen nemá takovou zásobu bezpečnosti. Přesto to dvojité lano je celkově mnohem těžší, než jednoduché.
Ano, dvě lana jsou sama o sobě bezpečnější, i když mají každé menší koeficient bezpečnosti, než jedno. Nikdy se nepřetrhnou obě naráz. Jaký koeficient se používá u lanovek nevím, ale lana výtahů mají unést tuším patnáctinásobek maximální hmotnosti kabiny.
Lelek: vyřazené bezpečnostní brzdy měla italská lanovka z roku 2021. Źe by to někdo zkusil znovu?
"Nikdy se nepřetrhnou obě naráz."
Veškerá bezpečnost je jenom o pravděpodobnosti. Třeba SIL4, co řešíme v práci, znamená jednu nebezpečnou poruchu za 10000 let, ale nikdo neříká, že to nebude zítra, navíc bude-li v provozu 10000 takových výrobků, pak už se jeden může nebezpěčně porouchat každý rok...
V případě horolezení se mohou obě lana přeseknout při pádu třeba o ostrou hranu skály, to není vyloučeno, statistiku, jak často se taková věc děje, neznám. Ale samozřejmě u jednoduchého lana je to riziko mohonásobně vyšší.
U highline (slackline vysoko nad zemí) se používá stejný princip - popruhy se vždy tahají dva. Jeden je hlavní, napnutý standardní silou, po kterém se chodí a potom je tam ještě záložní popruh napnutý mnohem méně připevněný ze spodu k hlavnímu popruhu.
Funguje to tak, že slackliner je jištěný přes odsedku ke kruhu, který prochází oběma popruhy. Pokud by se tedy hlavní popruh přetrhnul, pořád je tu záložní popruh, který se napne a měl by pád zastavit v bezpečné výšce nad zemí.
A proč to celé podrobně popisuji. No protože případ, že by prasknul hlavní popruh a vzápětí i záložní, se nedávno stal a je podrobně zdokumentován, protože obě zůčastněné osoby ten pád díky neuvěřitelnému štěstí přežily.
Dal bych odkaz, ale bylo to na facebooku a jako neregistrovaný se ke starším zprávám zjevně nedostanu.
U těch popruhů a horolezeckých lan do toho vstupuje ještě stáří toho popruhu, prošlé namáhání a sluneční záření, které je ničí. Není to levná záležitost a tak je každému líto "dobrý" popruh po roce vyřadit. Ocelová lana by mohla mít vyšší životnost.
Spíš bych řekl, že vždycky jde i o peníze a tak se samozřejmě vedou polemiky o skutečné životnosti a intervalu preventivní výměny...
Nakonec i mezi cyklisty se najdou tací, co po nějaké době mění preventivně přilbu nebo rám kola.
Zjistit zbývající pevnost u lana nebo popruhu lze poměrně přesně - na trhačce, jen je takové "měření" destruktivní. Skoro jak v tom vtipu, kdy policajt škrtá sirkama z krabičky a ty které fungovaly si dává stranou...
Ocelové lano určitě má delší životnost, ale mám pochybnosti, nakolik kontrola dokáže případné poškození včas odhalit...
Tak už jsem aspoň našel aspoň popis incidentu v angličtině, byť jsem určitě někde viděl i český rozbor...
https://data.slacklineinternational.org...