Každou středu ho můžete potkat, jak křižuje lesy v okolí Prahy na horském kole. Rozhovor odhaluje nepříliš známou tvář ředitele mBank ČR a SR Romana Truhláře.
Náš rozhovor probíhal z velké části na kole během jízdy, při které se pravidelně setkává několik přátel – bikerů. Středeční večerní vyjížďky na kolech po lesích středních Čech mají už několik let pevné místo v jejich kalendářích. Společná cesta zbořila bariéry, a tak jsme téměř okamžitě přešli na tykání, u kterého jsme už zůstali po celou dobu rozhovoru. V přestávkách mezi místy, kdy se dalo jen soustředit na kolo a na sebe, jsme si při vydechování povídali hlavně o tom, proč kolo tak neodmyslitelně patří do života ředitele mBank.
Jak dlouho se tyhle pravidelné „švihy“ konají?
S pravidelnými vyjížďkami na biku jsem začal v roce 2007. Kluci jezdili
„středy“ už dávno před tím. V té době jsem věděl, že náročnou
práci můžu ustát jen tehdy, když si stanovím v průběhu roku nějaké
kotvy. Pravidelné vyjížďky jsou přesně takovou kotvou a skvěle do toho
zapadají.
Posledních 20 let pracuje v bankovním sektoru, má za sebou zkušenosti z českých i zahraničních bank. Od října 2011 je generálním ředitelem mBank Česko a Slovensko, která se profiluje především jako internetová banka. Je ženatý, má 3 děti.
Daří se ti plnit tohle předsevzetí?
Kolo je pevnou součástí mého programu. Všichni kolem mě vědí, že na
středu si například nedávám pracovní cesty do Varšavy, protože chci
stihnout vyjížďku.
A jaká je zkušenost z tvého okolí? Dělají totéž tvoji
spolupracovníci?
Možná to zní divně, ale já nechci, aby pracovali přes míru. Když nemají
zavedené mimopracovní rituály, práce je spolkne. To může narušit rodinné
vztahy a ve výsledku pak už nejsou výkonní. Proto u našich lidí
podporujeme mimopracovní aktivity. Cyklistika a běh jsou při tom na prvním
místě.
Takže banka a kolo se vzájemně doplňují a pomáhají udržovat
rovnováhu?
Celý finanční obor, kde se pohybuju, je čím dál víc virtuální.
V dnešní době jsou pro nás peníze jen nějaké číslo, které
představuje výši konta v nějakém systému. Proti tomu kolo je pro mě
příležitost dotýkat se skutečného světa. Fyzická námaha mi dodává
šťávu do života.
Vaše banka stojí hlavně na internetu a samoobslužných
kanálech…
mBank vznikla jako reakce na tradiční velké kamenné banky, které si berou
nepřiměřené ceny od svých zákazníků v podstatě za cokoliv. mBank není
taková banka, snažíme se být maximálně fér. Osobně bych rád, aby mBank
byla vnímaná spíš jako spolehlivý finanční e-shop. Náš zákazník musí
být schopný se sám rychle obsloužit, ne vzhlížet k bance jako
k instituci. Nemá se zabývat složitými bankovními produkty a postupy.
Úkol mBank jako největší nové banky je produkty a služby dál maximálně
zjednodušovat a pokud možno dál zlevňovat.
Jak měříte, jestli je tenhle přístup úspěšný?
To je stejné jako v té pohádce o pyšné princezně, kde lidé utíkali
zpívat za hranice. Jednoduše řečeno, sledujeme, jestli k nám zákazníci
přicházejí a naopak neodcházejí. A pak také sledujeme, jak jsou u nás
aktivní. Přibývá lidí, kteří si k nám nechávají posílat výplatu a
platí naší kartou v obchodech. Ty služby jsou většinou samoobslužné,
takže to vidíme okamžitě. Dalším důležitým ukazatelem je přirozeně
zisk. I v tom se nám jako jediné internetové bance u nás daří, v roce
2012 jsme byli poprvé v historii ziskoví.
Máš představu, jak se budou banky vyvíjet dál?
Naši rodiče měli jinou představu peněz i bankovnictví, než máme my, a
u našich dětí je to opět jiné. Pro generaci mých rodičů znamenaly
peníze ty hrnky na kredenci nebo obálky, ve kterých byly uloženy částky na
jednotlivé výdaje. Platby se řešily jedině na poště, půjčky
v příbuzenstvu. Banka byla maximálně od toho, aby vedla vkladní knížku.
Naše generace má banku spojenou s kartou a účtem online a pro naše děti
už pravděpodobně peníze budou jen úplně virtuální záležitost. Něco
jako virtuální obraz našeho potenciálního podílu na vnějším
světě.
V téhle souvislosti dostává pravidelné opření se do pedálů
nový smysl…
V mnoha rovinách. Kolo je fyzická záležitost, ale nejen tím výkonem. Teď
jsem si třeba pořídil montážní stojan na kolo, který potřebuju umístit
do garáže. Auto už stojí na ulici dávno.
Navíc, na kole je člověk sám se sebou a s ostatními, panuje tam
přirozený stav rovný s rovným. Jízda na kole není o stavu nadřazenosti
a podřazenosti, ale o týmové spolupráci a společných zážitcích. To
bych rád převedl do svojí práce.
Většina mužů ve tvém věku má zkušenost s tím, kdy se jako
děti „vrtali“ v kole, rozebírali ho a opravovali. Máš stejnou
zkušenost?
My jsme se tím dokonce s bráchou krátce po revoluci nějakou dobu živili.
Původně jsme jen řešili nedostatek náhradních dílů na naše silniční
Favority. V každém vydání inzertních novin Annonce jsme měli dva
inzeráty. První zněl „Koupím staré (i nekompletní) kolo Favorit“ a
ten druhý „Prodám renovované kolo Favorit“. Koupili jsme spoustu kol
z půd a sklepů, rozebrali je a z použitelných dílů jsme jednak
vylepšovali svoje kola, ale hlavně stavěli kompletní Favority na prodej.
Nebyla to žádná legrace, vždycky jsme museli kolo úplně odstrojit,
použitelné součástky repasovat a vyleštit, obrousit rám a pak ho znovu
stříknout, pak všechno sestavit a seřídit. Na druhou stranu, ze šrotu
vlastně vzniklo nové použitelné kolo.
Takže kdyby ses nerozhodl pro bankovnictví, možná tu máme
výrobce kol se značkou Truhlář & Truhlář. :o)
Těžko říct, vyrábět u nás kola se ziskem dneska vzhledem k nákladům
dokáže málokdo. Poprvé jsem si toho všiml před lety v Belgii. V té
samé době, kdy my jsme repasovali favority, se tam běžná cestovní kola
často ani neopravovala…
Proč?
Kvůli ceně práce. Když se kolo poškodilo, majitel ho prostě odložil.
Navíc se tam kola masově kradla, takže kolo z druhé ruky stálo tak málo,
že se nevyplatilo je opravovat a bylo levnější rozbité kolo nechat někde
opřené a koupit si zase nějaké další. A koupit k němu i další
zámek, který stál stejně jako to kolo.
Zřejmě proto tam jezdí tolik cyklistických
„ojetin"…
Kola tam jsou něco jako veřejný majetek. Každý počítá s tím, že to
svoje nemusí mít dlouho. Nevyplatí se proto do něj moc investovat. Stačí
mít před domem cokoli, co ještě jezdí.
Mluvil jsi o Belgii, měl jsi s ní nějakou osobní
zkušenost?
Byl jsem tam na studiu v roce 1991. Čekalo na mě překvapení –
univerzita byla vzdálená 8 km od města a nic tam nejezdilo. Svoje první
kolo jsem tehdy našel v příkopě. Mělo poškozený zadní ráfek, takže
jsem koupil nový, vypletl ho a mohl jsem jezdit. Za týden mi to kolo ukradli.
Svoje další kolo jsem našel v křoví, ale to už jsem byl chytřejší.
Hned jsem si ho přetřel na bílo, pěkně tlustým štětcem, včetně
ráfků. Byl jsem v celém městě jediný, kdo měl takové kolo. Byla to
výborná ochrana proti krádeži.
Jaké byly tvoje další dojmy z Belgie?
V části Belgie jménem Limburg jezdí na kole všichni. Cyklostezky jsou
vedené stranou od dálnic. Ale zaujal mě tam hlavně nízký standard kol, na
kterých se jezdí.
Říká se, že Češi mají jedny z nejdražších kol
v Evropě.
To je pravda, v porovnání s Belgií máme u nás drahá luxusní kola.
Co je podle tebe důvodem toho stavu?
Češi vždycky dávali do koníčků velkou část svých příjmů. Mít
dobré kolo patří u nás k bontonu. Druhá věc je, že do práce se u nás
na kole jezdí tradičně jen v rovinatých městech, a těch je pár. Ale
i tam máme v průměru lepší kola než Belgičani.
Měl jsi příležitost poznat ze sedla kola i jiné
země?
Před lety jsem cestoval na kole přes Pyreneje a severním Španělskem. To
není těžká trasa a navíc vede opravdu krásnou zemí. Úplně ti stačí
spacák, stan a trocha jídla.
Mnoho lidí si myslí, že dálková cykloturistika je jen pro
dobrodruhy.
Není to těžký, to se hůř jezdí třeba na středním Slovensku. Není
čeho se bát.
Dnes před startem jsi zmínil, že se chystáš na závody. Máš
v sobě touhu vyhrát?
Ale to vůbec ne. Osobně jezdím na závody hlavně kvůli
atmosféře. Při závodě jedeš s lidmi, kteří jsou na tom zhruba stejně a
navzájem se hecují. Nakonec závodíš hlavně sám se sebou, se svým
loňským časem. Jezdím tam i proto, že na závodech jsou typizované
tratě. Trasa vede smysluplně odněkud někam, auta jsou většinou odkloněná
z trasy závodu. Je to svátek i krásný zážitek.
Děkuji ti za rozhovor.