Není kolo, jako kolo, natož když se k němu přidá elektrická asistence, tedy výpomoc motoru poháněného energií z baterie. Chování stroje s motorem má svoje zvláštnosti, a proto se jeho ovládání a řízení trochu liší od jízdy na běžném jízdním kole. Zde jsou zkušenosti našich testerů, kteří se na elektrokola specializují.
Elektromotor může být umístěn v zásadě na třech místech, a to vpleten v předním či zadním kole, nebo vestavěn do rámu na úrovni středového složení (klik).
U baterie, která svojí nezanedbatelnou hmotností rovněž značně ovlivňuje ovládání elektrokola, jsou následující možnosti: přichycení k trubkám uvnitř rámového trojúhelníku, dále se akumulátor umísťuje mezi sedlovou trubku a zadní kolo a nakonec do nosiče nad zadní kolo.
Naše praktické zkušenosti při testování nejrůznějších typů těchto strojů prokázaly, že opravdu není elektrokolo jako elektrokolo. První, co musíte udělat, než usednete na elektrokolo, je rozpoznat, jaké má uložení elektromotoru a akumulátoru. Od tohoto jednoduchého faktoru se budou odvíjet jízdní vlastnosti vašeho kola.
Máme za sebou první seznámení s elektrokolem a rozjíždíme se. V tomto okamžiku ponechme stranou samotnou elektroniku, její ovládání, reakci asistence a další elektro parametry. Zásadní pravidla chování elektrokol se odvíjí od předchozího odstavce. V praxi se setkáte nejčastěji s těmito kombinacemi:
Umístění baterie uprostřed, mezi sedlovou trubkou a zadním kolem.
Možná se to zdá na první pohled překvapivé, ale na elektrokole může být opravdu člověku zima! V létě může být ochlazení příjemné, od podzimu do jara ale raději zapomeňte na oblečení, na které jste zvyklí z běžného kola. S elektrikou se v kopci nezpotíte. Tedy když si jí úmyslně nevypnete, případně pokud vám nedopatřením nedojde energie v akumulátoru. těchto „nestandardních" případech si naopak užijete silového šlapání do sytosti, a to díky vyšší hmotnosti elektrokol. Naštěstí je většina elektrokol vybavena regulátorem přípomoci. Pokud je vám tedy zima, stačí snížit výkon motoru a rázem se zahřejete.
Dalším ochlazovacím faktorem je vyšší průměrná rychlost, která podle sklonu terénu kolísá nejčastěji okolo 25 km/hod, kdy to již opravdu docela fouká, zvláště pokud nemusíte intenzivně šlapat. Z výše uvedeného vyplývá výhoda elektrokol, že na nich nemusíte jezdit ve funkčních dresech, naopak civilní až společenský oblek je vítán. Tomu jsou přizpůsobena mnohá elektrokola, která na nějaké to deko navíc nehledí a obsahují v základní výbavě kryt řetězu, masivní nosič nebo integrovaný zámek. Na elektrokole dojedete přes celé město na schůzku včas a elegantně.
Evropská legislativa rozlišuje dle daných norem dva typy elektrokol:
pedelek (anglicky pedelec) - elektrokolo, u kterého nelze motor používat samostatně, cyklista musí pomáhat šlapáním (tzv. asistované šlapání)
e-kolo (anglicky e-bike) - elektrokolo, u kterého lze motor používat samostatně, tedy aniž by cyklista musel šlapat (jako plyn na motocyklu).
Zdroj: Newsletter koordinátora rozvoje cyklistické dopravy v ČR
Podstatná pro řízení bude také skutečnost, zda jezdec používá pohon typu MOFA (tedy elekromopedu, kdy se síla motoru ovládá pouze na řídítkách) nebo zda je kolo vybaveno systémem pedelec. U něj je motor aktivní pouze, pokud cyklista šlape do pedálů. V dalším textu budeme hovořit pouze o pedelecích, na které se obvykle vztahuje termín „elektrokola" a která mohou podle současné legislativy ve většině evropských zemích jezdit na cyklostezkách.
U pedeleků jsou velké rozdíly v tom, kdy a jak vám elektromotor při jízdě či rozjíždění pomůže. Do asistence můžete u většiny kol sami zasáhnout a nastavit si různé parametry. Nejčastěji si běžný uživatel může nastavit sílu přípomoci, tedy nakolik vám elektromotor při šlapání pomůže. U vyšších modelů pak můžete nastavit i rychlost, při které se kolo s asistencí rozjede.
Na trhu se postupně zvětšuje i počet kol vybavených inteligentním PAS systémem, který se dá označit s trochou nadsázky jako „automatická převodovka". Torzní snímač šlapání sleduje, jakou silou se jezdec opírá do pedálů a přidává motoru sílu v případě, že odpor se zvyšuje. Tyto pokročilejší systémy jsou pro jezdce mnohem příjemnější a navíc díky úspoře energie kolo má větší dojezd při stejné kapacitě baterky. Systém lze nastavit pro sportovní vyžití, kdy se člověk při šlapání celkem kvalitně zahřeje, na druhou stranu kolo při silném stoupání pomáhá naprosto dostatečně.
Pokud jde o pedeleky, obvykle kola „startují" po druhém až třetím otočení pedálů. Výjimkou ale nejsou ani kola, která vyrážejí i při bezděčném opření se o pedál.
Chtěli byste vyzkoušet jízdu na elektrokole, ale pořizovací cena se vám zdá vysoká? Nebo si chcete vybrat elektrokolo na míru a vyzkoušet různé značky a provedení? Anebo máte zájem se jen tak projet na elektrokole, protože o nich slyšíte ze všech stran? Navštivte PREkolo – půjčovnu elektrokol Pražské energetiky!
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
U běžných elektrokol se nebezpečí může skrývat právě v intenzitě asistence. Ve snaze užít si co nejvíce elektro-asistence zařadíte maximální výkon a šlápnete do pedálů. Pokud nemáte své kolo ještě plně „v ruce" může vás nečekaný nástup asistence doslova vystřelit vpřed, a to možná i směrem, kterým nechcete. Rychlost a plynulost nástupu asistence se u jednotlivých modelů elektrokol opravdu značně liší, proto si vše raději nejprve vyzkoušejte například na prázdném parkovišti. Neočekávaný nástup asistence je zvláště nebezpečný například při jízdě po frekventovaných cyklostezkách, kde budete kličkovat mezi pomalejšími cyklisty, in-line bruslaři apod.
Nechceme však zbytečně strašit, elektrokolo, které odpovídá požadavkům předpisů opravdu není motocyklem, výkon motoru je omezen na 250 W a motor se podle současné platné legislativy musí vypnout u elektrokola při dosažení rychlosti 25 km/hod. Jízda na elektrokole bývá přesto zvláštním zážitkem svého druhu.