Není kolo, jako kolo, natož když se k němu přidá elektrická asistence, tedy výpomoc motoru poháněného energií z baterie. Chování stroje s motorem má svoje zvláštnosti, a proto se jeho ovládání a řízení trochu liší od jízdy na běžném jízdním kole. Zde jsou zkušenosti našich testerů, kteří se na elektrokola specializují.
Já si myslím, že elektrokola vůbec nepatří na cyklostezky. Za prvé je jich málo a za druhé uživatelé elektrokol jsou "nebezpeční". Buď jsou pomalí a nebo příliš rychlí, když si své eletrokolo "upraví" a navíc si myslím, že tento druh dopravního prostředku by měl být prodáván jen lidem starším a nebo těm kteří jsou pohybově postiženi, tak aby jim to usnadnilo život a né zdravím pohybu schopným lidem. Jinak českou obezitu nesnížime :-)
To by jsi musel vyloučit i děti s rodiči (jsou pomalí)nebo borce na žiletkách (jsou rychlí).
Každý má svobodu volby a nařizovat někomu co si má koupit a co né zaváni totalitou.
To by mohli majitlé aut říci ža kola na silnici nepatří je jich málo a jsou pomalá.
Já jen jsem chtěl poukázat na to, že na cyklostezky patří ti co mají vlastní pohon a vím, že nemohu nikomu nic přikazovat a na cyklostezkách ctím jak pěší, tak i bruslaře, ale rozčilují mne motorkáři, auta i elektrokola...
No pro tu svobodnou volbu by ještě bylo dobré, kdyby si cyklista aspoň mohl vybrat, zda pojede po silnici nebo po cyklostezce. Bohužel takovou volbu mají chodci i bruslaři, nikoliv cyklista, který se tam kvůli nim už kolikrát ani nevejde... a přesto na cyklostezku musí. ;)
ProPa mě vysvětlil, že musím jenom tam, kde je namalovaný jen to kolečko v modrém. Tam kde je to půlený - pěšák/cyklista, že prý nemusím, což mě dělá radost.
Ono to má smysl, tam kde je namalovaný jen kolečko - tedy stezka pro cyklisty, nemá pěšák a krasobruslař co dělat, tedy je možné cyklistu nutit jí použít, aby se nemotal po silnici.
Ovšem tam kde se sdílí stezka pro cysklisty z chodci, jest ponecháno na uvážení cyklisty, je-li to dostatečně bezpečné, já to tedy chápu jako "chodník na kterém smím na kole"
Ovšem velká masa cyklistů jezdí i po chodnících, kam stoprocentně nesmí.
Takže to co ty považuješ za cyklostezku je jakási blíže nedefinovaná sdílená komunikace, proto po si to Vyšehradským tunelem a dál do podolí klidně hasím po silnici, a nemusím se motat mezi těmi, co si zmínil.
No u té cyklostezky kombinované se stezkou pro chodce, je to tuším dost dikutabilní, ale budiž.
Pokud vezmeme jen ty čistokrevné cyklostezky, tam chodec nesmí (jen chybí někdo, kdo jim to vysvětlí), nicméně bruslaři, lyžaři a další osoby se sportovním náčiním bohužel ano!
Proč bohužel?
Tyhle stavby byly vybudovány z veřejných prostředků, nechápu proč by mĕli být třeba bruslaři diskriminováni. Mají snad jezdit po silnici?
Obešel jsem se bez cyklostezek 40 let, zvládnu to i dále. Mĕ osobnĕ připadá že cyklista je na silnici bezpečnĕjší než nĕjakej krasobruslař.
Žádný bohužel, prostĕ tak to je. Tuším že Hrabošovi vadí i ti rybáři. Trochu tolerance, drazí cyklisté :-)
Ono Jindro je to tak, že ty prachy na to jsou z účelové dotace, většinou. Pak ale to nejde třeba 10 let označit jako chodník, protože dotace byly určena na cykloztezku. Investor by měl potíže, musel by třeba vracet dotaci. Pak ale by na tuto cykloztezku neměli (nesmí) vstupovat pěší, což jsou i bruslaři a běžkaři.A popravdě, pokud má cykloztezka pouze minimální povolenou šířku, je to asi bezpečnější, pokud jsou tam jen cyklisti. Jel jsem v Budapešti po městské cykloztezce a byl to větší mazec jak na D1 při 180 km/h. Proto taky Brusel tlačí i na ty limity rychlosti a váhy atd., protože s tím souvisí právě třeba to, že EPAC pedelec je běžné kolo a jako takový na cykloztezku může.
To je další zrada. Dotace spolu nese nutné spolufinancování, proto je dobré nad tím dost přemýšlet.
To že nám "nĕco zaplatil Brusel" jak nám tvrdí, a že vlastnĕ teda to může být i drahá pitomost, když je to grátis není pravda.
Z jedné třetiny minimálnĕ to platil náš občan, tedy spíše to šlo navub dalšího dluhu.
Jinak ty pedekek šidítka jsou vážnĕ kola, s tĕma by nemĕl být problém. Možná nĕjakého cyklistu frustruje, že ho v kopečku předjede skupinka důchodců.
To je další zrada. Dotace spolu nese nutné spolufinancování, proto je dobré nad tím dost přemýšlet.
To že nám "nĕco zaplatil Brusel" jak nám tvrdí, a že vlastnĕ teda to může být i drahá pitomost, když je to grátis není pravda.
Z jedné třetiny minimálnĕ to platil náš občan, tedy spíše to šlo navub dalšího dluhu.
Jinak ty pedekek šidítka jsou vážnĕ kola, s tĕma by nemĕl být problém. Možná nĕjakého cyklistu frustruje, že ho v kopečku předjede skupinka důchodců.
Tohle jsem našel
I na cyklostezce platí zákon o silničním provozu
Datum: 01.08.2012
Policie České republiky.PNG, 120x120, 20.55 KB
Vsetínští dopravní policisté šetří srážku cyklisty a bruslařky na cyklostezce. Vše se událo včera o půl šesté večer nedaleko obce Ústí.
Jednadvacetiletá žena ze Vsetína jela na kolečkových bruslích po cyklostezce ze směru od obce Janová k obci Ústí. Opustila ovšem pravou stranu cyklostezky a nestačila reagovat na protijedoucího osmašedesátiletého cyklistu taktéž ze Vsetína a došlo k čelnímu střetu. Oba byli lehce zraněni, ale zranění muže si vyžádalo letecký převoz do nemocnice v Olomouci. Další okolnosti dopravní nehody vyšetřujeme.
Cyklostezka je považována jako místní komunikace a platí tedy i na ní zákon o silničním provozu. I na cyklostezce jsou její uživatelé povinni jet při jejím pravém okraji a smí jet jen jednotlivě za sebou. To platí v tomto případě i pro osoby pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Právě takové osoby, i když jsou brány jako chodci, mohou cyklostezky využívat. Na cyklostezce platí ještě pravidlo, že jedinou pěší osobou, která smí cyklostezku využít, je osoba vedoucí jízdní kolo.
Pěkné počasí a období dovolených a prázdnin vylákalo mnoho lidí k jízdě na kole nebo kolečkových bruslích. Ať to jsou cyklisté nebo chodci či jiní účastníci silničního provozu platí pro všechny základní pravidla, a to chovat se ohleduplně a ukázněně.
nprap. Bc. Vladislav Malcharczik, preventista
A to by mě docela zajímalo, co by dělali, kdyby milá bruslařka trvala na tom, že je chodec a chodí se vlevo. Pak by nemusela vůbec být viníkem nehody.
Já teda nevím o žádném zákoně, který by bruslařům jízdu vpravo nařizoval. Pokud to takhle píše policie, tak to snad z něčeho museli vyvodit?
Na cyklostezce platí ještě pravidlo, že jedinou pěší osobou, která smí cyklostezku využít, je osoba vedoucí jízdní kolo.
To znamená že na této cyklostezce pěší nemá co dělat.
Přečti si to ještě jednou.
Ty taky.
Pokud je na značce jen kolo, bruslaři a pěší tam nesmí...je to tak a myslím že správně.Je to dané bezpečnou předepsanou šířkou,pokud se tam nevejde pruh pro pěší, nesmí se to označit pro oboje. A pokud někdo získá dotaci na cyklostezku, tak na základě projektu , kde je normovaná šířka pro cyklo...Záleží na co projektanti dostali prachy, kombinovaná je dražší atd. Problém je že změna užívání komunikace v budoucnu může být složitá, rozšíření můžou bránit pozemky kolem, pak na magistrátu musí zvážit, jestli tam bude jen to nebo jen tamto, protože se tam oboje nevejde. Mám známýho co to řeší, je to složitost.Většinou to dopadne tak, že cyklostezku udělají oklikou a pěší jinudy, kratší. Mají totiž k dispozici většinou jen nějaké nezery mezi silnicí a něčím, ale je pod tím nějaký vedení sítí apod., nebo obecní cesty mezi polema,ostatní pozemky by museli vykupovat
Vysvetlil jsi to sice hezky, ale drzel bych se toho, co je napsano v zakone.
361/2000
§ 57
7) Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly...
Přesně tak, dokonce mi to potvrdila i dopravní policistka, když jsem se jí ptal...
Vyhláška 30/2001 Sb., kterou se provádí Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (ve znění pozdějších předpisů)
§ 10
Příkazové značky
(1) Příkazové značky jsou
k) "Stezka pro cyklisty" (č. C 8a), která přikazuje cyklistům užít v
daném směru takto označeného pruhu nebo stezky; pruhu nebo stezky smí
užít i osoba vedoucí jízdní kolo; pruh nebo stezku pro cyklisty lze v
jejím průběhu rovněž vyznačit barevně odlišeným povrchem nebo odlišným
provedením povrchu; jiným účastníkům provozu na pozemních komunikacích,
než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání
zakázáno,
l) "Konec stezky pro cyklisty" (č. C 8b), která ukončuje platnost
značky č. C 8a,
m) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 9a), která přikazuje chodcům a
cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo
stezky; chodci a cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit; značka ukončuje
platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 10a,
n) "Konec stezky pro chodce a cyklisty" (č. C 9b), která ukončuje
platnost značky č. C 9a,
o) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 10a), která přikazuje chodcům a
cyklistům užít v daném směru vyznačeného samostatného pruhu nebo stezky
a označuje jejich situování; chodci a cyklisté smějí sousedního pruhu
užít jen při obcházení nebo objíždění překážky; značka ukončuje
platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 9a,
p) "Konec stezky pro chodce a cyklisty" (č. C 10b), která ukončuje
platnost značky č. C 10a
Něco k nepochopení?
Nikdo se také nehádá, že to tak je, ale zákon je vyšší právní norma než vyhláška a ten má § 57 a až si ho přečteš, tak teprv potom se zeptej co je tady k nepochopení.
Přesně tak. Takže bruslař nebo lyžař smí na cyklostezku i na pěšocyklostezku, přičemž dodržuje předpisy platné pro cyklistu tedy: jezdí jen jednotlivě, dbá aby neohrozil chodce a k jízdě používá pruh určený pro cyklisty.
No, prováděcí vyhláška je závazná právní norma a platí. Je součástí toho zákona , nejde to oddělovat , jako že si vybereme co je zrovna lepší...
Ale přeci nikdo nic neoděluje ani nevybírá, co je lepší.
"jiným účastníkům provozu na pozemních komunikacích,
než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání
zakázáno"
a zároveň
"Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73.
Kde je rozpor?
Zákon je vždy nadřazená právní norma jakékoliv vyhlášce, zákon je schvalován parlamentem, takže základní pravidla určuje zákon, vyhlášku vydává ministerstvo (zákonem pověřený nejvyšší správní orgán) a vyhláškou č. 30/2001 Sb. se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích. Vyhláška pouze upřesňuje a vysvětluje to co říká zákon a upravuje pravidla pohybu na pozemních komunikacích.
Není možné si vybírat podle čeho se bucu řídit, vždy je nutné se řídit zákonem a všemi platnými vyhláškami, které jsou k nemu vydány.
Pokud by čirou náhodou bylo ve vyhlášce něco co je v rozporu se zákonem, tak platí to co říká zákon a ne vyhláška.
Stejný pricip a vztah je mezi ústavním zákonem a ostatními zákony.
V nasem state plati ale predevsim zakony a ty nam tu citujes nejakeho nadpraporcika preventistu. Nastesti nejsme na divokem zapade, kde byl zakonem serif...
Silnicni zakon pojem "pěší osoba" asi ani nezna, maximalne pesi zona. A z definice je proste bruslar chodcem, ktery se ale muze pohybovat po cyklostezce. Takze by me fakt zajimalo, z ceho vyvodili, ze bruslarka mel jet vpravo? Mozna nejaka novela, o ktere nevim?
361/2000
§ 2
j) chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích nebo kolečkových bruslích anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm 3, psa a podobně
Když vedu kolo, tak v pravo, tak nás to aspoň učili. Dělají v tom akorát bordel, staří šoféři budou řvát když budu véct kolo v levo a mladí mě budou buzerovat když v pravo, na ty mladé prdím a ani policajti mě za to neplísní.
"Ono to má smysl, tam kde je namalovaný jen kolečko - tedy stezka pro cyklisty, nemá pěšák a krasobruslař co dělat..."
Pozor, tohle je rozšířený omyl. Bruslař je z hlediska zákona chodec, ovšem s tou výjimkou, že na cyklostezku může. Z toho plyne, že tam co dělat MÁ.
Je to vtip, žejo?
Vtip? V čem prosím tě? Že jsme nemocný a tlustý národ? Sedící buď u počítačů nebo ve fastfoodech a jediný pohyb většina z Čechů má při bloudění po hypermarketech neboť vesměs při svých putováních potkávám ty stejné lidi a na závodech také....
Mluvíš o Češích, nebo Pražácích?
Mluvím všeobecně, možná jsem sportovní blázen, 30 let fotbal a teď 10 let kolo po potrhaní vazů v kotníku, ale ja už jiný nebudu :-)
Ono máš v podstatě pravdu, ale netýká se to jen Čechů. Ale ty to víš určitě dobře, že tohle nárazový módní sportování s z jakého se cyklotajtrlíkování v posledních letech stalo, nebo všeljaký ty fitka plný prdelatejch bab nic moc nezmění.
Myslím si naopak, že tyhle aktivity, jen ten špek podporují, protože takovej "cyklista" ujede 20 kiláků, a má pocit, že může sežrat půl kila bůčku ze 16ti knedlíky, protože to "vysportoval".
Elektrokola jsou šikovné věcičky, jak píše kolega Mitch, takové dost ekologické přibližovadlo.
Máš také pravdu. I v tom, že není Cyklista jako cyklista. Já to beru asi moc za svého pohledu pohledu sportovního blázna. A to se jen netýká cyklistiky, ale celkové kondice našeho, ale i ostatních národů. Možná se mi někdo bude smát, ale když si vzpomenu jak jsme jako děcka byli pořád venku, tak z toho mám pořád dobrý pocit a toho pohybu z mládí a dřiny na fotbvalových hřištích využívám i dnes. Prakticky neznám doktory a oni mě, jen výjimečně kdyaž mne kolo vystřelí tam, kdeš nemá a pomoc doktora je nezbytná....
Ale jo, a první černobílou televizi táta přitáhnul dva měsíce před tím, než přijeli rusáci...
Ale s těma fotbalistama si nejsem až tak jistej, v našem vesnickém měřítku je to průprava do první chlastací ligy.
Pokud beru tento Váš příspěvek jako recesismus, prosím... Ale zdůvodňovat vyčlenění elektrokol mimo cyklostezky tím, že je jich málo a "nebezpečností" elektrokol je přinejmenším úsměvné. Za dva roky mám najeto na el.kole 3700 km, aniž bych někoho ohrozil a tlusťoch také rozhodně nejsem. Spíš jde o to, že kdo si nevyzkoušel jízdu na el.kole, tak jej nedocení. Typické výkřiky neznalých. Nemyslím si, že el.kolo je dopravním prostředkem ekologickým, ale pro neprofesionály, kteří chtějí podnikat delší výlety nebo nemají denně chuť se převážet Busem/tramvají je rozhodně tím prostředkem správným, ať mu je 10 nebo 99 let.
Dvě věci.
Myslím si také, že elektrokola na cyklostezky nepatří, zéjména ta silnější. Jede to o poznání rychleji, je to o poznání težší, tedy následky střetu mohou být horší. Ale hlavně na cyklostezce je to pro mě na elektrokole málo pohodlné, pořád se mi někdo motá pod kolem.
Druhá věc je, že obezita s byciklem nesouvisí, spíše bych řekl, že nejvíc špekounů vídám právě na kolech. Prohlížel jsem si tu a tam nějakou zde zveřejněnou fotku z těch srazů skalních nákoláků, a kolikrát jsem si říkal, jestli voni tihle ti lidé vlastně tohp víc nenajezdí hubou, když vidím ty krásné české postavičky.
Jak trajdám na kole tady v okolí Prahy, zjišťuju, že typický cyklista je zavalitá postava s naducanými tvářičkami, navlečená do cyklobuznovského oblečení, s nezbytnou přilbou na hlavě.
Ono uject 15 kiláků na kole a pak se narvat špekem nic moc s nadváhou neudělá.
:-))))) velmi výstižné.
Ještě bych dodal že ty hektolitry piva co ti sváteční jezdci vypijí taky nepřispějí ke štíhlosti, stačí se mrknout na hromady kol u mnohých hospod.
Nic máme tu 16°C jasno, sice fouká ale nemohu odolat vyrážím na trať.
Tak jedeš po silnici,kde se motáš pod kola autům ty?!Mně zase tak moc elektrokolista nevadí,ale bruslař rozkymácen po celé šířce stezky mi dokáže rozhodit tempo(při mém tempíčku to zase taková újma neni!)Musím souhlasit,že kolo je často používáno jako redukční nástroj.Z chození už bolí nohy a při šlapání je ta zátěž na klouby menší.Já osobně jsem vyžranej jak čuně,ale na kole nesundám skoro nic!To už musím jet na nějakou delší cestu,aby to bylo znát.
Na elektrokole je to kličkování mezi inlajnisty, pejskaři, dětmi co jezdí na odrážedlech, tříkolkách, nebo se učí na kole, a jejich rozjuchanými prarodiči, tedy vše, co jsem viděl na těch cyklostezkách, mnohem náročnější, zvláště když táhneš vozík.
Rozjíždět, brzdit a znovu rozjíždět, je vysilující, nebo žere hrozně baterii, prostě musíš rozhejbávat daleko větší hmotnost, tedy pokud máš silný motor. Ty 250W šidítka váží prd, a tak t asi tak znát nebude.
Když jsem z elekrooře přesedlal na bezmotoráče, pochopil jsem, že ty nerovnosti, rozjíždění a brždění, které mě znepříjemňují cestování po většině cyklostezek na elektrooři, bezmortoráč, co nikdy nevyzkoušel tájnou kolo o váze 30 kg a za sebou 50 kg na vozejku nikdy pochopit nemůže.
Mnoho cyklostezek je navíc stavěno na ty odpružené mtb, i na bezmotorovém treku jsem raději na rovném asfaltu, pokud to jde. Když se jede okreskama, není to s těma autama tak hrozný, v Německu jsme byl překvapen, jak je volná i stará dobrá E14, většinu aut na sebe natahuje dálnice.
Někdy to bývá drsnější, prostě musíš se držet u kraje, nekynklat se, svítit a blikat, a těch aut se nebát. Dá se to přežít, většinou jde jen o kousek.
Ale jo.Taky si někdy řeknu"tak na to vám seru" a jedu po silnici,protože skákat po polňačce se mi nechce i když se hrdě hlásí k cyklostezce.Nejsem vůbec žádným fandou elektrokola(tedy jako,že bych ho chtěl),ale vyjádření,že by tam nemělo jezdit,mě moc nesedí.Co třeba horský kola?Jsou přeci do terénu,co tam maji co jezdit?Za chvilku by se stavělo pět pruhů stezek,barevně označených,s různým povrchem!To bych zakázal i ty závody,který SiuxAm jezdí.Jede se rychle,ve skupině,většinou po silnici s provozem,záchranka tam lelkuje,co kdyby zrovna nás tlustý někde šmejklo atd.
Ale jo, ono se to chce řídit hlavně rozumem.
I stavět ty cyklovopičárny s rozumem.
Vše je o slušnosti a respektu k druhým. " Blbce " můžete potkat / a zajisté potkáváte / :-) i mimo cyklostezky. Setkání s elektrokolem nebývá vždy ze strany "profesionálů" vždy po chuti. Ono když je předjedete v táhlém stoupání na skládačce, tak následné reakce nebývají zrovna publikovatelné a tak se ptám proč? Kolo není jenom o tom být první... Co se nad/váhy našich spoluobčanů / tedy evropské pleti / týká, to bych nebral zase tak na ostří nože. Může se jednat o nemoc nebo v případě horším, o prachsprosté přežírání, ale obé je věcí dotčených. Beru je normálně, už to že se odhodlají sednout na kolo je ctí.
Vesměs s tebou nesouhlasím. Hlavně s některými argumenty. Něco mě i přišlo jako argumentace Jakeše. Taky měl jasno kdo kam patří a koho kam pustíme.
Pro bezpečnost na cyklostezkách stačí nastavit pravidla a ctít je. Věř, že ohrožovat může i cyklista sportovec, který si cyklostezku spletl se závodní tratí. Naštěstí většina lidí, které potkávám jsou v pohodě a tolerantní, ať už to jsou cyklisté a nebo jiní účastníci.. Třeba i lidé s pejsky. U bruslařů je to horší protože potřebují dost velkou šířku, ale zase ti jsou omezeni na asfaltové stezky a těch je řekl bych daleko méně než mlatových cest.
Kdyz o tom tak uvazuju - porad se tu probiraji cyklostezky a smisene stezky ve vztahu k bruslarum. Co ale znam, tak vsechny stezky, kde mi prekazi bruslari, jsou smisene, takze muzu jet jinudy. Mate nekdo problemy s bruslari na opravdove cyklostezce (ne smisene)?
Mám tyhle články moc rád, informační hodnota nulová, ale kličových slov dostatek, snad alespon PRE platí dobře :)
Podobný text by mohl vyjít tak před 4 lety... sledujte třeba server Hybrid.cz, nebo zahraniční weby jako ExtraEnergy.org, LEVA.org a zkuste svým čtenářům přinášet opravdové a hodnotné informace.
Milá Jasno a Jitko, výraz "pedelek" se u nás nepoužívá, ani výraz MOFA (MotorFahrrad), když budete chtít, vysvětlím vám rozdíly v legislativě mezi CZ a DE.
Jasná je příjmení, křestní jméno je Světlana.
Pokud to není omyl, pak mi to přijde nadbytečné, když už se snažíš radit.
Ke elektrokolům máš néjaký poznatek, nebo zase jen buzeruješ?
Článek o e-kolech pro lidi, co se tím zabývají není žádným přínosem, ale lidi, kteří se s fenoménem e-kola teprve seznamují, může být prvotním impulsem. Kritika, jistĕ zasvĕceného kolegy, je proto, dle mého, přehnaná.
Ale to co předvádíš ty, Radko, je klasický "chobotismus".
K tématu prd, hlavnĕ nĕkoho sejmout.