Diskuse na téma jízdy na kole po naší metropoli je vždy poněkud provokativním tématem. Mnozí tvrdí, že po Praze se na kole jezdit moc nedá, především proto, že je zde plno stoupání. Jiní tady naopak jezdí, co se dá.
Po pravdě, oproti jiným městům, je zde těch stoupání o něco více. Nicméně pražští cyklisté mají proti kopečkům, zdvihajícím se nad Pražskou kotlinu, několik pomocníků. Jedním je metro, které kola zcela bez problémů převáží, ale také tramvaje, které vaše kolo rovněž vyvezou alespoň do těch největších pražských kopců. Zcela novou „zbraní" proti stoupáním jsou elektrokola.
Primárním úkolem elektrokola je pomoc, ostatně jedním z názvů pro tyto stroje je kolo s elektrickou přípomocí. Pomoc elektromotorku se projevuje především při dvou situacích, které se bytostně dotýkají jízdy po naší metropoli. Jednak vám elektromotor pomůže při rozjezdu na křižovatce, kdy to spolehlivě „nandáte" většině aut. Než zařadí, zašlapou si po pedálech, jste již bezpečně z křižovatky pryč. Druhý případ jsme již naznačili – jsou jím stoupání, která v naprosté většině vedou od Vltavy na okraje města, tedy tam, kde je nejen většina sídlišť, ale kde jsou i ta nejhezčí místa pro výlety a rekreaci. Takže nezbývá nic jiného než šlapat do pedálů nebo vyzkoušet elektrokolo.
Při výjezdu z vltavského údolí se většinou potkáte se stoupáním. Namátkou můžeme vyjmenovat několik příkladů parádních začátků výletů, kde se kopci nevyhnete. Chcete-li se vydat na Okoř, pak musíte vyšlapat údolím Šárky nebo Nebušicemi. Dalejské údolí (známější spíš jako „Prokopák") je velkým lákadlem, ale na jeho konci je opět pěkné stoupání do Řep nebo Stodůlek. A zkuste si vyšlápnout z Velké Chuchle do Slivence, a co Plzeňská ulice … Podívejme se na opačný břeh Vltavy. Od vyhledávaných Žlutých lázní vás čeká táhlé stoupání nepříjemnou Jeremenkovou ulicí na Pankráckou planinu. Ostatně výjezd Václavským náměstím a po navazující Vinohradské také není nic moc. Pokud se chcete dostat do přírody od páteřní pravobřežní cyklotrasy A2, tedy opět od řeky, můžete si vybrat: z Komořan na Točnou, nahoru Modřanskou roklí nebo proti toku Zátišského či Lhoteckého potoku. Na opačném konci Prahy pak čeká výstup k Čimickému či Ďáblickému háji, kde je sice pěkně, ale ten kopec… Jednoduše řečeno, stačí jen vybrat ten správný kopec a pokusit se jej elegantně zdolat na elektrokole.
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz
Nikoliv mušketýr, ale alespoň jeden konkrétní výlet jsme si na elektrokole po Praze vyzkoušeli. Začínáme klasicky u Vltavy, v Modřanech v ulici U Kina, kde odbočíme z cyklotrasy A2 a záhy se pouštíme do stoupání podél ulice Generála Šišky. Stoupání to není sice moc prudké, navíc zde pojedete stále po cyklostezce, ale již zde elektromotor pomáhá. Za podjezdem ulice Československého exilu se ocitáme v příjemném přírodním prostředí Modřanské rokle, kde jedeme stále do kopce. Pořád je to pohoda a šlo by to i bez elektriky, ale díky ní je to ještě lepší. Ovšem na lámání chleba dojde pod sypanou hrází vodní nádrže, kam vede nedlouhý, ale opravdu řádný „krpál", tedy velká výzva pro techniku. Zde nutně dojde na spolupráci jezdce se strojem. Ale i tak to jde snáze. Po jediné vrcholové prémii si jak my, tak stroj zaslouží první pauzu, ke které se nabízí piknikové místo s lavičkami na opačné straně nádrže. Další cesta pak vede kolmo od hráze směrem na Cholupice, kde poprvé opouštíme asfaltový povrch a opět lehce stoupáme. Právě tento úsek je jak dělaný pro elektrickou pomoc. Do samotných Cholupic se již vjíždí po rovině, v zástavbě odbočujeme vpravo po Podchýšské, a za kruhovým objezdem sledujeme cyklotrasu A204, která nás po polní cestě dovede ke sportovnímu letišti Točná. Dolů, zpět k Vltavě se svezeme po malé asfaltce, společně stále s A204. Projedeme kolmo Komořany a jsme opět na páteřní cyklotrase A2.
Pro tenhle doporučený výlet se elektrokolo opravdu hodí.
Pro zvětšení mapy klikněte na obrázek.
Mapa Prahy se zakreslenými trasami pro elektrokola je k dispozici zdarma.
Pokud vám předchozí nástin pražských elektro – cyklotras připadá složitý, zastavte se v Centru energetického poradenství PRE v Jungmannově ulici 747/28. Zde si můžete vypůjčit eletrokolo a rovněž tady získáte mapu Prahy se zakreslenými trasami s ohledem na jízdu na elektrokole. V mapě s rozumným měřítkem 1:40 000 jsou zakresleny a popsány celkem čtyři trasy, které bezesporu uspokojí všechny „elektrocyklisty". Podle mapy PRE se po Praze můžete projet po krátké trase absolutním centrem města. Tato trasa je výhodná především pro návštěvníky metropole. Další trasa pak sleduje oba břehy Vltavy až na jižní hranici hlavního města. Zajímavá je zelená trasa, mapující pražské parky. Na konec pak přichází výzva v podobě necelých 60 km dlouhé sportovní elektrojízdy po východní polovině města. Tato trasa prověří nejen vás, ale i schopnosti elektrokola.
Vývoj cyklotras a stezek na území Prahy kráčí vpřed, proto se tak můžete v terénu setkat s rozdílnostmi, které však jsou jen k lepšímu. Příkladem může být nová cyklokomunikace mezi Stromovkou a ulicí Podbabskou. Rovněž z Radotína se nyní dá projet až do Malé Chuchle mnohem příjemněji a především bezpečněji po A1, než jak je naznačeno v mapě PRE.
Prostě vše se vyvíjí, ale i tak v podobě mapy od PRE budete mít v ruce dalšího pomocníka pro jízdu na elektrokole po Praze.
Ukázka z mapy „Prahou na kole“ v měřítku 1:40 000 (vydala PRE, duben
2012)
Pro zvětšení klikněte na obrázek.