Se začátkem cyklistické sezóny znovu vyjedou v okolí Prahy cyklovlaky a cyklobusy. Letos poprvé navíc mohou cyklisté vzít kolo s sebou i do některých tramvají.
První cyklovlak na trase Praha-Slaný vyjede v sobotu 29. března 2008. O týden později bude následovat první cyklobus, který cyklisty dopravuje od Dobřichovického nádraží na Brdy.
Cyklovlak složený z motorového vozu a speciálně upraveného vozu pro
přepravu jízdních kol, bude jezdit na trase Praha Masarykovo nádraží –
Hostivice – Podlešín – Slaný. Cyklisté ho mohou využívat vždy
o víkendech a svátcích do 2. listopadu. V každém směru jedou dvě
soupravy denně, ve vlaku platí tarif PID.
„Vlak je vhodný jak pro cyklisty, tak pro pěší turisty, kteří mohou
využít značených pěších i cyklistických tras od jednotlivých zastávek
vlaku k návštěvě hradu Okoře, románské rotundy Budeč, hornického
skanzenu Mayrau či památníku v Lidicích,“ doplňuje Václav Haas,
specialista ROPIDu na železnici.
Informační leták pro cyklovlak v sezóně 2008 (PDF,
300 kB)
Od soboty 5. dubna je možné využít i cyklobusu, který navazuje na
vlakové spoje na nádraží v Dobřichovicích. „Hlavním důvodem pro vznik
této linky bylo zpřístupnění nejvýše položených a nejzachovalejších
lesů v okolí Prahy i pro méně zdatné cyklisty,“ vysvětluje Tomáš
Prousek z pražského ROPIDu.
Jezdit bude o sobotách, nedělích a ve svátcích až do 5. října. Provoz
linky je zajištěn upraveným autobusem pro přepravu 25 jízdních kol
připevněných v úchytech. Spoj pojede pětkrát denně s intervalem zhruba
2 hodiny.
Také zde platí tarif PID, cena za přepravu jízdního kola je 26 Kč bez
ohledu na vzdálenost. Pokud ale cyklista využil cestou do Dobřichovic vlak,
přepravné za jízdní kolo se u cyklobusu snižuje na 13 Kč.
Informační
leták pro cyklobus v sezóně 2008 (PDF, 300 kB)
Pražský dopravní podnik se rozhodl umožnit přepravu kol v tramvajích,
podobně jako je tomu například v Brně. Od 1. dubna se rozjede testovací
provoz na některých linkách ve směru z centra. Pro začátek bude možné
takto jezdit s koly na pěti trasách – z Dejvické do Divoké Šárky,
z Nádraží Holešovice přes Kobylisy do Sídliště Ďáblice nebo Vozovny
Kobylisy, z Palmovky přes Bulovku do Sídliště Ďáblice a Vozovny Kobylisy,
z Nádraží Modřany do Sídliště Modřany a ze Smíchovského nádraží do
Sídliště Barrandov.
Ve všední dny mohou Pražané s koly do tramvaje pouze od 20:00 a 5:00,
o svátcích a víkendech celý den. Ve všech případech je přeprava kola
zdarma.
Kola se mohou přepravovat na místě pro dětské kočárky, vždy však
maximálně dvě kola na jedné plošině. Cyklisté nemohou nastoupit do
tramvaje, která je v jízdním řádu označená symbolem invalidního
vozíčku.
„Testovací provoz poběží do konce prosince. Uvidíme, co přinese
provoz“, odpovídá mluvčí pražského Dopravního podniku Ondřej Pečený
na moji otázku, jak vyhodnotí úspěšnost této novinky.
Aktuální informace najdete na www.ropid.cz.