Prodejci jízdních kol letos hlásí slabší sezónu. Lidé méně utráceli za nové bicykly zejména kvůli chladnému a deštivému počasí, které na jaře a v létě příliš nepřálo projížďkám na kole.
Prodej kol podle odhadu obchodníků letos meziročně klesne až o bezmála pětinu. Některé specializované obchody v těchto dnech již odstartovaly tradiční sezónní výprodej jízdních kol, jejichž ceny se snížily i o několik desítek procent.
„V letošním roce očekáváme propad prodejů kol na českém trhu v rozmezí od 15 do 18 %. Důvodem je špatné počasí na jaře a v létě a vysoká zatíženost obyvatelstva spotřebními úvěry a leasingy,“ řekl spolumajitel společnosti Universe Agency a místopředseda představenstva Asociace výrobců a dovozců kol a velomateriálu Martin Havlena. Lidé podle něj navíc své útraty více zaměřovali na levnější druhy zboží, jako je textil a obuv, které byly letos v obchodech k dostání za rekordně nízké ceny.
Pokles prodeje hlásí také cykloprodejna Kolík v Bohumíně. „Letošní prodeje byly horší než loni, ale v loňském roce zase byly nejlepší za posledních 12 let, co náš obchod provozujeme. Takže letošní výsledek nebude až tak špatný,“ řekl spolumajitel obchodu David Kolesár. Bohumínská prodejna v těchto dnech odstartovala sezónní výprodej letošních modelů kol. Slevy se pohybují většinou od 15 do 25 %. U některých značek kol dosahují až 40 %.
Také internetový obchod Cykloexpert.cz nyní nabízí až 30% slevy vybraných modelů kol. „Je to především z důvodu doprodeje skladových zásob,“ řekl mluvčí obchodu Tomáš Kovařík.
Nejlevnější jízdní kola lidé letos mohli tradičně koupit v prodejnách obchodních řetězců, z nichž některé prodávaly bicykly pro dospělé za 1200 až 1500 Kč. Naopak nejdražší závodní modely například značky Author stály bezmála 100.000 Kč. Na trhu jsou však k dostání i závodní kola za 200.000 až 300.000 Kč, které nabízí například značky Cannondale či Colnago.
„Kvalita kol v hypermarketech se dlouhodobě drží na velmi nízké
úrovni a většina modelů dospělých kol, jejichž maloobchodní cena je do
3000 Kč, je z hlediska provozu nebezpečná pro uživatele,“ upozornil
Havlena.
„Nejvíce kol se prodává ve střední kategorii, a to v cenovém rozmezí
od 10.000 do 15.000 Kč,“ doplnil jej Kovařík.
Ceny jízdních kol od loňského května ohrožují vyšší cla na dovoz bicyklů z Asie. Většina kol, která se prodávají na tuzemském trhu, totiž pochází z Číny či Tchaj-wanu. Po vstupu do EU bylo clo na jejich dovoz zvýšeno v případě Tchaj-wanu o osm procentních bodů na 15 % a v případě Číny o 6,5 bodu na 10 %. Čínská kola jsou navíc při dovozu do zemí EU zatížena 31% antidumpingovým clem, takže většina kol se nyní dováží například z Tchaj-wanu.
Podle Havleny ale tato opatření zatím nezvýšila cenu jízdních kol prodávaných na českém trhu, jelikož dovozci si vytvořili před loňským vstupem do EU dostatečné zásoby jízdních kol. „Tyto zásoby ještě nejsou vyčerpané, v dealerské síti v roce 2006 proto neočekáváme nárůst cen. Naopak mnohá skladová, ale kvalitní kola, se budou od letošního podzimu nabízet za spotřebitelsky velmi výhodné maloobchodní ceny,“ podotkl Havlena.
Na tuzemském trhu se podle odborníků ročně prodá necelých 400.000 jízdních kol, přičemž většina pochází z asijských závodů. Po krachu Favoritu Rokycany či Velamosu Sobotín montuje bicykly v Česku už pouze několik málo firem, například společnosti Olpran či Bike Fun.