Ve spolupráci s předními výrobci a dovozci jsme připravili velký test skládacích kol, který bude vycházet na pokračování na stránkách NaKole.cz.
Testům skládacích kol se věnujeme od začátku roku 2009. První série testů, která obsahovala celkem 5 modelů kol, byla uveřejněná v dubnu 2009. Od té doby testujeme vždy pokaždé, když uvidíme na trhu zajímavý nový výrobek.
Základem testů jsou míry a váhy skládaček. Vážením, měřením, počítáním, skládáním a rozkládáním jsme strávili už několik týdnů. Nespoléháme na údaje dané v návodu nebo na internetových stránkách výrobců. Všechny údaje nezávisle ověříme – jak jsme zjistili, výsledky se často rozcházejí i o více než 10 %.
Tato tzv. „tvrdá data“ doplnily subjektivní dojmy z jízdy a manipulace se skládačkami. Každý model vyzkoušeli tři testovací jezdci, kteří hodnotili svůj pocit z jízdy, pohodlí, jednoduchost nebo naopak složitost skládacích mechanismů nebo možnost převážení různých nákladů. Testovací tým se od jara 2009 několikrát obměnil, všichni testeři patří mezi zkušené městské jezdce a v rámci svých povinností najezdí každý rok tisíce kilometrů.
Zde je původní sestava, která testovala kola v roce 2009:
zleva: Tomáš Cach – architekt a dopravní projektant,
člen komise pro cyklodopravu MHMP
Tomáš Prousek – člen komise pro cyklodopravu MHMP za
ROPID, specializuje se na veřejnou a cyklistickou dopravu, průvodce cestovní
kanceláře Adventura
Květoslav Syrový – dopravní projektant a konzultant,
člen Komise pro cyklistickou dopravu HMP
Únor roku 2009, kdy se najížděly první testy, nenabízel právě
nejlepší počasí. A tak si naši jezdci vyzkoušeli jízdu ve sněhu,
v dešti i v mraze na náledí. Jezdilo se ve dne i v noci, za šera i za
úplné tmy, v pražských ulicích po asfaltu, dlažbě, tramvajových
kolejích i terénními stezkami. Pro naše testery to byla skutečná výzva a
pořádně zabrat dostaly i samotné stroje. Na druhou stranu, můžeme si být
jisti, že kola, která zvládla zhoršené podmínky, předvedla to nejlepší,
co v nich je.
Výsledný verdikt (v recenzích se objeví pouze to, na čem se shodli
alespoň dva ze tří testerů) vám předkládáme vždy jako součást
konkrétního testu.
Jak už bylo řečeno, v průběhu testování jsme jednotlivá kola
vážili a měřili. Vzniklá tabulka měr a vah by mohla svádět ke
srovnávání. To je ale ošidné – každé kolo mělo například jinou
standardní výbavu. Zatímco některá kola jsme dostali bez blatníků,
světel nebo nosiče, jiné modely tuto výbavu měly. Proto se také mohou
lišit naše naměřené údaje od těch oficiálně uváděných.
Srovnání se budeme vyhýbat ještě z jednoho důvodu.
Jednoduše není možné srovnávat „kola do kabelky“
s plnohodnotnou skládací verzí horského kola či fitness
kolo s elektrokolem. Speciálně elektrokola se svojí robustností a
přídavnou baterií jsou váhově v úplně jiné kategorii než ostatní kola
v testu.
Od testu tedy nečekejte nějaké absolutní pořadí. Na to je dnes nabídka
skládaček příliš rozmanitá a barevná. Na trhu jsou kola určená pro
rychlé složení do minimálních rozměrů, vedle nich se nabízejí téměř
plnohodnotné verze horských kol nebo skládačky upravené pro dálkovou
cykloturistiku. V našem seriálu se zaměřujeme na výhody a nevýhody
každého z modelů a na základě vlastností modelu vytipujeme vhodné
ideální použití. Výsledné hodnocení tak neobsahuje nějakou známku, ale
odstavec končící slovy „…nejvíce se hodí pro…“.
A nakonec prosba k vám, našim čtenářům. Pokud by někdo měl vlastní
zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše
připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.