Americká společnost Dahon se specializuje na výrobu skládacích kol už 30 let. Na otestování jsme dostali model Dahon Vitesse, který je v České republice best sellerem.
Pokud bychom měli Dahon Vitesse charakterizovat jedním slovem, asi bychom
řekli že je univerzální. Je až překvapivé jak kolo
„sedí“ každému – ať už je to průměrně vysoká žena nebo téměř
dvoumetrový muž. Odpověď se skrývá v geometrii rámu – nastavení
úhlu sedlovky a hlavové trubky, úhlu přední vidlice, vzdálenosti středů
kol, výšky středu šlapek a rozložení hmotnosti a dalších parametrů.
Rám s geometrií označenou jako Biologic II. má Dahon ošetřenou svým
patentem.
S touto geometrií se nicméně setkáváme u kol na celém světě, ať už
se výrobci hlásí k inspiraci Dahonem či nikoli.
Podle údajů od výrobce je kolo limitované výškou jezdce 195 cm a váhou
105 kg. Jak jsme vyzkoušeli, kolo unese mnohem víc. Na našem obrázku ho
můžete vidět se 140 kg živé váhy.
Foto: Jiří Beneš
Výsledkem je v každém případě pohodlná
vzpřímená jízda, která se pocitově podobá jízdě na
klasickém městském kole. Vzhledem k malým 20“ kolům je kolo překvapivě
svižné. Na asfaltu lze dosáhnout rychlosti kolem 30 km/h,
především díky velkému tácu s 52 zuby.
Oproti běžnému městskému, ale i trekingovému kolu je znát
„odlehčenost“ Vitesse. Na ní se podílejí kromě
hliníkového rámu také menší průměry kol. Zatímco váha běžného
městského kola je okolo 20 kg, Dahon Vitesse váží se všemi doplňky jen
12,9 kg. Na sobě přitom má kompletní osazení – odrazky, blatníky,
nosič a přední i zadní světlo. Bez doplňků je jeho váha ještě
nižší – necelých 11 kg.
Na asfaltu nebo drobné dlažbě kolo Dahon Vitesse jede
svižně a přitom reaguje citlivě. Kolo jsme
testovali převážně v pražském prostředí, ve kterém je nutné neustále
najíždět na obrubníky, přenášet kola po schodech či zvládat technicky
jízdu po „kočičích hlavách“. Dahon skvěle obstál
především na asfaltu nebo na střední
dlažbě. Jízda po hrubé dlažbě už přece jen nebyla tak
příjemná, po kočičích hlavách je lepší kolo vést. Pro lepší komfort
jízdy poslouží balonové pláště.
Úzkým a hladkým plášťům Dahon „Roulez“ nejlépe
„sedí“ hladký povrch, překvapivě
dobře ale zvládá Vitesse i jízdu
v terénu.
Nízkou váhu kola jsme potom ocenili při přenášení po
schodech do mnoha pražských podchodů, při cestování metrem a při
ukládání uvnitř budov.
Vzpřímená jízda neumožní tolik se do pedálů opřít,
zato je velmi pohodlná. Kolo je stavěné na rychlé přesuny
v městském prostředí, tedy na vzdálenosti kolem 10–15 km.
Nejdelší vzdálenost, kterou testovací jezdci na Vitesse překonali, byla
60 km. Trasa z Drážďan do Děčína je jedinečným tipem na pohodový
výlet. Dahon Vitesse ji zvládl na jedničku, ke konci už ale získával
trochu zpoždění na svoje trekingové „bratříčky“.
Pro zvládání kopců je kolo vybavené sedmistupňovým řazením Sram
MRX Comp. S tímto vybavením zvládne dobře stoupání okolo 10 %.
Řazení při jízdě funguje bezchybně, sedmistupňový
Grip
Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré
ovládání.
Také „véčkové“ brzdy ProMax reagují dobře
i v prudkém kopci.
Dahon Vitesse byl stvořen pro intermodalitu – s důrazem na snadné a rychlé skládání a manipulaci v dopravních prostředcích.
Postup při složení kola obsahuje tři po sobě následující kroky:
Celý úkon při skládání zabere 15 vteřin, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu:
Pro snazší transport je ještě možné sklopit pedály. Na předním a zadním kole jsou magnety, které na sebe po složení rámu nasednou. Složené kolo tak drží pohromadě a dobře se s ním manipuluje. Při uchopení za nosič nebo sedlo je složené kolo dokonale vyvážené a přenést ho zvládne i průměrně fyzicky zdatná žena.
Při položení na zem se složené kolo opírá o 3 body – sedlovou
trubku a dvě kola, která tvoří po složení trojúhelník. Balík
o rozměrech 85×65×37 cm je stabilní a lze ho kdekoli uložit bez
opírání.
Jak jsme vyzkoušeli, pražská MHD ho bez výhrad přijímá a stejně tak lze
Vitesse zdarma vzít s sebou i do vlaku. Pro lepší pocit při cestování je
možné zabalit složené kolo do přepravního obalu, který lze zakoupit
u distributora.
Nakonec vám prozradíme ještě jeden malý trik, jak optimálně nastavit výšku sedla , i když není na sedlovce ryska. Pokud sedlo zasunete do podpaží a natažené prsty se dotýkají středu šlapání, zajistěte sedlo právě v této poloze. Kolo vám bude sedět jako ulité.
Skládání kola, které je jeho hlavní výhodou, s sebou nese zároveň i hlavní nevýhodu. Neustále znovu a znovu ohýbané části mají tendenci přirozeně se opotřebovat. U Vitesse je nejzranitelnějším místem kloub představce, na který se při jízdě vytváří velký tlak. To se projevilo zhruba po 3 měsících intenzivního používání vikláním představce. Vůle řídítek, která trochu kazila požitek z jízdy, byla však odstraněna utažením jednoho šroubu během pár vteřin. Tato úprava je navíc doporučená a důkladně popsaná v manuálu.
ZÁKLADNÍ VYBAVENÍ KOLA
A JEHO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Kolo obsahuje základní povinnou výbavu pro jízdu na pozemních
komunikacích, tedy přední a zadní odrazku, odrazky ve
výpletu kola a odrazky na šlapkách. Výrobce navíc přidal do základního
vybavení i stojánek, který u městského kola rozhodně
oceníte. V tomto provedení lze Dahon Vitesse D7 pořídit za
11 900 Kč.
Testované kolo, které jsme měli k dispozici, obsahovalo navíc blatníky a nosič s integrovaným gumicukem, které městským cyklistům rozhodně doporučujeme. Blatníky i s připevněnými plácačkami se skvěle osvědčily – ani při jízdě v přívalovém dešti nedošlo k zašpinění jezdce odstřikující vodou. Také nosič by měl být u městských kol téměř pravidlem. Bytelný ocelový nosič na kole Dahon Vitesse unese podle našich zkušeností minimálně 30 kg. Pokud byste chtěli převážet těžší předměty, myslete na to, že dodaný gumicuk není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad pro jistotu upevnit ještě dalšími popruhy.
Na českém trhu jsou k dispozici také další doplňky ke kolu Dahon Vitesse:
Pokud bychom se skládačkou chtěli vyrazit za tmy nebo šera, je vhodné ještě dokoupit přední a zadní světlo. I s nimi zbyde na řídítkách dost místa pro zvonek a případný cyklocomputer. Kdo chce jezdit na kole v běžném oblečení, měl by zvážit také kryt řetězu.
Dahon Vitesse je především lehký, skladný a dobře
transportovatelný dopravní prostředek do města. Jeho přednosti
vyniknout na trasách okolo 10 km (na hladkém povrchu zvládne ale mnohem
více) nebo v kombinaci s veřejnou dopravou.
Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí
kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Jedinečná
je pohoda jízdy pro osoby s různou výškou a také
jednoduchost a rychlost složení.
Posez i vybavení je přizpůsobené pohybu v civilním až reprezentativním
oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom
svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro
dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje
jízdu v sukních. Dahon Vitesse je k dispozici v černé a červené barvě.
Testované kolo s plnou výbavou stojí 12 900 Kč, bez příslušenství je
jeho cena o tisícovku nižší.
Hmotnost: | 12,9 kg |
Řazení (počet převodů): | 7 rychlostí, Sram MRX Comp |
Přední tác: | 52 zubů |
Pastorky: | 11–30 zubů |
Rám: | 7005 alu |
Brzdy: | ProMax V |
Rozměry po složení: | 85×65×37 cm |
Velikost kol: | 20" |
Max. nosnost: | 105 kg |
Cena: | od 11 900 Kč |
Prodejce: | AZUB |
Další info: | www.azub.cz |
Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.