reklama

Velký test skládacích kol (5.) – Giant Halfway Lite

Další dvacetipalcovou skládačkou, který redakce NaKole.cz dostala k otestování, je Halfway Lite od značky Giant. Kolo zaujme už na první pohled svým konstrukčním řešením – přední i zadní kolo je totiž zavěšené na rámu jen z jedné strany...

Skládací kolo Giant Halfway Lite - připraveni k testování.
Skládací kolo Giant Halfway Lite - připraveni k testování.
Foto: NaKole.cz

První dojmy

Giant Halfway Lite je elegantní a na první pohled sportovní kolo. Díky uchycení rámu z jedné strany a úspoře materiálu dosáhli jeho konstruktéři velmi nízké hmotnosti. Ručička váhy v redakci ukázala 11 kg, což je nejméně ze všech dosud testovaných kol. Na jednostranné uchycení rámu reagovali ale jezdci také trochu nervózně : „Unese mě ten stroj?“ Oproti jiným strojům byla patrná nižší tuhost celé konstrukce. Celou váhu jezdce nese hliníkový rám Halfway AluxX asymetricky, a tak dochází k zřetelnému prohýbání směrem k jedné straně. Na funkci při běžné jízdě tato vlastnost nicméně nemá vážný vliv.

Jedeme…


Foto: Květoslav Syrový

Kolo je vybavené sedmistupňovou přehazovačkou Shimano RD2200, ovládanou Grip Shiftem a kazetou Sunrace s rozsahem 13–28 zubů. Na rovině lze dosáhnout rychlosti až 30 km, pro komfortní jízdu je vhodnější rychlost 20 km/h. V porovnání s běžným trekkingovým kolem, ale i se srovatelnými modely skládaček, je Giant Halfway Lite na rovině poněkud pomalejší.
Kolo reaguje dobře a řazení je rychlé a přesné. Ovládání je přirozené a řídítka jsou velmi příjemná do ruky. V zimě oceníte také gumový potah na brzdových pákách, který chrání prsty před sklouznutím.
Ideálním povrchem pro Halfway Lite je asfaltová silnice, lehčí jezdci se mohou vypravit bez obav i do terénu. Není to až tak otázka úzkých plášťů – ty podrží i na polní nebo lesní cestě. Těžší z našich jezdců měli ale potíže s velkým pružením rámu. Místy docházelo až ke tření ráfků o brzdové špalky. Kolo je pocitově velmi měkké, což může vyvolávat pocit nejistoty při jízdě. Halfway Lite je jednoduše kolo určené převážně pro silnici.
Jako jedna z mála vyhovuje tato skládačka také jezdcům s vyšší postavou. Přes šedesát centimetrů dlouhá sedlovka umožnila pohodlnou jízdu i nejvyššímu z našich jezdců a jeho 187 cm. Kolo se vyrábí v jedné velikosti. Nastavení pro různě velké jezdce podporuje i představec, který lze vertikálně posouvat a měnit tak jeho výšku. Pohodu při jízdě lze doladit sklonem řídítek „vlašťovek“.

Vzhůru do kopců

Praha, která se stala kulisou pro vyzkoušení všech skládacích kol, nabízí dostatek vhodných kopců pro důkladné otestování. Stoupání zvládá Giant Halfway Lite vcelku slušně a kompenzuje tak pomalejší jízdu po rovině. Kolo vytáhlo jezdce Davídkovou ulicí na pražský Prosek, extrémní zkouškou se potom stalo stoupání na Letnou se sklonem 21%. Tady, podobně jako u ostatních strojů (s výjimkou elektrokol), bylo nutné z kola sesednout.
Slabinou Giant Halfway Lite jsou jednoznačně brzdy. Kvůli jednostrannému uchycení rámu nebylo možné použít klasické V-brzdy, ale ani kotoučové brzdy. Konstruktéři proto zvolili U-brzdy, které jsou k vidění na BMX kolech nebo starších MTB modelech. Jak ukazuje fotografie, tvoří ramena brzdy velkou páku, která se pohybuje po kovové destičce. Zejména při jízdě ve sněhu měly brzdy pomalou odezvu a brzdná dráha byla poměrně dlouhá. Pokud kolo nemá blatníky, hrozí také zadření způsobené nastříkanými nečistotami ze silnice.

Skládáme

Kolo je vybavené systémem skládání, které vykazuje některé originální prvky, nicméně postup při skládání je velmi podobný ostatním testovaným kolům. Celá procedura trvá okolo 20 vteřin, jak ukazuje naše video:

Díky chybějícímu rámu na levé straně nevadí kolu při skládání vidlice, a tak lze přiložit obě kola na sebe. Složené kolo se vejde do kufru automobilu, stejně jako pod pracovní stůl. Představec se ohýbá trochu výš, a proto je složený balík poněkud vyšší – po složení jsme naměřili 71 x 82 x 32 cm. Kolo ve složeném stavu se tedy nevejde do prostoru pro zavazadla ve vlaku. Vzhledem k štíhlosti balíčku ale půjde zastrčit pod sedačku nebo vklínit do jiného „hluchého“ prostoru.
Při cestování v MHD trochu vadí i absence zajištění balíku, který se tak má tendenci rozkládat. Tato výtka se týká jenom složení kol k sobě, představec drží pomocí plastového úchytu. Pro uložení balíku je tak nejvhodnější poloha „na boku“. Ve vzpřímené poloze lze kromě základních opěrných bodů pláště kol – sedlovka zajistit složený balík také otevřeným stojánkem.

Příslušenství

Součástí standardního vybavení je stojánek, který ocení u tohoto kola všichni uživatelé.
Pro běžný městský provoz je důležitá ochrana jezdce před nečistotami. Testovanému modelu blatníky chyběly, a tak se únorový rozbředlý sníh často dostal, kam neměl. Vzhledem k netypické konstrukci nejde na kolo namontovat běžně dostupné blatníky. Značka Giant má nicméně ve své nabídce model Giant Halfway, který obsahuje kompletní vybavení pro městský provoz, včetně blatníků a nosiče. V České republice se také dají blatníky objednat zvlášť, jejich upevnění je navázáno na nosič, jak ukazuje obrázek. Pro předpisové vybavení bychom Giant Halway Lite ještě doporučili instalaci přední a zadní odrazky a také odrazek ve výpletu. I když zákon umožňuje nahradit je odrazkami na oblečení a obuvi, ne vždy je městský jezdec takto vybavený.

Závěrečné hodnocení


Foto: Květoslav Syrový

Giant Halfway Lite je designově velmi zajímavé kolo, určené pro jízdu v městském provozu a na kratší výlety převážně po silnici. Pokud jezdíte na kole do práce na vzdálenost okolo 5 km nebo si chcete občas nenáročně rekreačně zajezdit, může být pro vás tento model dobrou volbou.
Při jízdě za špatného počasí a za šera je vhodné pořídit model s blatníky a nosičem a případně jej doplnit osvětlením.
Ženy ocení jeho nízkou váhu, manipulaci snadno zvládnou i ty méně fyzicky zdatné. Kolo je vhodné pro převážení MHD, bez problému se také vejde do kufru auta. Při častém přenášení může vadit jen nesoudržnost balíku, který má tendenci se rozkládat. V tom případě se ujistěte, že s sebou vždy máte gumicuk nebo provázek na dodatečné zajištění balíku.

  • Nízká hmotnost
  • Kolo je přizpůsobené i vyšším jezdcům do 190 cm
  • Díky jednostrannému uchycení je balík po složení velmi tenký
  • Méně účinné brzdy
  • Kolu chybí mechanismus pro zajištění ve složeném stavu
  • Nestandardní doplňky (blatníky, nosič, brzdy)

 

Hmotnost: 11 kg
Vidlice: Suntour NXC-D LO, 63 mm
Hlavové složení: Ritchey Logic Zero
Představec: Ritchey
Řídítka: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Řazení (počet převodů): 7 rychlostí, Shimano RD2200
Přední tác: 48 zubů
Pastorky: 13–28 zubů
Rám: Halfway AluxX
Brzdy: U-breaks Alhonga
Rozměry po složení: 71×82×32 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 10 999 Kč
Cena zahrnuje: stojánek
Prodejce: Progress Cycle
Další info: www.giant-bicycles.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Giant Halfway Lite - připraveni k testování. Přední i zadní kolo je ve vidlici uchyceno jen z pravé strany. Giant Halfway Lite je vybavené sedmistupňovou přehazovačkou Shimano RD2200. Řídítka - příjemný úchop, ergonomické řazení. Gumová vrstva na brzdových pákách brání sklouznutí prstů. Nastavení pro různě velké jezdce lze kromě výšky sedlovky upravit také výškou představce a náklonem řídítek „vlašťovek“. Klasická „véčka“ by na Giant Halfway Lite nešla namontovat, proto použili konstruktéři méně obvyklé U-brzdy. Postup při skládání je poměrně standardní. Nejprve se ohne představec... ...zasune se sedlo... ...a nakonec se odjistí pojistka na rámu a celé kolo se „přeloží“ napůl. Nakonec se mohou ještě složit pedály. Giant Halfway Lite po složení. Kloub představce je masivní a pojistka bezpečná. Skládačka Giant Halfway Lite váží pouze 11 kg.
redakce NaKole.cz, 13.05.2009
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Rukavice na kolo před 11 minutami
NEcyklo Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ukrajina 49 včera v 22:52
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
Jaké to bylo? - 153 včera v 19:55
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
PF 25 včera v 11:51
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

323 cyklistů (7 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024