reklama

Velký test skládacích kol (9.) – MyCity Compact

Seriál, který postupně testuje skládací kola na českém trhu, pokračuje dalším dílem. Skládací kolo Compact je člen rodiny MyCity, vytvořené speciálně pro český trh. Mezi jeho bratříčky patří kromě městských a retro kol i terénní elektrokolo. Tenhle oranžový krasavec ale na sebe zaručeně přitáhne zvláštní pozornost.

MyCity Compact
MyCity Compact
Foto: Květoslav Syrový

Na přelomu dubna a května jsme několik týdnů projížděli nové skládací kolo, které představila firma Citybikes jako novinku na letošní cyklistickou sezónu. Hliníkový rám a originální systém skládání z něj tvoří jedno z nejmenších „kol do kabelky“, masivnost a široké pláště zase záležitost pro muže. Cílem tohoto patentu je nabídnout kolo, které obstojí v mezinárodním srovnání a jehož cenu přitom zvládne i rodina s průměrnými příjmy. Naše testování nicméně odhalilo drobné mouchy, po jejichž odstranění se může MyCity Compact hrdě postavit vedle ostatních testovaných značek.

Na první dojem

Foto: Květoslav Syrový

Kolo na první pohled zaujme malými ráfky, které s velikostí pouhých 16 palců připomínají spíše dětské kolo. Nenechte se ale mýlit – robustnost rámu, široké pláště a především jízdní vlastnosti z něj dělají plnokrevné městské kolo.
Už po dosednutí ucítíte široké a měkké sedlo, které ve spojení se vzpřímeným posedem dávají Compactu punc městského kola. Vždyť také řídítka „vlaštovky“ jsou pro městské kolo typické. Naši testeři jej pracovně zařadili do kategorie kol nazvaných „přibližovadla“ nebo „posunovadla“. Stroj opravdu nejlépe poslouží v městském prostředí na trasy o vzdálenosti do 10 km. Při delších ujetých vzdálenostech může působit komplikace právě měkké sedlo, které v kombinaci se vzpřímeným posedem působí větší pocení a tedy nepříjemný pocit v zadních partiích.

Klouby kola, které obvykle patří mezi úzká místa skládaček, jsou provedeny důkladně a zajištěny bezpečnými pojistkami. Asi nejslabším místem je tak zadní náprava, která je napojena jen volně na rám kola. Při jízdě se díky celkové konstrukci kolo příjemně houpe a pryžový silentblok v kombinaci se širokými plášti zastává slušně funkci odpružení, přesto šlapání do pedálů vždy provázela mírná nervozita. Hlavně cyklisté, kteří byli zvyklí si například v místech překonání obrubníků povyskočit, raději z kola slezli a chvíli jej vedli. Nutno ale dodat, že nejistota při jízdě je hlavně psychická. Aby se zadní kolo „podseklo“ za jízdy, bylo by třeba vyskočit zhruba čtvrt metru vysoko, což už je výkon hodný trialového jezdce. V běžném městském provozu, pro které je MyCity Compact určený, je ale pravděpodobnost takové situace minimální a u žádného z testovacích jezdců nenastala. Volná zadní náprava tak působila potíže hlavně při přenášení kola, kterému je věnovaná zvláštní kapitola.

Když se pořádně šlápne do pedálů…

Vzpřímený posed dává dobrý přehled o situaci, při jízdě je dobře znát funkce odpružení. To je u kola pojištěné hned dvakrát – jednou díky pryžovému nástavci na zadní nápravě, podruhé díky balonovým plášťům kol. Také řazení je díky třírychlostní převodovce Sturmey Archer, zabudované v náboji zadního kola, velmi příjemné a hladké. Kolo je určené pro pohodovou a neuspěchanou jízdu, díky převodům je maximální dosažená rychlost okolo 20–25 km/h. Při vyšších rychlostech už jezdci doslova šlapou naprázdno.

MyCity Compact by sice neobstál ve stíhacím závodě, výborně ale zvládá šplhání do kopců, kterých je v Praze nepočítaně. Nejlehčí ze tří převodů zvládne i prubířský kámen, kterým je stoupání na Letnou, všechna obvyklá stoupání okolo 8–10 % ale lze ušlapat naprosto bez problémů. Třístupňová nábová převodovka se ovládá pomocí standardního Grip Shiftu, který se dobře ovládá a přesně reaguje. Také V-brzdy značky Tektro fungují lehce, pohodově a účinně.

Pro MyCity Compact je typická dobrá ovladatelnost, díky geometrii zvládá velmi dobře úhybné manévry a také rychlá zastavení a rozjíždění se. Pokud vás tedy například překvapí náhle otevřené dveře automobilu, který právě míjíte, máte velkou šanci, že z kolize vyváznete bez ztráty hvězdičky.

Kočičí hlavy mu nevadí


Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje.
Foto: Tomáš Cach

Díky dvojitému odpružení MyCity Compact perfektně sedí na nejrůznějších zpevněných plochách, a to včetně pověstných pražských kočičích hlav v historickém centru. Otřesy způsobené nerovnostmi nebo tramvajovými kolejemi jsou velmi dobře odpruženy a nemají vliv na stabilitu při řízení. Široké pláště nehrozí ani případným zapadnutím do kanálu a kolo tak při jízdě v mětském prostředí dobře překonává všechny obvyklé překážky. Nervozita, kterou jsme zmínili v úvodu, nám trochu bránila zkoušet na kole ekvilibristické kousky v terénu. Jak jsme ale zjistili, kola s obdobnou konstrukcí zadní nápravy používala volnou stavbu až donedávna jako pravidlo a zkušenosti uživatelů z terénu byly vesměs dobré.

Kolo pro malé i velké?

Jezdcům s průměrnou výškou geometrie kola sedla jako ulitá. V tomto ohledu se může Compact měřit s ostatními skládačkami, které pouze s jednou velikostí rámu vyhoví jezdcům od velikosti XS až po XL. Pro vyšší postavy nad 185 cm má výrobce  připravenu prodlouženou sedlovku. Testovací kolo jí však vybaveno nebylo, a také proto si nejvyšší z našich jezdců se svými 187 cm výšky připadal trochu nepohodlně.

Skládání a manipulace


Foto: Jitka Vrtalová

MyCity Compact se může pochlubit zcela originálním způsobem skládání, kterým se liší od většiny skládaček na českém trhu. Tři klouby, pomocí kterých lze kolo sbalit do téměř rekordně malého balíčku o velikosti 60 × 60 × 35 cm, mají důkladné pojistky; zadní vidlice je navíc odpružená pryžovým silentblokem.

Skládání i rozkládání je poměrně lehkou záležitostí, kterou zvládne i průměrně technicky zdatný jezdec. Během testování se doba složení pohybovala mezi 15 a 25 vteřinami, což je doba obvyklá a odpovídá tomuto typu skládacího kola. Pro správné složení kola je ovšem potřeba několikrát si proces zopakovat a zvyknout si na jednotlivé kroky. Při nepřesném nastavení pedálů nebo špatném „zaklapnutí“ částí do sebe totiž může skládání drhnout a kolo se při přenášení rozkládat. Při správném nastavení ale kolo funguje jak má a bez potíží je možné ho za sedlo přenést například do autobusu, kde je už jenom balíčkem povolené velikosti.

Stejně tak při rozkládání je potřeba věnovat speciální pozornost lankům, která se musejí vytáhnout do napjaté polohy. Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii pod článkem.

Zatímco ve složeném stavu se s kolem manipuluje poměrně dobře (jednoduché uchycení za sedlo, nízká váha, malé rozměry balíčku v porovnání s ostatními výrobky), přenášení kompletně rozloženého kola (např. při vynášení do schodů nebo při popojíždění na kratší vzdálenosti) je složitější. V podmínkách Prahy jde především o metro, kde kolo není nutné skládat a při pohybu na schodištích, v podchodech a dlouhých chodbách jej vozit rozložené. Obtížné v tom případě ale může být překonávání schodů, na kterých zadní nezajištěné kolo doslova plandá a díky volné stavbě neustále přiléhá k povrchu. Jediným řešením je tak chytnout kolo za rám u sedlovky a „přidržet“ si zadní část pomocí lanek.

Příslušenství

Kromě originálního stojánku nebylo kolo vybaveno téměř žádnými doplňky, které jsou jinak typické pro městská kola. Jedinou výjimkou je stojánek, který je stejně jako řada jiných detailů u tohoto kousku vyřešený originálně. Kolo se opírá v napůl složeném stavu po otočení a podsunutí zadního kola pod tác a jako opěrka mu slouží trojúhelník tvořený částí zadní stavby.

Podle výrobce by však již příští dodávka MyCity Compact měla být vybavena blatníky a intenzivně se pracuje na dovybavení kola nosičem a reflexními prvky. Zmíněné prvky patří obvykle k základní výbavě městských kol.

Kdo ocení

Skládací kolo MyCity Compact je ideální pro krátké a střední vzdálenosti v řádu kilometrů a pro kombinaci s veřejnou dopravou (autobusy, tramvaje, vlaky, metro), přirozeně jej lze složit také do kufru automobilu. Pro jízdu po městě v civilním oblečení se testovaný vzorek kvůli chybějícím doplňkům hodí především za suchého počasí.

Pokud se podaří vyladit některé konstrukční chybičky (odstávající bovdeny) a doplnit kompletní výbavu doplňků (nutné jsou především blatníky), může se stát kolo velmi slušnou alternativou k zahraničním značkám. Jeho schopnost zvládat kopce i nerovnosti terénu (především v našich městech obvyklou hrubou dlažbu nebo rozbité silnice), stejně jako malé rozměry po složení z něj činí široce použitelné skládací kolo.  

  • Dobře se vypořádá s nerovnostmi terénu (hrubá dlažba, koleje, kanály)
  • Malé rozměry po složení
  • Pohodlná jízda do kopce
  • Nižší maximální rychlost
  • Obtížné přenášení v rozloženém stavu
  • Chybí doplňky (blatníky, nosič)

Technická specifikace

Název: MyCity Compact
Hmotnost: 12,4 kg
Rám: hliníkový
Brzdy: V-brzdy Tektro
Řazení (počet převodů/typ): 3rychlostní nábová převodovka Sturmey Archer
Rozměry po složení: 60×60×35 cm
Velikost kol: 16"
Cena: 13 800 Kč
Prodejce: Citybikes
Další informace: www.citybikes.cz

Přečtěte si také:

Fotogalerie

MyCity Compact Během parkování využívá originální konstrukce kola. Jako stojánek slouží část zadní stavby. MyCity Compact se stojánkem. Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje. A díky nastavení převodů zvládne i pověstné pražské kopce. Fotografie vznikla na pražském Vyšehradě. Po složení se vejde ve vlaku pod sedadlo ... ...nebo do prostoru pro zavazadla. Při přenášení může vadit volná zadní část rámu... ...lze si ji však přidržet lanky. Není to možná ideální, ale funguje to. Skládání MyCity Compact začíná podsunutím zadního kola pod rám. Následuje rozepnutí bytelné pojistky na rámu... ...aby se kolo mohlo složit napůl. Zasunutí sedla je další fází složení. Zbývá už jen ohnout představec... ...a zaklapnout do úchytu na vidlici. Bezpečně zajištěné kolo se nerozloží. Pro menší rozměry a lepší manipulaci se dají také ohnout pedály. Z kola je rázem malý balíček. Grip Shifty ovládají třístupňovou převodovku. Zadní náboj ukrývá převodovku Sturmey Archer se třemi převody. Pryžový silentblok odpruží nerovnosti. V-brzdy značky Tektro. Klouby působí bytelně. MyCity Compact drží pohromadě díky háčku, který je součástí rámu.
redakce NaKole.cz, 18.05.2011
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Rukavice na kolo před 9 minutami
NEcyklo Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ukrajina 49 včera v 22:52
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
Jaké to bylo? - 153 včera v 19:55
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
PF 25 včera v 11:51
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

328 cyklistů (6 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024