Dálková cyklotrasa podél Labe u nás zdaleka nedosahuje popularity, jakou má v sousedním Německu. Nejednotné značení, různá kvalita povrchu a nedostatečné mapové podklady se podepsaly na tom, že většina německých turistů dojede maximálně do Děčína nebo Ústí, kde otáčejí řídítka svých kol zpátky na sever do Německa. Češi zase, pokud jde o dálkové trasy, raději vyrazí na jih k Dunaji do Rakouska. Labskou trasu v celé délce v ČR mapuje nový cykloturistický atlas, který vyšel koncem loňského roku.
Pokud jde o návštěvnost, má Labská stezka u nás rozhodně co dohánět. Mezi tematickými trasami se podle nedávného průzkumu umístila až na třetím místě (za Vltavskou trasou a Moravskými vinařskými stezkami) a svojí návštěvností zůstává daleko za regiony jako například Šumava nebo jižní Čechy. Pokulhává i ve srovnání se zahraničními dálkovými trasami – Češi nejraději vyrážejí do Rakouska podél Dunaje či na německou část Labské cyklostezky.
A není se čemu divit – i když v uplynulých letech vznikly nové cyklostezky, některé úseky stále vedou po obtížně překonatelných úsecích, na silnicích nebo prašných a blátivých stezičkách. Problematické je i značení v terénu, které se na hony liší od německého jednotného systému, kdy cyklistu po celé délce provádí na cestách jednotné logo německé Elberadweg.
Značená dálková cyklotrasa, která nese označení Labská stezka, se klikatí v celkové délce 370 km z Vrchlabí v Podkrkonoší až na česko-německé hranice. Odtud pokračuje napříč celým Německem jako Elberadweg, aby svoji pouť zakončila v německém přístavu Cuxhaven, kde se Labe vlévá do Severního moře.
Na Labské trase narazíte na nejrůznější druhy značení. Zdroj: Atlas
Labská cyklotrasa v ČR 2011, foto: J. Ritter
V systému číslovaných tras, které u nás garantuje Klub českých turistů, má Labská dvě různá čísla, na některých úsecích se ale můžeme setkat i s jiným typem značení. Z Vrchlabí do Mělníka je trasa značená jako číslo 24, odsud dále pokračuje až na hranice s Německem (společně s odbočkou podél Vltavy až do Prahy) jako cyklotrasa číslo 2. Občas se původní oficiálně značená trasa odklání od nově vybudovaných úseků, jako je tomu například na čerstvě postaveném úseku mezi Lázněmi Toušeň a Kostelcem nad Labem. Značená trasa č. 24 (oficiální Labská cyklotrasa) tu vede po silnicích a prašných cestách na pravém břehu Labe, zatímco na opačném levém břehu leží čerstvá cyklostezka jako mlat. Dálkoví turisté, kteří jedou po Labské, tak většinou zdolávají prašné cesty a silnice, a o téhle alternativě vůbec nevědí.
Trase vedoucí podél Labe na českém území se věnují dvě neziskové organizace – sdružení Labská stezka a Nadace Partnerství. Podle Jana Rittera, předsedy první jmenované organizace, je u nás problematické především značení v terénu a také rozdílná kvalita cest. „Značení Labské není všude a místy chybí i delší úseky. Rozdíly jsou mezi jednotlivými kraji, nejvíce do značení a údržby investuje Ústecký kraj. " říká k tomu Jan Ritter. Na druhou stranu, nadějné je jednání s německou stranou, které vede Nadace Partnerství a které by mohlo mít za výsledek zahrnutí relativně hotového a připraveného úseku Děčín-Praha do německého průvodce. Důležité je také to, že před několika lety vznikla česká verze loga Labské cyklostezky, které bude zahraničním turistům srozumitelné.
„Hlavním problémem, na kterém stála myšlenka tohoto atlasu, bylo najít vydavatele,„ říká Jan Ritter o vzniku publikace. Hlavní kartografická vydavatelství se věnovala pouze úseku Praha-Drážďany, kde je stezka Labe (do této části je zahrnuta i odbočka Mělník-Praha, kde stezka vede podél Vltavy) poměrně ve slušné kvalitě dobudovaná na většině její délky. Hlavním podnětem k vydání atlasu byla tak řada dopisů a e-mailů od cyklistů, kteří se zajímali, zda je cyklotrasa vyznačená po celé délce toku a po jakých komunikacích je vedená. Atlas nazvaný „Labská cyklotrasa v ČR“ vyšel koncem loňského roku a zahrnuje celý průběh řeky Labe od pramene až do Hřenska, kde Labe tvoří část hranice se sousedním Německem.
Atlas formátu A5 je svázaný v kroužkové vazbě tak, aby se dal snadno otáčet a vešel se například také do mapníků umístěných na řídítka kol. Uvnitř atlasu najde čtenář celkem 28 map v měřítku 1:60.000, doplněných o dvě detailní situace (pramen Labe a průjezd Kuksem).
Podrobná mapa pramene Labe, Zdroj: Atlas Labská cyklotrasa v ČR 2011
(pro zvětšení klikněte na obrázek)
I když z vybraného měřítka se jen obtížně přepočítává na kilometry v terénu, na druhou stranu jsou mapy dostatečně podrobné pro pěší i cyklisty a hodí se jak pro orientaci ve volné krajině, tak i při průjezdu městy a obcemi. „Při chybějícím značení v terénu a zabloudění pomůže podrobná mapa cyklistovi, aby se zorientoval a našel správnou cestu,„ říká o důvodech podrobného měřítka Jan Ritter. Existují úseky, kde lze cestovat v koridoru Labe po obou březích a po různých cestách. Jiné nároky mají dálkoví cykloturisté („na těžko“) a silniční cyklisté, jiné vyznavači přírodních povrchů, singltrailů a horských kol („jednodenní vyjíždky na lehko"), jiné rodiny s dětmi, senioři. Trasa je často také oblíbenou pěší procházkovou nebo dokonce lázeňskou promenádou, cílem vycházek důchodců a pejskařů.
Již v tomto vydání atlasu jsou v některých částech zakresleny alternativní možnosti, jak se vyhnout frekventovaným silnicím, po nichž je trasa doposud vyznačena a cestovat mimo motorovou dopravu po přírodních cestách a stezkách. „Zkušenosti jsme získali při pěti jízdách Tour de Labe a do příštího vydání atlasu rozvedeme variantní možnosti do dalších úseků," doplňuje autor nového atlasu.
Měřítko mapy použité v atlasu, Zdroj: Atlas Labská cyklotrasa v ČR
2011
Zakreslení v mapě rozlišuje mezi silnicemi a chráněnými cestami (místní a obslužné komunikace, cyklostezky vedoucí po asfaltu, šotolině nebo přírodním povrchu). Zvláštní pozornost se věnuje bruslařům, kteří tu najdou úseky vhodné pro in-line (v závěrečné části atlasu). Každou mapu doprovází jedna strana s textovým komentářem, na kterém je popsán:
Atlas doplňuje orientační mapka Labe od pramene až k moři, výškové profily od pramene na česko-německé hranice, kilometráž a zvláštní kapitola s tipy na výlety pro in-line bruslaře. Nechybí rejstřík, s výpisem všech obcí na cyklotrase i levé a pravé přítoky řeky Labe.
Přestože podrobný průvodce by se hodil především návštěvníkům z ciziny, atlas Labské stezky je v tuto chvíli k dispozici bohužel zatím pouze v českém jazyce. Podle informací od autorů by německý překlad měl vyjít na jaře tohoto roku. V současné době je atlas prodávan v e-shopech, prodejnách knih a jsou jimi obesílána infocentra. V Praze je na pultech prodejny map KIWI v Jungmannově ulici. Při vydání článku byl atlas k dispozici v infocentrech v Ústí nad Labem, Litoměřicích, Mělníku, Lysé nad Labem, Nymburce, Vrchlabí) a také ve sportovních prodejnách a cykloservisech. Aktuální seznam míst, kde je možné si atlas prohlédnout a případně zakoupit, najdete na stránkách www.labskastezka.cz.
Doporučená základní cena je 199 Kč, cena u jednotlivých prodejců se může lišit. Na veletrzích a propagačních akcích lze atlas zakoupit ve slevě i levněji (v ceně 150 Kč). Nejbližší takovou příležitostí bude výstava „Regiony ČR" v Lysé nad Labem v termínu 17. – 19. 2. 2012, kde bude sdružení Labská stezka mít svůj stánek.
Název: | Labská cyklotrasa v České republice 2011 |
Autor: | Jan Ritter |
Počet stran: | 76 |
Formát: | 150 × 210 mm |
Vzhled: | kroužková vazba, lesklé lamino, vnitřek celobarevný, křídový papír |
Vydáno: | listopad 2011 |
Vydavatel: | Labská stezka o.s. |
Doporučená cena: | 199 Kč |