reklama

Cyklokočárek měl premiéru

Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

„Český nápad, český výrobek,“ hlásá leták

Nový český patent poprvé představil výrobce kol značky Dandy za Lanškrouna na letošním veletrhu GO/Regiontour v Brně. Tříkolky se u nás už prodávají nějaký ten pátek, na rozdíl od cyklisticky vyspělých zemí si svoje místo na českém trhu zatím nesměle hledají. Značky jako Christiania Bikes, Zigo nebo Taga fungují podobně, tedy na principu tříkolky s umístěním kočárku před řidičem. V českém cyklokočárku se dítě také vozí v korbě upevněné na přední vidlici jízdního kola, na rozdíl od ostatních tříkolek lze kočárek namontovat na libovolné jízdní kolo. Jak tvrdí výrobce, pro tento způsob přepravy dětí by se měla dát využít všechna běžná jízdní kola na trhu s ráfky o průměru 26" až 28".

Vývoj cyklokočárku trval přes dva roky. Jak mi řekl zástupce značky Dandy Ivo Danačík, nejvíce času zabralo odlaďování správných náklonů kol a úhlů zatáčení. „Jako bývalému závodníkovi mi to nedalo, musel jsem zjistit, co cyklokočárek vydrží," řekl o testování výrobku jeho autor s tím, že ho to stálo několik šrámů, když se učil kolo co nejvíce naklonit. Kvůli lepšímu zvládání zatáček jsou kola cyklokočárku zkosená, korba se na jízdní kolo připevňuje k přední vidlici a rámu. Přední kolo bicyklu je přitom nahrazeno dvěma kolečky kočárku a z jízdního kola se tak stane tříkolka.

Protože právní úprava cyklopřívěsů stále ještě neprošla parlamentem a naši zákonodárci se nemohou dohodnout, jestli děti na kolo patří nebo ne, zeptala jsem se také na homologaci tohoto zařízení. „Kabina pro dítě je pevně spojená s jízdním kolem, nejde tedy o přípojné vozidlo. Pro cyklokočárek proto platí stejná ustanovení, která se vztahují k provozu jízdních kol, " řekl mi k tomu prodejce Miloš Krejčí. Tříkolka by podle tohoto zařazení tak měla splňovat pouze požadavky dané vyhláškou 341/2002 Sb., která nařizuje například dvě nezávislé brzdy, barvu a velikost odrazek a světel apod.

Líně do zatáček, v klidu do města

Už v minulosti jsem měla příležitost vyzkoušet si několik nákladních kol, takže jsem si osedlala i cyklokočárek. I když první dojem byl trochu nejistý a hladká výstavní plocha dávala jen omezené možnosti pro skutečné otestování, troufám si odhadnout jízdní vlastnosti v terénu. Stejně jako ostatní tříkolky má Dandy těžiště umístěné hodně nízko a jeho základní vlastností je tak stabilita. Kolo stojí na třech bodech a nejsou tak potřeba žádné stojánky nebo stojany. Převrácení povozu je velmi obtížné, s nákladem prakticky nemožné.

Kola jsou nakloněná, takže první dojem je trochu nejistý a je potřeba chvíli jezdit, než si člověk zvykne na specifické vlastnosti řízení. V porovnání s přívěsnými vozíky bude kolo o něco pomalejší, také váha je v porovnání s nejtěžšími vozíky zhruba o 3 kg výše.  Určitě zajímavá bude jízda pro dítě, které má všechno „z první ruky“ a při jízdě má naprosto bezkonkurenční výhled. Jako rodič bych ocenila možnost, že na dítě uvidím a budu ho mít pod kontrolou. 


Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík.
Foto: NaKole.cz

Zatímco v některých vlastnostech cyklokočárek vyniká, naopak možnost ovládání mě trochu zklamala. Podle údajů od výrobce by se vozík měl vytočit v kruhu o poloměru 1,7 m, k otočení by mu tedy měla stačit stezka o šířce 3,4 m. Bohužel, to se mi nepodařilo ani náhodou a manévrovací schopnosti tak musím hodnotit jako slabší. I když podle výrobce šlo jenom o špatně nastavené spoje, které dorazily na výstaviště přímo z výroby a ve finále by u prodávaných vozíků mělo být řízení živější, pro zjištění skutečných vlastností by bylo třeba kolo projet trochu více v terénu v prostředí, kde se předpokládá jeho využití.

Co rodiče určitě ocení, to jsou bubnové brzdy na obou kolech cyklokočárku, které mají dobré brzdné vlastnosti i při jízdě po „mejdlíčku" vzniklém smícháním prachu s vodou. Páky brzdy mají navíc možnost aretace, takže kolo je vlastně vybave­né parkovací brzdou a ochráněné tak proti samovolnému rozjetí.

Pro koho a za kolik

Jízdní vlastnosti předurčují cyklokočárek spíše pro cesty do města nebo poklidné výlety s dětmi k nejbližšímu hřišti, do školky či na nákup. Mimochodem, pro poslední uvedenou cestu by se hodil trochu větší nákladní prostor ve vozíku, nákupy bude jinak nutné vozit nejspíš na zadním nosiči kola nebo v batohu na zádech.

Do kočárku se vejde jedno dítě, pro ty nejmenší lze vložit speciální polstrovaná vložka s pevným podkladem, takže děti tu mohou jezdit už od raného věku.

Na závěr ještě důležitá informace o ceně, která je pro začátek nastavená na zaváděcí hladinu 22.490 Kč, podle informací na e-shopu to vypadá, že od začátku března půjde cena nahoru.

Po prvním „oťukání" nového výrobku na brněnském výstavišti mohu mluvit maximálně o dojmech. Pro pořádné seznámení je třeba cyklokočárek důkladně protáhnout všemi možnými situacemi, do kterých se rodič s dítětem při provozu dostane. Snad se tedy podaří dohodnout zapůjčení cyklokočárku Dandy, aby jej mohli proklepnout naši testeři.

Na první pohled

  • Dobrá stabilita.
  • Dítě je pod dohledem.
  • Malý zavazadlový prostor.
  • Horší schopnost manévrovat.

Přečtěte si také:

  • Test cyklokočárku Dandy Joy – Desítky kilometrů na cyklostezkách, mezi auty i po lesních pěšinách, s dítětem i bez něj, důkladně otestovalo vlastnosti cyklokočárku.

Fotogalerie

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně. Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík. Složení do auta U většiny tříkolek je kolo pevně spojené s korbou pro dítě.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.01.2012
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 dnes v 19:48
NEcyklo Ukrajina 49 dnes v 19:42
Co vás zaujalo 283. dnes v 19:41
Cestování na kole Rukavice na kolo dnes v 18:24
NEcyklo Solární energie dnes v 13:40
Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

180 cyklistů (15 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024