Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.
Upřimně řečeno mě překvapil manévrovací prostor. Vzhledem ke špatně vyrobeným dílům, to mělo fakt malý "rejd", ale i tak to zatáčelo. Přišlo mi to jen trochu nestabilní, ale to může být o zvyku... Určitě je to dobrá idea :)
Proč by kolo s tímhle kočárkem mělo být pomalější, než s vozíkem? Má o to o jedno kolo míň, tedy menší valivý odpor.
Tu stabilitu bych někdy rád vyzkoušel :) IMHO jedině značně necitlivé řízení může zajistit, že to je stabilní.
Když jedeš na kole a vozík máš vzadu, můžeš si při šlapání pomoct nakloněním kola, tady ne. No a pokud jde o ten valivý odpor, to by se právě muselo zkusit v reálném prostředí.
S vozíkem jsme jezdili 8 let, včetně cesty do Dánska a zase zpět, s cyklokočárkem to bylo zatím jen letmé seznámení, projetí se po výstavní ploše a prohlédnutí. Taky mě to zajímá, tahle věc vypadá dobře.
Udělaný to je hezky, to jo. Dá se to přidělat na běžné kolo - taky dobrý.
Nicméně: vzhledem k tomu, že většina z nás asi už někdy padla, resp. narazila na něco - a to se stává i při sebeopatrnější jízdě - když uvážím, jak by ten náraz to dítě asi zdeformoval a pomlátil... já bych svoje děti v tomhle nikdy nevozil. Vozík za kolem mi připadá mnohem bezpečnější.
Já se ještě musím doplnit: vůbec to nepokládám za bezpečné v provozu na českých komunikacích. Ale třeba v Rakousku (naprosto jiná disciplína na silnicích) nebo v Holandsku - proč ne?
Řekl bych že Básníkova Kristýna byla podobné koncepce. A dojeli v pohodě. Je ale fakt, že konstrukce vozíku Kristýny byla oproti tomu plátěnému kočárku mohutnější.
Osobně mně ale taky převážení dětí vepředu moc nesedí. Ještě se mi nestalo, že bych spadnul, protože jsem měl nějaké problémy zezadu. Zato předním kolem už jsem vrazil do ledasčeho. Kdybych se měl rozhodovat, dal bych parchantě vždy dozadu. I když...někde prý chodí žena 10 metrů před mužem. Prý kvůli minám. Tak teď nevím...
Jsem rád, že už jsem ve věku, kdy nemusím řešit problémy převozu dětí na kole. Jestli vozík, sedačku, tyč a jestli za to nedostanu pokutu. Jen doufám, že nějakou skopovou hlavu nenapadne začít šťourat do lehokol a tříkolek. A že by se tam vyřádil!
A hele, naše dítě :-))
Kristýnu jsem po dvou měsících každodenní jízdy vyhodnotil jako pohodlnou a bezpečnou. Pro pečlivé rodiče: dítě má uvnitř lavičku na sezení s bezpečnostním pásem, stačí zacvaknout (jako v autě). Ocenil jsem, že na dítě bez ohlížení vidím a můžu si s ním průběžně povídat. To je fakt skvělý. V Dánsku si nás nikdo nevšímal, protože christianií s dítětem (dětmi) tam jezdí běžně hodně. Když děti odrostou, jezdí s kristýnama maminy (převážně) na nákup místo autem nebo i se psem (psama) do parku nebo k moři na proběhnutí. Nemusí couvat a parkovat :-))
Ono to má docela bytelný kovový rám, tak aby to při nárazu vrazilo do toho rámu, je trochu předsazený, právě z tohoto důvodu :-)
Škoda že jsi nebyl na přednášce profesora Pafka,který to rozebíral. Rozesmál celý sál, vysloužil si potlesk.
Závěr potvrzuje moje zkušenosti: vozík je na silnici vidět líp než cyklista, navíc řidiči si podvědomě dávají větší pozor když vidí širší vozidlo a nevrhají se tolik do předjíždění, hlavně tam, kde nemají dobrý výhled.
Jasně že náhoda je blbec, ale to máš stejnou šanci, ať vezeš dítě na sedačce, na tyči, ve vozíku nebo v cyklokočárku.
Jedině tady nejsme na tyhle tříkolky tolik zvyklí, v Berlíně jich je spousta, a to nemluvím třeba o Dánsku nebo Holandsku.
Upřímně řečeno, Jitko, já si myslím, že malé dítě nepatří ani dopředu, ani dozadu - prostě vozit dítě kolmo po českých silnicích pokládám za risk už ve své podstatě.
Jinak souhlasím s určitou relevalitou: jezdím do práce na kole za tmy, mám zapnutý blikačky vzadu, vepředu i po stranách + světla - a naprostá většina aut mě míjí dosti velkým obloukem. Za denního světla - to je mnohem horší. Takže i kolo "s dítětem" může vzbuzovat větší respekt a ohleduplnost. Nevím. Já bych do toho s mým dítětem nešel.
No, když si tak vezmu, kam nejčastěji vozím dítě/děti na kole:
"funkčně po městě" (na cvičení, na zahradu, na hřiště, do školky) - jedu vesměs po stezce, po chodníku (kde moc lidí nechodí), když po silnici, tak po takové, kde auta tak max. parkují
na výlety - silnice ala na Šumavě, kde mají auta vjezd na povolenku, občas přejezd po silnici 2-3 třídy mezi Horní a Dolní, kde projedou tak 2 auta za hodinu (to když je jo provoz)
Takže asi spíš než otázka jak vozit, je kudy vozit. A koneckonců o bezpečnosti - v 98. to o tehdy sousední panelák zabrzdil MIG 21, takže ono je to stejně hlavně o štěstí;o)
Zbytečný strachy...já a další tisíce rodičů jsme odvozili ve vozíku dvě i více dětí a o bouračce vozíku jsem slyšel zatím o jediné a to v tom smyslu, že to dítě ve vozíku to při střetu s autem odneslo ze všech nejméně. Srovnám-li to s tím, kolik zahyne dětí ročně v autech svých rodičů, tak je vozík nejbezpečnější přeprava dětí v současnosti.
Každopádně souhlasím, že vozík je z možných variant ta nejbezpečnější. Nějakou dobu jsem vozil malou v sedačce, pak jsme si ale koupili vozík a zpátky bych nikdy neměnil. Přece jen kolo se sedačkou je daleko nestabilnější a v případě pádu dítě letí i s kolem z relativně velké výšky. Malá už odjezdila ve vozíku pár tisíc km a vždy se do něj těšila - je to její holt "prostor"
Pokud se správně pamatuju, tak profesor Pafko mluvil o tom, že pokud bychom chtěli provoz vozíků zakázat zákonem, pak bychom měli také zakázat otevírat okna ve vyšších podlažích domů (pády dětí z výšky patří mezi častější úrazy než střet dítěte s vozidlem).
Jinak máš pravdu, jízda na kole je nebezpečná aktivita, stejně jako lezení po stromech, plavání, hraní si na ulici nebo na chodníku, přítomnost dítěte v kuchyni při vaření.
Když se podíváme na úrazy vzniklé při těchto činnostech, vidíme, že kolo je poměrně nevinná zábava.
Je to tvůj subjektivní dojem, na který máš právo. Horší je, když takhle argumentují poslanci při diskusi ve sněmovně, to mě osobně děsí, jak o ta čísla ani moc nemají zájem.
Dost dobře nechápu proč by něměly děti jezdit na kolech po českých silnicích. Tebe rodiče vodili všude jen za ručičku, tys jako kluk nedělal nějaké blbosti, že když nad nima přemýšlíš jako dospělý, říkáš si, že jsem to vůbec přežil ?? Když si vzpomenu, jak jsme coby 8 - 15 letí lezli po skalách, brodili divoké řeky, lezli na slabý led, prakové války, dnes mě pomalu jímá hrůza, ale na druhou stranu na to do dnes vzpomínám.
Jsem řidič a takovéty cykloteroristické hrabošovi výkřiky mě spíš vytáčí, ale nemělo by se spíš vychovávat řidiče, že i kolo s dítětem na silnici taky patří a že já jako řidič se mám podle toho chovat, než tvrdit, že tam dítě nepatří ?? Výchova řidičů k ohleduplnosti a toleranci by měla být prioritou a ta výuka začíná tou jizdou dítěte na kole.
A nejlepší na tom plánovaném zákazu vozíků a tažných tyčí by bylo to, že dítě třeba 5-6 leté na kole připojeném tyčí k rodiči by na silnici nesmělo, ale totéž dítě jedoucí "navolno", jen pod dohledem by mohlo vlastně kdekoliv (krom dálnice pochopitelně...)
Máš pravdu, jen bych dodal, že v našem mládí těch aut bylo poskrovnu. Když si vzpomenu jak u nás ve městě jsme jako malí kluci hráli na cestě hokej, badminton, vybišku, a samozřejmě rejdili na kolecha kolobkách a autu jsme museli uhýbat tak jednou za půl hodiny, tak se mi to zdá skoro neskutečné. Při tom dnešním provozu bych se o dítě taky bál. Ale je fakt, že my jsme si mnohem více hráli v lese a naše hry bych dětem taky nedoporučoval.
V té souvislosti mě napadlo, že rodičům Rychlých šípů by dnes děti okamžitě odebrala sociálka a šli by bručet natvrdo.
...u nás ve městě... Už dávno jsem toho názoru, že na sídlištích mezi baráky apod. by bylo vhodné uzákonit obytné zóny, a to bez pardonu všude. Taková místa jsou pro bydlení a život těch obyvatel, ne že se zas budou všichni přizpůsobovat doblblým autům, která i na takovýchto místech mohou jezdit až těch vyhláškou povolených 50km/h :-/ Ale tohle samozřejmě neprojde...
Když jsem jezdil na Stodůlkách autoškolu, tak to byla jedna třicítka vedle druhý... Ono by možná i prospělo, kdyby sídliště nebyla jedno velké parkoviště, ale to řekni majitelům vozů... :-(
Poslechnout si můžete na hlasovém záznamu (formát WAV, 26 MB):
http://leteckaposta.cz/204480742
Zajímavý počin, ale asi by se mi s tím moc dobře nejezdilo. Ten vozík za sebou mi připadá jak skladnější tak snažší vozit. I když do města či do školky to nemusí být špatný. Dítě vpředu, no v kočárku ho také strkáte před sebou, tak co? Ale co ta cena?:-()... za ty peníze je dvoumístný luxusní Chariot v plné parádě.
Dite vzadu, nebo vpredu? Tezko rict...
Dovolim si jeste prihodit do pranice koncept "dite na boku", ktery u nas asi moc znamy neni (narazil jsem na to nahodou nekdy pred par tydny).
http://www.chariotcarriers.com/english/html...
Nebo nazorne video:
http://www.youtube.com/watch?v=kMeGysReVbg
Myslim, ze jakmile si clovek zazije, ze je z jedne strany siroky, nauci se nevymetat s tim kanaly a nemlatit s tim o rohy v pravych zatackach, muze to byt dost bezpecne misto. Dite je tam pod kontrolou, pritom ne prvni na rane, nechyta prach a jiny bordel od zadniho kola...
Přesně, každé řešení má svoje pro a proti, a proto jsem rád, že cyklokočárek u nás vzniknul a rozšíří výběr. Ne že bych s tím musel jezdit po magistrále, ale pohyb po dobře zklidněných ulicích města si dovedu hezky představit. A cyklo-sidecary jsou také dobou ověřené a stále fascinující. Tomuhle říkám radostné cestování!
Uff.
Vlastní dítě jako airbag ?!?!
To je dost podobná argumentace odpůrců vozíku :-D
Dobrá tedy.
Nevím čím kdo argumentuje, ale podle mně je tohle řešení mnohem nebezpečnější, než vozík.
Pokud je něco na třech kolech takhle vysoké a má to splnit maximálně povolenou šířku, tak to asi stabilitou oplývat zrovna nebude. A co se stane v případě převrácení naznačuje můj (asi trochu drsný) příspěvek.
Nemyslím si, pokud se to převrátí, tak poletíš spíš do strany, nikoli na dítě. A pak je to úplně stejné, jako u vozíku...
Podle mě když to položíš v zatáčce na bok, tak se nestane skoro nic. Dítě se nejspíš ani nedotkne země, páč celý vehikl zůstane opřen o tebe, řidítko a přední kolo. I kdybys udělal kotrmelec a lehlo si to na řidítka a předsunutou část kočárku, tak váha nebude na dítěti. V návodu ale nejspíš bude dnes už i napsáno, že s tím nemáš dělat downhill a během jízdy si vařit čaj. Není to tak dávno co se jeden zabil připoutaný na zadním sedadle limuzíny, protože neměl na hlavě helmu.
Zakaz kocarky, protoze je lide na prechod strkaji driv, nez tam sami vstoupi.
Nektere maminky je tam strkaji tak odvazne, az si clovek rika, ze uz toho spratka asi maji plne zuby...
V te souvislosti me nekdy zarazi i to, kolik kocarku je sedych, "stribrnych" nebo podobne mizerne viditelnych. Proc...?
Ale ano, některé nerozumné maminky to opravdu dělají. Rozumné maminky, když už musí s kočárkem přes vozovku, tak si trochu zajdou k přechodu, počkají si na zelenou a ještě se rozhlédnou. Rozumné maminky budou rozumné i v případě, že budou vézt dítě na kole, ať už ve předu nebo vzadu.
Rozumná maminka nepojede s kočárkem na dvouhodinovou procházku po krajnici silnice 1. třídy. Proč by to dělala.
A o tom to celé je.
Jo, povolme vozíky, proč ne. A nechme na rodičích, aby zvážili, zda je k něčemu dobré, aby jeli s dětmi ve vozíku dlouhé štreky po frekventovaných silnicích.
Mluvme o tom. Ptejme se sami sebe, zda opravdu to dítě ve vozíku sportuje s námi, nebo zda jenom my sportujeme s dítětem. Na tohle si musí odpovedět každý sám.
Teda já samozřejmě souhlasím, ne že ne...
Ale představila jsem si, jak bych si bývala v době, kdy jsem byla rozumná maminka s kočárkem, trochu zacházela k přechodu se světelnou signalizací, když nejbližší byl tak asi dvacet kilometrů. :-)
Jednoznačně palec nahoru pro tuhletu novinku! O víkendu jsme si vyzkoušeli jízdu v Olomouci na Floře, výborná stabilita, do zatáčky je teda potřeba trochu nadjet, ale s tím se dá počítat. Líbí se mi samostatná brzda pro cyklokočárek a k upevnění místo předního kola mám větší důvěru oproti vozíkům "za". A řada dalších výhod (od naplnění vyhlášky až po kontakt s dítětem). Berem!