Chystaná stávka, která ve čtvrtek ochromí provoz na železnici a veřejnou dopravu ve větších městech, se dotkne asi každého. Pravidelní cyklisté si možná vydechnou, stávka pro ně bude jen příležitostí opět vytáhnout své miláčky, tentokrát na cestu do práce. Pro ty ostatní, kteří nejezdí na kole zcela pravidelně, se může hodit pomoc. (Aktualizováno 15.6. 2011)
Prakticky okamžitě po zahájení stávky se začaly síťovat a navzájem kontaktovat iniciativy, které chtějí nabídnout jízdní kolo jako náhradní dopravní prostředek na pravidelné cesty. Na této stránce, kterou budeme průběžně aktualizovat, bychom rádi shrnuli nabídky pro ty, kteří se nehodlají nechat zaskočit výpadkem v dopravě a na cestu do práce se vydají po vlastní ose.
Nabídky cykloprůvodců se týkají hlavně velkých měst, na prvním místě Prahy, kde stávka zasáhne téměř 80 % obyvatel, kteří pravidelně jezdí MHD. V Praze a v Brně se už nyní vytváří síť asistovaných jízd, které povedou zkušení cyklisté po vybraných trasách s maximálním využitím chráněných bezpečných cest. Hledají se jak pravidelní cyklisté, kteří by se chtěli stát průvodci, stejně tak se ale mohou přihlásit i zájemci o účast ve společné jízdě.
V Praze se ve čtvrtek zastaví nejen autobusy a tramvaje, podle posledních jednání nebude jezdit ani metro. Pražský primátor Bohuslav Svoboda opakovaně vyzval Pražany, ať k přesunům používají především kolo, kratší vzdálenosti mohou překonat pěšky.
Aktuální informace k asistovaným cyklojízdám v Praze najdete na stránkách „hvězdicová jízda“.
Pro ty, kdo by raději vyrazili samostatně, je tu popis deseti komentovaných tras z předměstí do centra Prahy nebo podrobná cyklomapa na webu prahounakole.cz s vyznačením tras vhodných pro každodenní dopravu.
Po značených cyklotrasách se lze dostat přes Prahu rychle a bezpečně:
Mapa ukazuje vybrané značené cyklotrasy na území Prahy. Po trasách
označených červenými čísly pojedete většinou po cyklostezkách nebo
klidných ulicích. Zdroj: Vratislav Filler, prahounakole.cz
Přímo v ulicích Prahy se pak může hodit cyklomapa Prahy a okolí, kterou pražský magistrát každoročně aktualizuje. Zájemci si ji mohou zdarma vyzvednout v budově Magistrátu Mariánské nám. 2, kancelář 29.
Jak uvedl mluvčí ROPID Filip Drápal, situace v příměstské dopravě se mění velmi rychle, alespoň částečně zachovaná by měla být doprava autobusy v okolí Prahy. V provozu budou také přívozy přes řeku Vltavu. Aktuální informace jsou k dispozici na www.ropid.cz.
Také Brno, kde bude podle odborářů mimo provoz celý systém hromadné dopravy, nabízí možnost asistovaných spolujízd. Pro ty, kdo by chtěli nastudovat trasu sami, je tu cyklomapa sdružení Brno na kole.
Na čtvrteční stávku se připravují také Ostravští kolaři, kteří pro jízdu městem kromě přehledu tras nabízejí i pár užitečných rad.
Přestože nakonec se situace může vyvinout jinak, podle současných informací se stávka dotkne také obyvatel Ústí nad Labem nebo Olomouce.
Stávka přichází jen pár dní po ukončení kampaně Do práce na kole, do které se v Praze zapojilo 274 firemních týmů. Pro ty, kdo se zatím spojení kola a města zatím trochu bojí, možná bude čtvrteční stávka příležitostí pro objevení výhod, které dojíždění na kole nabízí.
Máte aktuální informace o tom, jak to bude vypadat ve vašem městě? Rádi byste se nabídli jako cykloprůvodce nebo se připojili ke společné jízdě?
Napište o tom do diskuse k tomuto článku nebo nám pošlete e-mail na adresu redakce{zavinac}nakole{tecka}cz.
Jízdní kolo vychází v porovnání s ostatními druhy dopravy jako vítěz na cesty okolo 10 km, i nesportovci zvládnou cestu do 25 km. Hlavní výhodou jízdního kola ale je to, že vaši cestu nezpomalí dopravní zácpy a dostanete se do míst, které mohou být pro ostatní zablokované.
Vyplatí se předem nastudovat trasu cesty, užitečné odkazy najdete výše u jednotlivých měst. V Praze se vám budou hodit i městké cyklomapy, které si můžete ještě dnes vyzvednout v budově magistrátu na Mariánském náměstí.
Na kole by neměl chybět zámek (k zamčení kola za rám).
Určitě nezapomeňte na pití, čtvrtek má být nejteplejším dnem z celého týdne.
Odpoledne jsou hlášeny srážky, přibalená pláštěnka se může hodit.
Pomalu se posunující zástupy aut jsou pro jízdu relativně bezpečné. Rozhodně se vyhněte kličkování mezi vozidly, raději kolonu pomalu a s dostatečným odstupem předjeďte zprava.
Při jízdě kontrolujte zaparkovaná auta, mohou se začít rozjíždět nebo náhle otevřít dveře.
V běžném provozu se vyplatí jezdit alespoň 1 m od pravého kraje vozovky. V zúžených místech se tak vyhnete nebezpečným manévrům, kdy se vedle cyklisty náhle objeví automobil.
Při odbočování vlevo dejte signál upažením rukou a pro jistotu se i ohlédněte, zda máte dostatečný prostor.
Složité křižovatky je lepší přejít pěšky společně s chodci po přechodech.
Chodníky přenechejte chodcům, kterých bude tento den také více. Pokud použijete pro jízdu chodník, zpomalte na rychlost chůze.
Po dojezdu kolo uzamkněte za rám ke stojanu, zábradlí nebo značce. Pokud vám to okolnosti dovolí, ideální je vzít si kolo do budovy a nechat je zamčené na chodbě či v kanceláři.