Jak vypadá dálková cyklotrasa č. 24, která dostala název Labská cyklotrasa? Před několika dny jsem se na kole vracel do Prahy z pobytu ve východních Čechách, a tak jsem část cyklotrasy v rovinatém Polabí projel. A jaké jsou moje dojmy?
Labská cyklotrasa je značena už od Špindlerova Mlýna a na našem území končí v místě, kde tok Labe opouští Česko, tj. v Dolním Žlebu u Děčína. 250 km dlouhý úsek z Krkonoš k soutoku Vltavy a Labe v Mělníku je značen jako dálková cyklotrasa č. 24.
Na značenou trasu 24 vjíždím u obce Břehy nedaleko Přelouče. Cyklotrasa tu vede po silnici 3. třídy přes Kladruby do Týnce nad Labem. Přestože je pracovní den, provoz je opravdu minimální a cestou potkávám ve vesnicích více cyklistů než automobilů. Zdá se, že příběhy o rovinatém Polabí plném cyklistů budou zřejmě pravdivé. Jenže… Za Týncem nám provoz automobilů na silnici sílí a cyklotrasa se stáčí kamsi mezi pole. Po nočním dešti rozbahněná polní cesta není právě to, co bych chtěl absolvovat. Zatínám zuby a rychle pokračuju dál po silnici. Ze Tří Dvorů už vede do Kolína oddělená, 2,5 km dlouhá asfaltová cyklostezka. Stezka ale není součástí značené cyklotrasy, ale slouží spíš pro dopravu cyklistů do nedalekého Kolína.
…se zpívá ve známé písníčce. Není to zřejmě ale důvod, aby kolínští radní cyklistiku ve městě podporovali. Horko těžko se proplétám mezi auty, než se mi podaří znovu najít značenou cyklotrasu 24. Ta se navíc podél Labe mění pouze v úzkou pěšinu, kde se proti sobě ani cyklisté nevyhnou. Po několika kilometrech se úzká stezka dokonce mění v cestu z panelů, a to mi dochází trpělivost. Definitivně cyklotrasu opouštím a odbočuji na Hradištko a Veltruby.
Systému značení moc dobře nerozumím. U dálkové cyklotrasy bych předpokládal, že vytyčí cestu pro dálkové cykloturisty, kteří jsou na cestě několik dní a mají většinou trekové kolo obtěžkané bagáží. Takový cyklista se určitě nechce pouštět na úzké rozbahněné a děravé pěšiny. Tyto trasy by měly vést po asfaltových cyklostezkách nebo po silnicích 3. třídy s minimálním automobilovým provozem. Pokud to v některém úseku zatím není možné, tak trasu ukončit a zakreslit jí do mapy až ve chvíli, kdy bude dokončena a cyklisty provizorně navést na nějakou rušnější silnici 2. nebo 1. třídy. Stejně jako nepředpokládá žádný řidič, který se vydá z jednoho města do druhého po silnici 1. třídy nebo dálnici, že bude tato hlavní silnice v některém úseku přerušena a potom vedena jako šotolinová cesta. Značení cyklotras by tedy mělo určovat i kvalitu stezek. To znamená, že dálkové trasy značené číslicemi 1 až 99 by měly být vždy sjízdné i na silničních kolech a místní trasy pod čísly 101 až 9999 by mohly být alespoň v mapách označeny, jestli jsou vhodné jen pro MTB. V praxi totiž snadno narazíme na cestu, která je v mapě značená jako zpevněná cesta, ale ve skutečnosti se jedná o nesjízdnou pěšinu anebo naopak o pěknou asfaltku.
Z Veltrub do Velkého Oseka už se šlape bez problému. Nevede tu sice žádná značená cyklotrasa, ale kvalitní oddělená cyklostezka. I průjezd Velkým Osekem je ukázkový. Po obou stranách silnice je cca 1 metr široká krajnice určená pouze pro cyklisty, takže se vám nepletou do cesty zaparkovaná auta. Za Velkým Osekem je opět oddělená cyklostezka, která vás dovede téměř až do Libice nad Cidlinou. V Libici trochu bloudím, ale nakonec nacházím příjemnou cyklostezku, která vede podél Labe, kde se znovu napojuje i Labská cyklotrasa č. 24. Všem proto doporučuji: pojedete-li Labskou cyklotrasu z Poděbrad do Kolína a nejste skalními vyznavači MTB, odbočte z cyklotrasy po „zelené“ do Libice nad Cidlinou a potom po cyklostezce přes Velký Osek do Veltrub. Tady po silnici do Hradištka, odkud prý vede do Kolína další oddělená cyklostezka.
Cyklostezka podél Labe vede skrz Poděbrady bez přerušení a pokračuje dál do Nymburka. Stezka Poděbrady – Nymburk je v celém úseku vyasfaltována a navíc si můžete vybrat, po které straně Labe chcete jet. Jedinou nepříjemností je místy poničený asfalt od kořenů stromů. V Nymburku Labskou cyklotrasu opouštím a pokračuji na Sadskou. Podle mapy mám totiž dojem, že z Nymburka vede cyklotrasa do Lysé nad Labem podobně jako na Kolínsku, opět po jakési pěšině.
Přes některé nepříjemnosti ve značení na Kolínsku jsou moje dojmy pozitivní. Nevzpomínám si totiž, že by se mi někde v Česku povedlo jet na kole po asfaltové cyklostezce odděleně od aut téměř 25 km. A kdybych se z Kolína nepouštěl podél Labe, mohlo to být ještě o něco víc. Jak myslíte, že jsem se pak cítil, když jsem se v Nymburku vrátil znovu na silnici mezi auta?