Lesní cesta ubíhá pod nohama, vrchol je na dohled, tělo s kolem tvoří jeden celek. Tuto představu o cyklovýletu v horách ale může narušit spousta věcí. Hory jsou náladové, a tak se vyplatí pořádně se na cestu připravit. Pár praktických tipů přináší Milan Zajíc, který většinu roku žije a pracuje v turistickém středisku Zell am See v rakouských Alpách. (aktualizováno 10. 6. 2011)
Jak by měla vypadat příprava člověka před cestou na kole do
hor?
Před tím, než se člověk vydá do hor, měl by mít určitě něco
naježděno. Samozřejmě hodně záleží na tom, jak bude vypadat trasa
výletu. V okolí Zell am See je mnoho tipů na
cyklovýlet a zdaleka ne každá vede přes průsmyk ve výšce přes
2.000 m.n.m. Pokud se ale někdo chce vydat třeba po Tauernské cyklostezce,
nemusí mít v nohách vůbec nic. Pojede prostě pomalu a bude se kochat
přírodou. Tento typ stezky bych doporučil pro lidi, kteří nemají vůbec
nic najeto a s koly teprve začínají.
A co když jde o MTB trasu, která má převýšení několik set
metrů a která vede po přírodních stezkách?
Výhodu mají v každém případě ti, kteří jezdí celoročně. Na
středně náročnou trasu stačí najet cca 2.500–4.000 kilometrů za rok.
Samozřejmě záleží na věku a fyzických dispozicích. Někomu stačí najet
méně, jiný potřebuje více.
Osobně doporučuji se první den neuštvat a dát si pár kilometrů na
rozježdění ve výšce maximálně do 1.500 m.n.m, aby se tělo
aklimatizovalo.
Každý výlet do hor je každopádně zážitek, kde si člověk může
sáhnout na své pomyslné dno, a to jak duševně, tak i fyzicky. Ale když
jedete s rozvahou, skoro všechny kopce se dají vyjet. V Alpách se mnohdy
dostanete do výšky přes 1.800 m.n.m a tady je o poznání řidčí
vzduch.
Důležité je nepřeceňovat své síly a dobře si je rozložit, pravidelně
se občerstvovat, odpočívat. Jde přece o výlet, takže není kam spěchat.
Jedete-li v partičce, je důležité nenechat se vyhecovat lepšími, ale jet
si v klidu ve svém tempu. Pak z toho máte ten pravý zážitek a vychutnáte
si krásu přírody.
Foto: Jitka Vrtalová
Co podle vás člověk potřebuje na horách nejvíce (samozřejmě
kromě fyzičky)?
Duševní a morální sílu, jednoduše řečeno chuť se někam dostat. Pokud
se vám nebude chtít vyjet kopec, nikdy ho nevyjedete, i když budete dobře
fyzicky připraven. S dostatkem vůle to dáte, i když na tom fyzicky
nebudete tak dobře. A o to je potom větší ten zážitek – člověk
něco dosáhne, překoná sám sebe, zažívá adrenalin a uvolnění…
Pro mnoho lidí to může být tenhle zážitek silnou životní zkušeností. Jeden člověk mi řekl, že největší zážitek hned po narození jeho dětí bylo zdolání jednoho z místních vrcholů. Měl nadváhu, ale zároveň obrovskou vůli se tam dostat a ten pocit který si užil byl zasloužený a o to silnější.
A co vybavení – kolo, oblečení, náhradní díly, výživa,
pitný režim?
Asi neřeknu nic nového, ale základem je kolo bez závad. Ale já se opravdu
často setkávám s tím, že lidé na kopci zjistí, že mají ohoblované
špalíky nebo destičky. Cesta dolů z kopce je pak pro ně náročnější,
než byla cesta nahoru.
Před výjezdem rozhodně doporučuji nechat si kolo zkontrolovat v servisu,
aby bylo v pořádku. Zvlášť důležité jsou už jednou zmíněné brzdy,
které člověk přece jen používá o něco více než je zvyklý z domova.
Ne všechno se dá vyřešit v terénu pomocí nářadí.
Když jsme u toho nářadí, důležité je mít s sebou určitě základní
sadu klíčů, náhradní duši (nebo alespoň lepení) a hustilku. Defekty jsou
tu na denním pořádku, zejména na kamenitém povrchu se mohou stát prakticky
kdykoli.
Pokud jde o oblečení, určitě nezapomeňte pláštěnku a jedno rezervní
spodní tričko na převlečení. Slouží k tomu, aby vám při sjezdech nebo
ve stínu v propocených věcech nebyla zima. Dobrá je také kombinace
cyklistického dresu s návleky. Do kopce jedete jen v dresu, a pokud je již
chladněji nebo jedete z kopce, dáte si návleky na ruce. Osobně často
vozím také vestičku – je lehká, snadno se složí do kapsy, a když ji
mám na sobě, nehrozí mi při sjezdech prochlazení. O cyklistické přilbě
se ani nezmiňuji, ta je tady v horách samozřejmostí, stejně jako mobilní
telefon. Na škodu nejsou ani náplasti, případně obvaz. A slunce na
kopcích má větší sílu, než bývá zvykem, a proto nezapomeňte použít
vhodný krém, nebo během chvilku poznáte, co je to spálený nos a nejen nos
:).
Určitě bychom neměli zapomenout na brýle, je jedno zda sluneční nebo jenom
bílé. Kamínek, který odlétne od kola jezdce před vámi, může nadělat
velkou škodu. Brýle ochrání oči před větvemi, i v případě nějakého
pádu jsou užitečné.
Spokojené by mělo být i tělo, mířím tím na pravidelné
doplnění energie a tekutin…
Důležité jsou hlavně nápoje. Voda určitě nestačí, protože nedoplní
minerály. Zavodnění před jízdou je samozřejmostí, dobrá je např. voda
s citronem. Na cestu je potom užitečné vzít s sebou nějaký „ionťák".
Osobně piju hypotonický nápoj, asi tak 2–3 doušky za 15 min. během
jízdy do kopce. Záleží samozřejmě i na počasí – pokud se jede
v teple, musíte pravidelně pít, i když není žízeň.
Pokud jde o výživu, nikdy nezapomínám na tyčinku s rychlým nástupem
energie. Například Tatranka nedodá příliš energie okamžitě, pocítíte
to až později, a to už může být pozdě. Někdo se už možná setkal
s tím nepříjemným stavem, kterému se říká „hlaďák". Je to vlastně
rychlý pokles hladiny cukru v krvi, člověk najednou zjistí, že se vůbec
nemůže hýbat. Osobně jsem jednou měl takový „hlaďák“, že jsem jedl
listí, abych vůbec dojel.
Na mnoha kopcích jsou příjemné hospůdky s terasou, určitě se proto hodí
mít s sebou i něco málo peněz.
Foto: Jitka Vrtalová
Hory jsou pověstné změnami počasí, asi bychom neměli zapomenout
také na tyto situace…
V naší oblasti jsou letní měsíce vcelku pohodové. Tady se na kole stejně
nedostanete výše než cca 2.500 m.n.m a změny počasí tedy ještě nemusí
být tak výrazné, jako v oblastech ležících nad hranicí
třítisícovek.
Určitě doporučuji sledovat předpověď a nebýt překvapen, když někde
v lesíku objevíte trošku sněhu třeba ještě v červenci (například
Hundstein je tím pověstný).
Dodnes si živě pamatuji sjezd ze třítisícového sedla
v Jižním Tyrolsku, kdy teploměr během hodiny ukázal o 15 stupňů
méně, začalo pršet a já měla s sebou jen dres. Průvodce jen vyděšeně
zíral, jak prohledávám kontejnery na papír. Ale ty staré noviny pod dresem
mě tenkrát zachránily.
Přesně, ta cesta dolů pak může být opravdu krutá. Pokud už vás zastihne
změna počasí, jako např. silný vítr a silný déšť, je nejlepší
zastavit, schovat se a počkat, až se počasí trošku zlepší. Proti
prochladnutí je dobrá také mapa pod dresem při jízdě dolů, pokud s sebou
nemáte na převlečení nic jiného.
Určitě se vyplatí hory nikdy nepodceňovat a své síly
nepřeceňovat! To přece není žádná ostuda, nevyjet na nějaký kopec.
Někdo si uvědomuje, že výjezdem na kopec to nekončí. Ještě se musíte
dostat zpět do nížiny a při velké únavě můžete přebrzdit nějakou
zatáčku a… Následky mohou být na celý život.
A ještě jedna praktická rada na cestu: Každý by měl jezdit po pravé
straně, i když je na polní, nebo lesní cestě. Právě nedávno jsem byl
svědkem tohoto typu havárie: Na jedné straně byl děda na pokraji sil,
kličkujíci na cestě do kopce proti němu si to po své straně hrnoucí
z kopce mladý biker. Výsledkem byly naštěstí jen hmotné škody, ale
zničený Cannondale Lefty nikoho moc nepotěší. Mimochodem, to mi
připomíná jednu důležitou věc: Helma pověšená na řídítkách ještě
nikdy nikoho nezachránila. I když to vypadá, že cestou do kopce se
člověku nemůže nic stát a hlava se v „kbelíku“ zbytečně potí, opak
je pravdou.
A nějakou veselou historku na závěr?
Jeli jsme jednu s partičkou na kopec, kde má hospůdku jedna paní. V kopci
to té skupině s přehledem natřela, a to jela na kole vepředu s jedním
tácem a ještě vezla v košíku na řídítkách nákup. Než jsme dojeli
nahoru, už dávno obsluhovala. Pamatuji si, že třicetiletí bikeři to
tenkrát těžce nesli.
Z toho ale plyne jedno ponaučení, a to myslím úplně vážně: Pokud Vás
předjede někdo z místních, nesnažte se ho držet za každou cenu. Ve
většině případů Vás totiž uštve, i když patří do věkové kategorie
nad 50 let. Tito lidé žijí často v malé chaloupce někde na kopci a
zdolávají to převýšení každý den po celý svůj život. Zatímco vy už
jedete skoro na hranici svých možností, jeho pak potkáte nahoře, jak
spokojeně sedí a kouří fajfku. To by vás nemělo nijak deprimovat, místní
jsou prostě s horami srostlí.
Moc děkuju za tvoje zkušenosti.