Když jsme minulý týden zveřejnili pozvánku na výlety podél Baťova kanálu, ani ve snu nás nenapadlo, co se během několika dní na Moravě rozpoutá. Letecké záběry rozlitých řek a informace o předpovědi počasí byly asi nejsledovanějším tématem každodenního zpravodajství. Cyklostezek na Moravě se ale povodně dotkly mnohem méně, než by se mohlo zdát z televizních záběrů.
Vrásky na čele přidělala velká voda především manažerům cyklostezky Bečva, která vede podél toku stejnojmenné říčky až po její ústí do toku Moravy. Tato oblast si získala pozornost už v době, kdy se obec Troubky stala doslova symbolem prvních povodní v roce 1997. Jak ujišťuje Roman Kalabus ze Sdružení Valašsko-Horní Vsacko, letošní povodně však těleso cyklostezky prakticky nepoškodily. „Většinou byla cyklostezka pouze znečištěna větvemi a náplavami,“ řekl nám k současnému stavu. Podle něj největší škody napáchala voda ve Valašském Meziříčí, kde měl být otevřen 19. 6. 2010 nový úsek cyklostezky. „Kvůli podemletým částem komunikace bude muset být otevření stezky odložené,“ informoval o aktuálním stavu Aleš Cáb z Městského úřadu ve Valašském Meziříčí.
Mapa cyklostezky Bečva (pro zvětšení klikněte na obrázek).
Horní tok Bečvy rozděluje cyklostezku do dvou ramen – tzv. Rožnovské a Vsetínské části (viz mapa cyklostezky). Na horním toku se cyklisté setkají maximálně se znečištěním v podobě bahna a větví. Lze však očekávat, že tyto nečistoty se podaří velmi rychle odklidit. „Voda začala opadávat v úterý, teď už je v podstatě v normálu. Už teď jsme začali uklízet,“ doplňuje Kalabus a jedním dechem zve na další plánovanou akci – otevření rožnovské stezky, které proběhne podle původního plánu 4. 6. 2010.
Poškozený nájezd na lávku v Hranicích směrem na Rybáře.
Foto: Hranická rozvojová agentura
Na dolním toku Bečvy byla situace o něco dramatičtější, cyklostezky však v naprosté většině zůstaly průjezdné. „Pokud vím, tak v současné době nejsou žádná zatopená místa v úseku Hranice – Týn nad Bečvou,“ informovala nás Michaela Škrobánková z Hranické rozvojové agentury. Voda z Bečvy odplavila štěrk a způsobila na několika místech sesun krajnice. „Opravy budou samozřejmě nutné,“ předpovídá Škrobánková, „cyklostezka Bečva nicméně zůstává stále průjezdná.“ Největší škodou je podle ní poškozený nájezd na lávku v Hranicích na odbočce směrem na Rybáře, kde voda vymlela část podloží a cyklostezka se tak propadla. Provoz na páteřní cyklostezce Bečva ale zůstává zachovaný, tato část je pouze odbočkou směrem na městskou část Rybáře.
I když řeka Morava se na řadě míst vylila z břehů, v Olomouci jako by se povodeň ani nekonala. „V Olomouci nebyl ani vyhlášený žádný stupeň povodňové aktivity,“ řekl nám k tomu místní cykloprůvodce Dan Wolf. Samotné město tedy povodeň neohrozila, v Olomouckém kraji se nicméně nacházejí nejhůře postižené obce jako jsou Troubky, Přerov nebo Hranice a další.
Na Baťově kanálu, jen pár kilometrů směrem na jih od nejhůře postižené oblasti, také již mají to nejhorší za sebou. „Žádné vážné škody na lodích jsme naštěstí nezaznamenali a škody na cyklostezce jsou takřka nulové. Jen některá místa na cyklostezce jsou dočasně nesjízdné. Jedná se především o podjezdy některých silničních a železničních mostů, které byly zatopeny,“ říká Jiří Durďák, projektový manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě. Podle něj je již cyklostezka sjízdná s výjimkou úseku před Napajedly ve směru od Otrokovic, kde voda stále ještě neopadla. „Jediným problémem bude odstranění nečistot ze zaplavených úseků a to se snad podaří, hned jak voda opadne,“ vypočítává škody Durďák. Hned ale dodává: „Prakticky všude je možné překonat nesjízdné úseky jinou cestou.“ Baťův kanál nebyl letošními záplavami nijak vážně poškozen a cyklisté sem mohou přijet už v průběhu nejbližších dní.
Záplavy se Moravou přehnaly v posledních letech opakovaně.
Páteřní cyklostezky, které Moravu protínají (tedy především Moravská
stezka, cyklostezka Bečva a Moravské vinařské stezky) však zůstávají bez
vážných následků. „Nejvíce nám pomůže, když se cykloturisté
přijedou osobně podívat,“ vzkazují správci hlavních moravských
cyklostras.