Baťův kanál tvoří osu turistické oblasti Slovácko, která je proslulá skvělými podmínkami pro cykloturistiku. Koncem dubna tu byly otevřeny nové úseky cyklostezky, tento víkend se navíc můžeme vydat na přehlídku lodí na Baťově kanálu. Nenáročná cyklistika po rovině nebo výlet na inlinech – to je náš tip na tento víkend.
Baťův kanál je nejjižnější část dálkové trasy Moravská stezka. Cyklotrasa značená jako 47 vede podél vodního toku z Kroměříže přes Uherské Hradiště a Veselí nad Moravou až do Hodonína. Celkově tak nabízí 80 kilometrů pohodové jízdy takřka po úplné rovině mezi Kroměříží a Hodonínem.
Vnitrozemský průplav byl postavený v letech 1932–38, a to v úseku Otrokovice – Rohatec. Jedním z hlavních důvodů stavby byla přeprava lignitu do závodů firmy Baťa, kanál ale sloužil také pro zavlažování. Dnes slouží výhradně pro turistiku, cyklotrasa podél Baťova kanálu patří mezi nejoblíbenější cíle turistů z Čech i zahraničí.
Foto: batacanal.cz
Stavba páteřní cyklostezky podél Baťova kanálu trvá už několik let. Letos se dílčí úseky propojily a ve Zlínském kraji (tedy v úseku Kroměříž -Uherské Hradiště- Uherský Ostroh) je prakticky celá trasa vedena po asfaltovém povrchu a je také vedena mimo motorovou dopravu. Pouze u Kvasic, Bělova a Pahrbku u Napajedel musí cyklisté překonat kratší úsek po málo frekventované silnici. „Tyto úseky budou převedeny na cyklostezku v nejbližších letech," uvedl Jiří Durďák, projektový manažer sdružení obcí podél Baťova kanálu. Kompletní propojení cyklostezek by mělo být dokončeno v příštím roce. Již dnes je však možné se projet na inlinech či s dětmi po bezpečných cestách a po rovině po trase v celkové délce okolo 65 km.
Nové vedení trasy podél Baťova kanálu
Pro zvětšení klikněte na obrázek.
„Cyklostezka je ideální pro dálkové cyklisty, rodiny s dětmi, in-line bruslaře, seniory a tělesně postižené, kteří ocení takřka absolutní rovinu a přehledný terén. Její bezpečnost násobí fakt, že křížení všech silnic a železničních tratí je řešeno mimoúrovňově," říká o projektu ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová.
Mapa trasy.
Pro zvětšení klikněte na obrázek.
Na území Jihomoravského kraje je zatím stezka více vedena po místních, ale málo frekventovaných komunikacích. Region Slovácko patří mezi cyklisty zaslíbené části naší republiky. Baťův kanál je však také vodní cestou a výlet na kole si tak můžete okořenit plavbou na lodi. Plavební sezóna byla zahájena 1. května a potrvá až do konce října. „O měsíc jsme letos prodloužili provoz pravidelné lodní dopravy," informoval nás Jiří Durďák. Od června do srpna si tak můžete vyjet na delší výlet jedním směrem a zpět se svézt výletní lodí, která je přizpůsobena pro přepravu kol. V letošní sezóně přibyly tři nové přístaviště a jejich celkový počet se tak vyšplhal počet míst ke kotvení na patnáct.
Na Baťově kanálu funguje také půjčovna hausbotů a nabízí možnost i kombinovanou plavbu s vyjížďkami nejen podél Baťova kanálu, ale i do okolí. „Hodně lidí má přestavu, že u nás je jen rovina. Stačí přitom vyjet kousek dál od kanálu do blízkých Chřibů, Bukolských hor či Bílých Karpat," řekl Durďák. Slovácko tak nabízí dobré podmínky i pro bikery, kteří preferují přírodní povrch a náročnější terén.
Kromě cyklistiky proslulo Slovácko také vínem a dobrou pálenkou. „Během roku tu máme celkem tři velké jízdy králů – v Hluku, Vlčnově a v Kunovicích," vypočítává předseda regionu Slovácko Břetislav Tichavský. Sezóna vyvrcholí 11. září, kdy se uskuteční slavnosti vína. Do slavnostního průvodu se zapojí celkem 50 slováckých obcí a měst. Moravské vinařské stezky jsou jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších cílů cykloturistů z Čech i ze zahraničí.
Již zítra ve Veselí nad Moravou zahajuje veletrh lodí, který představí velkou část lodního parku na Baťově kanálu.
Jízdní řád pravidelné lodní dopravy na Baťově kanálu. Pro zvětšení
klikněte na obrázek.