reklama

Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak

Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy

Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl použít různé druhy dopravy.

Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do kontaktu s motorovou dopravou.

Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp. 11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.

Skládačka ve vlaku
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo

1. kolo 19 min.
2. vlak + skládací kolo 22 min.
3. vlak + metro 24 min.
4. vlak + tram 24 min.
5. auto 25 min.
6. vlak + pěšky 39 min.
7. bus+ metro 43 min.

Co ukázaly výsledky

  • Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase s minimálními čekacími dobami.
  • Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není tedy nutné za něj platit.
  • Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné, pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín – Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City Elephant.
  • Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč. Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
  • Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně ještě hůře.
  • Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.

ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:

  • Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
  • Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30 minut
  • Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané Českobrodské ulici

Fotogalerie

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně Vlakem jely i děti ze základní školy v Radotíně. Filip Drápal z ROPIDu se přidal k závodu v kategorii vlak+metro.
redakce NaKole.cz, 21.09.2009
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 15:52
Cestování na kole Co vás zaujalo 279 dnes v 13:54
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 10:03
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

380 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024