Sníh a led nejsou překážkou pro jízdu na kole. Radíme, jaké pláště jsou vhodné v zimě, aby nás sníh a led nevyhodily ze sedla.
Globální oteplování cyklistice v našich zeměpisných šířkách přeje. V české kotlině se dá na kolo jezdit prakticky celoročně. Přesto každou zimu přijdou týdny, kdy se vozovka pokryje sněhem a ledem a jízda na kole se změní v riskantní manévrování. Uklouznutí a následný pád může mít hrozivé následky, a proto je pro cyklisty ve městě užitečné zamyslet se nad vhodným „obutím“ pro svoje kolo.
To je důležité hlavně ze dvou důvodů:
Ale jak ukazují příklady z Kodaně, Trondheimu nebo Drážďan, jezdit se dá vesele po celý rok, sníh nesníh.
Centrum Kodaně v zimě. Foto: Michal Křiohlávek
Ve městě obvykle převládá asfaltový povrch, někdy také dlažba a výjimečně i přírodní povrch. V zimě jsou nebezpečné hlavně námrazy vzniklé táním a následným zmrznutím odhrnutého sněhu. Kolo s běžnými plášti se na nich chová zcela nevypočitatelně, a proto je dobré se jim zdaleka vyhnout. Bohužel, vyskytují se právě u okrajů vozovek, které jsou obvyklým prostorem kolařů. Další nástrahou, která na cyklisty číhá, jsou uklouzané koleje od automobilů. Také proto se doporučuje jet při námraze raději středem jízdního pásu, v prostoru mezi vyježděnými kolejemi. Jízda vrstvičkou čerstvého sněhového poprašku je nejméně riskantní.
Před několika lety se jako novinka objevily na českém trhu pláště s hřeby, určené speciálně na sníh a led.
Plášť Snow Stud od Schwalbe má hřeby po stranách, takže jejich vliv
oceníte hlavně v zatáčkách.
Většina lidí, kteří je otestovali, se ale shodují na tom, že mají smysl prakticky jenom pro jízdu na zamrzlých jezerech či rybnících. Ve městě zpomalují jízdu vysokým třením, obtěžují hlukem a při počtu studených dní v roce je většina městských cyklistů nevyužije.
Přesto existuje jeden plášť s hřeby, který může i ve městech udělat dobrou službu. Je to Snow Stud od značky Schwalbe, jehož vlastnosti je možné upravit různým nahuštěním. Hroty jsou u těchto plášťů umístěny po stranách, v místech největšího přítlaku. Při normálním tlaku lze s pláštěm jezdit po asfaltovém povrchu, snížením tlaku potom plášť optimálně zabírá na zmrzlém povrchu, a to hlavně při zatáčení a smyku. „Pořídil jsem si tyhle pláště poté, co jsem se jednou vymlel na kruhovém objezdu, protože nikde námraza nebyla a v tom jednom místě z nějakého důvodu ano,“ říká o svých důvodech pro jízdu s hřeby redaktor serveru Prahounakole.cz Hynek Hanke. Detailně se těmto typům plášťů věnujeme v dalších kapitolách.
Pro jízdu při námraze obecně platí, že lepší stabilitu zajiští široké pláště z měkčí směsi, která má lepší přilnavost (např. pláště Toro Hutchinson).
Také zimní výlety do terénu mají mnoho příznivců. V našich podmínkách se nejčastěji utkávají s blátem a rozbředlým sněhem.
Tady je několik tipů na pláště, které pomohou při jízdě v rozbředlém sněhu nebo v blátě:
Hluboký sníh je pro cyklistu skutečným oříškem. Naštěstí u nás jsme nuceni prodírat se na kole sněhovými závějemi jen velmi zřídka. Bohaté zkušenosti s jízdou ve sněhu má extrémní biker Jan Kopka, který si pro zimní závod napříč Aljaškou nechal vyrobit kola se dvěma slepenými ráfky k sobě. Široké pneumatiky tady zároveň fungují jako sněžnice, aby se jezdec do sněhu příliš nebořil. Takový speciálně upravený povoz pak může vypadat třeba takto:
Podle Tomáše Rejmana, který zastupuje výhradního dovozce plášťů Schwalbe, si pláště s hřeby kupují hlavně účastníci závodů na ledě a také vyznavači jízdy na kole zamrzlou krajinou. Pro tyto pláště je ideálním povrchem led nebo ušlapaný sníh, který klouže. Jsou tak vhodné nejenom pro jízdu po sněhu, ale také na zamrzlých řekách a jezerech. Záměrně se tyto pláště vyrábějí užší, aby se zařízly a dosedly pevný povrch. Nejsou proto vhodné do hlubokého sněhu.
Mnoho uživatelů je nicméně zavrhuje jako těžké, pomalé a hlučné (tady je o tom docela vtipný článek). „Pláště s hřeby jsou dobré opravdu jenom pro jízdu po ledě, ve sněhu se chovají ještě hůř než bez nich,“ říká Vašek Zavřel, závodník a člen klubu Terre Rouge Bikers v Lucembursku. Na zledovatělém povrchu, pro který byly vytvořeny, se nicméně chovají skvěle.
Hřebové pláště jsou u nás zastoupeny značkami Schwalbe nebo Kenda:
Ice Spiker – 26“ plášť
Ice Spiker Pro – odlehčený, skládací 26“ plášť
s lepším záběrem