Na počátku devadesátých let si půjčili autobus s vlekem pro kola a vyrazili do zahraničí. Takové byly začátky většiny českých cestovních kanceláří, které mají v nabídce cyklozájezdy. Co patří k obvyklému servisu pro rok 2009, to se dočtete v následujícím článku.
Na slovenské návsi čeká autobus. Přijíždí skupina holandských
cyklistů. Drobně prší, nálada ve skupině je ale výborná. Všichni na
sobě mají oblečené stejné žluté pláštěnky s logem cestovní
kanceláře. Skupina zajíždí k otevřeným vratům jednoho ze stavení. Na
zápraží si tu slovenský traktorista obouvá bagančata.
„Ahóóój!“ zdraví ho všichni sborem. Autobus otevírá dveře a
řidič vytahuje stoleček, návsí se rozlije vůně kávy a koláčů. Po
občerstvení zjišťuje jeden z Holanďanů, že cestou píchnul. Průvodce
s většinou skupiny pokračuje dál, servisman z autobusu vytahuje bednu
s nářadím a kolo má během několika minut nové obutí. Holanďané
vyrážejí dále prozkoumat Podunajskou stezku v Maďarsku a na Slovensku.
Zajímalo nás, jestli klient české cestovní kanceláře může někde dostat
podobný servis a zda o to vůbec stojí.
Od počátku devadesátých let prodělal trh s cyklozájezdy velký posun.
Na počátku se většina cestovních kanceláří snažila vycházet vstříc
klientům co nejnižší cenou zájezdu.
„Nejdříve začali putovat s bicyklem jen ti, kterým nevadilo rádoby
nepohodlí stanu a spacáku a studená sprcha jednou týdně,“ vzpomíná
Marie Klementová z cestovní kanceláře Kudrna, která se specializuje na
sportovní zájezdy. Největší část klientely tehdy tvořili mladí lidé,
většinou studenti, kteří se chtěli podívat do světa. „Ta skupina je
celkem početná i dnes,“ doplňuje Stanislav Švarc z cestovní
kanceláře Skitur. „Mají levnější vybavení, je jim jedno, kde
bydlí, hlavně potřebují zajistit dopravu a dostat šanci objevit další
části světa.“
Počet lidí, kteří chtějí strávit dovolenou na kole, ale každým rokem
roste. Přibývá hlavně aktivních lidí ve středním věku, kteří
očekávají určitý servis. Několik set korun za zájezd navíc pro ně
neznamená výraznou bariéru, za svoje peníze ale očekávají dobré spaní,
jídlo a program bez zádrhelů.
A cestovní kanceláře se „novému klientovi“ snaží vycházet vstříc.
Počet zájezdů s ubytováním výhradně pod stanem klesá. Častým
kompromisem jsou varianty dvojích cen u zájezdu. Levnější varianta
zahrnuje ubytování ve stanech, dražší v bungalovech, v penzionech či
hotelech. Uspokojí se tak obě skupiny klientů – ti, kteří hledají co
nejnižší cenu i ti, kteří očekávají za své peníze odpovídající
pohodlí.
„O takzvané holozájezdy klesá zájem,“ potvrzuje ředitel
cestovní kanceláře Adventura Petr Novotný. Na cyklozájezdech jsou čím
dál tím častěji k vidění i děti. Programy pro rodiče s dětmi patří
mezi speciality Adventury – v nabídce této cestovní kanceláře je okolo
20 titulů se sportovním a kreativním programem určeným pro rodiny.
České cestovní kanceláře se shodují na tom, že s cenou cyklozájezdů se moc hýbat nedá. Kromě ubytování lze ušetřit snad už jen na jídle, ostatní položky jsou víceméně dané. Zájezd se skromější penzí může být ale výhodný jen na první pohled. „Ve finále člověk stejně neušetří, jídlo si musí stejně koupit na místě v místních cenách,“ upozorňuje Stanislav Švarc ze Skitur. Jídlo bývá v naprosté většině evropských zemí dražší. Na druhou stranu je tu možnost seznámit se lépe s místní národní kuchyní i zvyky.
V čem se ale české cyklocestovky neshodnou, je používání termínu
„kvalitní servis“. Většina oslovených tím myslí ubytování
v zařízeních vyšší kvality. „Pro nás je to především kvalitně
připravený program, s návštěvou zajímavých míst a setkáním
s místní kulturou,“ tak to vidí Petr Novotný z Adventury.
Německý či holandský model, kdy cestovní kancelář zajišťuje vše a na
klientovi zůstává pouze šlapání do pedálů, v Česku zatím rozhodně
nepřevažuje. „Do budoucna to sem směřuje,“ potvrzuje Markéta
Lomská z firmy Extremtour. „My se ale zatím snažíme nechat klienty
svobodnější. Je s tím víc práce, zároveň ale máme zkušenost, že si
tak víc užijí.“
Převážení zavazadel, u našich západních sousedů obvyklá služba, také
nepatří do standardů českých cestovních kanceláří. „Lidé
chtějí všechno vézt s sebou, i když jedou jen na cestu podél Dunaje. Asi
to má v Čechách tradici, být trempem na kole,“ domnívá se
Stanislav Švarc, majitel Skitur.
Mezi nadstandardní služby se řadí i nabídka opravy kol, případně prodej
náhradních dílů na cestě. Servis kol nabízí zhruba polovina z dvaceti
pěti oslovených cestovních kanceláří. Při plánování dovolené se ale
o tuto službu zajímá jen velmi málo lidí. Většina cestovních
kanceláří tak opravami kol pověřuje své průvodce.
Podle jakého klíče se tedy klienti rozhodují při plánování své
dovolené? Odpovědí na tuto otázku je tolik, kolik je klientů cestovních
kanceláří.
„Pro mnoho lidí je hlavním kritériem délka a termín jejich dovolené.
Teprve potom následuje výběr lokality a cestovní kanceláře,“
hovoří o svých zkušenostech Petr Novotný z Adventury. „Jsou
i klienti věrní jedné cestovní kanceláři, těch ale stále
ubývá,“ doplňuje Dagmar Pazourková z CK Velotours. Nabídka na trhu
je velmi široká a vyhledávání a porovnání jednotlivých titulů je díky
internetu snadné. Ke střídání cestovních kanceláří přispívá i fakt,
že každá firma má „svoji“ lokalitu nebo zaměření, které je pro ni
specifické. Jedna se zaměřuje na exotické destinace, druhá zaručí
maximální pohodlí, třetí nabídne specialitu v kombinaci kola a lodě.
„Pro nás je srdeční záležitostí Korsika nebo Provence, máme rádi
i zájezdy na lodi a na kole do Holandska a Francie. Bydlí se na lodi, která
se přesune vždy do místa, kam dorazí cyklisté,“ vypočítává
Markéta Lomská z Extremtour.
„Většina lidí má starost o to, jestli zvládnou zájezd
fyzicky,“ mluví o nejčastějších dotazech Dagmar Pazourková
z Velotours. „Často mají strach, že nestačí tempu skupiny, mnohým
se zdá hodně ujet denně 80 km. Někteří z našich klientů ujeli
v životě maximálně 80 km za den.“
Boom cyklistiky se, jak se zdá, projevuje i v nabídce cestovních
kanceláří. Sportovní zájezdy nabízí stále více subjektů, počet
cestovních kanceláří zaměřených na cykloturistiku se stabilně pohybuje
okolo čtyřiceti.
K orientaci na českém trhu přispívá i databáze zájezdů NaKole.cz, která v loňském roce
obsahovala více než 500 titulů. Nabídka pro sezónu 2009 se začíná
naplňovat podle toho, jak jednotlivé cestovní kanceláře dokončují své
letní katalogy.