Na počátku devadesátých let si půjčili autobus s vlekem pro kola a vyrazili do zahraničí. Takové byly začátky většiny českých cestovních kanceláří, které mají v nabídce cyklozájezdy. Co patří k obvyklému servisu pro rok 2009, to se dočtete v následujícím článku.
Krásně se na ty začátky vzpomíná. Několikrát jsme jeli do Rakous úžasným autobuskem, který měl dvě a jedno sedadlo. (snad Ikarus s motorem Avia.) Jelo nás přibližně 20 a všechny kola byla v držákách na střeše. Trasa se musela vyhýbat nízkým podjezdům. Nádhera. Teď mi připadá. že to snad ani nemohlo být možné.
Kamarád jel s takovým autobusem Švýcarsko. Kopce na jedničku, krokem. Rychleji to nešlo. A řidiči všech těch silných vozů za ním jeli bez reptaní, rozčilování, nadávek - to byl pro něj nejsilnější zážitek.
Provozuje autoškolu ...
8-)
Ten článek má určitě pravdu v tom, že lidí kteří jsou ochotní spát ve stanu rapidně ubývá - letos takhle kvůli nezájmu Adventura musela z zrušit Sicílii na kole (kam jsem měl taky jet) a ještě prý několik zájezdů se stany......a spousta dalších byla údajně na hranici rentability. Časem asi zájezdy s tímto typem spaní úplně vymizí. Těžko říct, jestli to je dobře nebo špatně - asi to je prostě přirozený vývoj.
Ono to možná nebude zrovna tím, že by lidé nebyli ochotní spát ve stanu. Ale na rozdíl od těch začátků už se trochu vyznají a orientují a od doby, co jsme v EU (a navíc v Schengenu) odpadá i veškeré vyřizování formalit. Pokud chci dovolenou pod stanem, tak nepotřebuji cestovku... Vyrazím kdy chci, na jak dlouho chci, není problém si cokoli podle nálady a počasí kdykoli změnit. Na organizovanou dovolenou s CK se pak vydám v případě, že chci dostat až pod nos taky určitý komfort.
Ale "komfort až pod nos" je i to,že mi zavazadla veze autobus a já jedu na lehko a večer dojedu do kempu a mám tam svoje věci a postavím si stan bez předchozích rešerší o trase a ubytování, rezervování a check inu/outu na místě atd. Zájezdy s ubytováním ve stanech jsou jednak "přírodnější", to je jeden faktor a druhý je finanční rozdíl (oproti hotelu/hostelu, B+B). Dalším prvkem, který dělá cestu s ck jinou je skupina samotná, jede se v partě, poznám nové lidi. Důležitá je i doprava do místa zájezdu. Ani jazykovou otázku bych nepodceňoval. Pár jazyků umím, ale už jsem párkrát cítil, že by to mohlo být lepší (neumím třeba španělsky a portugalsky).
nalehko stači od zari do červen sobotni vylet. hlavni sezona natežka,stači vlakem nebo letadlo.
podivala jsem katalog,,nemecky ostrov 1 osoba stoji skoro 8tisic kč a 6dni. ja s 2detmi na 10dni na nem.ostrov,celkem skoro 6 tisic kč a vic svobodu.
Nerozumím, jak a co počítáš. Ani nerozumím Tvému předchozímu příspěvku.
sorry,asi špatne rozumim.
Ptal jsem se, co počítáš s tím ostrovem a jak. CO porovnáváš? No a pak nerozumím tomu "na lehko/ na těžko" o víkendu/ v sozóně.
Už mi to došlo: jasně, ale CK je prostě dražší- dělají obchod a né charitu. V některých případech může být CK levnější než individuální program ve srovnatelném gardu. Někdy. Vždycky je ale individuální zájezd svobodnější než ten organizovaný od CK, to máš pravdu.
tak tak, většina cyklozájezdů vychází na cca 800,- - 1000,- korun na den, to si myslím je rozumná cena za zmíněné výhody.
další výrazná výhoda : povodí tě po zajímavých místech - nemusíš předem nastudovat trasu
Povodi? Ja jsem s cestovkou mockrat nebyl, ale kdyz jsem byl, tak mi to spis prislo jako "pohonime vas po zajimavych mistech". Pres noc bus, rano Benatky, pak bus vecer ubytovani a prohlidka jineho mesta, rano presun do dalsiho mesta a rychla prohlidka....po trech dnech jsem byl uz hotovej a tesil se, jak sebou placnu u more a nejak to dopreziju....toz to je ma vzpominka na poznavaci zajezd Italli pred nekolika lety. A kdyz vidim zajezdy ve stylu "Australie za 3 tydny" a podobne....nejak by se mi do toho uz fakt nechtelo. Radeji si to doma v klidu naplanuji a pak si to vse v klidu objedu....a uvidim to co chci a jak dlouho chci.
To je další fenomén: itinerář, který je třeba skouknout před tím, než zájezd koupím. Číst mezi řádky. Takže napsané to vypadá báječně, realita může být náročný běs, který nemá s cestováním nic společného.Dobrých itinerářů/programů je málo a je to tím, že cestovky chtějí nacpat do doby trvání zájezdu co nejvíc-aby to dobře vypadalo. A pak se jedou neskutečné klády přes noc, lidi ani nemůžou pořádně fotit za dne, protože se musí ujet xy km... a v textu stojí "projedeme romantickou jezerní oblastí... a tak se to PROJEDE.
Těžká nevýhoda - nic si předem nenastuduješ a za týden z toho máš v hlavě guláš.
Nojo, ale všechno, co říkáš, nic nemění na tom, že cestovky opravdu pokles zájmu o tento typ zájezdů zaznamenávají. Buď je to z důvodu, že lidi už pod stanem dovču moc nechtějí... anebo pro tento typ dovolené už tolik nevyhledávají cestovky. (Mně se zdál pravděpodobnější ten druhý důvod.)
Možná to tak bude. Ale dříve bylo bydlení pod stanem prakticky jedinou finančně dostupnou možností, jak se někam VŮBEC podívat (snížit náklady na minimum u cykloturistických zájezdů). Ale důvodů bude více: Díky internetu není problém si zařídit dovolenou podle požadavků (hotely, letenky, trajekty), existuje dostatek literatury a informací, lidé mají kvalitnější auta (na cesty do destinací)-a řekl bych, že lidé jsou o něco pohodlnější a tudíž radši hostel/chata než stan. Nehledě na to, že každý den stráví stanaři 1 hodinu balením a vyklízením, o jídle nemluvě.
Ono dnes seženeš ubytování pod střechou za téměř stejnou cenu jako ve stanu v kempu. Problém je ale takové ubytování sehnat na jednu noc pro 20-30 lidí. Proto budou stále existovat putovní cyklozájezdy pod stan. Sám jsem zkoušel vymyslet i jiný styl, nakonec zůstáváme u takového způsobu cestování. Člověk tak pozná a projede nejvíc. I když uznávám, že to stavění a bourání stanů je pěkná otrava. CK nabízející ubytování v penzionech atd. v některých případech praktikují zájezdy tak, že každý den rozváží a sváží lidi na/z různá místa vzdálená až 50 kma to už mě přijde jako docela pakárna. Takže se každý může rozhodnout, jestli poznat víc zajímavých míst na úkor pohodlí, nebo být ve větším komfortu s tím, že uvidí méně.
Jo, to je pravda, na tenhle aspekt jsem zapomněl. Hvězdicový systém je lehce jednodušší ale lidi toho nesjezdí tolik; Tebou popisovaný model znám, to je komplikované- a navíc není stejný standard, což způsobuje pnutí. Mimochodem, v Německu funguje cestovka Rotel Tours, ti to mají pořešený (spací přívěsy), ale to jsou okružky a také mi to nepřijde ideální.
Mam na to stejny nazor jako Ifca. Dokonce bych veril, ze je cim dal vic lidi, kteri chteji zmizet z civilizace a uzit si pohodovou dovolenou pod stanem nekde v prirode. A
k te pohode patri asi i to, ze se nezenou s organizovanym davem.
Dnes se svet otevrel a kazdy, kdo umi trosku cizi jazyk si dokaze ve vetsine zemi dovolenou obstarat sam. A dle svych predstav. S cestovkou bych ted jel asi jen nekam, kde neni uplne bezpecno...
Co české cestovky vůbec neprodávají jsou individuální cesty s přepravou zavazadel (hodně se tak jezdí třeba Irsko,Francie, Španělsko). Na cestu se stanem cestovky netřeba, tam je ale praktické se TŘEBA s CK dostat, když už jede tím směrem , třeba Abisko: tam jet/letět s kolama a bagáží už není jednoduché a ani levné, to je bus jedoucí z Česka lepší.. Co považuješ za "ne úplně bezpečno"? V Jemenu, Alžírsku, možná v Chiappas, ve Venezuele ap.. není žádná CK zárukou bezpečí. Naštěstí mě to táhne jinam, takže mi není líto, že jsem tam nebyl..
Ano Jemen, Alzir a jim podobne. Bezpeci jsem myslel spis to, "ze bych v tom nebyl sam". Preci nejsem zas takovy frajer cestovatelsky, abych se citil byt pevny v kramflecich uplne vsude. Kluci z cestovek maji vetsinou dost zkusenosti a danou oblast navstivili nekolikrat a tak uz vi co a jak... A kdyz nekdo vi co a jak, tak vetsinou nejaky problem, ktery by me zaplacl treba nekolik dni, vyresi behem nekolika hodin.
Já bych do Jemenu nejel ani s cestovkou. Hodně jsem o tom přemýšlel a došel jsem k tomu, že se mi to ekluje, stejně jako Kuba.
Mám to úplně stejně.
Zrovna zeme, ktere bych nekdy rad poznal...:-(
Podívej, chlapče o))) o Sokotře a o Hoggaru jsem já četl, když ty si ještě nebyl na světě a moc těžko se smiřuji s tím, že se tam nepodívám, ale je to tak já tam za týhle situace nepolezu.
Je to asi 14 dni, co se ze Sokotry vratil kamarad. A pry nadherne a bez problemu. A to po prijezdu zjistil, ze nechal doma v supliku antimalarika. No na to, ze tam byl na vlastni pest a v silne malaricke oblasti bez antimalarik....:-) Ale on je docela extrem...spousta lidi to o nem rika.
Zrovinka o tomhle ostrove jsem letos s pritulkyni premyslel. Jenze to nevyslo casove. Za tri tydny tam jede Adventura...to ja uz budu zase v coudu:-(
Ale mas pravdu. Proc riskovat, kdyz na svete je tolik krasnych mist....
Já si to myslím taky, proto sem taky jel radši do Ladakhu, kterej je pěkně za hřebenem a pakoši tam nedostřelej.
Ale nejde jen o riziko, jde o ten pocit. Jemen je země, kde je nejvíc zbraní na světě mezi obyvytelstvem, řádí tam Alkakajda, Kubu vysvětlovat nemusím.
v Albanii by mělo být 625 000 střelných zbraní - většinou AK 47, teda kalašnikov - na 3 a půl milionu obyv. Říkáš že v Jemenu je to eště hustší ? Ci boha.. Ale ono to člověkovi dodá klidu...kdyby něco, vždycky tě má kdo bránit..
To je pravda, když jsem sháněl materiály k cyklostezce Praha-Hamburk a Nisa-Odra, vypadlo na mě několik německých cestovek, které zajišťují individuální turistiku tzn. ubytování po cestě a dopravu na start a z cíle. Možná tam u některých byla i ta přeprava zavazadel mezi etapami.
Ten servis je v Německu dost obvyklý. Myslím, že se to i vyplatí, když se nechceš vláčet s kilama na nosiči a chceš třeba cestou odbočit tam či jinam. Navíc cenově to vychází dobře, protože za ubytování platíš stejně jako v hotelech přímo, takže jen poplatek za ten transportní servis. Ten je různý, ca. 6-9 € za zavazadlo/den.
Já bych ti k tomu dodal, že nemusíš umět vůbec žádnej jazyk:o))) Vůbec to není potřeba.....
no je fakt, že se dá domluvit i rukama nohama, ale musíš mít vstřícnou protistranu. Horší je když si máš něco přečíst
V noci, když není vidět, je dobré si nohy a ruce osvětlit, aby byl patrný přízvuk.
Bez znalosti jazyka návštěvník přichází o spoustu věcí.
znami je neslyšici,sam cestoval letadlem do hong kong,tam cele mesice toulal,neumel english a asijske. bez problem.
Jo, taky to jde... já bych se ale bál :-) Možná jsem jen zhýčkaný komfortem; Moje největší komunikační dobrodružství (neumím španělsky) byla reklamace brzdových destiček v Mexiku a doplnění toaletního papíru na pokoji tamtéž. Což je vedle HK "na ostro" nic.
No...jak se to vezme. Já jsem vzhledem ke svejm jazykovejm znalostem (či lépe řečeno neznalostem) v cizině dost limitovanej...a vzhledem k tomu, jak rád cestuju, tak mě to občas pěkně s..e:-)
ale jo, já neříkám, že to nemá limity. Má! Jen to není nutné. Neumím žblebtnout. Není potřeba. Když chceš poradit stačí se usmát a ukázat na mapě kam potřebuješ. V sámošce si vybereš co potřebuješ a v pultovým obchodě na to ukážeš. Ceně rozumíš, číslice jsou stejný :o) Památky si můžeš prohlížet i bez znalosti jazyka a koupat se nebo jet na kole taky. Jenom si nepokecáš s domorodcema. Nic víc. Ne že by to nemohlo být zajímavý. Mohlo, ale já si stejně chci na cestách od lidí naopak odpočinout a tak se nedávám příliš často do řeči ani u nás....
Jde to i tak. Ale když trochu mluvíš, alespoň maličko, raději ti pomůžou, jsou ochotnější. Mám takovou zkušenost z Francie, kde je horor se dorozumět. Ale když nemluvíš, myslí si, že jsi nafoukanej a Němec nebo anglé. Když lámeš úplně příšerně, ale aspoň trochu, prolomí to ledy v srdci. Přestanou být rezervovaní. Aspoň obyčejní lidi.
Jo a k ukazování v mapě - opět naprosto příšená zkušenost. Nerozumějí ničemu a pošlou tě kamkoliv jinam. Když mluvíš a opakuješ jméno města tím směrem, rozumějí. Ale v mapě se nevyznají absolutně.
pár slov samozřejmě umím vždycky. To se dá vždycky naučit. Stačí dobrý den a děkuju a lidé jsou vstřícnější. Ale to, že se před odjezdem naučím dvacet slov ze slovníku, považuju za normální, ale ne za znalost řeči.
S mapou máš často pravdu. Vždycky raději spoléhám na sebe, mapu a kompas....
No pane, to je téma na studii.
Já si myslím, že my mladí o))) bychom měli cestování s CK zásadně odmítat. Cestování s cestovkou je pro dědky a báby nad padesát co se bojej vylézt za humna. Člověka to ochuzuje, platí za svou neschopnost se o sebe postarat.
Pokud dělám výjiku tak je proto, že CK dá dohromady silnou skupinu se stejným cílem.
Hlavní problém je, že Češi se ještě cestovat nenaučili a cestovky se taky učí pomalu. Zkuste si někdy projít nabídku německých cestovek. Němci holt mají asi tak 40 let náskok v cestování.
Asi na tom něco bude. Vím, že dost lidí od nás z vesnice jezdí hromadně do Španělska a už kolik let s německou cestovkou.
uááá.
Nechápu proč bych měl do Španělska jet s cestovkou ! Leda snad ten motiv, že dají dohromady nějakou společnost.
Mládeži přečtěte si Nevrlého Karpatské hry. Filosofie cestování v kostce.
Někdy je cestovka dobrá... ale soukromě jezdím sólo.Až české cestovky (cykloturistické) budou takové, jako německé, budou zájezdy podstatně dražší. S tím náskokem je to asi pravda, na druhou mají Němci jiné priority, nároky, zájmy, více cestují - platí pro všechny věkové a sociální kategorie.Jinak bych byl smířlivější s výrazem "neschopnost". Hodně lidí prostě NEUMÍ objednat hotel, letenku, reklamovat, rozhodnout se, řešit, opravit, improvizovat.
Nebo se jim prostě nechce, když odpočívat tak naplno a ne přemýšlet jestli klapne ubytování atd.
Tak to není vždycky.Je dost lidí, co celý rok v práci organizují a řeší a musí se rozhodovat - a dávat si to ještě o dovolených je prostě nebaví.
Cestuji ráda ,jsem starší je to pravda. Jezdím s cestovkou a to na víc jak 10 dní-abych si to užila a nejradši pod stan a ještě lépe když se ráno zbalí a jede dál. Ovšem mi vadí konzervy-nesnesu tu chemii. Také bych radši jela na těžko
ale spát v hotelu to mám komfort doma. Mysslím si že jsem ale zcela normální a tak si jezdím..A sama kdybych jela tak si vyberu i lepší kemp-někdy cestovky šetří a vyberou na jedné straně špinavý kout jezera a na druhé celou noc jezdí vlaky:-) dá se to přežít ale 3noci ..
Tak to mi už přišel katalog a mrkla jsem se.
Uvidím příští rok aa těším se že si vyberu.