Pro městskou cyklistiku platí zcela jiná pravidla. Co by nemělo chybět na vašem městském kole.
„Váha bicyklu? Abych byl upřímný… koho to zajímá? Tahle zvláštní severoamerická fascinace váhou bicyklů — váha je tím nejnesmyslnějším technickým parametrem městského kola. Je to přežitek z doby, kdy kolo bylo produktem sportovního a oddechového průmyslu. To se teď mění. Výrobci začínají na kola montovat stojánky, blatníky, nosiče a košíky. Nechystáme se vyhrát Tour de France. Tady v Kodani chceme prostě jen jezdit a styl je důležitější než rychlost, když jedeme do práce nebo za roh do supermarketu. Díky, ale váha není zajímavá,“ píše Mikkael na blogu Copenhagen Cycle Chic. Co je tím, co dělá dopravu na kole ve městě snadnou a pohodlnou? Co vidíme na kolech lidí z míst jako je Kodaň, Amsterdam, Vídeň či Berlín?
Na městská kola se specializuje prodejna Citybikes
Když chce člověk používat kolo k dopravě, potřebuje s sebou různé věci — svetr, větrovku, nářadí, notebook, sešit… Je tak nepraktické vozit je v ruksaku na zádech! Není to pohodlné, nevypadá to dobře, pod batohem se člověk mnohem víc potí a nejde to s určitými druhy oblečení. Přitom téměř v každém cykloobchodě lze pořídit zadní nosič s košíkem, s brašnami nebo i s obojím.
Je praktické mít věci, které člověk běžně přes den potřebuje, a také cenné věci, v batohu nebo aktovce a ty pak v brašnách na nosiči nebo v zadním košíku. Kdekoliv pak zastavíte, prostě kolo zamknete, batoh dáte na rameno a můžete jít. Svetr, obyčejné nářadí na kolo a lékárničku klidně nechte v brašnách — ty vám ani v Praze odtud nikdo krást nebude (a kdyby náhodou, pořídíte si za mizerný peníz jiné).
Při jízdě po městě je pro lidi důležitá čistota. Kdo chce mít
v sychravém dni na zádech blátivý pruh, ušetří pár gramů na
blatníkách, my ostatní, kdo potřebujeme být včas a slušně na dohodnutém
místě, si zařídíme kolo tak, aby nás malé vrtochy počasí nemusely
příliš zajímat.
Kryt na řetěz jednak ochrání vaše nohavice před olejovými skvrnami,
jednak váš řetěz od bláta a nečistot, abyste mohli kolo prostě
bezstarostně používat a nemuseli každý týden provádět generální
očistu a praní řetězu. Dívky v sukni nebo šatech zase ocení kryt
zadního kola.
Důležitost světel při jízdě po setmění, za šera nebo deště je evidentní a proto ji nebudeme vůbec komentovat. Zamysleme se ale nad tím, kolik praktičnosti naše kolo ztrácí, pokud musíme neustále myslet na to, abychom se vrátili domů před setměním, nebo se za špatné viditelnosti kvůli absenci osvětlení plížit po chodnících a na každé křižovatce sesedat. Praktická jsou světla napájená dynamem nebo diodová světla s nabíjecími baterkami. Spotřeby baterek se není potřeba obávat — i když budete svítit pro jistotu při každé jízdě (i ve dne), nebudete je muset u diodového světla strkat do nabíječky častěji než jednou za týden, jestli nesvítíte často, pak jednou za měsíc. Pozor ale, zadní světlo budete muset přidělat na nosič, aby jej nestínily jiné vaše věci — o to je lepší požádat v cykloservisu nebo doma trošku improvizovat.
Na chodce na smíšených stezkách nebo pěších zónách v centru města můžete křičet a nervovat se nebo děsit je i sebe těsnými průjezdy a kličkováním. Můžete také z dálky jemně zazvonit nebo třeba si celou cestu úsměvem na tváři rozverně cinkat. Velká většina chodců se prostě ohlédne a ustoupí, vy třeba čas od času poděkujete. To je příjemné v tom, že vy máte místo a oni se pak neleknou. Zvonit není drzé, naopak, přispívá to k pohodlnějšímu a uvolněnějšímu městu. A zpomalit či zastavit za skupinou chodců nebo nevyzvánět mamku s kočárkem z vašeho „vyhrazeného cyklopruhu“ ale objet ji třeba i po kočičích hlavách není příkoří — říká se tomu slušnost a ohleduplnost.
Zatímco do brašen si člověk uloží ruksak nebo jiné věci, nic se nevyrovná praktičnosti předního košíku jako odkládacího místa, které je přímo před vámi. A nemusí jít jen o pár věcí koupených v samoobsluze, ale třeba o větrovku, mobil, helmu, kterou si sundáte, když v létě vjedete na bezpečnou cyklostezku mimo aut, nebo jiné maličkosti. Vše je hned po ruce a málokdy musíte zastavovat. Ke koupi jsou i odnímatelné košíky, které můžete prostě vzít do obchodu, dát do nich nákup a pak je zase přicvaknout na kolo a jet.
Speciální cyklistické oblečení z lykry a jiných high-tech materiálů se tváří jako že mnoho věcí usnadní. Má být pohodlné, lehké a odvádět pot. Přitom vše jen komplikuje. Musíte se vždy v cíli cesty převlékat, ale často není kde. Když potkáte kamarády na ulici, nemůžete prostě kolo zamknout a jít s nimi do kavárny, protože ,,se to nehodí”. Cyklisté ze zemí, kde se na kole běžně jezdí, znají jedno tajemství — nemusíte nutně vypadat jak ,,navlečení v kondomu”, ale můžete jezdit ve svém normálním oblečení a bude to vlastně i pohodlnější a praktičtější.
O dekoraci a jakémsi zosobnění bicyklů budeme opět citovat Copenhagen Cycle Chick: „Lidé v Kodani, hlavně dámy, si své košíky zdobí květinami po lepší část tohohle století. Je mnoho způsobů, jak si můžete své kolo personalizovat a limitem je pouze vaše fantazie. Samolepky, zajímavé zvonky nebo trubky, barevné košíky. Je to na vás.“
Kvalitní zámek a umění ho správně používat je veškerým tajemstvím k tomu, jak si ušetřit spoustu starostí a být schopen kolo opustit vpodstatě kdekoliv a kdykoliv, třeba na i na půl dne nebo na celý večer, bez přehnaného strachu z krádeže. Jen si představte, o kolik je pak život městského cyklisty snadnější a o kolik věcí víc pak můžete na kole dělat.