Městské kolo – v mnoha evropských zemích hlavní proud, u nás kuriozita, která budí pozornost. Jak dnes vypadají městská kola, jsme se zeptali Jakuba Širokého, prodejce městských kol pod značkou Citybikes.
Sedíme spolu v nově otevřené prodejně, která se specializuje
na městská kola a příslušenství k nim. Co je tedy vlastně městské kolo
a jak se liší od kol turistických?
Městská kola byla vytvořena s důrazem na eleganci, pohodlí jízdy a
bezpečí. Jak už sám název napovídá, jsou určena především do města.
Mezi jejich charakteristické prvky patří kryt řetězu, blatníky,
rovnější řidítka, nábová převodovka.
Jak se kola vypořádají s městským terénem?
Většina kol má pneumatiky „balóny“, které vychytají většinu
nerovností na asfaltu nebo na jemnější šotolině. U dražších modelů se
přidává odpružení. Všechna kola mají navíc široká sedla s vinutými
pružinami. O pozadí a páteř je tak dokonale postaráno.
A co pověstný pražský kopcovitý reliéf?
Používáme čtyři základní druhy planetových převodovek, které jsou
umístěny v náboji. Kromě několika málo kol s klasickými převodovkami
máme převodovky s třemi, pěti, sedmi a osmi stupni. Sedmistupňová
převodovka je přitom ekvivalentní s 21ti převody horského kola. Já sám
jsem s takovým kolem vyjel z Malé Strany na Petřín a nebyl to
problém.
U nás je městská cyklistika dnes v plenkách. V Holandsku se
městských kol prodá ročně 59 %, v Německu 25 %, u nás je jejich
podíl podstatně nižší – pouhá 3 %. Proč si myslíte, že u nás
zatím městská kola nejsou příliš vidět?
Důvod je historický. Za socialismu se individuální sport moc neřešil,
lidé nebyli zvyklí pro sebe něco dělat. To se ale v současnosti mění.
Tradičně jezdí Češi hodně na kole do přírody na výlety nebo
o dovolené na zájezdy. Cyklistika jako forma dopravy se teprve rozvíjí.
V současné době je to hlavně záležitost vesnic a středních měst,
velká města jsou na tom až na výjimky (jako třeba Hradec Králové)
špatně. Podíl cyklistů ve městech ale roste. Ten trend je zřetelný a
pozitivní.
Jaký je zájem o městská kola podle vaší
zkušenosti?
Zájem rozhodně roste, to vím i od ostatních prodejců kol. Zabýváme se
mimo jiné i velkoobchodem a sami prodejci už nás kontaktují a zajímají se
o městská kola. Mají možnost vidět je například na veletrhu EuroBike
v německém Friedrichshafenu. V porovnání s předchozím rokem byl
narůstající trend městské cyklistiky jasně znát.
Lidé mají trochu potíž s tím, že byli zvyklí na kolo ze supermarketu za
3 tisíce, takže očekávají městské kolo do pěti tisíc korun. My
nabízíme spíš kvalitnější zboží.
Máte čtyři produktové řady. O kterou z nich byl největší
zájem?
Nedokážu to říct, je to vyrovnané. Třeba před vánoci byl velký zájem
o Deep Entry, protože lidé kupovali svým rodičům a prarodičům kola. Deep
Entry je určený právě pro seniory.
Někteří lidé zase vyhledávali Old
Fashion pro nevšednost designu. Celkově je ten zájem vyrovnaný, každý
si najde to své.
Teď bych se Vás ráda zeptala na charakteristické rysy městských
kol. Asi hlavním rozdílem je pro mě převodovka v náboji.
To je pro lidi něco nového a často se na to ptají. Její hlavní výhodou je
bezúdržbovost a snadnost obsluhy pro cyklistu. Dá se totiž přehazovat bez
šlapání. Když potřebujete náhle zastavit před neočekávanou
překážkou, dá se na místě přeřadit z nejtěžšího převodu na úplně
nejlehčí. Potom se hladce rozjedete.
Pokud jde o údržbu, nábové převodovky se nemusí čistit a prakticky se
nemusí seřizovat. I životnost je velmi dlouhá.
Většina vašich kol je vybavena dynamem…
Vzhledem k prostředí, kde se to kolo bude používat, se klade důraz na
osvětlení. To je součástí základní výbavy. Většina našich modelů má
tak zvané Standlicht, tedy světlo, které svítí i po zastavení. Světla
jsou napájená dynamem, aby se majitel nemusel starat o baterky. U většiny
typů je to modernější nábové dynamo. Kola mají také odrazky a reflexní
pásky na bocích pláštů.
Jak Standlicht funguje?
U starších typů se používaly akumulátory, dnes jsou to čím dál
častěji kondenzátory. Kondenzátory déle vydrží, světlo je pak menší a
lehčí.
Při jízdě se kondenzátor nabíje, takže světlo svítí i po zastavení
několik minut. Je to kvůli situacím, kdy cyklista potřebuje něco vyndat
z kapsy, upravit se a podobně.
Napadne Vás ještě nějaká zajímavost v souvislosti
s městskými koly?
Zákazníci se hodně ptají na váhu. Jsou zvyklí měřit tento parametr, jsou
zvyklí na silniční nebo trekingová kola vážící 11 kg. V segmentu
městských kol je váha vyšší a dokonce se ani nesleduje. Ze začátku,
když jsme dostávali tuto otázku, měli jsme snahu kontaktovat výrobce a
zjišťovat to. Ale oni nám řekli, že tenhle parametr se neuvádí a jestli
to potřebujeme, můžeme si kola zvážit sami.
Děkuji za rozhovor.