Cyklistická infrastruktura neznamená jenom budování stezek. Každá cesta začíná a končí uložením kola na bezpečném místě. Cyklisté v Praze dnes narážejí na nedostatek vhodných stojanů pro kola, a to hlavně v centru města. Díky iniciativě pražského magistrátu by se situace měla v následujícím roce změnit.
V průběhu roku 2007 dostaly všechny městské části nabídku zapojit se do akce cyklistické stojany pro Prahu. Každá MČ by v rámci této akce od pražského magistrátu zdarma obdržela cyklistické stojany na 1–7 stanovišť. Stojany, jejichž instalaci by také zajistil magistrát, by následně přešly do správy městských částí. Celkem by tak v Praze mohlo vzniknout až 250 nových stanovišť se stojany na kola. Projekt by se měl realizovat do konce roku 2008.
V roce 2006 Pracovní skupina pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrala jako nejvhodnější typ stojan tvaru převráceného U. Výběr tohoto typu podporuje na základě zkušeností ze zahraničí také o.s. Auto*mat a mnoho dalších zástupců z řad cyklistů. Takzvaná „účka“ jsou jednoduchá, robustní, hodí se pro všechny typy kol, jednoduše se udržují, umožňují pohodlně zamykat kola o rám a nepůsobí rušivě vzhledem k okolí.
Jednotlivé městské části dostaly nabídku písemně už na jaře 2007 a
opakovaně potom v průběhu srpna. Na opakovanou výzvu se přihlásily
městské části:
Praha 2 (s odkazem na stanovisko památkářů), Praha 4, Praha 5, Praha 7,
Praha 9, Praha 10, Praha 12, Praha 15, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha –
Březiněves, Praha – Ďáblice, Praha – Libuš, Praha – Lochkov,
Praha – Řeporyje, Praha – Suchdol, Praha – Újezd, Praha – Velká
Chuchle, Praha – Zličín, Praha – Zbraslav.
Více než polovina z oslovených městských částí na dopis vůbec nereagovala. Pokud se tyto části ještě do konce roku neozvou, o možnost získat zdarma cyklistické stojany přijdou. Nejcitelnější by to bylo v širším centru Prahy, především vadí nezájem MČ Praha 1, Praha 3 a Praha 8, kde jsou stojany nejvíce potřeba. Komunikace nepokračovala ani s Prahou 2, která se odvolala na stanovisko památkářů.
Naopak potěšitelné je zapojení Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7. Některé okrajové městské části (např. Praha 13 nebo Praha – Slivenec) již v minulosti na svém území stojany na kola rozmístily, v řadě dalších je hustota stojanů poměrně vysoká (zejména městské části na východním okraji Prahy).
Celkově je zájem o cyklistické stojany ze strany městských částí překvapivě nízký. Z hlediska systematické podpory cyklistické dopravy v Praze hrozí, že celá několik let připravovaná akce skončí neúspěšně, především kvůli nezájmu centrálních městských částí.
Další odkazy:
www.praha-mesto.cz/cyklo