reklama

Cesta na sever 2007 – Bornholm

Sedím kdesi uprostřed Čech a vzpomínám na Bornholm. Pole jsou sklizená, po loukách se táhnou studené mlhy. Pomalu se blíží podzim a vzpomínka na bílé pláže plné slunce, na cyklostezky uprostřed pastvin a světlovlasé děti už se pomalu mění v sen.

I takhle se jezdí na ostrově Bornholm
I takhle se jezdí na ostrově Bornholm
Foto: NaKole.cz

Znovu pročítám text, který jsme dali dohromady v průběhu cesty. Jsou v něm vykousané části turistických průvodců a obsahuje snad všechny důležité informace pro návštěvu ostrova. Znovu a znovu čtený text, mnohokrát opravovaný a vylepšovaný, je už naprosto sterilní. Nezbylo v něm nic z toho, čím nás ostrov tak oslovil. A tak text odkládám (třeba ještě přijde jeho čas) a začínám psát znovu od začátku na čistý list vzpomínky, které v nás zanechal dánský ostrov Bornholm.

Ostrov pro cyklisty

Moje první vzpomínka míří k trajektu na Bornholm, který vyplouval z německého Sassnitz. Už jsme si zvykli, že do lodí, které křižují Baltské moře, společně s námi vjíždějí do podpalubí dva nebo tři další cyklisté. Je zvykem, že obsluha pouští cyklisty jako první, aby si kola připevnili k bokům lodi. Teprve po nich pomalu najíždějí osobní auta a kamiony.
Při cestě ze Sassnitz nás čekalo překvapení. Ne jeden nebo dva, ale skupina třiceti nebo snad čtyřiceti pestrobarevných cyklistů. Ještě včera nám v přepravní společnosti tvrdili, že se na trajekt nevejdeme, že loď je plně obsazená. Zdálo se to směšné, aby na několikapodlažním kolosu nebylo místo pro tři kola a vozík. Tady tomu začínám pomalu věřit.
Většina z cyklistů jede na ostrov nalehko, jen s příručními brašnami nebo batůžkem na zádech. Auta nechali v německém Sassnitz a Bornholm teď prozkoumají kolmo. Platit převoz auta trajektem je tady zbytečné, ostrov je možná hezčí ze sedla bicyklu.
To co cítíme, je jednoduše euforie. Připadáme si jako na německo-dánské cyklojízdě. Množství kol je příslibem, že turistické prospekty nelhaly – Bornholm bude opravdu ostrovem pro cyklisty.

Síla bezpečí

Stejně jako mnoho ostatních lidí jsme na Bornholmu přestali zamykat kola. My dospělí jsme navíc odložili přilby, které se cestou po ostrově většinu času houpaly zavěšené na madle vozíku.
Okamžitě jsme pocítili sílu vzájemné důvěry. Místní farmáři nezamykají svoje domy, ani když odjíždějí na celý den pryč. K typickým obrázkům ostrova patří samoobslužné prodejny se zeleninou. Přebytky svojí úrody nechávají místní zahrádkáři ve velkých krabicích u cesty, kupující pak vhodí peníze do přiložené kasičky. V době naší návštěvy byly k vidění hlavně sezónní nové brambory nebo jahody, ale i třeba pletení trollové, dřevo na grilování nebo květiny. Stejně tak jsme nacházeli samoobslužné kasičky u veřejných tábořišť, kde bylo možné přespat za 20 dánských korun.
Sami Dánové si myslí, že to patří k ostrovní kultuře, rozšířené po všech ostrovech Baltského moře.

Bezpečné stezky pro cyklisty

Další vzpomínka ukazuje asfaltovou stezku mezi loukami a poli. Ostrov je protkaný cyklostezkami, které vedou po zrušených železnicích. Starší Vendulku, která většinu cesty na sever šlapala na závěsné tyči, jsme odpojili a po ostrově jezdila už sama. Vyhovovalo nám i malé převýšení, pro které je ostrov doporučovaný rodinám s dětmi na kolech.
K pocitu bezpečí samozřejmě přispěly stezky oddělené od motorové dopravy. Ve městech to byly jenom cyklopruhy podél hlavních silnic. Ať jsme ale zabrousili kamkoli, chování řidičů bylo maximálně ohleduplné. Neexistovalo nic jako parkování na cyklopruzích nebo snad dokonce troubení na cyklisty. Ostrované nikam nespěchali, vždy měli dost času počkat, než projedeme křižovatkou s celým naším „cirkusem“. Snad ještě nikde jsme se necítili na silnicích tak doma, jako tady.
Teprve později jsme se dověděli, že v celém Dánsku platí zákon na ochranu nejslabšího na silnici – cyklisty. Pokud dojde ke kolizi mezi cyklistou a automobilem, vina se automaticky dává řidiči. Nikdo nezkoumá, kdo nehodu zavinil. Na první pohled tvrdé opatření, ale v praxi funguje dokonale. Jsou to samotní řidiči, kteří si hlídají cyklisty a odhadují, jak se zachovají. V každé autoškole se řidiči podrobně učí, co mohou od kolařů očekávat a jak je neohrozit.
A ještě jedna věc tu funguje. Snad každý Dán jezdil v dětství do školy na kole, a tak jako řidič svoje chování přizpůsobuje těm nejzranitelnějším cyklistům – dětem.

Ostrov na míru

Na Bornholmu snad nic není velké, nebo snad monumentální. Všechno má sympatický lidský rozměr. Na ostrově velikosti 40 krát 60 kilometrů nebylo místo rozmáchnout se do panelákových mrakodrapů.
Vůbec se říká, že ostrov Bornholm je miniaturou celé Skandinávie. Ukazují se tu rovinaté pastviny, písečné pláže, vysoké skalní útesy nad mořem i hluboká riftová údolí zarostlá lesem. Snad největší kouzlo ale pro nás měly přízemní hrázděné domky v centrech měst.

Je ještě mnoho věcí, které se mi vybavují při vzpomínce na dánský ostrov Bornholm. Větrné mlýny, kulaté kostely, udírny, tábořiště s hořícím ohněm. Ale o tom zase někdy příště.

[ mapa celé trasy Cesty na sever 2007 ]

Fotogalerie

I takhle se jezdí na ostrově Bornholm Ostrov má typický tvar, který najdete snad na všech výrobcích se značkou Bornholm Na Bornholmu jsou často k vidění vozítka se značkou Christiania bikes Christiania bike v nepromokavém provedení Maják a kostel – dva symboly přístavního města Rönne V informačním centru v Rönne je pro děti připravena řada rozptýlení – Vendulka si vybrala skládačku bornholmského autobusu Kemp v Rönne, Vendulka pomáhá sušit vyprané věci Ze stánku před farmou kupujeme nové brambory V samoobslužných stáncích najdete nejenom brambory Jitka při práci na jedné z bornholmských pláží Písečné duny v Dueodde Říká se, že na plážích v Dueodde je nejjemnější písek z celé Skandinávie V bornholmských lesích A pak že ten kámen nerozhoupu V bornholmských městech V bornholmských městech Proslulé bornholmské udírny Kamenité severní pobřeží Na útesu Kulaté kostely jsou pro Bornholm typické …podobně jako větrné mlýny
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 22.08.2007
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Co vás zaujalo 279 včera v 22:13
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? včera v 18:26
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 včera v 10:03
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky včera v 03:26
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 15.07.2024
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 15.07.2024
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 15.07.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

414 cyklistů (3 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024