V uplynulém týdnu ulice našich měst zaplavili cyklisté. Na společných cyklojízdách v Praze, Brně, Ostravě a Plzni si znovu připomněli neuspokojivé podmínky pro cyklistickou dopravu.
Hlas cyklistů je slyšet stále silněji – každým rokem v ČR přibývají města, kde se pořádají cyklojízdy. Roste počet lidí, kteří se chtějí ve svém městě dopravovat na kole. Často ale narážejí na nedostatečně vytvořené podmínky, zejména chybějící síť bezpečných cest. Cestu s malým dítětem na kole tak podnikne jen málokdo.
Jak to tedy vypadalo na cyklojízdách v Plzni, Ostravě, Brně a v Praze? Pro porovnání jsme zařadili i krátkou zprávu z Budapešti.
Cyklojízda se tu konala už ve středu 18.4.
Společenská akce přivedla na start okolo dvou desítek cyklistů. Jízda
vyrazila z pěší zóny ve Smetanových sadech, část trasy ale vedla i po
rušné Klatovské a Americké třídě. Akci svou přítomností podpořil
také plzeňský radní Petr Náhlík.
„V posledních letech se podmínky pro cyklistiku v Plzni trochu
zlepšily, stále však chybí páteřní síť stezek spojující jednotlivá
předměstí s centrem,“ řekl k motivům plzeňské cyklojízdy Daniel
Rajdl z organizace Děti Země.
O dva dny později než v Plzni, 20.4. se uskutečnila cyklojízda
napříč Ostravou. Na srazu před Slezskoostravským hradem se sešlo přes
dvacet cyklistů všech generací. Zájem mezi ostatními cyklisty a
kolemjdoucími budila především lehokola.
Po sedmnácté hodině vyrazili cyklisté na projížďku městem a cestou
provolávali hesla jako „Ostravu pro kola“ nebo „Nejlepší doprava je
kolo“. Přes lávku Unie se peloton vydal k Výstavišti, pokračoval
Nádražní ulicí, dále po Sokolské a zpátky k Výstavišti. Cyklojízda
byla zakončena před Novou radnicí, kde cyklisté přečetli své
požadavky.
Především jde o budování cyklostezek a tras, které by byly použitelné
k jízdě do práce, školy i za zábavou. Podle účastníků cyklojízdy je
prvořadým úkolem vyřešit kritická místa, jako např. příjezd do centra,
přemostění dálnice a železnice v oblasti Svinovkých mostů či řešení
cyklodopravy v oblasti ulice Výstavní ve Vítkovicích.
V Brně se 19.4. sešli na cyklojízdě nejen cyklisté, ale
i koloběžkáři, lehokolaři, bruslaři a hlavně jednokolkáři, kterých
v Brně přibývá. Celkový počet účastníků dosáhl čísla 219.
Před zahájením prezentovala Nadace Partnerství svůj projekt Cyklisté vítáni a
k vidění byla také výstava fotografií z rumunského Banátu. Podle
organizátorů byla letos největší účast rodin s dětmi. „Cílem
akce bylo umožnit lidem pocit bezpečné jízdy po městě,“ řekl
Miloš Hotař, koordinátor kampaně Brno na kole. K dobrému pocitu z cyklojízdy přispěla
i policie, která v Brně vystupovala v roli „špuntařů“.
Cyklojízdy se v Brně konají pravidelně každý třetí čtvrtek
v měsíci.
Stejně jako v Brně, i v Praze se cykojízda uskutečnila ve čtvrtek
19.4. Více než osm stovek účastníků projelo z Vinohrad na Václavské
náměstí a dále po magistrále na holešovické výstaviště.
Pražskou cyklojízdu přijeli na svých kolech podpořit také ministr
životního prostředí Martin Bursík a pražský radní Petr Štěpánek.
„Cyklojízda chce ukázat, že je stále více lidí, kteří si přejí,
aby politika města vytvářela prostředí pro cyklistickou dopravu tak, aby
byla bezpečná,“ řekl novinářům Bursík. Lidé podle něj nechtějí
jezdit na kole jen rekreačně a mimo Prahu. „Byli by rádi, kdyby se
Praha stala městem, které přestane být nepřátelské pro cyklisty,“
uvedl.
Také podle Štěpánka je důležité, aby se z jízdního kola stal
normální dopravní prostředek. „Cyklisté jsou rovnocennou součástí
dopravy a je potřeba, aby při všech dopravních řešeních bylo myšleno
i na ně,“ řekl novinářům.
Cyklisté na kolech všech typů, bruslaři i koloběžkaři si společně
užívali volnou jízdu a množství prostoru na pražské magistrále.
Pozornost vzbudila také vozítka Velotrixi na lidský pohon, která fungují
v centru Prahy jako taxislužba.
Jízda proběhla za asistence policie, která dohlížela na bezpečí
účastníků.
„Celkově mám z jízdy dobrý pocit,“ řekl po skončení
mluvčí pražských cyklistů Michal Křivohlávek z projektu Auto*Mat.
Počet účastníků na jarní budapešťské cyklojízdě dosáhl
neuvěřitelných 50 000. Počet lidí, kteří v Budapešti používají
kolo ke každodenním cestám do práce nebo do školy, vzrostl za poslední
tři roky dvojnásobně.
Také zásluhou cyklojízd se rychlost budování cyklistických pruhů a
cyklostezek zvýšila z 1–2 km/rok na 30 km/rok. Na maďarském Ministerstvu
dopravy funguje úřad Ombudsmana pro cyklistiku.
„Věříme, že se nám daří budovat čistější město, ve kterém se
dá žít, a které je přátelské k cyklistům,“ říkají
organizátoři budapešťských cyklojízd.
Plzeň – www.detizeme.cz/…
Ostrava – www.ostravskecyklojizdy.wz.cz
Brno – www.brnonakole.cz
Praha – www.cyklojizdy.cz
Budapešť – www.criticalmass.hu