Zástupci sdružení Cyklisté Liberecka byli pozváni na exkurzi po plzeňských cyklostezkách. „Kdy se takhle projedeme v Liberci?“ ptá se předseda sdružení Jiří Rutkovský.
Ve středu 11. října 2006 jsme byli spolu se zástupci magistrátu Statutárního města Liberce a Technických služeb města Liberce pozváni na exkurzi do Plzně. Část města jsme projeli v rámci exkurze na kole, s nejdůležitějšími úpravami jsme se seznámili z pohledu uživatelů – cyklistů. V Plzni se magistrát města chová ke svým obyvatelům – cyklistům – vstřícně a systematicky buduje bezpečné cyklostezky. Při několikahodinové jízdě městem proto bylo co prohlížet.
Nejednalo se o výlet na kole, jak by se někdo snad mohl mylně domnívat, ale o odbornou exkurzi po vybudovaných úpravách pro cyklisty v Plzni. Trasa exkurze vedla především po cyklostezkách podél dopravně zatížených komunikací.
Na kolech jsme dojeli do sídla Správy veřejného statku města Plzně, kde se mimo jiné starají o zvýšení dopravní bezpečnosti chodců a cyklistů na plzeňských komunikacích. Po krátkém přivítání začalo pracovní jednání, jehož cílem bylo seznámení s principy budování cyklostezek v Plzni a hledání nejvhodnějšího způsobu ke zlepšení podmínek pro cyklisty v Liberci.
Po teoretickém semináři jsme na kolech vyrazili do plzeňských ulic. Na kole jsme jeli proto, abychom si realizované úpravy nejen prohlédli, ale i prakticky vyzkoušeli jízdu po cyklistických pruzích, přejezdech, ostrůvcích a jiných úpravách pro cyklisty, které v Liberci zatím nemáme.
Při rekonstrukci komunikace v Plzni je vždy položen důraz na dopravní bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Pokud rekonstruovanou komunikací vede trasa z generelu cyklotras, jsou budovány cyklostezky. V Liberci tomu tak zatím není.
V místech, kde komunikaci kříží trasy určené generelem cyklistické dopravy, jsou stávající přechody nahrazovány přejezdy pro cyklisty a na nových dopravních ostrůvcích vymezené plochy pro čekání cyklistů. V Liberci tomu tak zatím není (například v současné době probíhající rekonstrukce Budyšínské ulice u OC Interspar).
Doplnění pruhu pro cyklisty v protisměru jednosměrné ulice. Jak bychom jej potřebovali v ulici 5. května pro jízdu ze Šaldova náměstí k radnici.
V Plzni jsou stejně jako ve vyspělých státech budovány cyklistické stezky především podél dopravně zatížených komunikací.
Upozornění: Ačkoli Vám následující fotografie možná budou připadat jako z cyklistického ráje (nebo z civilizované Evropy), zaručuji Vám, že byly skutečně pořízeny v Plzni.
Cyklisté Liberecka
Plzeň pro cyklisty