reklama

Na co si dát pozor při výběru elektrokola

Pokud jste se rozhodli pořídit si elektrokolo, jistě už víte, jaké výhody vám jeho užívání může přinést. Tedy především to, že s jeho pomocí můžete poměrně flexibilně překonávat vzdálenosti bez větší fyzické námahy, a to i v kopcovitém terénu.

Elektrokolo vám díky pomoci elektromotoru umožní dostat se tam, kam potřebujete a kam byste se vlastními silami nejspíš nedostali. Elektrokolo zkrátka dostane ven seniory, manažery i notorické nesportovce a lenochy.

Pokud plánujete koupi elektrokola, jistě si kladete otázku, na co si dát pozor, abyste si koupili model, který bude vyhovovat vašim potřebám. V první řadě si odpovězte na otázku, jaký terén a styl jízdy preferujete, kam a za jakým účelem budete na kole jezdit. Elektrokola se dělí na městská – pro nenáročné projížďky městem, na kratší trasy s dojezdem 50–70 km, krosová - vhodná pro turistiku a výlety na delší trasy po silnici a v nenáročném terénu, s dlouhou dobou dojezdu, horská – pro jízdu v kopcovitém náročnějším terénu s plynulým spouštěním dopomoci motoru a skládací - umožňující bezproblémový transport a uskladnění. Každý z uvedených typů elektrokol je vhodný pro určitý typ uživatele.

Při výběru berte v úvahu také typ pohonu. Pro jízdu ve městě a po silnici jsou vhodná elektrokola s předním pohonem. Pro jízdu v mírném terénu jsou určena elektrokola se zadním pohonem a pro jízdy v náročném terénu jsou ideální elektrokola se středovým pohonem.

 Podle požadovaného dojezdu vybírejte elektrokolo s přihlédnutím k následujícím informacím: Pro kratší dojezd v rozmezí 40–70 km na jedno nabití zvolte kolo s motorem v náboji kola s kapacitou baterie 9–11 Ah. Pro dojezd 70–90 km na jedno nabití je vhodné elektrokolo s motorem v náboji kola, s kapacitou baterie 11–13 Ah. Elektrokolo s dojezdem 90 km a více, s motorem v náboji kola by mělo mít baterii s kapacitou 13–16 Ah a pro terénní horská kola s dojezdem 70–140 km se doporučuje středový elektromotor a 36 V baterie s kapacitou 11,4–14 Ah.

Jedním z kritérií, které může mít vliv na výběr elektrokola, je také jedna ze tří variant umístění baterie. První typ - rámová baterie je uchycena na rámu kola, na místě, kam se obvykle umisťuje láhev na pití. Tento typ umístění baterie je ze všech variant nejvhodnější, protože nenarušuje těžiště ani design kola. Nosičová baterie je nainstalovaná zpravidla do nosiče městských nebo cestovních elektrokol, který je dvoupatrový, aby umožňoval vyndat baterii, i když je na nosiči umístěný košík nebo jiné zavazadlo. Třetí variantou umístění je baterie nainstalovaná za sedlovou tyčí. Výhodou tohoto umístění je to, že nenarušuje těžiště kola, ale na druhé straně prodlužuje délku kola a řetězu a vylučuje použití trojtalíře, takže možnosti změny převodů jsou omezeny. Proto se tento typ používá především u skládacích a městských kol.

Baterie elektrokol jsou zpravidla lithiové, s příznivým poměrem hmotnosti, výdrže, životnosti a ceny. Napětí těchto baterií je obvykle 36 V, nemají paměťový efekt, takže je můžete nabíjet i po krátké vyjížďce nebo v průběhu jízdy, doba nabíjení se pohybuje v rozmezí 2–4 hodin a životnost baterie by se měla pohybovat v rozmezí 600–1000 nabíjecích cyklů, což odpovídá 15 000–25 000 ujetých km nebo 5–8 rokům. Kvalitní baterie elektrokola by měla mít elektronickou ochranu Battery Management System (BMS), která je zárukou dlouhé životnosti baterie.

Důležitým kritériem, kterému byste při výběru elektrokola měli věnovat pozornost, je správná velikost rámu. Pomůckou při volbě velikosti rámu je velikost kol v souvislosti s výškou postavy. Pro výšku cyklisty do 165 cm je vhodné kolo s průměrem kol 15–16", pro výšku 160–175 cm se hodí kola s průměrem kol 17–18", pro výšku 175–185 cm kola s průměrem kol 19–20", cyklisté s výškou 185–200 cm by měli zvolit kolo s průměrem kol 21–22" a pro nejvyšší cyklisty měřící více než 195 cm jsou v nabídce kola s průměrem kol 23–24".

I když si prostudujete všechny dostupné informace k výběru elektrokola, je velmi užitečné poradit se před nákupem s odborníky ze specializovaných prodejen nebo e-shopů, které najdete např. na VšeProKolo.cz. Vyhnete se tak zklamání, následkem kterého může nevhodně zvolené elektrokolo skončit po krátkém užívání někde ve sklepě. Po poradě se zkušenými odborníky se vám to nestane.

- inzerce -, 27.03.2019
Blogy

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 285. před 9 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2025 Beroun dnes v 21:23
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 154. dnes v 21:23
NEcyklo Ukrajina - jak dál? dnes v 15:33
Lehokola LontBent 2025 dnes v 11:58
Cestování na kole bunda na kolo dnes v 08:10
NEcyklo Vtipy 55. dnes v 07:16
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

283 cyklistů (13 přihlášených)

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025