Již několikrát bylo vyřčeno, že svět se zbláznil. Je to věc úhlu pohledu, ale občas je realita okolo nás opravdu podivná. No a v duchu lehkého absurdna se bude odvíjet i následující tip na vyjížďku na horském kole po jižním okraji i za hranicí Prahy.
Dalo by se říct: „Ode zdi ke zdi“. Projedete se jak městskou zástavbou, tak i končinami zcela přírodními. Pojedete po velmi luxusních cyklostezkách, ale i po pěšinkách, kde budete přeskakovat kořeny a kameny. Navíc můžete díky této trase posoudit, nakolik vkusná je původní zástavba oproti novodobému podnikatelskému baroku, které plíživě ozvláštňuje naše okolí, a to v těsné spolupráci se stavbami, které slouží všemohoucím automobilům. Kde dříve byla příroda, je nyní… no uvidíte sami. Ale i na tu přírodu dojde.
Pokud vás úvod neodradil, či naopak zlákal, tak tento výlet začíná u stanice metra Háje. Další cesta vede skrz Milíčovský les (cyklotrasa A216), následně projedete Újezdem a Průhonicemi, kde jsou první vzorky stavebního stylu, který se vám může či nemusí líbit. Na rohu obory se napojíte na cyklotrasu (CS) A50/8100, jinak pražské kolo, ale také na červenou turistickou značku, po které pokračujte dále. Po nové luxusní (pro někoho až zbytečně) cyklostezce dojedete do Osnice a dále po červené přejedete Pražský okruh. V tomto okamžiku se charakter vaší cesty radikálně změní, protože se konečně dostanete do přírody a pojedete po nezpevněném povrchu techničtějším úsekem po malé pěšince, nejprve sadem potom lesem. Příjemný, lehce terénní úsek. Následuje nedlouhý průjezd vilovou zástavbou Horních Jirčan a rychle pryč a z kopce stále po červené lesem do Psár. Zde najedete na žlutou turistickou značku a okolo hřbitova dojedete po pohodlné cestě do Libně (pozor, není to Libeň jako Libeň v Praze). Z této mimopražské Libně vás dále vyvede parádní cyklostezka, která se klikatí mezi poli a je značená 19A. Jde o jednu z cyklotras v okolí Dolních Břežan, kam zanedlouho dojedete.
V Dolních Břežanech se nabízí zajímavá odbočka směrem ke keltskému hradišti (oppidu) Závist. Pokud se nebojíte terénní jízdy po malé pěšince na hraně srázu, sledujte zelenou značku. Na tuto variantu ať se vydají opravdu jen zkušenější jezdci. Kdo jede na pohodu, ať sleduje širší cestu podél lesa.
Z Dolních Břežan pokračujte stále po 19A, následně A204, která mizí vpravo do pole, ale vy jeďte rovně směrem na Točnou. Zde se opět změní charakter trasy, protože budete pokračovat po zelené značce po polní cestě a následně po lesní pěšince. Před vámi je samota Nouzov, kde odbočte vpravo a podél lesa pokračujte vlevo po kraji pole k oplocení letiště. Po levé straně budete mít malé údolí, kde je vybudováno několik tratí pro freeride, tedy pro dovádění na kole. Docela výzva. Následuje průjezd okolo areálu letiště Točná. Dříve zde byla restaurace, nyní je zde pouze nepřístupný objekt, který již několik let prodělává rekonstrukci, která však směřuje jaksi dále od veřejnosti.
Dolů k Vltavě se můžete projet po zajímavé cestě, která sleduje Cholupický potok. Jedná se o pěšinku, která je opravdu určená pro hravou jízdu na horském kole, takto je i značena v některých mapách (MTB Cholupický pootk). Naleznete zde jak technické pasáže, tak lávky a skoky, které však lze bezpečně objet, můžete i brodit.
No a jste dole u Vltavy, kde se vám otevírá řada možností, jak a kam pokračovat dále po páteřní cyklotrase A2. Novinkou je na jaře zprovozněná Lahovická lávka, zavěšená pod silničním mostem obchvatu Prahy, která vám usnadňuje propojení s okolím Berounky a levým břehem Vltavy.
Po kliknutí na obrázek si můžete trasu detailně prohlédnout, případně stáhnout do svojí navigace.
Pokud se týká náročnosti této trasy, lze ji označit: kolísavá. Pojedete jak po velmi pohodlných cyklostezkách, tak dojde i na terénní až technicky náročnější úseky. A právě tato rozmanitost je hlavním tématem tohoto výletu po jižním okraji Prahy.
Popsaný výlet je dlouhý asi 35 km, ale s návratem k nejbližší stanici metra, kterou je Kačerov bude celá trasa měřit minimálně o 12 km více.
Popsaný výlet neberte jako hotovou věc, ale jako námět na další prozkoumávání této oblasti. Především přírodní park Modřanská rokle – Cholupice a návazně i přírodní park Střed Čech jsou místa, kde se na horském kole opravdu dobře jezdí.
Jako přírodní památka je Milíčovský les s rybníky chráněn od roku 1988, a to na rozloze 149 ha. Důvodem ochrany je zachování významného hnízdiště ptactva a výskyt obojživelníků na vlhkých loukách. Původně zde procházela naučná stezka, která byla součástí NS Meandry botiče. Milíčovská část bohužel zanikla.
Zámek – původně tvrz z 13. století, současná podoba je z let 1889–92, nyní je zde sídlo Akademie věd ČR, botanického ústavu. Park o ploše 250 ha, roste v něm na 1200 druhů stromů, keřů a květin. Park je přístupný veřejnosti, ale jízda na kole je v něm zakázána.
Zámek vznikl na místě tvrze zmiňované v roce 1332. Objekt často měnil majitele, a tak lze jen s obtížemi vysledovat jeho postupný vývoj. K velké přestavbě došlo na přelomu 16. a 17. století. Poslední dostavba lodžie v nádvoří proběhla v roce 1901. Bývalo to letní sídlo arcibiskupa Berana. V současnosti je objekt komerčně využíván, ale patří arcibiskupství.
Kaple, která je součástí zámku, byla přistavěna v letech 1885–87. Mše jsou zde pravidelně každou sobotu v 18 hodin.
Chráněno od roku 1982 jako přírodní památka o rozloze 116,81 ha. Jsou zde chráněny zachovalé doubravy několika přirozených typů na mělkém podloží se skalními výchozy a vytvořenou skalní stepí. Na západní části je obnažený „Závistský přesmyk“, kde jsou proterozoické břidlice nasunuté na mladší ordovické vrstvy. Významná entomologická lokalita.
Původně keltské oppidium, opuštěné v 1. století před n. l. Valy probíhaly hřbetní částí. Nad areálem stojí altánek, v kterém naleznete řadu informací o této lokalitě.
Partnerem seriálu „Tipy na výlety v Praze“ je AUTHOR – česká značka pro horská, silniční a krosová kola s tradicí od roku 1993.