reklama

Lahovická cyklolávka byla konečně otevřena

Nejen cyklisté, ale rovněž pěší a možná i in-line bruslaři se v sobotu 12. dubna 2014 konečně dočkali zprovoznění podvěšené lávky pod Radotínským mostem, což je oficiální pojmenování pro dvojici mostů přes údolí Vltavy a Berounky. Neoficiální označení pak zní například Lahovická estakáda či most. V každém případě se jedná o součást velmi plíživě budovaného Pražského okruhu.

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Foto: Jiří Juřík

Velmi dlouhé čekání

Vlastní stavba dvou silničních mostů, které na sebe plynule navazují, byla započata v roce 2006 a dokončena roku 2010, kdy 20. září byla stavba zprovozněna. Od této doby pod oběma mosty nad oběma řekami, visely modré ocelové lávky určené pro cyklistický a pěší provoz. Ovšem osud obou lávek se značně lišil. Zatímco přes Berounku se již několik let jezdilo a jezdí, lávka nad Vltavou roky vedla odnikud nikam, protože na obou koncích chyběly nájezdy. Důvody byly pro naší republiku vcelku typické – nevyřešené majetkové vztahy pozemků, kde by měly rampy stát. Že by tentokrát opravdu nešlo o nedostávající se peníze, to se ani nechce věřit. Nicméně, v druhé polovině loňského roku se začalo pracovat, a to poměrně rychle, takže cyklisté mohou již využívat novou spojnici mezi páteřními cyklotrasami A1 a A2, tedy mezi pravým břehem Vltavy a levým Berounky, které po lávkách nově spojuje cyklotrasa číslo A102.

Výstavba nájezdových ramp
Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp

Počáteční i definitivní mušky

Přestože po konstrukční stránce nelze cyklolávce mnoho vytknout, je zde pár věcí, které cyklisté na slavnostním otevření komentovali. Především šlo o zpomalovací zábrany umístěné na obou nájezdových rampách. První výtku, že se tudy neprojede s vozíkem, se velmi rychle podařilo v praxi vyvrátit. Při vzdálenosti zábran 2,5 metrů od sebe, mezi nimi při troše opatrnosti projede kolo i se širším vozíkem pro dvě děti. Co však volá po okamžitém řešení je nejasná situace týkající se přednosti. Pokud se v protisměru potkají dva cyklisté, který má přednost? Volání bylo vyslyšeno a co nejdříve bude doplněno patřičné značení. Přednost by měl mít cyklista jedoucí do kopce, klesající musí přibrzdit. Zajímavé je, že u lávky přes Berounku tyto zábrany nejsou vůbec, přitom sklon ramp je srovnatelný. Navíc zde kdosi zlikvidoval sloupek, zabraňující vjezd autům a podle stop se tudy kdosi prohání na čtyřkolce. Evidentně dobrá zkratka.

Zábrany na nájezdových rampách cyklolávky
Les tolik diskutovaných zábran

Další diskusi pak způsobily průhledné rošty, tvořící povrch ramp i samotných mostů. Při pohledu vpřed se jeví jako kompaktní, ale podíváte li se kolmo dolů, jedete vlastně po síti dost vysoko nad terénem. Tento pohled může lidem majícím strach z výšek způsobovat problémy a závratě. Nicméně volba těchto prefabrikovaných roštů značně snížila cenu stavby, ale také zimní údržby. I zde je oproti mostu přes Berounku rozdíl, tady se jezdí po plném povrchu.

Rošt tvořící povrch cyklolávky
Průhled lávkou na cyklotrasu A2

Jistě bude zajímavá jízda po lávce za tmy, protože celá konstrukce je osazena skrytým, tedy nepřímým osvětlením ukrytým ve sloupcích zábradlí.

Na závěr dvě malé obavy. Jednak se zde, hlavně mezi zábranami, musí cyklisté naučit jezdit, tedy dávat si přednost, což jistě usnadní co nejrychleji doplněné značení. Pak je zde ještě jisté nebezpečí, aby se do konstrukce nezakousli zloději kovů, rošty drží jen několik šroubů.

Základní technické parametry:

  • Termín realizace ramp: zahájení v srpnu 2013, dokončení 31. 3. 2014
  • Celková délka lávky: 225 m
  • Délka ramp: rampa ze směru Komořany 170 m, ze směru Lahovice 250 m
  • Šířka mostu a ramp: 3,5 m
  • Výška mostu, maximálně nad terénem: cca. 18,5 m

Fotogalerie

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol. Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp Tudy na jaře roku 2014 opravdu vede nájezd na lávku. Nájezd od Komořan těsně před otevřením. Rituální stříhání pásky Při otevření cyklolávky se podávala minerální voda. První cyklisté vyjíždějí. Lahovická strana lávky při slavnostním otevření Pozor! Příčné, ale nedokonalé zábrany. Mezi zábranami se projede i s vozíkem. Les tolik diskutovaných zábran Průhled lávkou na cyklotrasu A2 Na komořanské straně je připraveno pokračování. Zatím však nikam nevede.
redakce NaKole.cz, 13.04.2014
Do vaší knihovny
Blogy

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

O čem se mluví:

Lehokola Homebuilders lehokol 15 před 17 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 před 18 minutami
NEcyklo Ukrajina 50. dnes v 10:13
Oblečení a outdoor Oblečení na kolo dnes v 00:48
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 00:17
Vyjížďky, srazy, akce Slovensky zraz včera v 22:13
NEcyklo Co vás vytočilo 155. včera v 21:09
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

391 cyklistů (10 přihlášených)

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024