Řetěz je jednou z nejdůležitějších částí na kole. Rozeznáváme různé druhy řetězu: pro různý počet pastorků (rozdílný řetěz např. pro 8mi nebo 9ti kolečko). O řetěz, stejně jako o každou další část kola, je potřeba se řádně starat. Čistit jej, kontrolovat jeho opotřebení atd.
Životnost se dá částečně prodloužit i správným řazením. Je třeba předcházet extrémním převodům, kdy se řetěz kříží a ohýbá. Nejhorší způsob zařazení je tzv. španěl, kdy vzadu máme zařazen největší pastorek a vpředu největší převodník. Ale ani opačný případ (vzadu nejmenší pastorek a vpředu nejmenší převodník) není nic přínosného pro řetěz, navíc ani tento rozptyl „nepobere“ přesmykač a bude o řetěz škrtat.
V žádném případě není ani vhodné řadit do kopce, kdy zabíráme do pedálů, může se stát, že řetěz přetrhneme. Spousta lidí si myslí, že má takovou sílu, že řetěz přetrhne silou, ale ve většině případů je to špatným řazením a nevhodným zacházením s řetězem. Pro řazení v kopci je třeba částečně zrychlit a poté přehodit, tím nedochází k poškození. Nevhodným řazením v kopci si můžete rozbít i přehazovačku.
Řetěz je nutné důkladně kontrolovat – k tomu slouží měrka (můžeme také použít šupleru). Měrka má 3 stupně, pokud měrka propadne ke třetímu zoubku, je úplně ten nejvyšší čas řetěz vyměnit, není-li už pozdě. Pokud měrka propadne, je to už hodně špatné.
Životnost řetězu závisí nejen na jeho druhu, ale i na tom, jak se k řetězu chováme. Někdo najede na řetěz 2 000 km, jiný zase 5 000 km. Proto není dobré spoléhat na rady ostatních, ale řetěz průběžně kontrolovat. Pokud nevyměníme řetěz včas, hrozí opotřebování převodníků a pastorků a nový řetěz nám bude po namontování „střílet“. Někdy se vše srovná po cca 100 km, ale pokud měníme řetěz moc pozdě, řetěz střílet nepřestane a na řadu musí přijít i výměna buď opotřebovaných pastorků, nebo celé kazety.
Mazání řetězu je také diskutabilní, jedni mažou řídkými oleji typu WD, GT,…, které ale rychleji vyprchají a nejsou tak účinné v prachu a marastu, jiní mažou hustšími mazadly (motorové oleje,…).
Podobně je tomu i u způsobu mazání – někdo maže řetěz úplně celý, někdo zase pouze vnitřní čepy (např. pomocí injekční stříkačky). Pokud namažeme řetěz celý, je vhodné párkrát protočit klikami a projet každý pastorek, aby se olej dostal k vnitřku čepům řetězu a zbytek setřít hadříkem.