Řetěz je jednou z nejdůležitějších částí na kole. Rozeznáváme různé druhy řetězu: pro různý počet pastorků (rozdílný řetěz např. pro 8mi nebo 9ti kolečko). O řetěz, stejně jako o každou další část kola, je potřeba se řádně starat. Čistit jej, kontrolovat jeho opotřebení atd.
Ano, vždycky to mějme na paměti, stejně jako přátelství na věčné časy a nerozbornou jednotu.:-][
JJ presne tak...sem jeden z tech co mazou WD a o retez se staraj...Napiste sem prosim jak zmerit retez suplerou.THX
No, ty zoubky posuvného měřítka roztáhneš a strčíš mezi vhodné články řetězu, nejlíp mezi nějaký ne moc ušmudlaný. Pak tu šupléru tak jako popotáhneš, a odečteš vzdálenost. A když se ti zdá, že je to moc, tak ten vytahanej kus řetězu vyměníš. Nebudeš přece měnit řetěz celej, to by ses u lehokola hned zruinoval. Musíš na to jít prostě s citem a použít intuici. :')
Jako vždy, přesný a výstižný Joe...;-)))
Když si pořídí lehokolo s předním náhonem, tak se nezruinuje. :-)
Ale pak s furtšlapem. Do kopce by totiž museli jezdit pozpátku, aby na tom naháněnym kole byla nějaká tíha. Se zpětnejma zrcátkama jako má Harlejář (HonzaK zvaný Žlutý Praporek) by to třeba šlo. :')
Ležáky s předním náhonem se dělají, nedávno jsem si prohlížel webový stránky, snad azubácký, nevím už určitě.
Taky je fotka ve Velu 11/02, str. 58, čl. "Šlapohyb prapodivný".
Kdesi jsem se dočetl a né jednou, že nový řetěz má mezi 11 članky rozteč 132,2 mm a za vytažený se považuje když se roztáhne o 0,6 mm. Tedy na 132,8. dle mého vlastního výzkumu (přeměřování, zápis do tabulek Excelu atd.) může mít nový řetez rozteč i 132,3 mm. Vypadá to jako hloupost, ale ta jedna desetina dělá 16,6% na těch 11 článků. Měřil jsem to pravidělně na několika místech řetězu cca vždy po 200 km až do 3000 km. Měřil jsem na dvou kolech, rozdíl ve váze jezců 20 kg, jinak stejný terén a stejný počet najetých km. Závěr, řetěz se roztahuje exponenciálním způsobem. nejdříve rychle a pak pomaleji. Mezi 2000 a 3000 nebyli větší rozdíly v roztažení. Ještě musím dodat, že z těch 3000 km bylo najeto 1800 km z 20 kg bagáže na každém kole. Jo a měřil jsem to dvě sezony fakticky na čtyřech řetězech s přibližně stejnými výsledky.
Jinak já mažu řetěz motorovým olejem. A ještě otázku, není na tom WD napsáno, že je to rozpouštědlo?
Ty jo, 3000km na jeden řetěz... Já jsem nucen ho měnit každých 1800-2000km...
WDčko je všechno možné, jen NE MAZIVO... Dodnes nejsem schopen pochopit, jak tím někdo může mazat řetěz...
Když budeš do kopce kolo tlačit, najedeš i víc. :-))
ja zase nechápu, proč většina lidí odsuzuje WD, ja na něj nedám dopustit....příklad:na Králi šumavy,kde je několik brodů,sem mazal před startem wédéčkem a žádný problém, jakožo u ostatních některých jezdců byl, a to je řidký olej,čistič anebo jakkoliv tomu můžeš říkat.Ale neodsuzuju i jiné typy olejů.
Odsuzuji ho proto, že jsem ho kdysi takto používat zkoušel... Na můj vkus chytal moc nečistoty a brzy se muselo domazávat... Na cross a trek asi bude stačit, ale na MTB do terénu, co jezdím já, je prostě nevhodný...
Je to popsáno v letošním listopadovém (nebo říjnovém?) Velu.
A není lepší koupit měrku na řetězy? Vzhledem k tomu, že ta bude platit za každého režimu, tak opravdu vydrží na věčné časy.
Po dosažení vzdálenosti 132,9 mezi čepy 11 článků řetězu - píšou tady:
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
zajímalo by mě, kolik km vám, těm co ,,mažou" řetěz WD40 vydrží?! WD40 není mazadlo, ale rozpouštědlo, to je tak dobré na čištění, ale pokud to napatláte na retěz tak to spolu s prachem a nečistotami vytvoří brusnou pastu a řetěz zničí!!! Zkuste raději TF2 nebo GT85!
wd 40, řetěz má najeto kolem 8000 a stále funguje. Měřit sem ho nikdy neměřil, nemám důvod.
je zajímavý, jak se národ dělí na pžíznivce a nepžíznivce kultovní mázy WD, já ho teda taky používám zhusta. stejně mám v oblibě Brunox,teď v zimě Konkor a vůbec, když někde vidím pikslu oleje ve spreji, tak se mi rozzáří oči - stříkat na kolo olej je můj nejoblíbenější servisní úkon /většinou taky jediný :-)/
Prosímvás, řetěz, to je ten článkový kovový špagát mezi nohama?
:-))))))))))))))))
Já tam žádné články nemám a už vůbec ne kovové. :-)))
Myslíš piercing? No, něco podobnýho to je. :')
Tak já jsem jenom úsměvně chtěla naznačit, jaký že to jsem technický anitalent a jak oceňuji odbornost všech zdejších mechaniků, servismenů, praktiků, prostě v mechanice těch lepších. A vy dva z toho uděláte tohle. No fuj. Už se mezi odborníky prostě nepohrnu, protože se z nich stejně nakonec vyklube něco úplně jiného, než mistři řemesla!
A je to.
Tak promiň, já to tak nemyslel. :-)))
Samo, že mi dělá dobře, když v něčem můžu převýšit ženskou. Kolikrát za život se mi to povede? Že? :-)))
Proč plýtvat silami a pokoušet se o nemožné !! Že? :-)))
To Marco: Díky za radu presne tohle sem potreboval vedet...
To Joe: Né že bych neoceňoval tvoje reakce ve všech diskiuzich, ale tady si mi opravdu nepomoh...zati si me pobavil...jen tak dal :-)
Nesmite byt mekky, a kolu musite duverovat. Na retezu mam najeto asi 11700km, pravda, uz to neni ono, ale do jara vydrzi. A nijak zvlast ho nerozmazluju - driv jsem mazal WDckem nebo klasickym olejem na sici stroje, ted mam neco nemeckyho ve spreji - jediny kriterium vyberu: "nesmi v brasne vytyct" - takze jakykoliv sprej s vickem.
Obcas ocistim retez, vycistim kolecka prehazovacky, pak retez namazu a protocim, a je to, a retez slape...
www.adamek.cz
Tak a teď Vám napíšu jak to dělám já:
1. koupím technický benzínový čistič, kartáček na zuby a olej (většinou od motorexu proti ulpívání prachu)
2. plechovku otevřu otvírákem na konzervy, trochu odleju a řetěz v tom postupně několikrát "vymáchám"
3. povrchově osuším a nechám důkladně vyschnout
4. do plechovky po benzínu vyleju olej a proces opakuju. Když mám čas nechám ho tam klidně přes noc
5. pak ho odkapu, povrchově osuším, všelijak proohýbám a na ČISTÉ pastorky přidělám.
Chce to víc času ale výsledek je dobrý a řetěz si to myslím zaslouží
Trojku bych vylepšil o důkladné vyfoukání jednotlivých článků stlačeným vzduchem a bod 4 můžeš ještě zdokonalit zahřátím oleje... :-)
No jasně že řetěz jedině do předehřáté olejové lázně (cca 34,8°C) a potom vyfoukat fénem a šup do ručníčku :DDD
Hezký počtení, staral jsem se podobně. Než jsem zjistil, že úzkostlivě i nedbale udržovanej řetěz vydrží stejně.;-)
Naprosto stejná zkušenost. :-)) Mažu podle sluchu. :-))
Tak to se můžu přiznat že já taky! :-) Mažu až když začne při silovějším záběru dělat hluk.
Nevím co s tím všichni dělají za vědu. Mne řetěz vydrží nějakých 6000-8000km (pravda, nejezdím na těžko a nebrodím se bahnem, jenom čas od času mu dopřeju trochu písečku), místo měrky za něj čas od času zatahám abych se podíval jak moc jde nadzvednout od převodníiku a když už mi to připadá moc tak ho vyměním. Vloni se mi pastorky nepohodly s již třetím řetězem který mi na mých oblíbených převodech střílel. Tak jsem je vyměnil a jede se dále močálem černým kolem bílých skal!
Stejným postupem je vhodné ošetřovat i brzdové špalíky nebo destičky a pravidelně mazat vazelínou kotouče nebo brzdné plochy ráfků.
Kolo je pak mnohem rychlejší, hlavně z kopce:-D
A při brzdění to neřve a nepíská, a cop je důležitý ráfky a špalíky vydrží mnohem dýl :-)
když tě to baví....
Já se řídím podle tvrzení, že kolo jde buď opravovat nebo na něm jezdit, ale oba sporty zároveň se na jednom exempláři provozovat nedají.
No a já si vybral ježdění, protože ty opravy mě nebaví. Ale proti gustu žádnej dišputát.....
Jinak já tewdy mažu zpravidla pannenským olivovým olejem nebo čímkoli, co zrovna je v dosahu ruky v garáži. Jednou za čas, když mám pocit, že to už je moc hlasitý. Řetěz měním tak po 15-20 tisících kilometrech.....
Ty máš panenský olivový olej v garáži ? To bydlíš v garáži, nebo garážuješ v kuchyni ? :-)
Dělám to jednou za sezonu, spolu s celkovým čištěním. Nevím jak vy ale já sem srdcem vrchař, až extrémní řekl bych. Baví mě zkoušet co vydržím a v serpentýnách někdy cítím že když by mi v tom momentě prasknul řetěz tak si dám tak neskutečně na hubu že mě budou sbírat o 5km níž. Prostě na něj spoléhám na 200%. To že se jezdí za každýho počasí je asi jasný. Ostatní věci na kole moc neřešim, aspoň né do doby než se ozvou. Brzdový špalky měním když nevím co s penězi jinak je stačí přejet šmirglem a ráfek odmastit :)
Možná jsem hnidopich, ale když ti v serpentýnách praskne řetěz, tak si podle mě nejvejš natlučeš rozkrok. Nebo máš protišlap?
Nevím jestli jsi to už zažil ale když zabíráš v kraji serpentýnu kde je třeba přes 40° a nečekaně ti praskne řetěz tak ani nestačíš chytit brzdový páčky (pokud je v takovým stoupání pořád nedržíš :) a než se vzpamatuješ - nezapomeň že nesedíš na sedle a nohy nemáš na pedálech, tak jsi o 3m níž. Pak možná začneš efektivně brzdit pokud se už neválíš na silnici. A taky se modli aby zeshora nejelo auto.
Nejsi hnidopich jen mášmálo zkušeností ;)
Aby v takovém kopci vůbec kolo drželo na tření, musel by být koeficient tření mezi gumou a asfaltem přes 0,83. Nevadí ti, že taková guma nebyla ještě vynalezena?
Tak tě, Kadle, nevim, čtyřicetistupňový stoupání by podle mě nevyjely ani Abramsy. Špičková izraelská Merkava zdolá 60%.
No jo, je těžká na čumák, má motor vepředu.
Pokud se nepletu, tak stoupání 40° = 83%
Fakt bych nechtěl v takovým stoupání potkat auto a snad ani tu Merkavu :)))
Dyk on vrší jednu hovadinu na druhou. Jede do kopce a nemá nohy na pedálech a má trochu bordel ve stupních a prcentech stoupání. Třeba ho to přejde, ale nesmí se to drbat. ;-)
vůbec nechápu co tady řešíš. napsal sem blbost jenže o to tady nejde.je fuk jestli je to 40° % nebo brambor ty chytráku. mám pravdu že když praskne řetěz v pořádnýmm stoupání tak si prostě dáš na hubu ani nevíš jak!
jestli si myslíš že si jenom přerazíš ptáka nebo že udržíš nohy na pedálech tak si srandysta a kdo má klipsny nejspíš dopadne eště hůř....Tohle je fakt a o to v tom příspěvku šlo
tak tady teď rozbírej třeba můj pravopis. až si dáš někde ty nebo kámoš na hubu a hodíš to do diskuse aby ostatní věděli jak věci fungujou tak tu můžeme rozebírat třeba to jestlis to
v zatáčce klopil pod úhlem ve stupních nebo v radiánech na kolik procent to je reálný a jestlis při tom měl péro rovně nebo na stranu...........Zdar, ty cyklisto !