Zástupci různých občanských sdružení opět v Praze uspořádali společnou snídani. Je to jeden ze způsobů, jak chtějí upozornit na neúnosně vysoký počet aut v centru metropole.
O snídani před pražským magistrátem jsme již informovali před časem. Tentokrát se koláč a káva podávaly na náměstí Republiky.
„Veřejný prostor mají využívat především lidé a ne zaparkovaná
vozidla“, říká Daniel Mourek, jeden z organizátorů akce. „Všude jinde
v Evropě parkování na povrchu mizí, čímž se rozšiřuje prostor pro
pěší a cyklisty. Ale Praha prakticky nemá v centru žádné cyklostezky,
stojany na kola, přednostní křižovatky pro cyklisty,“ vysvětluje.
„Tak, aby to město ožilo, aby člověk, který tím městem prochází, tak
se neprodíral skrz zaparkovaná auta,“ doplňuje ho Jan Bouchal
z občanského sdružení Oživení.
Praha má v současné době okolo 180 km cyklotras a pouze 60 km z toho jsou cyklostezky (tj. vedou po cestách bez automobilového provozu). V naprosté většině jsou nové stezky budovány na okrajích Prahy. S cyklisty v centru města se prakticky vůbec nepočítá. Kolo je tak pro většinu pražanů záležitostí víkendovou a dovolenkovou. To dokazují i následující reakce z ankety:
„Já neznám prostor, kde by se ty cyklostezky daly dál udělat. Co
udělám po náplavce, to je perfektní a pak už je holt město.“
(pražský cyklista)
„Už považuji za přirozené, když se vydám autem do centra, že
musím počítat tak s půlhodinou navíc, než najdu volné místo
k zaparkování.“
(pražský řidič)
Magistrát stále váhá udělat zásadní krok a omezit vjezd automobilů do centra. Mnozí motoristé si už zvykli na to, že veřejný prostor je zadarmo. Nejsou žádným způsobem motivováni, aby používali MHD nebo dokonce kolo. Právo na mobilitu si pletou s právem jezdit autem bez ohledu na podmínky. Parkují na přechodech nebo na chodnících („kde mám asi parkovat, když jinde není místo?“) a omezují volný pohyb chodců, tramvají i autobusů. Budování dalších parkovišť, zabírání prostoru ve prospěch automobilů, jenom dále zesiluje nápor aut na historické centrum Prahy.
„Mobilita (právo na svobodný pohyb), kterou spojujeme
s používáním aut, nyní splývá s apokalyptickými obrazy měst, kde se
všechen pohyb zastavil.“
(Cyklistika pro města, Ministerstvo životního prostředí, 2002)
Cestu z kruhu ven snad najdou pražští zastupitelé ve spolupráci s těmi, kteří kolo používají jako dopravní prostředek. Cyklotrasy v Praze totiž mají ještě jednu bolest – až příliš je na nich vidět, že jejich plánovači na kole nikdy neseděli.
Najde si některý člen zastupitelstva cestu na příští snídani?