reklama

Zimní jízda (3.) – Technika jízdy

Naši silničáři (myšleno údržbáři silnic) a tím i automobilisté jsou rok co rok zaskočeni příchodem zimy. Aby tak nedopadli naši cyklisté, kteří svůj stroj neodkládají ani v tomto ročním období, je zde náš malý seriál. V prvním díle jsme se zabývali vztahem zimních podmínek k samotnému bicyklu, pak jsme probrali samotného jezdce, nyní se zaměříme na techniku jízdy, tedy na spojení obou faktorů.

Foto: Petr Introvič

Klóóóuže to!!!

Hlavní nepříjemností, hned po nižší teplotě, zimní jízdy je kluzko, které hrozí jak při teplotách nad tak i pod nulou. Můžete se tedy klouzat po blátíčku (což jistě znáte i ze zbytku roku), po břečce z tajícího sněhu, po čerstvě napadlém nebo po uježděném sněhu a nakonec po ledu. Velkou výhodou českých cyklistů je fakt, že často v průběhu jednoho dne si mohou užít všech výše zmiňovaných „radovánek“. Toto jim umožňují jak rozmary počasí, tak rozdílné klima ve městech a v okolních kopcích, ale také lidská činnost v podobě chemických posypů.

Městské radovánky

V zimě na kole
Foto: Petr Introvič

Pohled na zimní klouzání na kole pak ještě musíme zohlednit podle toho, kde budete jezdit, tedy zda jste silničáři (myšleno jezdci na silničních kolech) nebo zarytí horáci (myšleno jezdci na MTB). Každá kategorie má svůj způsob klouzání, a tím i nebezpečí pádu. Nejvíce rizik hrozí při jízdě po městě. Sníh a břečka mohou ukrýt řadu nebezpečí, výmoly, koleje, kanály, bílé pruhy vodorovného značení atd. No a to náledí, na něm se opravdu moc nedá chodit natož jezdit na kole, obzvlášť zajímavá je kombinace ledu a dlažebních kostek. Dokonce i plechovky na čtyřech kolem s tím mají problémy, stačí si ten den poslechnout dopravní zprávy.

Loukou, lesem

Projížďky zimní přírodou přináší jiná úskalí, ale i radosti. Předně tyto výlety nejsou povinné, plánujeme je a upravujeme podle aktuálního počasí. Jistě jste mnozí již zažili krásné zimní vyjížďky. Vyrážíte, je lehce pod nulou, modro, tak pět cm ztvrdlého sněhu, který příjemně vrže pod koly a na kterém kupodivu dobrý vzorek drží. Takovýto výlet nabízí určité výhody: louže jsou zamrzlé – nehrozí zabahnění, řeky jsou pokryty ledem – lze je přejet. Samozřejmě fatální překážkou jsou velké vrstvy sněhu, na druhou stranu padáte do měkkého.

Zkušenost z praxe: Pod nulou dávejte pozor na projíždění nezamrzlé vody, kterou pokud nastříkáte nejčastěji do přehazovačky, ta okamžitě zamrzne a bezpečně ji vyřadí z provozu. Samozřejmě zamrzne uvnitř a nastane piplavé šťourání. Totéž hrozí i u brzd a dalších pohyblivých součástek.

Rozmarné počasí

Další zimní lahůdkou jsou vrtochy počasí. Vyjíždíte za výše popsaného ideálního zimního počasí, a pak si přijde odkudsi zákeřné mračno a přemění svůj obsah na vrstvu načechraného sněhu, místy znásobenou závějemi. Pro běžkaře jedna báseň, ale zkuste jezdit s běžkami na kole, nic, moc … Druhým extrémem jsou oblevy (v době tvorby tohoto článku stoupla teplota zhruba o 15 stupňů, to doprovázeno deštěm a prudkým větrem a 10 cm sněhu zmizelo za necelé dva dny), kdy vás v druhé části výletu může zaskočit déšť podpořený silným větrem. Tyto komplikace lze díky zpřesnění předpovědí počasí předpokládat a připravit si vhodné oblečení, ale o tom jsme již psali.

Bezpečnost nade vše

Pro zimní jízdu kdekoli je bezesporu společným jmenovatelem bezpečnost, a to jak aktivní, tak i pasivní. Pod aktivní bezpečností je myšlena bezpečná jízda, kdy při pádu to kromě jezdce odnáší jeho stroj, poškozený lak, kdyby jen, mnohdy i trubky a sem tam se něco ulomí či zlomí. Takže pozor při přejíždění kolejí a jiných pastí, při prudším brzdění a jiných náhlých manévrech.

Pod pasivní bezpečností se skrývá ono již snad zažité: „Vidět a být viděn!“ V zimě ke zhoršené viditelnosti (myšleno být viděn) vstupuje nejen kratší sluneční svit, ale také mlhy, sněžení atd. Pokud nastane bílá mlha, nebo alespoň zimní šedivé pošmourno, vše se změní v černobílou fotografii, a to včetně nevýrazně oblečeného cyklisty. Jedinou pomocí je pestrost oblečení a zapnutí blikaček i přes den.

Hlavní pravidla pro zimní jízdu:

  • Pokud nemusíte nebo za každou cenu nechcete, raději nevyjíždějte.
  • Zbytečně neriskujte.
  • Pozorně sledujte svoji stopu, vyhýbejte se místům, kde nevíte, co je skryto pod vrstvou sněhu.
  • Buďte vidět – pestře se oblečte, „blikejte“.
  • Vyhýbejte se nezamrzlé vodě.
  • Sledujte předpověď počasí.

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 04.02.2013
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 10:03
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

477 cyklistů (10 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024